Урок із зарубіжної літератури для 9 класу на тему " Слово не струна, а скоріше ноти..."

Про матеріал

Конспект уроку із зарубіжної літератури на тему " Слово не струна, а скоріше ноти.."Урок виразного читання напам'ять лірики Олександра Сергійовича Пушкіна, розроблений з урахуванням інформаційно - комунікаційних технологій, розвиває навички та вміння роботи з комп'ютером щодо створення проектів та презентацій в мережі Інтернет, стимулює розвитку творчої активності учнів, формує у них уміння об'єктивно оцінювати власні навички та здобутки.

Перегляд файлу

Виразне читання напам’ять поезій  Олександра  Пушкіна

Тема « Слово не струна, а скоріше ноти…»

Мета: пробуджувати інтерес дев’ятикласників, до пушкінської поезії; на прикладі лірики Пушкіна відпрацьовувати навички виразного читання поетичних творів, розвивати пам’ять учнів, естетичний смак; розвивати навички та вміння роботи з комп’ютером щодо створення проектів та презентацій, в мережі Інтернет; формувати уміння об’єктивно оцінювати свої знання та здобутки однокласників; виховувати кращі людські якості; сприяти вихованню любові до поезії.

Обладнання: аудіозаписи романсу  М. Глинки на слова О.Пушкіна,портрет Пушкіна,  репродукції картин відомих художників, уривки із фільму « Євгеній Онєгін», учнівські презентації та проекти; збірки поезій Пушкіна, інформативні картки « Виразне читання» та « критерії оцінювання виразного читання», ноутбук, диски, класична музика, А. Поліщук « Притчі для тренінгу»; монтаж малюнків з підписами уривків поезії Пушкіна, тексти віршів, симфонія Бетховена, виставка ілюстрацій « Знайомий Пушкін ».

Тип уроку: урок  виразного читання

Форма проведення:  творчий звіт із використанням інформаційно – комп’ютерних технологій                                                                                                               

 

 

 

 

 

 

Епіграф:

Всё в мире покроется пылью забвенья,

Лишь двое не знают ни смерти, ни тленья:

Лишь дело героя да речь мудреца

Проходят столетья, не зная конца.

 Фірдоусі

Хід уроку

І. Енерджайзер.

Звучить фонозапис романсу М.Глинки на слова Пушкіна

Вчитель.  – Які думки навіює вам ця музика?( думки про кохання, радість, зустріч із тією людиною, в яку закоханий…)

 -  З якою людиною за характером асоціюється прослухане?( людиною, яка кохає, нестримною, енергійною, незвичайною, із сильним характером )

 - А чи здогадалися ви, хто є автором цього чудового романсу?

За словами відомої англійської письменниці « Кожна людина – це самоцвіт у безцінній короні Бога». Олександр Сергійович Пушкін , його поезія і сам його образ – це пульсуюче щохвилини життя. Для нас Пушкін ніколи не буде застиглим класиком.  Усе тому, що понад півтора століття поет писав про те, що сьогодні сприймається як дуже особисте, своє, життєво важливе, сучасне.

 Читаєш любовну лірику Пушкіна, слухаєш романси і втрачаєш відчуття часу, здається, що це все про нас. Хіба не про вашу закоханість ці рядки:  « вы улыбнётесь -  мне отрада, вы отвернётесь – мне тоска…» ? Або ця хвороба любові, що передається за всіма прикметами:

 Без вас мне скучно – я зеваю;

При вас мне грустно – я терплю;

И, мочи нет, сказать желаю,

Мой ангел, как я вас люблю!

Після знайомства з поезією Пушкіна, сьогодні ми побачимо цей відгук у ваших серцях. Стежка від минулого великого російського поета веде до майбутнього.

Кожний із нас бажає хоч на хвилинку заглянути у власне  майбутнє. До наших з вами послуг різного виду гороскопи, астрологічні прогнози, екстрасенси тощо. Передбачення долі було цікавим для людей всіх епох. особливо приваблювало ворожіння молодих. Про особливості народної ворожби ми дізнаємося із поеми вже знайомого нам  Василя Жуковського « Світлана»:

 Раз в крещенский вечерок

Девушки гадали:

за ворота башмачок,

Сняв с ноги, бросали;

Снег пололи; под окном

Слушали, кормили

Счётным курицу зерном;

Ярый воск топили;

В чашу с чистою водой

Клали перстень золотой,

Серьги изумрудны;

расстилали белый плат

А над чашей пели в лад,

Песенки подблюдны.

І, мабуть, у кожного із вас виникла думка, чому наш урок про творчість Олександра Пушкіна я перевела в площину ворожби, передбачень? А саме тому, що після смерті поета значення та магічність його поезії змусили людей довіряти йому в  визначенні власного майбутнього. В його творах люди шукають відповіді на запитання, що стосувалися кожного окремо. Пропоную вам відтворити атмосферу ХІХ століття. Давайте зануримося і ми в магію поезії. Візьміть до рук збірник пушкінських поезій, про себе задайте запитання, на яке хотіли б почути відповідь, вкажіть сторінку збірника та номер рядка на цій сторінці. Читайте, Олександр Сергійович відповідає на ваше потаємне запитання. Абсурд, на перший погляд, та коли вдуматися, то вірогідність збігу з вашими почуттями, тривогами досить велика. Спробуйте поворожити одне одному просто тепер. Та й я з вами.

ІІ. Актуалізація опорних знань. Сьогодні у нас незвичайний урок виразного читання напам’ять поезій Пушкіна.  Кожен із вас мав виконати випереджальне завдання: не тільки вивчити улюблений вірш Пушкіна, а ще й створити для нього власну презентацію.

( до зошитів учні записують тему уроку, вчитель знайомить учнів із метою уроку).

Для того, щоб виконати наше завдання ми проведемо із вами невелику творчу роботу.

 

 

 

 

Творча робота в групах.

Притча  «Бути собою»

Бути собою

Одного разу король прийшов у свій сад і побачив, що дерева, кущі і квіти в'януть і гинуть.

Дуб сказав, що він вмирає, тому що не може бути таким високим, як сосна. Підійшовши до сосни, король знайшов її  засохлою тому, що вона не може давати виноград подібно виноградній лозі.

А лоза вмирала тому, що вона не може цвісти, немов троянда.

Незабаром король побачив рослину, яка своїми квітами радувала серце. Після розпитів він одержав таку відповідь:

- Я вважаю, що це природно, адже коли ти посадив мене, ти хотів отримати радість. Якби ти хотів дуба, виноград або троянду - ти посадив би їх. Тому я думаю, що не можу бути нічим іншим, крім того, чим я є.

І я докладаю всі сили, щоб розвивати свої найкращі якості.

 

  • Як ви розумієте цю притчу? ( людина повинна бути неординарною, зі своїми власними почуттями і думками, і завжди мати своє власне « я»…)
  • ( учні  поділяються на групи, «сюжети»  на партах)
  • Ну що ж, ви художник, отримали завдання намалювати картину від замовника, що закоханий в поезію Олександра Пушкіна, сюжет картини він вам описав рядками. Розкажіть, що ви зобразите на картині.( 1 хв. )

Сюжет 1.  Мчатся тучи, вьются тучи;

невидимкою луна

Освещает снег летучий;

Мутно небо, ночь мутна.

Еду, еду  в чистом поле;

Колокольчик дин – дин – дин…

Страшно, страшно поневоле

Средь неведомых равнин!

« Эй, пошёл, ямщик!» - « нет мочи:

Коням, барин, тяжело,

Вьюга мне слипает очи,

Все дороги занесло…

 

Сюжет 2.

Унылая пора! Очей очарованье!

Приятна мне твоя прощальная краса –

Люблю я пышное природы увяданье,

В багрец и золото одетый леса.

В их сенях ветра шум и свежее дыханье,

И мглой волнистою покрыты небеса,

И редкий солнца луч, и первые морозы,

И отдалённые седой зимы угрозы…

 

 ІІІ. Робота над темою уроку.

Слово вчителя. Сучасник, ліцейний друг поета Яван Якушкін стверджує: « Всі надруковані твори поета не тільки були всім відомі, не існувало жодного письменного прапорщика в армії, який не знав би їх напам’ять…» А які поетичні рядки Пушкіна  знаєте напам’ять ви?

 Підготовка учнів до виразного читання вивчених  напам’ять поезій.

  • Як ви розумієте вислів « виразне читання»? У вас у кожного на парті є інформативні картки, які допоможуть вам опанувати особливостями техніки читання. Давайте ми їх пригадаємо.
  • ( учень читає  «пам’ятку виразного читання»)
  • Як ви вважаєте, за яких умов виконання художнього твору буде цікавим? ( коли є  інтонація, паузи, звертається увага на характер епохи, « мелодію часу», в якому жив і творив поет…)

Вчитель читає напам’ять поезію Пушкіна ( під супровід музики) До вашої уваги презентація цієї поезії.( додаток «Здравствуй племя, младое, незнакомое…»)

  • Які інтонації вас вразили, занепокоїли, стривожили?
  • Що ви можете побажати своїм однокласникам і собі перед власним виразним читанням вивчених напам’ять  поезій?

Виразне читання учнями вивчених напам’ять віршів та їх презентація.

Аналіз та оцінювання виразності читання напам’ять поезій Пушкіна.

(критерії оцінювання в учнів на партах).

 

ІУ. Підбиття підсумків уроку.

 -  Які асоціації виникали у вас під час читання поезій Олександра Сергійовича Пушкіна?

 Робота з епіграфом уроку.

- Всё в мире покроется пылью забвенья,

Лишь двое не знают ни смерти, ни тленья:

Лишь дело героя да речь мудреца

Проходят столетья, не зная конца.

 Фірдоусі

  • Доведіть, що оцінка життю, дана поетом стародавнього
  • сходу , відповідає істині.( Все в житті проходить, лиш  дві речі ніколи не тліють – це  діло героя, поета, письменника, митця та промови мудреця…Вони проходять століття, і ніколи не вмирають. Це твори митців та геніїв світової літератури).

 З позицій сучасної людини, дозвольте продовжити думку Фірдоусі:

Якщо ви каміння – будьте магнітом,

Якщо ви рослина  - будьте мімозою,

Якщо ви людина – будьте коханням.

Приєднуюсь до побажань і я. Здається, що без творчості Олександра Пушкіна, яка викликала у вас захоплення, подив, загартування почуттів, наш духовний світ був би збіднений. Як і все справді прекрасне, літературна спадщина цього митця належить сучасному і майбутньому. Сьогодні ви довели  мораль притчі: завжди бути самим собою. Тож бажаю тим, які стоять на порозі власного самостійного життя, так побудувати його, аби пізніше,

« не  было мучительно больно за бесцельно прожитые годы….»

 Дякую вам за співпрацю і творчість. Підсумком нашої роботи буде домашнє завдання: лист у формі есе  або вірша до Олександра Пушкіна.

У. Домашнє завдання.  Підготуватися до написання  різнорівневої контрольної роботи за творчістю О.Пушкіна, творчим завданням якої буде лист до поета.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки до уроку

Он идет среди  прохожих

Улицей многоэтажною,

Удивительно похожий,

Хорошо знакомый каждому.

Ясноглазый, смуглолицый,

Будто в мир явился заново,

На высокий лоб ложится

Завиток волос каштановых.

Слово к нам летит литое

И живое, и весомое:

«Здравствуй, племя младое, незнакомое!»

1. Вірш « Осінь»

Мабуть, немає людини, яка б не знала імені   Пушкіна. Мені сподобалися його ліричні рядки про осінь. Я вирішив створити власну презентацію цієї пори року.

 

2. Вірш « Я помню чудное мгновенье»

Я не перестаю дивуватися: як поет, що жив у першій половині ХІХ століття, міг знати, про що ми будемо думати на початку ХХІ століття?  У його поезії я впізнаю свої проблеми, свої радощі і свої негаразди. А як піднесено звучать його вірші про кохання! Вірш « До  Анни Павловни Керн» полонив мене красою найтоншими порухами душі.  Якими простими словами розповідає нам поет історію захоплення і любові. Ця поезія надихнула мене створити презентацію із слів кохання і краси. ( презентація)

3. Лист Тетяни до Євгенія Онєгіна. Прочитавши цей лист, я настільки схвильована щирістю героїні, її простотою почуттів. Тут і риторичні вигуки, незавершені речення. Це дійсно сміливий лист. Тетяна Ларіна – особлива , виняткова натура. Не можу пробачити егоїзм Євгенія Онєгіна.  Вирішила створити фільм , присвячений Тетяні Ларіній за допомогою програми Мові Мейкер. ( фільм)

 

4. Лист Тетяни до Євгенія Онєгіна. 

Я також вражена відкритим листом кохання Тетяни. Мені дуже жаль Євгенія Онєгіна, він дійсно кохав, та не розумів цього. Тетяна відмовила йому. Яким буде його шлях? Чи зможе він ще раз так сильно покохати…Я вирішила створити макет люблячого серця Тетяни та Євгенія. Я зрозуміла: він позбувся байдужості до власної долі, відкрив у собі здатність кохати…Але як прикро обійшлася з ними доля…

5. « Як змінилася Тетяна?»

Дика, печальна, молчалива,

Как лань лесная, боязлива.

Она в семье своей родной

Казалась девочкой чужой.

Она ласкаться не умела

К отцу, ни к  матери своей;

Дитя сама, в толпе детей

Играть и прыгать не хотела,

И часто целый день одна,

Сидела молча у окна…

Мені так сподобалася героїня Тетяна Ларіна. Її Бог дав чутливу і чуйну душу, замріяну і ніжну, доброзичливу й порядну. Коли раптово з’явився Онєгін, вона сильно покохала його. Мене вразив останній епізод фільму « Євгеній Онєгін», коли плаче Тетяна від несправедливості долі, від розпачу, від того, що кохання її приречене…( уривок із фільму)

6. « Я  Памятник воздвиг себе нерукотворный..»

Так заведено, що ми живемо в тих, хто згадує нас, і втому, що про нас згадують. Олександр Пушкін створив вірш « Пам’ятник»про безсмертя не просто людини, а поета.  він вірив, що його поезії призначене довге життя. Мрія його збулася. Попрацювавши  в Інтернет мережі, я вирішила створити Пам’ятник своєму улюбленому поету. (плакат)

7. « Я вас любив». Мені припала до душі ця поезія тому, що у ній немає мстивості та образ.  Коротка історія кохання завершується парадоксальними рядочками, автор поезії бажає своїй обраниці  кохати і бути коханою. Кохання – це щастя, навіть коли воно залишилося без взаємності. Олександр Пушкін вважає, що справжнє кохання повинно прощати все і бажати добра коханій людині. А чому так подобається ця поезія всім, мабуть, тому, що в ній оспівуються вічні цінності людства. І чомусь мені спало на думку презентувати цю поезію  портретом Наталії Гончарової англійського художника Томаса Райта, адже  Пушкін  сильно кохав її. Але не судилося їм бути разом до старості.

8. « Пророк».Я обрав цей вірш тому, що в  його основі використовується образ біблійного пророка. він навчив поета прислухатися до життя, любити його.  Мене поражає те, що поет не має права брехати, лукавити, бо він – Пророк. Я також підготував ілюстрацію до поезії.


1

 

doc
До підручника
Зарубіжна література 9 клас (Ніколенко О.М., Зуєнко М.О., Стороха Б.В., Туряниця В.Г., Орлова О.В.)
Додано
24 листопада 2018
Переглядів
1081
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку