Урок-Конкурс "Гідросфера - водна оболонка Землі"

Про матеріал

Урок "Гідросфера" можна використати на прикінці вивчення розділу, як урок узагальнення, систематизація та поглиблення. В ньому використані різні цікаві вправи, які учнів зацікавлюють для подальшого вивчення предмета географія. А також незвичайне домашнє завдання у вигляді лабіринту.

Перегляд файлу

Географія 6 клас

Урок 60.

«Гідросфера - водна оболонка Землі»

Мета: узагальнити, систематизувати та поглибити знання учнів з теми «Гідросфера»; розвивати вміння знаходити взаємозв’язок різних оболонок Землі; удосконалювати орієнтування  в інформації та логічно висловлювати свої думки; виховувати пізнавальний інтерес учнів до вивчення предмета.

Тип уроку: систематизуюче повторення.

Обладнання: атласи, фізична карта світу, проектор, ноутбук, відео фрагмент, слайдова презентація, роздатковий матеріал, 3 плашки з записками.

Форма проведення: урок-конкурс.

Методи: пояснювально-ілюстративний, проблемний, репродуктивний, практичний.

Міжпредметні зв'язки: біологія, математика, українська мова, світова література, фізична культура.

Хід уроку

I. Організаційний етап. 

Перевірити готовність учнів до уроку. Привітання.

 

II. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів.

Я  пропоную розпочати наш урок із перегляду відео фрагменту.

Слайд 1. - Показ відеофрагменту.

Слайд 2 -  краплинки.

Мету визначають самі учні: що об’єднує і є основою живої і не живої природи?

Відповіді учнів – основою являється вода, а вода являється основою гідросфери.

Вчитель: вода – найпоширеніший, найдивовижніший мінерал у світі. Мінерал, без якого неможливе життя. З усіх планет Сонячної системи лише планета Земля має такі запаси води.

Вона являється однією з важливих для людини речовин. Кров, мозок, тканини тіла на половину складаються з води. Без води людина може прожити лише кілька днів.

Вода – місце життя багатьох організмів.

Вода формує гідросферу.

Воду необхідно берегти. Ще Петро І наказував бити батогами солдат, які кидали сміття в воду, а офіцерів з першого разу штрафували, а якщо вдруге забруднювали – їх розжалували до солдат.

Зверніть увагу на дошку - учням пропонується вірш, який напи­сано заздалегідь на дошці.

Епіграф до уроку.

«У тебе немає ані смаку, ані запаху, тебе неможливо описати, тобою насолоджуються, не відаючи, що ти таке. Не можна сказати, що ти необхідна для життя: ти саме життя. Ти найбільше багатство у світі,» - так писав Антуан де Сент-Екзюпері.

План проведення

  1. Назва команд і девіз.
  2. «Географічний диктант».
  3. «Схема взаємозв’язків оболонок Землі».
  4. «Відгадай що я таке?».
  5. «Рекорди гідросфери».
  6. «Віртуальна мандрівка».
  7. «Пляшкова пошта».
  8. «Прогулянка по планеті».
  9. «Чомучка».
  10.                      «Помилка картографа».
  11.                      Географічні задачі з мате математичним змістом.
  12.                      «Море - океан».
  13.                      «Чорна скринька»

 

III. Хід конкурсу

Вступне слово вчителя

Сьогодні ми проведемо урок-конкурс. Учні класу заздалегідь поділені на три команди, дітям напередодні дається завдання придумати назви команди і девіз (перед кожною стоїть табличка з назвою команди і девізом).

1. Представник із кожної команди називає команду і девіз. Оцінюється в  5 балів.

1. «Золоті рибки».

2. «Гідросферики».

3. «Перлини».

                                                                Девізи команд.

Слайд 3 -  дивіз «Золоті рибки».

 1.  «Золоті рибки»

 


Щоб прийняти участь в грі,

 Всі сюди ми припливли,

 Щоб змагатись, вигравати,

 Гідросферу треба знати.


Слайд 4 -  дивіз «Гідросферики».

 2. «Гідросферики».


 Гідросфериками нас

 Кличуть всі не випадково.

 Атмосферою пізнань

 Поглинає всіх нас школа.

 Ми прийшли не розважаться,

 А уміло позмагаться.

 У цій грі географічній

 Переможе хай сильніший!


Слайд 5 -  дивіз «Перлини».

 3. «Перлини».


 Перлини біля моря,

 Немов птахи на просторі,

 Ми радужно сіяєм

 Й увагу привертаєм.

 Ми пливем по річці знань

 Вдячні нашим вчителям,

 Ми долаєм перешкоди,

 Переможем всі незгоди.


 Зразу проводиться оцінювання команд в «5» системі — краще привітання і девіз.

Слайд 6 – На слайді приклади понять.

2. Прийом «Географічний диктант» - «На хвилях океану».  - В зошитах

Пропоную всім учасникам команд написати невеликий географічний диктант. Запитання зачитуються, а відповідь учням потрібно знайти на дошці під номерами. В кінці робо­ти обмінюються листочками і перевіряють завдання. Пра­вильні відповіді у вигляді шифру показую на екрані, все закодовано, робота швидко перевіряється. Оцінювання за кожну правильну відповідь 1 бал (найвища оцінка «11»). Після перевірки учні рахують бали і ставлять оцінки. Лис­точки забираю для виставлення оцінок у журнал. Оцінка за географічний диктант ставиться окремо.

Питання до географічного диктанту.

  1. Водна оболонка нашої планети – гідросфера.
  2. Частина океану або моря, що вдається в сушу – затока.
  3. Частина суші, з трьох боків оточена водою – півострів.
  4. Гігантські хвилі, що виникають на поверхні океанів у результаті землетрусів на дні океанів – цунамі.
  5. Горизонтальні переміщення водних мас в океанах і морях у вигляді величезних потоків, що рухаються певними шляхами – течії.
  6. Місце, де починається річка – витік.
  7. Одиниця вимірювання солоності – проміле.
  8. Частина світового океану - море.
  9. Штучні водойми з великими запасами води, утворені шляхом будування на річках плотин – водосховища.
  10.                      Замкнуті природні западини на поверхні Землі, за­повнені водою – озеро.
  11.                      Річка, створена людиною – канал.

На слайді приклади понять.

1. Озеро     11. Море

2. Шельф    12. Ехолот

3. Дельта    13. Водосховище

4. Острів    14. Витік.

5. Затока    15. Течії

6. Басейн річки   16. Протока

7. Гідросфера    17. Півострів

8. Проміле          18. Канал   

9. Приплив і відплив  19. Айсберг

10. Болото.    20. Цунамі

Слайд 7 – Шифр

Шифр-перевірка відповідей

1-7        2-5        3-17       4-20      5-15      6-14       7-8      8-11    9-13     10-1    11-18.

Слайд 8 – Льодовики

Слайд 9 - схема взаємозв’язків.

3. Встанови взаємозв’язок.

Навести приклади взаємозв’язків різних оболонок Землі. Вам надається 2 хвилини.

За кожний правильний приклад зв’язку ставиться 1 бал.

                                            Літосфера

 

Атмосфера                                                                          Гідросфера

 

 

                                           Біосфера

Слайд 10 – Морська оса.

Слайд 11 - з віршом.

4. «Відгадай що я таке?»

Про яке явище в гідросфері йдеться: За правильну відповідь 3 бали.

Меридіани водяних пилинок

Піднімаються над океаном,

Щоб мандрувати без зупинок

По широтах і меридіанах,

Щоб згуститися у хмаровиння

І, налившись тягарем води

Ринуть на піски і на каміння,

На поля і на сади.

                              С. Щипачов

Відповідь: великий кругообіг води.

 

5. Прийом «Рекорди Гідросфери»

Назвати географічні об’єкти.

За кожну правильну відповідь 1 бал. Хто швидше.


  1. Найглибше озеро у світі (Байкал)
  2. Найвищий водоспад земної кулі (Анхель)
  3. Найбільше за площею озеро (Каспійське)
  4. Найбільший острів світу (Гренландія)
  5. Найбільш повноводна річка світу (Амазонка)
  6. Найдовша річка світу (Ніл)
  7. Найбільший океан (Тихий)
  8. Найменше море (Мармурове)
  9. Найбільший півострів (Саудівська Аравія)
  10.                      Найсолоніше море (Червоне )
  11.                      Наймілкіше море (Азовське)
  12.                      Наймутніша річка у світі (Хуанхе)
  13.                      Найбільшим морем світу (Саргасове)
  14.                      Найдовша річка в Україні (Дніпро)
  15.                      Наймертвіше водоймище (Озеро Смерті)

Слайд 12 – Наймертвіше водоймище

Слайд13 -  фото серфінгу та запитанням.

6. Прийом «Віртуальна мандрівка»

Визначити 3 місця, де на нашій планеті можна зайнятись серфінгом. Вам дається 1 хвилина.

За правильні приклади 3-5 балів.


  1.   о. Суматра
  2.   о. Шрі-Ланка
  3.   Японські острови
  4.   Мексиканська затока
  5.   Затока Фанді
  6.   Канарська течія
  7.   Перуанська течія
  8.   т. Куросіо
  9.   т. Західних вітрів
  10. Бенгельська течія
  11. Каліфорнійська течія
  12. т. Гольфстрім
  13. Мусонна течія
  14. Південна пасатна течія
  15. Лабрадорська течія

Висновок:

Де можна займатися серфінгом?

Що потрібно для серфінгу?

В якому океані найвищіе вітрових хвиль?

Відповідь учнів: зайнятись серфінгом можна у Тихому океані, саме тут спостерігались найвищі вітрові хвилі.

Слайд 14 – о. Мальдіви

Слайд 15 - фото островів Фіджі.

7. Прийом «Пляшкова пошта».

Зверніть увагу на екран. На ньому знаходяться фото надзвичайних островів Фіджі, що знаходяться у Тихому океані неподалік від Австралії.

Можна упевнено сказати, що це місце єдине на планеті, де можна усамітнитися з природою та милуватися її краєвидами.

Уявімо, що ми всім класом вирішили відпочити на островах Фіджі. Закриваємо очі. Ми прекрасно проводимо час: багато часу проводили на пляжі, займались підводним плаванням (дайвінгом), серфінгом, водними лижами, прогулянками на яхті, а зараз вирішили позасмагати. Ми лежимо під чудовим палючим сонцем, на мякому, немов пух піску, чуємо як піднімаються хвилі до небес, ніби ластівки. Острів вражає своїми блакитними лагунами, розкішним узбережжям, вкритими вічнозеленими лісами. На душі так радісно, так спокійно, що не хочеться розплющувати очі.

Сергій Суходолов вирішив піти скупатися.

  • Хлопці, дівчата, дивіться, що я знайшов? (підіймає 3 пляшки і роздає кожній команді).
  • Що в пляшках? Відкривайте.

Неподалік від нас, затонув туристичний корабель «Оазіс». Більшість людей урятувались, але частина зникли. Напевно це вони підправили плашки з координатами, щоб допомогти їм урятуватися. Давайте швидше визначте, що це за географічні об’єкти.

Правильна відповідь оцінюється в 5 балів

Географічні координати в плашках:

  1. Острова Галапагос – 1 ˚ пд ш. 91 ˚ зх д.
  2. Острів Гавайї - 20 ˚ пн ш. 156 ˚ зх д.
  3. Маркізькі острови - 10 ˚ пд ш. 140 ˚ зх д.

Ви визначили острови на яких знаходяться люди, давайте швидше передамо данні в рятувальну службу, щоб їх знайшли.

Пляшкова пошта зародилась з розвитком мореплавства, доставляли цю пошту морські течії. Найтриваліше плавання здійснила пляшка, випущена 20.07.1962р. в австралійському місті Перт і виловлена майже через 5 років поблизу Майамі (штат Флорида).  Ця пляшка проробила шлях у 26000 км із середньою швидкістю 0,65 км/год.

Слайд 16 – Прогулянка по планеті

  1. Прийом «Прогулянка по планеті»На якому напрямку від Києва знаходиться?

Правильна відповідь оцінюється в 2 бали.

  1. Середземне море – Пд-Зх
  2. Карпати - Зх
  3. Чорне море - Пд
  4. О. Нова Гвінея – Пд-Сх
  5. Річка Амазонка – Пд-Зх
  6. Острів Гренландія – Пн-Зх

Слайд 17 – Аккула Катран

Слайд 18 – Чомучка

9. Прийом «Чомучка».

Правильна відповідь - 3 бали.

Запитання даються командам по черзі, якщо команда не відповідає можливість надається наступній.

  1.   Чому в Карпатах і Кримських горах немає льодовиків?
  2.   Чому річка Хуанхе наймутніша у світі?
  3.   Чому були збудовані Панамський і Суецький канали?
  4.   Чому Північну Атлантику називають «кухнею погоди» Європи?
  5.   Чому під час просування до Північного полюса багато хто з мандрівників прагнув «взяти лід у союзники». Як ви розумієте цей вислів?
  6.   Чому, маючи майже однакову температуру вод (близько 24 °С), течія Бразільська — тепла, а Канарська — холодна?

Слайд 19 – Хуанхе

Слайд 20 – Клуб знавців

10.  Прийом «Клуб знавців».

Хто перший підіймає картку, та команда і відповідає.

За кожну правильну відповідь 4 бали.

  • Швидко навантаживши вугілля, «Дункан» взяв курс на захід. На хвилях течії, яка проходила повз береги Бразилії, гнаний дужим північним вітром, він перетнув екватор і опинився у Південій півкулі.

Питання: Як називається течія, що несла «Дункан» на південь? (Бразильська).

  • 14 квітня корабель «Форвард» перетнув течію Гольфстрім, яка прямує вздовж берегів Америки, доходить до Ньюфаундленда, потім виділяється на північний схід і огинає береги Норвегії.

Питання: З водами скількох океанів перемішуються води Гольфстріму? (починається в Атлантичному океані, несе води в Північний Льодовитий океан).

  • Давні помори, що жили на узбережжі Білого моря, спостерігаючи за цим явищем, говорили: «Океан-батечко дихає. Двічі дихне, двічі видохне – і доба мине.»

Питання: Що мали на увазі помори щодо причин цього явища? (спостерігали в океані припливи та відпливи. Вони спричиняються притягування водних мас океану Місяцем та Сонцем).

Слайд 21 – Чорнильне озеро

Слайд 22 – Помилка картографа

11. Прийом «Помилка картографа».

Знайти і виправити помилки. (Команди відповідають усно.)

Кожне правильне виправлення 1 бал – мах – 5 балів.

  1. Аравійський острів, острів Ґольфстрім, Індійське море, архіпелаг Ґренландія, Бенґальська протока.
  2. Апеннінський острів, півострів Нова Гвінея, Середземне озеро, Кримський острів. Ґібралтарська затока. 
  3. Течія Мадагаскар, Мексиканське море, острів Куросіо. Північний океан, Скандинавський острів.

Відповіді учнів:

  1. Аравійський півострів, течія Ґольфстрім, Індійський океан, острів Ґренландія, Бенґальська затока.
  2.    Апеннінський півострів, острів Нова Гвінея, Середземне море, Кримський півострів. Ґібралтарська протока. 
  3.    Острів Мадагаскар, Мексиканська затока, течія Куросіо. Північний Льодовитий океан, Скандинавський півострів.

Слайд 23 – Кровяний водоспад

 Слайд 24 – Географічні задачі

12. Географічні задачі з математичним змістом.

  1. Довжина річки Нілу з Каґерою 6671 км, а Амазонки з Мараньйоном (Південна Америка) — 6437 км. На скільки кілометрів Ніл довший від річки Амазонка?

Відповідь: на 234 км.

  1. Площа озера Вікторія 68 тис. км2, а України — 603,7 тис. км2. Скільки таких озер, як Вікторія, можна вмістити на території України?

Відповідь: приблизно 9 озер (8.88)

  1. За допомогою масштабу виміряйте віддаль від Києва до центра озера Вікторія. 

    Відповідь: 5 780 тис. км

Слайд 25 – Море-океан

13. Прийом «Море - океан».

До басейну якого океану належать моря:

Море

Океан

Море

Океан

Море

Океан

Баренцове

Середземне

Червоне

Балтійське

 

Саргасове

Коралове

Чорне

Берингове

 

Охотське

Азовське

Карибське

Каспійське

 

Відповіді

Море

Океан

Море

Океан

Море

Океан

Баренцове

 

Північний Льодовитий

Саргасове

 

Атлантичний

 

Охотське

 

Тихий

Середземне

 

Атлантичний

 

Коралове

 

Тихий

 

Азовське

 

Атлантичний

Червоне

 

Індійський

 

Чорне

 

Атлантичний

 

Карибське

 

Атлантичний

Балтійське

Північний    Льодовитий

Берингове

Тихий

Аравійське

Індійський

 

14. Прийом «Чорна скринька» - За правильну відповідь 7 балів.

Відгадавши загадку ви дізнаєтесь, що знаходиться в чорній скриньці

У воді родиться, але води боїться (сіль).

 

IV. Підведення підсумків.

Підраховуються бали команд.

Визначається команда-мереможець.

Коментоване оцінювання.

 

V. Домашнє завдання:

  • Повторити відповідний параграф підручника 
  • Учні виконують «Лабіринти Посейдона» на індивідуальних картках.

 

doc
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
8 січня 2019
Переглядів
1246
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку