Лекція № 3
Тема: Прямокутна декартова система координат на площині та у просторі. Поняття вектора. Операції над векторами.
1.Поняття про прямокутну декартову систему на площині та у просторі.
Прямокутна, або Декартова система координат - найбільш проста і тому часто використовувана система координат на площині і в просторі.
Прямокутна система координат на площині
Прямокутна система координат на площині утворюється двома взаємно перпендикулярними осями координат X 'X і Y 'Y . Осі координат перетинаються в точці O , Яка називається початком координат, на кожній осі вибрано позитивний напрям. У правобічної системі координат позитивний напрям осей вибирають так, щоб при напрямку осі Y 'Y вгору, вісь X 'X дивилася направо.
Чотири кута (I, II, III, IV), утворені осями координат X 'X і Y 'Y , Називаються координатними кутами або квадрантами (див. рис. 1).
Рис. 1
Положення точки A на площині визначається двома координатами x і y . Координата x дорівнює довжині відрізка O B , Координата y - Довжині відрізка O C у вибраних одиницях виміру. Відрізки O B і O C визначаються лініями, проведеними з точки A паралельно осям Y 'Y і X 'X відповідно. Координата x називається абсцисою точки A , Координата y - ординатою точки A . Записують так: А(х;у).
Якщо точка A лежить в координатному куті I, то точка A має позитивні абсциссу і ординату. Якщо точка A лежить в координатному куті II, то точка A має негативну абсциссу і позитивну ординату. Якщо точка A лежить в координатному куті III, то точка A має негативні абсциссу і ординату. Якщо точка A лежить в координатному куті IV, то точка A має позитивну абсциссу і негативну ординату.
Прямокутна система координат у просторі утворюється трьома взаємно перпендикулярними осями координат O X , O Y і O Z . Осі координат перетинаються в точці O , Яка називається початком координат, на кожній осі вибрано позитивне напрямок, вказаний стрілками, і одиниця виміру відрізків на осях. Одиниці виміру зазвичай однакові для всіх осей (що не є обов'язковим). O X - вісь абсцис, O Y - вісь ординат, O Z - вісь аплікат.
Якщо великий палець правої руки взяти за напрям X , Вказівний за напрям Y , А середній за напрям Z , То утворюється права система координат. Аналогічними пальцями лівої руки утворюється ліва система координат. Інакше кажучи, позитивний напрям осей вибирають так, щоб при повороті осі O X проти годинникової стрілки на 90 її позитивний напрям співпало з позитивним напрямом осі O Y , Якщо цей поворот спостерігати зі сторони позитивного напрямку осі O Z . Праву і ліву системи координат неможливо поєднати так, щоб збіглися відповідні осі (див. рис. 2).
Положення точки A в просторі визначається трьома координатами x , y і z . Координата x дорівнює довжині відрізка O B , Координата y - Довжині відрізка O C , Координата z - Довжині відрізка O D у вибраних одиницях виміру. Відрізки O B , O C і O D визначаються площинами, проведеними з точки A паралельно площинам Y O Z , X O Z і X O Y відповідно. Координата x називається абсцисою точки A , Координата y - Ординатою точки A , координата z - аплікат точки A . Записують так: А(х;у;z).
Рис. 2
2. Найпростіші задачі аналітичної геометрії
Відстань між двома точками.
Рис. 3
Нехай задано дві точки М1 (х1, у1) і
М2 (х2, у2) (рис. 3).
.
Трикутник М1М2K — прямокутний, тому за теоремою Піфагора маємо:
Поділ відрізка у заданому відношенні.
Рис. 4
Число — називається відношенням, в якому точка М ділить відрізок М1М2 (рис. 4), якщо
.
Нехай задано і координати точок і , треба знайти координати точки М (х, у).
З рис. 4 і теореми про пропорційні відрізки, що відтинають паралельні прямі на сторонах кута, випливають співвідношення:
.
Оскільки числа х – х1 і х2 – х одного й того самого знака (при х1 < х2 вони додатні, а при х1 > х2 — від’ємні), то . Отже, .
Звідси:
. (1)
Аналогічно до попереднього дістанемо формулу для знаходження координати у
. (2)
Наслідок. Якщо точка М (х, у) — середина відрізка М1 М2, то
= 1 і формули (1), (2) набирають вигляду:
.
Рис. 5
Площа трикутника.
Нехай задано координати вершин деякого трикутника А (х1, у1), В (х2, у2), С (х3, у3) (рис. 5).
Знайдемо площу цього трикутника.
3.Поняття вектора. Операції над векторами.
Означення. Вектором називається напрямлений відрізок. Позначати вектори будемо , ... . Якщо, скажімо, точка А — початок вектора, а точка В — його кінець, то маємо .
Вектор, в якого початок і кінець збігаються, називається нульовим вектором.
Вектор вважається заданим, коли відома його довжина , і напрям щодо деякої осі.
Два вектори і називаються колінеарними, якщо вони лежать на одній прямій або на паралельних прямих.
Вектори і вважаються рівними, коли вони: 1) колінеарні; 2) однаково напрямлені; 3) їхні довжини рівні.
З останнього випливає, що при паралельному перенесенні вектора дістаємо новий вектор, що дорівнює попередньому, тому вектори в аналітичній геометрії називають вільними.
Нехай у просторі задано деяку вісь l і вектор. Проведемо через точки А і В площини, перпендикулярно до осі l (рис. 6). Позначимо точки перетину цих площин з віссю l відповідно і .
Рис. 6
Означення. Проекцією вектора на вісь l називається довжина напрямленого відрізка на осі l. Слід зазначити, що , якщо напрям збігається з напрямом l і , якщо напрям протилежний напряму l.
Позначається проекція вектора на вісь l — прl. З рис. 6 випливає формула знаходження проекції вектора на вісь:
прl= ,
де — кут між вектором і віссю.
Якщо розглянути прямокутну декартову систему координат і точки початку А (х1, у1, z1) і кінця В (х2, у2, z2) вектора , то проекції вектора на кожну з осей мають вигляд:
Ох: ах = х2 – х1, Оу: ау = у2 – у1, Оz: аz = z2 – z1.
Довжина вектора подається формулою:
(3)
Якщо позначити , , — кути між вектором і відповідними осями системи координат, то їх косинуси можна знайти за формулами:
. (4)
У подальшому називатимемо їх напрямними косинусами вектора . Піднісши кожну з формул (4) до квадрата і скориставшись (3), дістанемо:
cos2 + cos2 + cos2 = 1.
Дії з векторами виконуються за правилами:
1. Додавання:
= (ах + bх, ау + bу, аz + bz).
2. Множення вектора на число R:
.
Для лінійних операцій з векторами виконуються властивості:
1. .
2. .
3. .
4. .
5. .
Теорема. Проекція суми двох векторів на вісь дорівнює сумі їхніх проекцій на цю вісь:
Теорема. При множенні вектора на число його проекція на цю вісь також множиться на це число:
Нехай вектори такі, що за напрямом збігаються відпо-
відно з осями Ох, Оу, Оz і . Такі вектори надалі називатимемо одиничними векторами осей системи координат. Тоді
4. Скалярний, векторний і змішаний добуток векторів
Означення. Скалярним добутком двох ненульових векторів і називається число (скаляр), яке дорівнює добутку модулів цих векторів на косинус кута між ними. Якщо хоча б один із векторів дорівнює нулю, то кут між векторами не визначений і за означенням скалярний добуток дорівнює нулю.
Отже:
,
де — кут між векторами. Використовуючи формулу проекції вектора, можна також записати:
.
Властивості скалярного добутку:
1. . 4. .
2. . 5. якщо і навпаки,
3. . якщо
.
Нехай вектори і задано за допомогою координат, тоді, використовуючи властивості скалярного добутку, умови маємо:
(5)
Отже,
З рівності (5) випливає, що:
1. Необхідною і достатньою умовою перпендикулярності векторів і є ах bх + ау bу + аz bz = 0.
2. Кут між двома векторами і можна знайти за формулою:
.
Означення. Векторним добутком вектора на вектор називається вектор , якщо:
1) довжина вектора , де — кут між двома векторами;
2) вектор перпендикулярний до кожного з векторів і
Рис. 7
3) вектор спрямований так, що коли дивитися з його кінця на площину, в якій лежать вектори і , то поворот вектора до вектора відбувається на найменший кут проти годинникової стрілки.
Модуль векторного добутку двох неколінеарних векторів дорівнює площі паралелограма, побудованого на векторах як на сторонах.
Властивості векторного добутку:
1. , якщо і — колінеарні вектори.
2. .
3. .
4. .
Знайдемо векторні добутки одиничних векторів . З колінеарності векторів випливає: . З того, що одиничні вектори збігаються з напрямом осей прямокутної системи координат, маємо:
Знайдемо координати вектора , якщо , .
(6)
або
.
Означення. Мішаним добутком векторів називається число, яке дорівнює скалярному добутку вектора на векторний добуток векторів і , тобто .
Рис. 8
Розглянемо геометричний зміст змішаного добутку. Для цього побудуємо на векторах , вважаючи, що вони не лежать в одній площині, тобто не компланарні, паралелепіпед (рис. 8).
Знайдемо об’єм паралелепіпеда, побудованого на векторах (рис. 8). Площа основи його дорівнює модулю векторного добутку векторів . Висота дорівнює . Отже, остаточно маємо:
. (7)
З останнього випливає, що модуль мішаного добутку чисельно дорівнює об’єму паралелепіпеда, побудованого на векторах . З рівності (7) маємо умову компланарності трьох векторів .
.
Ураховуючи формули (6) і (7) знаходження скалярного і векторного добутків, маємо:
або
.
Властивості мішаного добутку:
1. .
2. .