Урок. Леся Українка "Давня казка"

Про матеріал
Мета : допомогти учням з'ясувати та засвоїти зміст поеми Лесі Українки; розвивати навички виразного читання, аналізу ліро-епічного твору, висловлення власної думки щодо прочитаного; виховувати усвідомлення важливості формування і розвитку індивідуальності, неповторності творчої особистості.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

ТЕМА УРОКУЛеся Українка «Давня казка»

Номер слайду 2

Номер слайду 3

Свобода – це…Пам’ятник «Відкрита рука» в м. Чандігарх (Індія)

Номер слайду 4

Історія написання твору:«Давню казку» Леся Українка написала в 1893 році. На ту пору вона вже була зрілим поетом. Своє місце як митець письменниця бачила лише серед найпередовіших, революційних представників суспільства — серед робітників. Твір «Давня казка» вперше був опублікований у львівському журналі «Життє і слово» за 1896 рік, а пізніше — в другій збірці віршів Лесі Українки «Думи і мрії». У час творення цієї поеми одні письменники реакційного напряму заявляли, що мистецтво потрібно лише для розваги, інші — що історію вершать царі, королі, володарі трудящих, що гнобительський лад — непорушний, вічний. Поемою «Давня казка» Леся Українка давала гостру відсіч носіям цих теорій.

Номер слайду 5

Віршований розмір: У строфах поеми «Давня казка» заримована лише половина рядків: Золотих не хочу лаврів, З ними щастя не здобуду, Як я ними увінчаюсь То поетом вже не буду. Такі вірші називаються напівбілими, або римованими. Чотиристопний хорей, яким написано «Давню казку», з одного боку, сприяє стрімкому розгортанню сюжету, з другого — наближає вірш до розмовної мови казки, передає ритм часу, протягом якого наростає конфлікт між групами людей.

Номер слайду 6

КРОСЕНС до поеми

Номер слайду 7

Номер слайду 8

Номер слайду 9

Ліро-епічна поема — віршований твір, у якому сюжет на суспільну тематику поєднується з ліричними відступами або розкриває чітку авторську позицію щодо важливих суспільних тем.

Номер слайду 10

Номер слайду 11

Десь, колись, в якійсь країні,Де захочете, там буде,Бо у казці, та ще в віршах,Все можливо, добрі люде. Десь, колись, в якійсь країніПроживав поет нещасний,Тільки мав талан до віршів,Не позичений, а власний. На обличчі у поета. Не цвіла урода гожа,Хоч не був він теж поганий, —От собі — людина божа!Той співець — та що робити!Видно, правди не сховати,Що не був співцем поет наш,Бо зовсім не вмів співати. Та була у нього пісняІ дзвінкою, і гучною,Бо розходилась по світу. Стоголосою луною.І не був поет самотнім: До його малої хати. Раз у раз ходила молодь. Пісні-слова вислухати. ПРАЦЮЙМО З ТЕКСТОМ З чого починається поема? Що є спільного з казкою?Де відбуваються події у творі?Що відомо стає про поета? Чи погоджуєтеся з тим, що поет був нещасним?

Номер слайду 12

Попереду їхав лицар,Та лихий такий, крий боже!"Бачте, — крикнув, — що за птиця!Чи не встав би ти, небоже?""Не біда, — поет відмовив, —Як ти й сам з дороги звернеш,Бо як рими повтікають,Ти мені їх не завернеш!""Се ще также полювання! —Мовить лицар з гучним сміхом.-Слухай, ти, втікай лиш краще. Бо пізнаєшся ти з лихом!""Ей, я лиха не боюся,З ним ночую, з ним і днюю;Ти втікай, бо я, мосьпане,На таких, як ти, полюю!В мене рими — соколята,Як злетять до мене з неба,То вони мені вполюють,Вже кого мені там треба!""Та який ти з біса мудрий! —Мовить лицар. — Ще ні разу. Я таких, як ти, не бачив. Я тепер не маю часу,А то ми б ще подивились,Хто кого скорій вполює. Хлопці! геть його з дороги!Хай так дуже не мудрує!""От спасибі за послугу! —Мовить наш поет. — Несіте. Та візьміть листки з піснями,Он в траві лежать, візьміте"."Він, напевне, божевільний! —Крикнув лицар. — Ну, рушаймо!Хай він знає нашу добрість —Стороною обминаймо. Опишіть зустріч, яка відбулася на лісовій стежці. Як поводив себе лицар, а як поет?Чи погоджуєтеся з тим, що створюючи образилицаря і поета, використав прийом антитези? Доведіть АНТИТЕЗА –художній прийом, що полягає у протиставленні образів або думок

Номер слайду 13

Номер слайду 14

Номер слайду 15

Номер слайду 16

Номер слайду 17

Номер слайду 18

Номер слайду 19

Номер слайду 20

Номер слайду 21

Номер слайду 22

Номер слайду 23

Поміркуйте, кого стосуються ці мотиви лицаря чи поета?

Номер слайду 24

Мовно-виражальні засоби поеми: А) Поетичний синтаксис: антитеза, інверсія, фразеологізми: Б) Тропи:епітети, метафори, порівняння: сумна діброва, рими-соколята, думи-чарівниці; «сонечко червоне заховалось за діброву», «час летів», «розливався людський стогін всюди хвилею сумною», «пісні ідуть по людях».

Номер слайду 25

В) Лексика твору: загальновживані слова, архаїзми із західноєвропейської літератури, фольклору (граф, графство, герольди). Д) Іронія і сатира в поемі. В іронічному плані вживаються слова «лицар» і «лицарство» щодо Бертольда та його воїнів. На Україні «лицар» — мужня, саможертовна, благородна людина, захисник волі. Таким лицарем Леся Українка вважала поета: Нас таки чимале військо,Маєм свого отамана,Він у нас одважний лицар... В іронічному плані написані окремі рядки «поетових пісень». У сатиричному плані показано взаємини між графом Бертольдом і народом.

Номер слайду 26

Номер слайду 27

Не поет, хто забуває Про страшні народні рани, Щоб собі на вільні руки Золоті надіть кайдани! Леся Українка

Номер слайду 28

Номер слайду 29

Домашнє завдання

pptx
Додано
4 листопада 2023
Переглядів
420
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку