Урок літератури.Богдан Лепкий.Казка для дорослих і малих

Про матеріал
Урок літератури.Богдан Лепкий.Казка для дорослих і малих Для учнів 7 класу. Інтегрований( іст.,укр літ)
Перегляд файлу

 

Тема. Б. Лепкий. «Мишка (Казка для дітей: для малих і  великих)»
Морально-етичні питання у творі, проблема збереження загальнолюдських цінностей.

Мета: пригадати з учнями біографічні факти про Б. Лепкого, познайомитиз його   твором; розкрити ідейно-художнє значення казки, розвивати навички виразного й вдумливого читання притчевого твору, вчити визначати головну думку; виховувати школярів на засадах моральних цінностей, виховувати повагу,любов до читання,бажання вивчати поетів рідного краю, гордість за них.

Обладнання: підручник, портрет  письменника, тексти твору, ілюстрації до нього, проектор.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

1.Емоційно психологічна підготовка учнів до уроку

-Доброго дня діти.

- Підготуйте усе необхідне до уроку і не забудьте взяти на уроку гарний настрій !

- Послухайте уривок вірша і подумайте що знайомого ви там почули.

Бережани, ах які

Гарні ви в зимі і в літі,

Хоч і бідні і малі,

Ви найкраще місто в світі!

 

Скільки, літ я не блукав

Морем, горами, світами,

А про вас не забував —

Й повертав до вас думками.

 

Бо чи є де другий Рай

Руриська, Хатки і Сілко?

І чи пахне де так май,

Чи співає птахів стілько?

 

Не гадаю. Городок

Перших споминів дитячих.

Перших сміливих гадок,

І химерних мрій хлоп’ячих.

 

Як забути вас мені,

Незабутні Бережани?

Де минули юні дні,

Там душа вовік остане!

  • Так, тут згадується місто.
  • Як ви думаєте чи могла б написати цей уривок людина ,яка ніколи не бувала в нашому місті?
  • Отже, ми розуміємо , що автор цього вірша письменник , який має відношення до нашого міста.

2.Мотивація навчальної діяльності учнів

- Для того щоб дізнатись більше про автора даного уривка ,ми на уроці з ним познайомимось, пригадаємо, бо напевне не раз ви чули його ім’я.

3.Повідомлення теми і мети уроку

-Отож,сьогодні ми говоритимемо про Богдана Лепкого - українського поета,прозаїка, перекладача. літературознавця, видавця, яскрава, багатогранна особистість, яка внесла вагомий вклад в історію рідної культури. А до того ж і нашого з вами земляка.

3.Актуалізація опорних знань учнів

- Чи чули ви десь вже ім’я та прізвище цього поета?

- Можливо знаєте яке відношення він мав до нашого містечка?

4.Вивчення нового матеріалу

-Сьогодні ми з вами дізнаємось більше про нього. На дошці ви можете бачити портрет Богдана Лепкого.

-Якщо дивитись лише на портрет , яким ви бачити його?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.1Перегляд презентації

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Вступне слово вчителя

Б. Лепкий ще з дитинства полюбив казки. Була в нього няня Яницька, яка казок знала силу-силенну, а її вихованець захоплено приймав їх у свою душу. Ставши письменником, він написав багато казок для дітей молодшого віку. Навіть свою біографію він назвав «Казка мого життя».

- Які ознаки казки ви знаєте?

- Чим казка відрізняється від оповідання?

4.3 Створення інформаційного грона «Ознаки казки»

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Розповідь вчителя.Підготовка до опрацювання тексту

Події у творі розгортаються під час Першої світової війни (1914 рік). Всюди холод, голод, непорозуміння. Ця війна застала родину Лепких у Яремчі, під час відпочинку. Готель, де жила сім’я злетів у повітря.

Письменник бачив спустошені села, голодних людей під час війни, тому й розповідає про це у своєму творі. Він хоче, щоб люди вирощували хліб, а не засівали землю снарядами і злобою

Це твір про мишку та війну. Нажаль ми живемо в час війни, і як ніколи дана казка зараз є актуальною для нас. Про війну ми чули і з розповідей від наших прабабусь,дідусів .Зараз ми складемо семантично карту з наших поглядів і уявлень щодо війни.

  1. Складання семантичної карти

 

  1. Постановка проблемного питання

-Перед тим, як розпочнемо роботу над текстом, зверніть увагу на запитання, відповідь на яке дасте в кінці уроку. Казка має підзаголовок, який вказує на адресата твору – дітей. Чи тільки для них призначений твір?

4.6 Словникова робота

Римигати – повторно пережовувати.

Деревляний – дерев’яний.

Жандар – жандарм, охоронець порядку.

Шкура терпне – тут: боязно.

Сконати – померти.

Трумна – труна.

  1. Слухання аудіо казки (https://www.youtube.com/watch?v=bVOKf-040ig )
  2.  Аналіз почутого

- Чи була мишка боязкою? (Вона не була боязкою (не боялася ані «когута», , ані «круторогого вола»). Але вона боялася людей).

 - Зачитайте опис зовнішності міських мишок. Про що свідчить таке портретне  зображення? (У місті панує голод). Чому міські мишки вибігають у поле? (У полі голодні мишки шукають, чим поживитися).

-Як мишка ставиться до господаря будинку? (Дуже боїться: «Все з тими дітьми, та й з тими дітьми. Такі вам неслухняні, пищать, а на мені шкура терпне, щоб господар не вчув. О, мій господар дуже страшний»).

-Як ви гадаєте, що в господареві найбільше лякає мишку? Чому вона боїться за мишенят? (Очевидно, його сила: «Колись двох кабанів забив. Такі здорові кабани, а він їх порізав». Якщо здорових кабанів забив, то що йому знищити мишенят?).

 

  1. Робота з текстом

Вибіркове читання

-Прочитайте казку до слів «Їм не до того». Пошукайте відповідь на запитання: Як мишка ставиться до своїх господарів? Будьте готові прочитати вголос речення, які підтверджують вашу думку

-Прочитайте до слів «А господиня…». Знайдіть відповіді на запитання, чому міська жінка «вмивається слізьми»?

-Прочитайте текст до слів «Одної дитини каже господар до своєї жінки:…». Подумайте, за що саме мишка помстилася господарям?

-Прочитайте текст до слів «Одної дитини каже господар до своєї жінки:…». Подумайте, за що саме мишка помстилася господарям?

- Знайдіть відповідь на запитання: чому мишка не захотіла більше залишатися в будинку?

5 Закріплення вивченого матеріалу

5.1 Створення асоціативного куща до образу мишки

 


 

  1. Робота в зошиті

Які проблеми порушує Б. Лепкий у творі? (діти записують в зошит проблеми)(Війна і мир,життєві потреби і захланність,гріх і покарання за нього)

  1. Відповідь на проблемне питання

Б. Лепкий назвав свій твір «казкою для дітей: малих і дорослих». Мабуть, малі діти, читаючи цю казку, потішаються із вчинку мишки, дорослі діти, тобто ви, замисляться над важливими для людей істинами. І ті, й інші повинні вчитися жити по-людськи, розділяти справжні і фальшиві цінності. Цей твір має повчальний характер. Тут зрозуміло, що добре, а що погане. Торжествує правда і справедливість, а негідники зазнають справедливого покарання.

Твір – пересторога людям: вчіться мирно вирішувати проблеми.

6.Рефлексія

6.1 Підсумкова бесіда

- Що найбільше цінує мишка? (Своїх дітей. Турбується про їхнє не лише фізичне, але й моральне здоров’я).

- Що найбільше цінують господарі? (Гроші). Чому цю цінність не можна вважати справжньою? (Зароблені на горі людей гроші не приносять їм щастя і благополуччя: господарі не знають щастя материнства і батьківства, не люблять один-одного, їм байдужа доля країни. Господар стає злочинцем, господиня втрачає жіночу здатність до співчуття і милосердя).

- Яким ви уявляєте майбутнє господарів? Що б ви порадили їм? (Не треба бути скупим, не можна збудувати свого щастя на воєнному лихолітті, на чужому горі та зубожінні тощо).

6.2 Вправа мікрофон

- Що на уроці для вас було найцікавішим?

-Який висновок ви зробили?

-Що найбільше вам сподобалось?

 

Зроби добро людині і забудь.

Воно тобі сторицею віддасться.

Бо це єдина й непохибна путь

І до твого, і до чийогось щастя

  1. Домашнє завдання :скласти паспорт-характеристику твору. Знати зміст твору «Мишка (Казка для дітей: для малих і великих)», уміти його переказувати, виділяти головне, висловлювати щодо прочитаного власну думку.

 

 

docx
Додано
12 лютого 2023
Переглядів
511
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку