Урок літератури рідного краю "Письменники Миколаївщини.Віра Марущак.Оповідання " Ікона","Рушник" Віра Марущак

Про матеріал
Матеріал призначено для проведення уроків літератури рідного краю у 6-8 класах, а також може бути використаний при проведенні виховних заходів про обереги нашого народу
Перегляд файлу

 

                 КОНСПЕКТ

                    уроку ЛРК

 з української літератури у 6 класі

за темою  «Урок літератури рідного    краю. Віра Марущак. Оповідання « Рушник», « Ікона »

 

Мета: ознайомити учнів зі змістом оповідань миколаївської письменниці Віри Марущак; визначити особливості індивідуального стилю письменниці, зокрема в оповіданнях « Ікона», « Рушник»;поглибити знання учнів про малі прозові жанри; розвивати уміння викладати свої думки відповідно до теми, користуючись різними способами засвоєння почутого і прочитаного;критичне мислення; виховувати в учнів глибоке почуття любові  і святості до батьків, до рідної домівки, рідного краю; пошану до традицій .

Обладнання: портрет письменниці,тексти оповідань, виставка « Обереги нашого дому»( рушники, ікони, хустки), дитячі малюнки.

Тип уроку: урок – презентація

                              

                                        ХІД УРОКУ

І. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

1.  « Мікрофон»:

- Кого з письменників  Миколаївщини – наших  земляків ви можете назвати?

ІІ.ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ.

1. Слово учителя.

  Сьогодні на уроці ми з вами будемо працювати нал змістом  оповідань нашої землячки Віри Марущак , саме: « Рушник», « Ікона». Тобто, ми повинні визначити теми цих оповідань, їх основну думку, звернути увагу на літературних персонажів, яких змальовує письменниця і, звичайно, зробити висновки про те, чому вчать нас ці твори. Зверніть увагу на портрет В.Марущак, на її добрі і лагідні очі. Такими ж позитивними є і герої її творів. Проблемне питання нашого уроку:чи справді у оповіданнях Віра Марущак ми впізнаємо людей, які нас оточують:  звичайних і особливих, як ти і я?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

1.Повідомлення учня про письменницю( Доурокове завдання)

2.Бліц – опитування:

-Які ви знаєте роди літератури?

- Назіть епічні жанри

- Що таке оповідання?

- Зверніть увагу на назви оповідань, над змістом яких  ми будемо сьогодні працювати. Що їх об’єднує?

- А що таке обереги?

    2.Словникова робота( «Мовознавець» зачитує зі словника значення слова « ОБЕРІГ»)

Оберіг – захист від чогось небезпечного, небажаного

- Чи тільки ці речі можуть бути оберегами?

 3. Перегляд виставки « Обереги нашого дому» »( рушники, ікони, хустки)

4.Робота над змістом оповідання « Ікона»

А) « Мікрофон»:

- А чи знаєте ви, що значить слово « Ікона»?

Б) Словникова робота( «Мовознавець» зачитує зі словника значення слова « ІКОНА»)

Ікона. -и, ж. Живописне, мозаїчне або рельєфне зображення Бога чи святого, якому поклоняються віруючі; образ.

В)Бесіда за змістом оповідання, вибіркове читання:

- Про кого йдеться у оповіданні?

- Скільки років прожила баба Мотря?

- Чому все село зібралося у неї на подвір’ї?

- Зачитайте, що про неї говорили і думали люди, коли проводжали в останню путь?

- Які риси характеру Баби Мотрі ви можете назвати, виходячи з того, що про неї говорили люди?( ВИБІРКОВЕ ЧИТАННЯ ЕПІЗОДІВ ТВОРУ)

Г) Складання « Грона»

                           НАБОЖНА
            ГРАМОТНА       ДОПИТЛИВА

СТРОГА,ДОБРА,ВЕСЕЛА І СУМНА, СЕРДИТА І ЛАСКАВА

    НІКОЛИ НЕ ПОРУШУВАЛА ЗАПОВІДЕЙ БОЖИХ

            НЕ ЛЮБИЛА ЛІНИВИХ

                    РОЗУМНА

Д) Бесіда за змістом оповідання:

- Які події відбувалися у хаті баби Мотрі після похорону?

- Чи віддала невістка Ікону?

- Чому?

- Звідки у баби Мотрі взялася та ікона?

- Яку роль у її житті відіграла? Зачитайте.

Е)Метод ПРЕС:

- Як ви розумієте  слова невістки « ХТО Ж ВІДДАЄ ТЕ, ЩО НАПОВНЮЄ СЕРЦЕ ДЖЕРЕЛЬНОЮ ВОДОЮ?»

- Що автор хотіла сказати нам цим оповіданням?

Є) Бесіда за змістом оповідання:

- Чим же була ікона для баби Мотрі?

- А сама баба Мотря ким була для всієї своєї родини?

І) Словникова робота( «Мовознавець» зачитує зі словника значення слова « БЕРЕГИНЯ»)

Берегиня – Найстаровинніша Богиня добра й захисту слов’ян від усякого зла

Берегиня – вживають на позначення матері, бабусі, хати

- А хто є Берегинями Вашого роду?

Ж)Звучить  пісня « Мамина вишня» у виконанні групи дівчат

З)Проблемне питання:

- Чий лик було зображено на іконі баби Мотрі?

3.Розповідь учителя художньої культури про ікону Матір БОЖА,презентація   « Іконопис»

4. Бесіда

- У кого з вас дома є ікона?

- Звідки вона взялася у Вашому домі?

- Кого на ній зображено? Завдання : провести дослідження а) кого зображено на іконі; б) чому зображений образ  зараховано  до лику святих?

( звертаємось до виставки ікон, які діти принесли з дому)

5. « Мікрофон»

- Діти, а чим  обрамлені ікони у вашому домі, у церкві?

6.СЛОВО УЧИТЕЛЯ про види рушників

 ВТИРАЛЬНИКИ – витирають руки, обличчя

ТРІПКАЧІ( від слова тріпати, бити) або рушник виховання

ПОКУТНИКИ , БОЖНИКИ – рушники, якими покривають ікони

 

ЛИШ ПАМЯТАТИ СЛІД: 

ЯКЩО ІКОНИ НЕ ПОКРИТИ

РУШНИКОМ КВІТЧАСТИМ

ТО НЕ МОЖНА НАМ ДО НЕЇ

МОЛИТВУ ПРИКЛАСТИ

7. Робота над змістом оповідання « РУШНИК»

А) Бесіда за змістом оповідання

- Чому твір « Рушник» ми називаємо оповіданням?

-  Від якої особи ведеться розповідь у оповіданні?

-  Автор говорить нам про те, хто цей оповідач – хлопець чи дівчинка?

- А як ви гадаєте, чому?

- Прочитайте опис хати , до якої прийшов гість

- Який художній засіб використала Віра Марущак в описі?

- Прочитайте інтер’єр хати. ( Що таке інтер’єр?)

- Чи можемо ми з цього опису зробити висновок про те, яка людина проживає у цій оселі?

Б)Слово учителя

Рушник на стіні. Він був своєрідною візиткою, точніше – обличчям оселі. Ніщо, здається, так предметно не характеризувало жіночу вправність, майстерність, охайність і працьовитість. Вишитий рушник – взірець людської працьовитості, любові. 

Б) Інсценізація уривку оповідання(діалог від слів « Тьотю, що ви вишиваєте?» до « Подарую школі» ). Проблемне питання перед переглядом:

- Чому тітка Маша вишивала саме портрет Т.Г.Шевченка?

В) Обговорення проблемного питання

- Чому тітка Маша вишивала саме портрет Т.Г.Шевченка?

- Чому люди так часто звертаються до образу Т.Г.Шевченка?

- Чому жінка хотіла подарувати рушник саме школі?

8..Слово учителя про того, хто подарував нашій школі вишитий рушник із зображенням Т.Г.Шевченка. Демонстрація цього рушника. Запитання:

9. Бесіда за змістом оповідання:

- З ким оповідач прийшов до тітки Маші через багато років?

- Чи змінилося щось у житті тітки Маші?

- За яким заняттям вони її застали?

- Для кого вона вишивала свої рушники?

- З яким подарунком пішла  дівчинка з гостей?

- З чим авторка порівнює рушник?

- Яка д тема оповідання « Рушник»?

- А основна думка?

- Якими словами оповідання її можна висловити?

10. Ланцюжок думок

Рушник  - це….( говорить кожен учень)

11.ФРОНТАЛЬНА БЕСІДА

- Як ви гадаєте, з якою метою автор розповідає нам, що через багато років  гість прийшов не сам, а з донькою?

Якби ми продовжили оповідання такими словами

 ПРОЙШЛО БАГАТО РОКІВ. І ОСЬ УЖЕ МОЯ ДОНЬКА….

11) Слово учителя

Рушник як доля, рушник як символ зв’язку поколінь.Це дійсно коштовність, яка не має ціни. А тепер погляньмо на розмаїття рушників, яке оселилося у нашому класі. Мабуть, кожен з вас може назвати кращий, та кожен з них гарний по – своєму., за кожним з них – своя історія, чиясь доля. І кожен з них пов'язаний з життям вашої бабусі чи мами.

12.Звучить «Пісня про рушник» у виконанні групи хлопців

ІУ.Підсумок уроку

  1. «Мозковий штурм»

-                      Про твори якої письменниці ми сьогодні говорили?

-                      Чому вчать нас ці оповідання?

-                      Чи упевнились ми у словах письменниці про те, що герої її оповідань – звичайні і  в то же час – особливі люди?

     2.  « Мікрофон»

  -         Як ви зрозуміли зміст епіграфу  до нашого уроку, як він пов'язаний зі змістом нашого уроку?

3.Слово учителя.

Сивіють і народжуються роки, минають століття. Та вічними є і будуть наші обереги. Вони пройшли крізь віки, і хотілося, щоб вони і для вас залишались ознакою любові і незрадливості, символізували чистоту почуттів, глибину безмежної любові до своїх дітей, до всіх, хто не черствіє душею.

3.Учень читає вірш « Вишиваю рушничок»

Вишиваю рушничок

Різними нитками,

Там калина молода

Й ружі з солов’ями.

І барвінку синій цвіт,

 кущ рясного глоду.

Український рушничок -

Символ мого роду,

Краю, де ми народились,

Де ростемо й живемо

 Та Україною ніжно зовемо

 

4.Весь клас співає пісню « Україна»

5. Слово учителя

Хай здоров’я ніколи не зраджує вас

Будьте завжди такі ж рідні і милі

Щоб вам щастя, і радість, й любов

Вишиваним цвіли рушником!

ІУ.Домашнє завдання. Прочитати оповідання В.Марущак                                                  « Подарунок»,  «Урок»

У. Оцінювання

 

 

 

                                                      

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Дюміна Віра
Додано
24 квітня
Переглядів
28
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку