Урок "М.Коцюбинський. Повість «Тіні забутих предків». Єдність буття природи і людини, світогляд гуцулів. Фольклорне тло твору"

Про матеріал

Мета:

*ознайомити учнів зі змістом повісті «Тіні забутих предків», допомогти збагнути неповторний колорит і чарівність Гуцульщини, самобутність і своєрідне міфологічне світовідчуття гуцулів;

*розкрити фольклорні джерела повісті, загальнолюдські проблеми в ній; розвивати навики зіставлення, аналізу і синтезу вивченого;

*сприяти вихованню поваги до звичаїв та вірувань інших народів.

Перегляд файлу

Тема. М.Коцюбинський. Повість «Тіні забутих предків». Єдність буття природи і людини, світогляд гуцулів. Фольклорне тло твору.

Мета:

*ознайомити учнів зі змістом повісті «Тіні забутих предків», допомогти збагнути неповторний колорит і чарівність Гуцульщини, самобутність і своєрідне міфологічне світовідчуття гуцулів;

*розкрити фольклорні джерела повісті, загальнолюдські проблеми в ній; розвивати навики зіставлення, аналізу і синтезу вивченого;

*сприяти вихованню поваги до звичаїв та вірувань інших народів.

Обладнання: тексти повісті«Тіні забутих предків», епіграф, записи коломийок, ілюстрації з кінофільму С.Параджанова.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Епіграф:

Гуцули – оригінальний народ, з багатою фантазією,

зі своєрідною психікою. Глибокий язичник – гуцул

все своє життя, до смерті, проводить у боротьбі зі

злими духами, що населяють ліси, гори і води.

                                                                                                      М. Коцюбинський

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

    1. Бліц-диктант «Закінчи речення».

* В українській літературі М. Коцюбинський відомий як…(Імпресіоніст)

* Слово «іntermezzo» означає…(Відпочинок, спокій)

* Новела «Іntermezzo» присвячена…(Кононівським полям)

* Яку фразу ліричний герой повторює тричі?..(Я втомився)

* Ознакою драматичного твору в новелі є…(Перелік дійових осіб)

* Утому ліричний герой називає…(Звір)

* Жанрову специфіку новели дослідники відносять до…(Поезії в прозі)

* Чому ліричний герой заздрить планетам?..(Мають свої орбіти)

* Брат смерті…(Сон)

* М. Коцюбинському присвоїли титул…(Сонцепоклонник)

* Новела «Іntermezzo» написана в…(1908 р.)

* Сценою в новелі «Іntermezzo» є…(Душа)

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку.

ІV. Мотивація навчальної діяльності учнів.

  1. Емоційна підготовка до сприйняття навчального матеріалу.

- Перегляньте відеокадри з карпатським ландшафтом, побутом гуцулів. Музичний супровід – голоси сопілки, трембіти, звучання коломийок.

 

2. Зачитування епіграфа, запис у зошити.

- Чи влучно підібраний епіграф? Що відчуваєте ви?

V. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.                       

1.Розповідь вчителя.                                                                                                        

    М. Коцюбинський досліджував фольклор гуцульського краю, підтримував зв’язки  з  фольклористом В. Гнатюком. У 1911 році, коли повертався з Італії, він на кілька днів зупинився в с. Криворівня на Гуцульщині. Через деякий М. Коцюбинський знову їде в Криворівню, але тепер уже не для відпочинку….

Побувавши в Карпатах, М Коцюбинський зачарувався їх величною красою,  самобутніми звичаями та віруваннями гуцулів. У нього з’явилося бажання написати твір про цей край. Письменник починає вивчати життя гуцулів, їх звичаї, побут, знайомиться з фольклором, записує говірку, назви рослин, обряди, легенди й повір'я. М Коцюбинський весь час проводить у горах, повертаючись із полонини з квітами…і вирішує написати повість про гуцульське життя.

Назва твору виникла не відразу. Перша – «В зелених горах», «Голос квітів», «Подих віків», «Відгомін передвіку», «Спадок віків», «Сила забутих предків»… «Тіні забутих предків». Остаточна назва натякає на загадковість, казковість і дихання віків. Вона найвлучніша. Заголовок указує на злободенність порушених проблем. Предки забуті, але їхні болі й радощі,шукання й відчуття живуть і повторюються в нас.

У повісті«Тіні забутих предків» Гуцульщина та її природа – це жива, одухотворена, діюча, заселена добрими і злими духами. Головне в сюжеті твору – короткочасне, як весна, щастя і трагедія Івана та Марічки, цих українських Ромео і Джульєтти.

Отже, письменник ставить проблему кохання, вічну проблему, яку кожен вирішує по-своєму.

Ще є одна важлива  проблема – це вічна проблема добра та зла, хоч представлена вона у повісті невеличким епізодом. Йдеться про першу зустріч Івана з Марічкою під час бійки ворожих родів – Палійчуків та Гутенюків. Хлопчик, охоплений загальним настроєм, успадкованою жагою помсти, б’є беззахисну дівчину, вкидає  в річку її кісники, а та …… пригощає його цукеркою. Тут проглядається філософська істина, зло здолає лише добро.

Не менш важливими і цікавими є проблеми єднання людини з природою, впливу мистецтва на людину, ролі праці в житті, проблема зради, проблема провини.

Гуцули – справжні діти природи, тонко її відчувають, уміють користуватися її дарами, жити в злагоді з добрими та злими духами.

…. Велика туга за щасливим минулим, душевний протест проти безрадісного животіння привели Івана до загибелі.

2. Мозковий штурм.

1. Які ваші враження від прочитаного твору?

2. Прочитайте епізоди, описи, які вас найбільше зацікавили.

3. Яким зростав Іван?                                                                                                                4. Зверніть увагу, яку роль у прочитаному уривку відіграє дієслово «знав»?

5. У чому полягло його знання?

6. Прочитайте (розкажіть), як відбулася перша зустріч Марічки й Івана?

 7. Що в сцені знайомства вас вражає?

 8. Що для Івана й Марічки означає природа, як вони почуваються в ній? (Усе для них природно, природні явища стають джерелом народження фантастичних образів.)

 9.  Марічка та Іван складають пісні, але в чому їх відмінність? (Іван шукає нову мелодію,а Марічка оповідає те , чого ніхто не чув.)

10. Діти виросли, стали дорослими. Як буденщина прагне заполонити їхні душі? (Ворожнеча родів, заробітки Івана, сум Марічки.)

3. Дослідження твору.

(Учні визначають тему, ідею, проблематику повісті«Тіні забутих предків» під керівництвом учителя.)

*Тема повісті.

Зображення життя гуцулів, їхніх звичаїв, побуту, фольклору, показ єдності людини та світу природи.

*Ідея.

Гімн природі, чистоті людських взаємин і почуттів, засудження бездуховного життя, обмеженого дрібними потребами й інтересами.

*Проблеми:

1) гармонія між людиною і світом природи;

2) життя і смерть, добро і зло;

3) сила кохання та неможливість існування без нього;

4) вплив мистецтва на людину;

5) роль праці в житті людей;

6) стосунки батьків і дітей;

7) язичество і християнство.

*Конфлікти твору:

  • між родами (Палійчуки – Гутенюки) – Іван – кохання – Марічка;
  • людини з дикою гірською природою (Іван-Чугайстер);
  • людини з власним «я» (роздвоєність Івана);
  • побутовий (Іван – Палагна);
  • людини з людським буттям (Іван – смерть).

VІ. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Робота у групах «Дослідження описів природи у повісті».

    М. Коцюбинський дуже добре описує природу, почуття, побут. А як ви розумієте їх?

І група – таїнство розпалювання вогню.                                                                                         

ІІ група – зустріч із Чугайстром.

ІІІ група – Юра очима Палагни.

ІV група – Різдво, Палангнине ворожіння.

       2. Виступ груп.

VІІ. Підсумки уроку.

      1. .

 

 2. Оцінювання.

- Чи задоволені ви своєю роботою на уроці? Чим саме?

- Хто з однокласників працював найкраще і чому?

VІІІ. Домашня робота.

1. Опрацюйте теоретичний матеріал.

2. Випишіть цитати до характеристики Івана та Марічки.

3. Зробити колаж або намалювати ілюстрацію до повісті

     М. Коцюбинського «Тіні забутих предків».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок української літератури на тему:

 

«М.Коцюбинський. Повість «Тіні забутих предків». Єдність буття природи і людини, світогляд гуцулів. Фольклорне тло твору»

                    (за новою програмою )

 

 

 

 

 

 

 

                                         Учитель української мови та літератури                                                                     Олександрівської ЗШ І-ІІІ ст.  № 3                                                                            Мовчан Альона Василівна

 

2011р.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бірюк Тетяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
21 липня 2018
Переглядів
3501
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку