"Урок "Материки, океани і частини світу на географічних картах."

Про матеріал
Містить розробку уроку природознавства для 4 класу "Материки, океани і частини світу на географічних картах" за підручником Гільберг
Перегляд файлу

                                                     Комунальний заклад

«Полтавська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №27

Полтавської міської ради  Полтавської області»

 

 

 

Материки, океани і частини світу

на географічних картах.

 

Урок природознавства

4 клас

 

D:\таня школа\Таня школа\4-Б   2015-2016\фото\урок материки і океани\DSC06048.JPG

 

 

 

                                                                                                              учитель початкових        класів

                                                                                                                Лупуляк Т.В.

 

 

 

Тема: Материки, океани і частини світу  на географічних картах.

Мета:навчати учнів користуватися картою;ознайомити з поняттями  «материки», «океани», «частини світу»; учити показувати на карті материки та океани; розвивати мовлення, мислення;виховувати інтерес до природничих знань.

Хід уроку

І.Організація класу.

Емоційне налаштування

-   Давайте приготуємось працювати чітко і злагоджено.
Сидимо рівно.

Слухаємо  уважно.

Відповідаємо точно.

Почуваємо себе впевнено .

-Нехай на цьому уроці у вас буде гарний настрій.

Я пропоную відправитися у  подорож  з «Авіаскул27».

Наш бортовий комп’ютер розкаже нам про погоду.

(Фенологічні спостереження .)

Сьогодні           -----         листопада, вітер ----------, день ___________, температура повітря _______ .

Щоб сісти у літак потрібно показати посадочний талон  -  дати відповіді на запитання,і при посадці уточнимо наш маршрут.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Пригадаймо:

1)Горизонт – це

А) вся земна поверхня

Р)лінія, якою небо ніби з’єднується з землею

О)частина земної поверхні, яку ми можемо охопити оком

2)Якщо підніматися угору, то горизонт

К)розширюється

Б)звужується

П)не змінюється

3.Лінія горизонту – це

Б) частина земної поверхні, яку ми можемо охопити оком

Е) уявна лінія, якою небо ніби з’єднується з землею

В) уявна  лінія, що з’єднує полюси

4.На відкритій місцевості лінія горизонту має форму

А) півкола

Б)квадрата

В) круга

5.Прилад для визначення сторін горизонту називається

П) термометром

Н)компасом

С)лінійкою

6.Географічна карта – це

В)креслення  у  певному  масштабі  великих  предметів  такими, якими ми їх бачимо зверху;

И)зменшене у багато разів зображення земної поверхні на площині за допомогою масштабу та умовних знаків;

К)зображення земної поверхні

7. На фізичній карті  сушу позначають

Р) тільки зеленим кольором

М)зеленим, жовтим, коричневим кольорами

Л)зеленим, блакитним, коричневим кольорами

8.На географічних картах напрям північ-південь вказують

А) паралелі

Н) стрілки

Т) меридіани

9. Карти можуть бути зібрані у спеціальні книги

А)альбоми

Р) атласи

Л)словники

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

Отже, сьогодні ми мандруємо по материках і океанах нашої планети, навчимося показувати їх на географічних картах.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

1. Формування уявлення про карту півкуль.

- Яку форму має наша планета?

-Які докази цього  ми знаємо?

- Що я тримаю у руках?(Глобус)

- Що таке глобус?(МодельЗемлі)

        Глобус - це модель нашої планети. За допомогою умовних знаків і масштабу на ньому зображена вся наша планета Земля.

      Крайня північна точка земної кулі називається Північним полюсом, а крайня південна – Південним полюсом.

       Уявна  лінія , яка однаково віддалена від обох полюсів – це екватор. Екватор означає « рівнодільний». Щоб  об’їхати навколо Землі по екватору , потрібно подолати відстань 40 000км.( Це так само,як проїхати по території нашої країни з заходу на схід 30 разів) .

    Але чи можна побачити відразу всю поверхню, якщо дивитися на глобус збоку?  

                                                                                                                           (ні)

        Ми бачимо лише частину, яка навпроти нас. Крім того, глобус - об'ємний предмет, його незручно переносити  чи брати у подорож. Якщо глобус «розрізати» навпіл, на дві половинки - півкулі й розмістити їх перед собою, тоді можна відразу побачити всю поверхню Землі.Учені – картографи так і зробили.  Вони умовно поділили поверхнею земної кулі на дві півкулі- Західну і Східну.

          Зображення на папері  цих частин глобуса називають картою півкуль. Одну  частину зображено на карті Західної  півкулі, другу – на карті Східної півкулі.

        Півкуля, яка знаходиться на карті праворуч, називається Східною, а півкуля, яка знаходиться на карті ліворуч  - Західною.

         По лінії екватора Землю ще ділять на Південну півкулю і Північну півкулю.

 

2.Формування  поняття «Океан»

  •      Подивіться на карту півкуль і скажіть, чого на Землі більше - суші чи води?     Ми часто чуємо, Земля -  блакитна планета. І дійсно,якщо на карту Землі подивитись, то більшу територію займає вода. Це 2/3 всієї поверхні. Нашу планету  було б краще назвати планетою Океан.

         Слово „Океан” прийшло від давніх греків, так вони назвали безперервну водну оболонку Землі, що немовби величезна ріка обтікала світ з усіх боків.

           Великі   водні простори, які займають значну ділянку земної поверхні, називаються  океанами. Світовий океан – неперервна    водна оболонка Землі. У світовому океані виділяють його складові частини: океани, моря, затоки, протоки.

Глянь на глобус – голубий:

Океан то Світовий.

Океани він єднає,

Скільки їх в собі має?(4)

     Пригадайте, які океани  складають Світовий океан? Що вам про них відомо?

 

        Тихий океан- найбільший , найсильніші вітри і урагани є в Тихому океані.Звідки ж така мирна назва у такого грізного океану?

(У 1520 році португалець Фернан Магеллан , здійснюючи кругосвітню експедицію, три місяці і двадцять днів плив  спокійним водним простором  і через це назвав океан Тихим. У Тихому океані знаходиться найглибша западина світу - Маріанська (11022 м).

       Подивіться на карту півкуль. У яких півкулях він зображений?  

 

      Атлантичний океан не такий великий і не такий глибокий. Атлантичний океан - найтепліший серед океанів. Він дуже солоний. Тільки в ньому розташоване море без берегів, яке має надзвичайно прозору воду. Це Саргассове море. Предмети видно в ньому до глибини 66,5 метра. Знайдіть на карті півкуль цей океан.

      Індійський океан – по цьому океану проходив торговий шлях до Індіі, звідси і назва.За розмірами займає третє місце серед усіх океанів планети. Червоне море - найтепліше море планети. Червоне море утримує перше місце у світі й за солоністю. Індійський океан відомий запасами нафти, газу. Покажіть його на карті півкуль. У якій півкулі він знаходиться?

Північний Льодовитий - це найменший з океанів. Пропоную поміркувати разом, чому в нього така назва. Біля якого полюса він знаходиться? Що означає слово «льодовитий»? (Укритий кригою товщиною 1 км.)

      Більша частина океану завжди вкрита кригою. Через суворі кліматичні умови життя в Північному Льодовитому океані бідне. Незважаючи на бідність, органічний світ Північного Льодовитого океану дуже своєрідний. Одна з його особливостей - гігантизм. Тут трапляється найбільша медуза - ціанея, яка в діаметрі сягає 2 м, а щупальці її витягуються до 20 м. У холодних водах океану життєві процеси уповільнюються, що зумовлює значну тривалість життя його мешканців. Наприклад, мідії живуть до 25-ти років (для порівняння - у Чорному морі тільки 5 років)..

Давайте ще раз назвемо всі океани  від найбільшого до найменшого

3. Фізкультхвилинка

Пасажири потягнулись,

Раз прогнулись,два нагнулись.

Подивились вліво, вправо.

Роблять всі старанно вправи.

Раз присіли, два присіли і на місце тихо сіли.

 

4. Формування поняття «суходіл», «материк», «острів».

      Оскільки наша земна поверхня нерівна, деякі її ділянки підносяться над рівнем океану. Ці ділянки називають суходолом.

  • То що таке суходіл?( Це ділянки земної поверхні ,які знаходяться над рівнем океану. Суша)
  • Якщо океан займає  2/3 земної поверхні, то яку частину займає суходіл?(1/3)

 

     Ділянки суходолу дуже різноманітні. Найбільші з них прийнято називати  материками, або континентами.

  • То що таке материк? (Найбільші ділянки суходолу)

Материки  з усіх боків омивають  води морів та океанів.

На землі є невеликі, порівняно з материками , ділянки суші  з усіх сторін оточені водою. Це  острови.

  • Що спільного у материків і островів?( Вони оточені водою з усіх сторін)
  • Чим відрізняються материки і острови?(розміром)

Материків на нашій планеті шість: Євразія, Африка, Північна Америка, Південна Америка, Антарктида, Австралія.

Подорож по материках почнемо з найбільшого .

Учень

Найбільший материк на Землі – Євразія. Цей материк поділяється на дві частини – Європу та Азію. Умовна межа між частинами проходить уздовж Уральських гір та північних схилів Кавказьких гір.
Євразія займає 2/3 частини всієї суші. Євразія знаходиться у східній півкулі.Материк  омивається 4 океанами і об’єднує дві частини світу – Європу та Азію.

 

Учень

 На території Євразії є три теплові пояси. Клімат – надзвичайно різноманітний – від арктичного на півночі, до тропічного на півдні.Тваринний і рослинний світ багатий і різноманітний. Тут ростуть ялини, сосни, дуби, каштани, кипариси та магнолії. У лісах, степах, тайзі та тундрі живуть бурі та білі ведмеді, олені, вовки. На півдні континенту мешкають слони, тигри, крокодили. В Євразії знаходиться найглибше озеро світу-  Байкал , а також найменше – Мармурове та наймілкіше – Азовське.

 

Австралія - найменший континент.

"Аustralis" у перекладі з латини
"Південна" означає.
Австралією материк звуть і понині,
Бо на півдні він проживає.

 

Учень

Розташований у південній  півкулі, на  великому  віддаленні  від інших  материків. Поблизу  материка   розташовується   величезна  кількість   великих  і  малих  островів.

       Тут спекотний клімат. Переважна більшість населення живе в містах, розташованих на узбережжі. Землі, віддалені від узбережжя називають Бушем. Тут водяться звірі, які вилуплюються із яєць: качкодзьоб та єхидна. Австралія – найсухіший материк, пустелі займають близько його половини. До таких умов пристосувалися рідкісні рослини -- пляшкове дерево, а також тварини – коала, кенгуру.

  • Прочитайте у підручнику с.98 про Австралію і доповніть відповідь учня.( Тут живе  багато птахів. Найбільший з них  – страус ему. Великими зграями літають хвилясті папуги. Ростуть евкаліпти заввишки до 100 метрів.)

Африка

Перші її поселенці
Ще у печерах жили.
"Афри" печери ці звались
Й Африці назву дали!

Африка означає «без холоду», «сонячна».

 

 Учень

Африка – другий за розміром материк землі. Він весь лежить у жаркому поясі. Майже посередині його перетинає  екватор. Тут є пекучі пустелі, густі тропічні ліси і вкриті травою рівнини. Населення Африки – це люди різних народностей. У саванах, пустелях і тропічних джунглях живуть зебри, антилопи, жирафи, леви, горили, мавпи. В Африці знаходиться найжаркіше місце на Землі – пустеля Сахара, яку перетинає найдовша річка на планеті - Ніл.

  • Прочитайте у підручнику с.97 про Африку і доповніть відповідь учня.(В Африці живе багато птахів.Серед них найменший на Землі – нектарниця і найбільший – африканський страус.)

 

З  Африки перетнувши Атлантичний океан ми опиняємося  у Західній півкулі.

Тут   два материки,
А   назва  в  них одна.

Світ новий Колумб відкрив,
Перший він сюди приплив.

А торговця Америго
Увінчали в картах, книгах.
З того часу і донині
Дві Америки єдині!

       Південна Америка – четвертий за величиною материк. Уздовж його західного узбережжя тягнеться довгий гірський хребет – Анди. У Південній Америці є жаркі й холодні пустелі і великі, порослі травою рівнини. Цей материк є батьківщиною картоплі, помідорів, кукурудзи, арахісу, бавовни, ананасу.

-Прочитайте про Південну Америку у підручнику с. 97.


     Північна Америка – третій за величиною материк. На її півночі холодно, там багато лісів і озер. На півдні лежать спекотні пустелі і густі тропічні ліси. А в середній частині знаходяться рівнинні степи, які називають преріями. Величезні скелясті гори оточують материк на заході. Багато мешканців Північної Америки живуть у великих сучасних містах.

-Прочитайте про Північну Америку у підручнику с. 98.

Ми ще не відвідали найпівденніший материк. Це- Антакртида.

         Антарктида – найхолодніше місце на Землі. Більша її частина – замерзлий океан. Тиша материка  іноді уривається криками птахів - альбатросів, чайок, пінгвінів. Тут немає комах. У прибережних водах цього материка  багато морських тварин. Найбільші з них – кити, тюлені, морські леви.

     Постійного населення тут немає. На Антарктиді розташовано багато науково-дослідних станцій. Є серед них і українська. Вчені з усього світу спостерігають за погодними умовами, вимірюють товщу криги та вивчають дику природу.

 

 Ось ми і відвідали всі материки.

–Скільки всього є материків?(6)

 Повторимо, де ми побували: Євразія, Австралія, Африка, Південна Америка, Північна Америка, Антарктида.

5.Формування поняття «частини світу».

     Весь суходіл поверхні Землі поділяють не лише на материки , а й на частини світу. Їх часто плутають. Можливо, тому, що частин світу, як і материків, шість. Поняття «материки» і «частини світу» різні за змістом і за часом виникнення.

      Люди стали значно раніше ділити суходіл на частини світу, ніж на материки. Частини світу- це ділянки суші, виділені вченими на основі знань про  історію культуру, географію цих районів Землі. Кількість частин світу змінювалася  залежно від того як людина , вивчаючи планету, відкривала щодалі нові й нові землі. Зараз виділяють шість частин світу: Європа, Азія, Америка, Африка, Австралія, Антарктида.

   ( показати на карті  Частини світу) 

6. Динамічна пауза

- дихальні вправи;

- вправа « Млин»;

- вправа  «Метелик».

V.Закріплення  і осмислення  вивченого  матеріалу.

- «Метеликом» сідаємо і попрацюємо у зошиті на с.34. 1 завдання

Зроби на малюнку відповідні позначення.

  • Наступне завдання  гра « Доповни речення».

1. Зображення на папері частин глобуса – це ……(карта півкуль)

2.Уявна лінія, однаково віддалена від  обох  полюсів- це……(екватор)

3.Великий водний простір, що займає значну  ділянку земної поверхні –це…..(океан)

4.Тихий, Атлантичний, Індійський, Північний Льодовитий океани  сполучаються між собою і утворюють…. (Світовий океан)

5. Ділянки земної поверхні, що підносяться над рівнем океану – це….(суходіл)

6.Найбільші ділянки суходолу, які з усіх сторін омиваються морями і океанами –це…. (материки)

7.Невеликі, порівняно з материками, ділянки суші, які  з усіх сторін оточені водою –це….(острови)

8.Ділянки суші, які виокремили вчені на основі знань про їх  історію,культуру та географію  -  це……(частини світу).

 

 

  • Гра «Віяло»

У мене у віялі  є географічні назви. Вам потрібно розподілити їх на три групи:океани, материки, частини світу.

Матеріал для гри:Африка, Америка, Австралія, Антарктида, Європа, Азія,

                              Африка, Південна Америка, Північна Америка, Австралія, Антарктида, Євразія, Тихий,Індійський, Атлантичний , Північний Льодовитий.

Діти беруть картку,читають і ставлять у потрібну колонку.

  • Наступне завдання: розмістити назви материків і океанів у порядку від найбільшого до найменшого і записати у зошит с.34  завдання 2

VI.  Систематизація   і   узагальнення  вивченого .

Гра «Третій зайвий»

Тихий, Азія, Індійський( Океани)

Європа, Азія, Південна Америка(Частини світу)

Євразія, Північна Америка,Америка(Материки)

 

Гра «Блискавка»

1.Який материк омивається  всіма  океанами? (Євразія)

2. Який материк складається з двох частин? (Євразія)

3.Які материки розташовані у східній півкулі?(Євразія,Африка,Австралія,Антарктида)

4.Які материки перетинають екватор?(Африка, Південна Америка)

5. На якому материку немає річок?(Антарктида)

6. Який океан омиває 4 материки?(Індійський)

7.У якій півкулі можна зустріти всі океани відразу?( У східній)

8. Який материк знаходиться в обох півкулях?( Антарктида)

9.Які материки омиває Північний Льодовитий океан?(Євразію, Пн.Америку)

 

Гра «Впізнай за описом»

У бортовому журналі Фернанда Магеллана  збереглися описи  частин суші, які зустріли мореплавці на своєму шляху. Що це були за материки?

Це найвищий материк Землі. Майже вся його поверхня вкрита крижаним панциром.З берегів материка повільно сповзають льодовики, плавучі крижані гори – айсберги. Це найхолодніший материк. Узимку  температура досягає  - 88 С. Тут на багато сотень кілометрів  простягаються снігові рівнини. Часто дмуть ураганні вітри. Білий колір снігів і блакитнуватий колір льоду  володарюють тут усюди. Але на високих скелях улітку  з’являються мохи, лишайники. Тиша материка  іноді уривається криками птахів – альбатросів, чайок, пінгвінів. Тут немає комах. У прибережних водах цього материка  багато морських тварин. Найбільші з них – кити, тюлені, морські леви.

(Антарктида)

 

Це найменший материк ,майже  у чотири рази менший  за Африку. Розташований у південній  півкулі, на  великому  віддаленні  від інших  материків. Поблизу  материка

розташовується   величезна  кількість   великих  і  малих  островів. Це  най посушливіший  материк. Тут багато  таких  тварин і рослин, які  не зустрічаються  більше ніде на Землі,наприклад, диво-дерево евкаліпт, коала, качкодзьоб, єхидна, мурахоїд. Але  найзнаменитіша тварина  цього  материка – кенгуру. (Австралія)

 

Це найспекотніший  материк. Другий після Єразії за розміром. Майже посередині його перетинає  екватор. Тут  протікає найдовша  річка у світі – Ніл. На цьому материку знаходиться найбільша пустеля світу –Сахара. Жива природа вражає  багатством і достатком. Тут мешкає  найвища тварина – жираф, прудконогі  гепарди, антилопи і страуси, величезні бегемоти і горили. (Африка)

 

Це найбільший материк землі. Він займає 1/3 усієї суші. Найбільш населений у світі  материк. Троє з кожних чотирьох жителів планети живуть  на цьому материку. Завдяки величезним розмірам материка в різних його куточках склалися різні умови життя. Наприклад, на півночі материка влітку і взимку ходять у хутряному  одязі, а на крайньому півдні круглий рік ходять  у легкому одязі. (Євразія)

 

VII.Підсумок.

1) вправа « Мікрофон»

         -  З якою картою працювали на уроці?

  • Які вивчили океани? Материки? Частини світу?
  • Що нового дізналися?
  • Що сподобалося?
  • Про що хотілося б дізнатися більше?
  • Хто задоволений своєю роботою на уроці?

2) Оцінювання.

3) Домашнє завдання. Параграф 17( портфель .ат. юа)

                                       Зошит с. 34.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Природознавство 4 клас (Андрусенко І.В.)
Додано
31 січня 2021
Переглядів
3567
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку