Урок "Множення одноцифрового числа на трицифрове виду 3 • 240. Розв’язування простих задач шляхом складання рівняння."

Про матеріал
Розробка уроку математики , 3 клас., тип уроку "комбінований, форма проведення: грошова гра "Банк". Обладнання: казковий герой (Скрудж Макдак), назви банків, фізкультхвилинка (електронна), підручник, роздатковий матеріал (індивідуальні картки), демонстраційний матеріал (умови задачі, приклади, задачі), конверт з листом, нагороди.
Перегляд файлу

Тема. Множення одноцифрового числа на трицифрове виду 3 • 240. Розв’язування простих задач шляхом складання рівняння.
Мета: ознайомити учнів з прийомами обчислень для випадків множення одноцифрового числа на трицифрове виду 3 • 240, розв’язуванням простих задач шляхом складання рівняння; вдосконалювати обчислювальні навички, вміння розв'язувати прості задачі шляхом складання рівняння; розвивати пізнавальний інтерес, увагу, уяву, фантазію, мислення, уміння робити висновки, засновані на виконаних діях; виховувати інтерес і любов до уроку математики, почуття колективізму, відповідальності, уважність, дисциплінованість.
Обладнання: казковий герой (Скрудж Макдак), назви банків, фізкультхвилинка (електронна), підручник, роздатковий матеріал (індивідуальні картки), демонстраційний матеріал (умови задачі, приклади, задачі), конверт з листом, нагороди.
Тип уроку: комбінований
Форма проведення: грошова гра «Банк»

                                                            Хід уроку

I. Організаційний момент
1. Привітання

Пролунав уже дзвінок.
Починається урок.
Кожен з вас приготувався,
На перерві постарався.
Тож і ми часу не гаємо -
Працювати починаємо.
2. Енергізатор «Передай посмішку»
- Діти, а зараз «покладіть» свою посмішку в долоньки, поверніться  до свого сусіда по парті і передайте свої посмішки з долоньки в долоньку.
3. Представлення
- Мене звати Ірина Володимирівна.
4. Перевірка готовності до уроку
- Перевірте, щоб у вас не було нічого зайвого на партах, лише ручка, олівець, зошит, підручник та щоденник.
II. Актуалізація опорних знань учнів
1. Введення елементів нестандартності
А) введення казкового героя
- Діти до нас сьогодні завітав Казковий Герой. Подивіться на дошку. Хто це? Ви впізнали його? ( Скрудж Макдак)
- Він пропонує нам стати справжніми банкірами. 
 

б) Поділ на команди
- Діти, а зараз Скрудж Макдак поділить вас на 3 команди: перша команда від вікна називається – АльфаБанк, друга команда середній ряд – ПриватБанк, і третя команда – ОщадБанк. За кожні правильні відповіді, активність та виконання завдань від Скруджа кожна команда получатиме «гроші». Та команда, яка в кінці назбирає більше всіх грошей отримає нагороди.

2. Усний рахунок . Гра «Забий гол».

- Діти, Скрудж Макдак у вільний час дуже полюбляє грати в футбол. Він сподівається, що не один він полюбляє цей вид спорту. Перед тим як наполегливо працювати, він пропонує вам трішки відпочити, а саме – приєднатися до нього.

 

 

- Для того, щоб забити гол Скруджу Макдаку, вам потрібно по черзі з кожної команди виходити до дошки, розв’язати приклад, який знаходиться на футбольному м’ячику та з’єднати з відповідною відповіддю, яка знаходиться в воротах.

3. Каліграфічна хвилинка

- Наступне завдання від Скруджа.
-Відкрийте свої зошити, відступіть від попередньої роботи чотири клітинки вниз і посередині запишіть сьогоднішнє число:

Двадцять друге лютого

Класна робота

-А для того, щоб отримати від Скруджа долари, нам потрібно з вами трохи попрацювати в зошитах.
-Діти, назвіть число, в якому 3 десятки 5 одиниць. (35)
-Назвіть число, у якого 6 десятків і 4 одиниці. (64)
-Яка сума цих двох чисел? (99)
-Пропишіть ці три числа через клітинку: 35 64 99  35 64 99  35 64 99  35 64 99  35 64 99  35 64 99 35 64 99 

3. Математичний диктант

- А зараз, діти, Скрудж Макдак пропонує вам написати математичний диктант.

-Не відступаючи клітинки вниз, з початку рядка записуємо: М.д. відповіді записуємо через клітинку, після відповідей ставимо кому.

-1 учень виконує завдання біля дошки, усі інші самостійно в зошитах.

3.1 Проведення математичного диктанту

1. Збільшіть число 650 на 80 сотень.
2. Суму чисел 19 і 11 помножити на 5
3. Число 902 зменшить на 5.
4. У Василька було 46 літаків, а в Олега на 7 літаків більше. Скільки літаків було в Олега?
5. Яке число в 9 разів менше 99?
6. Перший множник 42, другий — 20. Чому дорівнює добуток?
7. Бамбук — трав’яниста рослина, яка росте в Африці, за один день виростає на 50 см. На скільки сантиметрів виростає бамбук за тиждень?
8. Суму чисел 85 і 15 поділити на 10.

3.2 Перевірка математичного диктанту

-А тепер давайте перевіримо, як ви виконали це завдання.

-Зачитуй будь ласка відповіді.

М.д: 730, 150, 897, 53, 11, 840, 350 см, 10.

- Діти, чи у всіх така відповідь?
- У кого є помилка, закресліть неправильну цифру олівчиком і над нею надпишіть правильну відповідь.
- Назви компоненти дій множення та ділення. (1 множник, 2множник, добуток; ділене, дільник, частка)
- Як знайти ділене? (частку помножити на дільник)

4. Фронтальне опитування. Гра «Закінчи речення». 
- Скрудж Макдак пропонує вам зіграти в гру «Закінчи речення».

- Щоб помножити число на суму потрібно … (помножити це число на кожен доданок і знайдені добутки додати)

- Щоб помножити двоцифрове число на одноцифрове потрібно: (двоцифрове число розкласти на розрядні доданки та помножити на одноцифрове число кількість десятків і одиниць, а знайдені добутки додати)
- Якщо у виразах без дужок є тільки дії додавання і  віднімання або множення та ділення, тоді їх  виконують … (у тому порядку, в якому вони записані)
- Якщо у виразах немає дужок, то спочатку виконують … (по порядку дії множення та ділення, а потім – додавання і віднімання).

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
- Діти , сьогодні на уроці нас з вами чекають цікаві завдання, сподіваюсь ми з вами справимося з ними. Адже за кожне правильне завдання ми отримуватиме більше й більше доларів.
- Діти, Скрудж Макдак до нас прийшов с листом від його племінників. Послухайте, що вони йому пишуть.

Лист: Дорогий, дядьку Скрудж! Ми пишемо тобі про допомогу. У нас трапилася біда. Наш брат Біллі захворів математичною хворобою, він не розуміє однієї теми. Але, щоб він зрозумів, потрібно заплатити багато доларів. Дядьку, будь ласка, допоможи Біллі врятувати. Ми будемо тобі щиро вдячні за порятунок нашого брата. Темою, від якої він захворів, називається -  Множення одноцифрового числа на трицифрове виду 3 • 240. Розв’язування простих задач шляхом складання рівняння.
До зустрічі, твої Віллі, Діллі та Біллі.

-Отже, діти, ми допоможемо племінникам нашого Скруджа Макдака?
- Ми допоможемо одужати Біллі від такої страшної хвороби?
- А щоб він видужав, нам потрібно виконувати всі завдання даної теми і наш Біллі відразу одужає.
- Отже, тема нашого уроку так і називається «Множення одноцифрового числа на трицифрове виду 3 • 240. Розв’язування простих задач шляхом складання рівняння.»

IV Вивчення нового матеріалу
1.Пояснення вчителя

- Діти, подивіться на дошку. Дано приклад 3 • 240.
- Поміркуйте, як можна виконати їх обчислення.
- Потрібно число 240 розкласти на зручні доданки: 200 та 40. Тоді отримуємо вираз:- 3 • 240 = 3 • (200+40)
- Тепер використовуючи правило множення суми на число, виконаємо обчислення
- Спочатку ми множимо перший доданок на 3. Дістаємо вираз (200 • 3)
- Потім множимо другий доданок на 3. Дістаємо вираз (40 • 3)
- Додаємо отримані результати: 600+120 =720
-3 • 240 = 3 • (200+40) = 3 • 200 + 3 • 40 = 600+120 =720.

2. Перевірка первинного усвідомлення
а) робота з індивідуальними картками
- Діти, Скрудж Макдак пропонує нам попрацювати з картками.
- У вас на парті у кожного лежать картки, на яких дано приклади, вам потрібно їх розв’язати.
- Ваше завдання : закінчити обчислення та знайти значення інших виразів.

5• 150 = 5• (100 +50) = 5•100+5•50=500+250 … (750)
2• 280 = 2• (200+80) = … ( 2•200+2•80 = 400+160 =560).
3• 320 = … ( 3• (300+20) = 3•300+3•20=900+60=960)
5•150 = … ( 5• (100+50) = 5•100+5•50=500+250=750)
2•370 = … (2• (300+70) = 2•300+2•70 = 600+140 = 740)
4•130 = … (4 • (100+30) = 4•100+4•30=400+120=520)

3. Робота за підручником
3.1. Приклади №717
- Скрудж Макдак пропонує нам попрацювати в своїх підручниках.
- Відкрийте підручники на с. 113 №717.
- Подивіться на перше рівняння.  (50+13) : х=9.
- Що потрібно в ньому знайти? (х)
- Як називається компонент х при діленні? (дільник)
- А як потрібно знайти дільник? (потрібно ділене поділити на частку)
- Спершу потрібно ров’язати дію в дужках. (50+13 =63)
(50+13) : х=9.
63:х=9
х=63:9
х=7.
Перевірка:
(50+13):7=9
9=9
Відповідь: 7.
-Наступне рівняння один учень біля дошки, всі інші на місцях самостійно в зошиті.
у:(3+2)=132
- Що потрібно знайти ? (у)
-Як називається компонент у при діленні ? (ділене)
- Як потрібно знайти ділене? (потрібно частку помножити на дільник)
- Спершу потрібно ров’язати дію в дужках (3+2 =5)
у:(3+2)=132
у: 5=132
у=1325
у=660
Перевірка:
660: (3+2)=132
132=132
Відповідь: 660.

3.2. Задача №719

- А зараз, Скрудж Макдак пропонує вам розв’язати задачу на с 113 під номером №719.
- Прочитайте задачу кожен про себе.

За 2 дні в саду зібрали 346 кг черешень. Першого дня зібрали 150 кг черешень. Скільки кілограм черешень зібрали другого дня? Розв’жіть задачу склавши рівняння. Коротка умова:

 

Робота над текстом

-Про що задача? (про кілограм черешень)
- Скільки днів збирали черешні? (2 дні)
- Скільки кг черешень зібрали за 2 дні? (346 кг)
- Скільки зібрали кг черешень першого дня? (150 кг)
- Про що запитується в задачі?
Аналіз задачі
-Нам потрібно невідоме число записати у вигляді х.
- Отже, у нас вийшло : 150 +х=346
- Як називається компонент х при додаванні? (доданок)
- Як знайти невідомий доданок? (треба від суми відняти відомий доданок)
Розв’язання
150 +х=346
х=346-150
х=196
Перевірка:
150+196=346
346=346
Відповідь: 196 кг черешні зібрали другого дня.

4.Фізкультхвилинка (електронна)
- А зараз Скрудж Макдак пропонує трішки відпочити. Нас чекає фізкультхвилинка.

 

V. Узагальнення нового матеріалу

1. Робота над задачами

а) робота над першою задачею №720

На полі копали цукрові буряки. Після того як 734 ц буряків вивезли, залишилося вивезти ще 242 ц. Скільки центнерів буряків було викопано на цьому полі? Розв’язати задачу, склавши рівняння.

Коротка умова:

 

Робота над текстом

-Про що задача? (цукрові буряки)
- Скільки ц вивезли з поля? (734)
- Скільки залишилося ц ще вивезти? (242)
- Про що запитується в задачі?

Аналіз задачі

-Нам потрібно невідоме число записати у вигляді х.
- Отже, у нас вийшло : х-734=242
- Як називається компонент х при відніманні? (зменшуване)
- Як знайти невідоме зменшуване? (потрібно до різниці додати від’ємник)
Розв’язання
х-734=242
х=734+242
х=976
Перевірка:
976-734=242
242=242
Відповідь: 976 ц буряків було викопано на цьому полі.

б) робота над другою задачею №722

На 4 дні 6 тюленям потрібно 48 кг риби. Скільки риби потрібно 1 тюленю на 1 день?
Коротка умова:

 

Робота над текстом
- Про що задача ? ( про риби та тюлені)
- На скільки днів потрібно тюленям риба? (на 4 дні)
- Скільком тюленям на 4 дні потрібно 48 кг риби? (6)
- Скільки кг риби потрібно на 4 дні 6 тюленям ? (48 кг) 
- Про що запитується в задачі?
Аналіз задачі
- Знаючи скільки кг риби потрібно на 4 дні та скільком тюленям, що ми можемо знайти? ( Скільки кг риби 1 тюленю на 4 дні)
- Якою дією? (ділення)
1) 48:6=8 (кг)
- Виходячи з вище знайденого та знаючи скільки днів 6 тюленям потрібно 48 кг, чи можемо ми дати відповідь на запитання задачі? (Так)
- Якою дією? (ділення)
2) 8:4=2 (кг)
- На скільки дій задача? (на 2)
- Проста чи складена? (складена)
Розв’язання
1) 48:6=8 (кг) – 1 тюленю на 4 дні.
2) 8:4=2 (кг) – 1 тюленю на 1 день.
Відповідь: 2 кг риби потрібно 1 тюленю на 1 день.

VI Підсумок уроку

1.Підсумкова бесіда
- Що ми сьогодні вчили на уроці?
- Що ви найбільше запам’ятали?
- Що вам було легко виконувати?
- Що було виконувати тяжко?

- А зараз, діти, давайте з вами розв’яжемо задачі, склавши рівняння усно. У ваших підручниках №718.

- Яке число потрібно помножити на 6, щоб одержати 48? Яке рівняння ми з вами можемо скласти? (х•6=48; 8•6=48
- Задумане число помножили на 5 і одержали 45. Яке число задумали? (х•5=45; 9•5=45)
- Яке число потрібно поділити на 4, щоб одержали 8? (х:4=8; 32:4=8)
 

 

2. Оцінювання
- Отже сьогодні на уроці добре та старанно працювали такі учні….
- Скрудж Макдак вам всім дуже щиро дякую за допомогу в порятунку його племінника. Йому вже краще. І на далі він більше не буде хворіти такою хворобою.
- Зробимо підсумки: перемогу отримала команда ... у них найбільше доларів. Ви можете ці долари відправити на цілковите одужання Біллі.
- Скрудж Макдак дуже радий за старанну та наполегливу роботу.

3. Домашнє завдання

- Відкрийте щоденники та запишіть домашнє завдання: с. 114 №724, 725.

 


 

 

docx
Пов’язані теми
Математика, 3 клас, Розробки уроків
НУШ
Додано
4 липня 2022
Переглядів
656
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку