Урок "Моральний урок у баладі "Король Лір і його дочки". Король Лір як вічний образ

Про матеріал
Звернути увагу на характерні ознаки балади. Формувати вміння здійснювати цілісне аналітичне дослідження тексту балади «Король Лір і його дочки».
Перегляд файлу

«Король Лір і його дочки». Моральний урок у творі. Король Лір як вічний образ.

 

Мета:

формування предметних компетентностей: ознайомити учнів з поняттям «фольклорна балада»; розвивати навички виразного читання; закцентувати увагу школярів на глибокий психологізм та моральний аспект твору; схарактеризувати образ короля Ліра, розкрити його роль як вічного образу в світовій літературі; формувати аналітичні здібності учнів; розвивати навички психологічного аналізу тексту та художніх образів; виховувати повагу до сімейних цінностей.

формування ключових компетентностей: уміння вчитися: актуалізувати пізнавальну діяльність та образне й критичне мислення учнів; комунікативної: формувати навички спілкування в колективі та толерантне ставлення до думок та інших; формувати здатність висловлювати й аргументувати свою думку; інформаційної: формувати вміння знаходити та подавати потрібну інформацію; загальнокультурної: сприяти вихованню духовно багатої особистості, яка прагнутиме сповідувати загальнолюдські цінності.

Обладнання: карта світу; ілюстрації до балади, схеми, презентація за темою уроку.

У старих баладах чуємо биття

схвильованого людського серця

і розповідь про події, перетворені

народною фантазією.

                                         І.Франко

Шануй батька та Бога –

буде тобі всюди дорога

                          Народна мудрість

                                                       Хід уроку

 

I.      Організаційний момент

 Наші знайомства з перлинами світової літератури продовжуються…

 

II.    Актуалізація опорних знань

  • Бесіда
  1. Що таке фольклор? (Усна народна творчість)
  2. Назвіть жанри фольклору. (Загадки, прислів’я та приказки, анекдоти, казки, легенди, перекази, байки, притчі, пісні, думи, балади.)

Усна народна творчість має мільйони шанувальників у всіх куточках планети. Ми зачаровані її мудрістю, щирістю, людяністю. В жодному фольклорному творі не  оспівується жорстокість і зло. Мета багатовікової народної праці – навчити і виховати. Ми отримуємо насолоду від прекрасних творінь та відкриваємо для себе таємниці їх змісту та структури.

-    Що вам відомо про літературний жанр «балада»?

(- Балада (фр. ballade, від прованс. Ballar – танцювати) – жанр ліро-епічної поезії фантастичного, історико-героїчного або соціально-побутового характеру з драматичним сюжетом. В основі балади лежить певна незвичайна пригода. Тому баладу часто називали маленькою поемою.

- Балада виникла у ХІІ-ХІІІ ст. як любовна пісня до танцю у Провансі.

- Балада зазнала розквіту в творчості Ф. Війона (1431–1463). Балади писали видатні поети Італії Данте й Петрарка, Бернс, Гете, Шиллер, Гайне, Гюґо, Жуковський, Пушкін, Міцкевич.

- В Україні до жанру балади зверталися П. Гулак-Артемовський, Л. Боровиковський, С. Руданський,  Ю. Федькович І. Франко, Леся Українка, Б. Грінченко, А. Малишко, І.  Драч, Л. Костенко, Б. Олійник.

- Тематика балад: родинно-побутові (взаємини між батьками і дітьми, братами і сестрами); історичні; поетичний світогляд народу, його міфологічні уявлення; про кохання.

- Різновиди балад: фольклорні (створені народом) і літературні (створені письменником). - Ознаки  фольклорної балади: усне поширення  і зберігання; реальне часто поєднується з фантастичним; невелика кількість персонажів; підкреслена узагальненість; відсутня деталізація; стислість у викладенні матеріалу; композиція (вступ, основна частина, висновок); гостросюжетність)

  • Розгадайте ребус

У фольклорних творах, зокрема баладах (з цим жанром ми ознайомимось на уроці), мова йде не лише про діяння героїв на благо вітчизни, а й про особисте життя – непрості стосунки батьків і дітей, про справжню та несправжню любов, вірність та зраду…

 

III.   Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку

Сьогодні ми здійснимо мандрівку світом староанглійської балади «Король Лір і його дочки» та поринемо в глибини людських душ, спробуємо збагнути те, що з давніх-давен хвилює людей.

  • Робота з епіграфом 1
  • Як ви розумієте слова епіграфу?

(Іван Франко глибоко знав і поважав культуру минулого, був всебічно освічений. Тому поділився своїми знаннями з нащадками… Народну баладу «Король Лір і його дочки» І. Франко переклав у 1914 р. У передмові до збірки перекладів він зазначив, що староанглійські й старошотландські балади є витворами не селянської й не міщанської, а саме лицарської верстви. Їх героями є винятково королі, лорди та члени їхніх родин. «Можна сю народну поезію назвати вповні аристократичною... У баладі «Король Лір і його дочки» йдеться не про історичні, а загальнолюдські події»)

 

IV.   Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

  • Робота з текстом
  •    Доведіть, що твір «Король Лір і його дочки» - є баладою. (Невелика кількість персонажів; підкреслена узагальненість; відсутня деталізація; стислість у викладенні матеріалу; композиція (вступ, основна частина, висновок); гостросюжетність)

-    Про що йде мова в баладі?

-    Назвіть імена головних героїв балади.

-    Якими постають перед нами герої на початку твору?

-    Обіцянку якої з дочок можна було виконати в повсякденному житті?

-    Чому розлютився король на Корделію?

  • Складання таблиці «Суть обіцянок дочок короля Ліра»

Регана

«Готова я за вас і кров пролити»

Здатна піти за батька на смерть

Позбавила батька пошани та життя, гідного короля

 

 

   Презирство  
   та зневага

Гонорелля

«Волю хоч би найтяжче бідувати»

Готова прийняти страждання заради батька

Відмовила батькові жити у родині, прирікши на голодне існування

Корделія

«Я рада… Свій довг дитячий все сповняти»

Просто слухняна дочка, яка пам’ятає про свій обов’язок

Віддала за батька власне життя

 

  Любов

  • Спостереження над художніми образами твору
  • Робота в групах (Дібрати цитати до образів доньок короля Ліра)

Регана – старша дочка –  принизила свого батька передусім як короля, володаря держави, відмовивши йому в атрибуції влади. Тим самим вона виказала йому й свою зневагу як дочка. Гонорелля – середня дочка – принизила свого батька ще більше: запропонувала йому жити зі слугами та споживати недоїдки. Дочки врешті-решт виганяють нещасного батька, прирікши на жебрацьке життя:

«Так обі донечки по двічі

Його відправили без жодного пардону;

Жебрацький кий узяв у руки той,

Що королівськую носив корону.»

Корделія – менша дочка – повернула короля Ліра на царство та віддала за батька життя. (Корделія – добра, шляхетна, любляча, чесна, відважна, скромна, безкорислива, справедлива, готова до самопожертви. Вона відмовилася змагатися із сестрами за прихильність батька і пройшла важкий шлях поневірянь.)

  • «Образ короля Ліра»
  • Як поданий у баладі образ короля Ліра? (Робота в групах: І – король Лір на початку твору; ІІ – король Лір у фіналі твору)
  • Складання таблиці

 

                                             Король Лір

на початку балади

у фіналі балади

Сильний, авторитарний  правитель

Жебрак, якому дочка повернула владу

Жорстокий батько

Люблячий батько

Людина, що легко
піддається лестощам (довірливий)

Пройшов важкий шлях від засліплення лестощами до прозріння – шлях страждання та спокути

Недалекоглядний егоїст

Людина, що картає себе за учинену несправедливість

 

Король Лір на початку твору показаний жорстоким егоїстом, що вимагає покори та великої любові не тільки від підданих, а й від своїх дочок. Шлях страждання та спокути змінюють героя, у фіналі твору ми бачимо люблячого батька, людину, що картає себе за учинену ним несправедливість

  • Бесіда
  1. Чому король поділив своє королівство між старшою та середньою дочками? Чому не залишив нічого собі? На що він розраховував? (Лір, хоча і норовливий, але беззаперечно довіряє своїм дітям.)
  2. Чому Корделія не знайшла притулку в Англії? (Король Лір, як державний діяч, має  абсолютний тотальний контроль над підданцями.)
  3. Розкрийте роль метафори жебрацтва короля Ліра (Він жебрак – як батько: вигнав ту дочку, яка любила його по-справжньому; як король: власними руками він позбавив себе влади, віддавши все дочкам-зрадницям.)
  4. Що стало причиною божевілля короля Ліра? (Душевна рана, яку причинили йому власні доньки, з іншого – страшна несправедливість, що батько вчинив проти власної дитини, яка мала чисту душу та щирі почуття.)
  5. Чи змінилась Корделія після несправедливого ставлення до неї батька-короля? (Корделія залишається вірною своїм словам, вона поводить себе як слухняна дитина, незважаючи на жорстокість батька у ставленні до неї. Повернула короля Ліра на царство та віддала за батька життя)
  6. Чому Лір не пережив смерті Корделії? (Біль від втрати єдиної дитини, що залишилася йому вірною, та усвідомлення того, що він певною мірою винен у її смерті, й спричинили смерть героя.)
  7. Розгляньте ілюстрацію П. Татарникова «Король Лір та мертва Корделія». Чи вдалося художнику передати горе та відчай батька?
  8. Чому у фіналі балади сестер стратили? Виразно прочитайте уривок. (Зло має бути покаране.)
  • «Мозковий штурм»

-    «Уроки моралі у творі»

1. Виховання дітей. 2. Однакове ставлення до всіх дітей. 3. Довіряй, але перевіряй. 4. Не треба мститися у відповідь на образи.

  • Робота з епіграфом 2

-    Пригадайте слова зі Святого Письма: «Ділом і словом шануй свого батька, щоб його благословення зійшло на тебе»; «Дитино, допомагай твоєму батькові в старості і не засмучуй його за життя»

 

V.     Закріплення знань, умінь і навичок

  • Теорія літератури

-    Дайте визначення символу. Якого символічного значення набуває постать короля Ліра в баладі? (Символ – художній образ, якому притаманні інакомовна багатозначність і глибина узагальнення. Король Лір – символ трагічної батьківської любові)

       -    У літературі є образи, що вийшли за рамки своїх творів та стали духовним здобутком людства. Ці образи несуть у собі питання, що є вічними, та надихають інших митців на створення власних творів. Тому їх називають «вічними образами» в літературі. Протягом багатьох років зберігають пізнавальне, виховне та естетичне значення. Чому ж образ короля Ліра називають «вічним образом»?

  -    Визначте, які образи в баладі є вічними, які – традиційними, а які – звичайними. (Вічний образ – король Лір; традиційні образи – корона, рицарська дружина…; звичайні образи – сестри, чоловік…)

  • Творчі завдання
  •    Визначте основну проблему балади. Доберіть українські прислів’я та приказки, які б її розкривали. (Основна проблема балади – родинні стосунки. «Як батька покинеш, то й сам загинеш», «Шануй батька й неньку — буде тобі скрізь гладенько», «Вразливе слово від дітей — гірш за болячку, бо не гоїться», «Виховав дитину в добру годину»)

 Балада розкриває сутність людини, її місце в житті, вагу в суспільстві. Сімейна драма стала драмою цілої держави. Людські пристрасті, які виникають у палаці короля Ліра, захоплюють усіх героїв твору, не щадять ні старого, ні молодого, жадоба влади і наживи руйнує родинні стосунки.

 Людина тільки ціною власного горя, власних випробувань доходить висновку, що немає нічого важливішого за родину, ціннішого за людяність і співчуття.

  • Твір-зізнання (від імені короля Ліра) «Трагічні помилки, яких я припустився»

 

VI.    Підсумки уроку

  • «Мозковий штурм»
  • У чому полягає надзвичайна популярність балади «Король Лір і його дочки» в усі часи? (…)

Староанглійська балада «Король Лір і його дочки» лягла в основу знаменитої трагедії В. Шекспіра «Король Лір».

Ця історія час від часу відроджується в різних видах мистецтва – літературі, живописі, опері, балеті.

 

VII.   Домашнє завдання

  • * Скласти пам’ятку «Важливі життєві істини» (за баладою «Король Лір і його дочки»)
  • Читати і переказувати балади про Робіна Гуда.

                                

 

 

                                          Використана література

 

  1. Григор’єва І.О. Зарубіжна література. 7 клас: розробки уроків / І.О. Григор’єва, В.П. Лісутіна. – Х.: Вид-во «Ранок», 2015

 

  1. Паращич В.В. Світова література. 7 клас / В.В. Паращич. – Х. : Вид. група «Основа», 2015

 

  1. Ж-л «Всесвітня література в сучасній школі» №9, 2015  «Моральні уроки у баладі «Король Лір та його дочки» - О. Тіхомірова

 

  1. Інтернет ресурси

 


 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Бацько Лариса Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Воєвода Вікторія Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Дорошук Олена Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
3 листопада 2021
Переглядів
26630
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку