Тема. Як крокує музика? «Чому ведмідь узимку спить».
Мета. Ознайомити учнів з поняттям «музика як мистецтво», закріплювати вміння працювати з ритмічним супроводом, розвивати музичні здібності учнів, почуття ритму, уяву, увагу, вміння відтворювати асоціації; виховувати любов до народних традицій, бажання їх переймати та примножувати.
Обладнання: плакати з нотним текстом пісні та поспівки , музичний інструмент , ТЗН .
Дата:25.01.17
Музичне мистецтво
3-А клас
Тема. Як крокує музика? «Чому ведмідь узимку спить».
Мета. Ознайомити учнів з поняттям «музика як мистецтво», закріплювати вміння працювати з ритмічним супроводом, розвивати музичні здібності учнів, почуття ритму, уяву, увагу, вміння відтворювати асоціації; виховувати любов до народних традицій, бажання їх переймати та примножувати.
Обладнання: плакати з нотним текстом пісні та поспівки , музичний інструмент , ТЗН .
Тип уроку : комбінований
Хід уроку
I. Організація учнів до уроку
Усі сідайте тихо, діти.
Домовляймось — не шуміти,
Руку гарно підіймати,
На уроці не дрімати,
А знання мерщій хапати —
Щоб не було нам мороки.
Всі готові до уроку?
Тож гаразд. Часу не гаймо І урок наш починаймо.
1. 1 Розспівка « у зимовому ліску «
Діти на сьогоднішньому уроці ми з вами вивчимо нову по співку, яка називається « у зимовому ліску». Ось послухайте як вона звучить .
А) виконання поспівки вчителем
Б) вивчення слів
В) виконання поспівки дітьми два рази
- Давайте пригадаємо як потрібно правильно сидіти під час співу (рівні спинки , руки на колінах)
- Діти , а зараз давайте спробуємо виконати по співку по рядах.
- Молодці, ви чудово впорались .
2. Гра «Луна».
— А зараз ми пограємо в гру, яка називається «Луна». Я буду співати, а ви повторюєте за мною так, ніби це луна. Ви всі були в лісі. Коли крикнути, то відбивається звук, ніби хтось перемовляється чи дражниться з вами.
3. Вивчення пісні « Чому ведмідь у зимку спить «
- Діти який зараз місяць ? (січень)
- Діти , а ви колись бачили ведмедів в зоопарку , або по телевізорі ?
- А що ви можете розповісти про ведмедів ?
Ведмідь є дуже цікавою твариною. Він вважається хижаком, хоч здебільшого харчується рослинами. Він впадає в сплячку, як тільки наступає зима й прокидається лишень, коли надворі тепло. Він великий, грізний та волохатий, але дуже часто ми бачимо його, приборканого людиною, на якомусь святі в якості живої ляльки. В казках та оповідях він зображений сильною та мудрою істотою. У світі найбільш поширений бурий ведмідь. Бурі ведмеді занесені до Червоної книги і знаходяться в розділі видів, які знаходяться під загрозою зникнення.
Діти , на сьогоднішньому уроці ми вивчимо пісею « Чому ведмідь у зимку спить»
3.1 Художній показ пісні
- Діти ось послухайте , як звучить ця пісня .
- Чи сподобалась вам ця пісня ?
- Про що в ній розповідається ?
- Як звучить ця пісня, голосно швидко , чи повільно?
3.2 Пофразове вивчення
Вивчення слів першої фрази (два рази)
А зараз ще раз послухайте як звучить ця пісня .Декілька разове виконання класом .
3.3 Аналогічне вивчення слів другої фрази (мелодія та сама)
3.4 Анологічне вивчення слів третьої фрази , послухайте мелодію
3.5 Виконання цілого куплету
- А зараз ми виконаєм цілий куплет
3.6 Виконання пісні з музичним інструментом
( на середину кілька учнів , з музичними інструментами ). Завдання дітям виконати ритм на музичному інструменті .
Зараз ми виконаємо пісню цілим класом , а наші музиканти виконають ритм пісні.
4. Мотивація
- Сьогодні ми з вами познайомимось з чудовим композитором Томазо Альбіноні. І послухаєм його композиції .
5.Пояснення нового матеріалу
Ритм - це послідовність звуків однакової і різної довжини, організованих метром.
Метр - це чергування сильних та слабких долей в певному темпі.
Темп - це частота пульсації метричних долей.
Доля - це рівномірний відрізок часу - одиниця виміру часу одного твору.
Довжина долі (якщо вимірювати в абсолютному значенні, тобто в секундах, наприклад) в кожному творі може різнитися.
Сильна доля - це доля акцентована.
Слабка доля - це доля неакцентована.
Найчастіше в музиці використовують прості рівномірні метри:
Двудольний: сильна доля-слабка
Трьохдольний: сильна-слабка-слабка
Метр і ритм нерозривно пов'язані між собою - поняттям метроритм.
Ритмом у музиці зветься впорядковане чергування довгих та коротких, акцентованих та неакцентованих звуків, організованих за допомогою метра.
Метр – це рівномірна пульсація у часі.
Для впорядкованості музичний твір ділять на такти, які відокремлені тактовими рисками.
Такт умовно ділять на долі, перша з яких є акцентована, тобто сильна, інші – слабі.
На самому початку твору ставиться розмір такту – він залежить від кількості вимірювальних долей, вміщених у ньому. Вимірювальною долею можуть бути ціла, половинка, четверть, восьма та шістнадцята.
Розмір такту позначається дробом, який ставиться на нотному стані. Верхня цифра (чисельник) – вказує кількість долей, нижня (знаменник) – тривалість кожної долі.
Позначення розміру виставляється на початку музичного твору, а також у місцях, де розмір такту змінюється.
Приклад розміру 2/4 – “дві-четверті” :
Приклад розміру 3/4 – “три-четверті” :
Приклад розміру 4/4 – “чотири-четверті” :
Приклад розміру 3/8 – “три-восьмі” :
Приклад розміру – 6/8 – “шість-восьмих” :
5.2 Слухання музики.
П. Чайковський. «Вальс сніжинок», «Марш» із балету «Лускунчик».
IX. Підсумок уроку.
Яку пісню ми вивчили ?
А яку слухали ?
Якого композитора ми вивчили ?
Підпис__________________________