Урок на тему "Майстер і Маргарита"

Про матеріал

Даний матеріал для учнів шкіл України. Розрахований на учнів старших класів, зокрема 11 класів. Розкриває матеріал на тему "Майстер і Маргарита" Булгаков.

Перегляд файлу

Тема: Трагізм долі митця (майстра). Проблеми кохання й творчості.

Мета – формувати компетентності:

предметні: уміння характеризувати образи Майстра й Маргарити;

                   уміння давати особисту оцінку прочитаному на основі читацьких 

                   вражень та авторської позиції;

                   уміння осмислювати трагізм долі митця (майстра),

                   проблеми кохання й творчості в романі.

ключові:

спілкування державною мовою: уміння сприймати твір державною мовою;

висловлювати думки, почуття, погляди;

математична компетентність: розвивати абстрактне мислення,

установлювати причиново – наслідкові зв’язки;

ініціативність і підприємливість: уміння презентувати власні ідеї та ініціативи чітко, грамотно, використовуючи доцільні мовні засоби;

соціальна та громадянська компетентність: уміння аргументовано й грамотно висловлювати власну думку щодо суспільно – політичних питань.

Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань, умінь та навичок

«Той, хто любить, повинен розділяти долю того, кого він любить»

М. Булгаков

 

Перебіг уроку

І. Орієнтація, мотивація діяльності

Інтерактивний прийом «Тепло душі»

  • Добрий день! Прошу прочитати слова, записані на дошці, стоячи.

Нехай першими сядуть уважні, другими – чуйні, а тепер сердечні і щирі.

Згодом – добрі та милосердні.

Поверніть руки долонями один до одного. Ви відчуваєте тепло, яке посилає вам ваш товариш. Це тепло його серця, його душі. Наша душа потребує затишку, любові. Сьогодні ми будемо говорити саме про це почуття.

ІІ. Цілепокладання

  1. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

Для визначення теми уроку мені необхідна ваша допомога, адже вона зашифрована в центрі кроссенса. Знайшовши асоціативні зв’язки між картинками ви зможете назвати її.

 

  1. Визначення очікуваних результатів.

За допомогою методу ЗХД (знаю, хочу дізнатися, дізнався) визначаємо  очікувані результати від уроку.

  1. Мотивація пізнавальної діяльності.

Слово учителя.

Любов – це саме загадкове почуття на Землі. Всі його сприймають по різному. Чомусь одна людина раптом розуміє, що без іншої людини їй більше не жити, не дихати? Чому з кожним з нас хоча б раз у житті відбувається це?

Звернення до епіграфу уроку

…той хто любить повинен розділяти доля того, кого він любить». Так і Маргарита повинна розділити долю Майстра. Він одержує те, про що мріяв все життя, а Маргарита?

 Можливо, це не зовсім її мрія. Швидше за все, для неї саме головне – просто бути з Майстром.

У романі М. Булгакова надзвичайно важливим є утвердження цінності творчості й кохання та їхньої рятівної сили в долях Майстра і Маргарити, у долі людини взагалі.

Проблемне питання.

Справжній Митець… Який він?

ІІІ. Цілереалізація.

  1. Актуалізація й корекція опорних знань.

Трагізм долі митця глибоко розкритий на прикладі долі Майстра — одного з головних героїв роману. Майстер відрізняється від усіх згаданих у романі письменників, він єдиний не зраджує своєму натхненню, незважаючи на політичну ситуацію та ідеологічні потреби влади. Герой рішуче заперечує, коли його називають письменником, він — майстер, тобто Справжній Митець.

  1. Сприйняття й первинне усвідомлення навчального матеріалу, осмислення зв’язків і співвідношень в об’єктах вивчення.

Прийом «Фішбоун».  (Робота в групах).

Дослідити етапи життя Майстра, стан його душі, моральні якості.

І група створити фішбоун «Життя Майстра до написання роману».

 

 

ІІ група створити  фішбоун «Життя Майстра після написання роману».

 

 

 

 

 

  
 

Висновок.

Майстер – справжній митець. Він пише не тому, що хоче зажити слави, а тому, що не писати не може. Через долю Майстра розкрито філософську сутність творчості — презирство до жалюгідної суєти, марнославства, пихи.

У романі стверджується думка про фатальну приреченість носіїв вічних цінностей (істинної любові, істинного мистецтва, істинної моральності) у тоталітарному суспільстві, а звідси й тема трагічності долі справжнього митця.

Слово учителя

М. Булгаков вважав, що життя — це любов і ненависть, відвага й азарт, уміння цінувати красу і доброту. Але любов... вона насамперед. Булгаков писав героїню свого роману з Олени Сергіївни — коханої жінки, яка була його дружиною. Незабаром після їхнього знайомства вона прийняла на свої плечі, можливо, більшу частину його, Майстра, страшної ноші, стала його Маргаритою.

Методика МАК (за творчістю Олега Шупляка)

Пропоную вам за допомогою МАК карт згадати основні етапи життя Маргарити. Результати записати до зошитів.

 

Евристична бесіда

  • Чому письменник свою героїню назвав Маргаритою?
  • Що привернуло в Маргариті Майстра?
  • Чи можна назвати їх почуття внутрішнім єднанням душ?

Прийом «Хмара слів»

За допомогою прийому «Хмара слів» визначити яким було кохання між Майстром і Маргаритою.

 

Висновок.

Кохання – найвищий прояв людського духу, і тому воно безсмертне. Силою свого кохання Маргарита повертає Майстра з небуття. Щасливої розв'язки для всіх героїв свого роману Булгаков вигадувати не став: як було все до вторгнення сатанинської команди в Москву, так і залишилося. І тільки для Майстра і Маргарити написав щасливий кінець: їх очікує вічний спокій у вічному будинку, який Майстру дали в нагороду.

  1. Хвилинка релаксації.

Демонстрація робіт сучасного фотографа Олени Мартинюк. Вона одна із небагатьох кому вдалося відтворити серію чудових фотоілюстрацій до роману.

ІV. Рефлексивно – оцінюючий.

  1. Рефлексія.

За допомогою методу ЗХД підводимо підсумок уроку й порівнюємо очікувані результати з досягнутими.

  1. Домашнє завдання.

Створити кроссенси – характеристики головних героїв роману.

docx
Додано
22 грудня 2021
Переглядів
217
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку