Урок на тему "Із сучасної української поезії кінця ХХ – початку ХХІ ст. І. Малкович «Із янголом на плечі», «З нічних молитов»

Про матеріал

Мета: ознайомити учнів з І. Малковичем – видатним митцем слова і видавцем; вдосконалювати навички виразного й усвідомленого читання ліричних творів, аналізу їх образно-ідейного змісту, пояснення метафоричності поетичних образів; формувати вміння висловлювати власні судження з приводу прочитаних поезій, уміння відчувати й бачити красу художнього світу.

Перегляд файлу

Філія «Власівська загальноосвітня школа І – ІІ ступенів»

опорного закладу «Зіньківська спеціалізована школа І – ІІІ ступенів №1»

 

 

 

 

План-конспект уроку української літератури у 8 класі

Тема: Із  сучасної української поезії кінця ХХ – початку ХХІ ст.

І. Малкович «Із янголом на плечі», «З нічних молитов»

 

 

 

 

 

 

 

Учитель

 української мови й літератури

Лютик О. М.

 

 

2018

 

Тема уроку: І. Малкович «З янголом на плечі», «З нічних молитов».

Мета: ознайомити учнів з  І. Малковичем – видатним митцем слова і видавцем; вдосконалювати навички виразного й усвідомленого читання ліричних творів, аналізу їх образно-ідейного змісту, пояснення метафоричності поетичних образів; формувати вміння висловлювати власні судження з приводу прочитаних поезій, уміння відчувати й бачити красу художнього світу.

Очікувані результати: учні знають про творчість і видавничу діяльність Івана Малковича; виразно й усвідомлено читають його твори; аналізують ідейно-образний зміст; пояснюють метафоричність поетичних образів; висловлюють судження з приводу прочитаних поезій; зіставляють специфіку розкриття тем у літературі та інших видах мистецтв; усвідомлюють потребу формування естетичного смаку, уміння відчувати й бачити красу художнього світу.

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: презентація.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. (Слайд 1)

МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ.

Вступне слово вчителя

Відкрите обличчя, ніжна, майже дитяча усмішка, світло-русяве волосся, що спадає на плечі з-під капелюха, довгі пальці музиканта Це — Іван Антонович Малкович, самобутній поет гуцульського краю, упорядник, автор і перекладач декількох десятків книжок для дітей, засновник і директор видавництва дитячої літератури «А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА». Саме його творчості присвячений наш урок.

 

ІІІ. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Повідомлення учня про життя й творчість І. Малковича. (Слайди 2 – 4).

Народився в селі Нижній Березів на Косівщині 10 травня 1961 року.

Після закінчення місцевої школи вступив до Івано-Франківського музичного училища (скрипковий клас), яке закінчив 1980 року. А 1985 року закінчив філологічний факультет Київського державного університету             ім. Т. Шевченка.

Працював учителем на Київщині, літературним редактором у видавництвах «Веселка» (1986-1987), «Молодь» (1987-1989), дитячому часописі «Соняшник» (1991-1992), головним редактором дитячих програм «Укртелефільму» (1993).

Ще дев'ятнадцятирічним юнаком на всеукраїнському семінарі молодих авторів його було обрано найкращим поетом. Вихід його першої книги гаряче відстоювала легендарна українська поетеса Ліна Костенко. 1986 року                 І. Малкович став наймолодшим членом Спілки письменників СРСР.

Автор поетичних збірок: «Білий камінь», «Ключ», «Вірші», «Із янголом на плечі». Вірші Івана Малковича входять до літературних (вітчизняних і перекладних) антологій, хрестоматій, шкільних підручників. їх перекладають на музику Марія Бурмака, Віктор Морозов, Тарас Чубай та інші композитори й виконавці. Іван Малкович був одним з організаторів першого пісенного фестивалю «Червона рута» в Чернівцях у 1989 році.

Нині Іван Малкович — упорядник, автор і перекладач декількох десятків книжок для дітей. З 1992 року — засновник і директор видавництва дитячої літератури «А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА», права на книжки якого купили відомі видавництва з одинадцяти країн світу. Деякі з них 22 рази завойовували гран-прі та займали перші місця на Всеукраїнському форумі видавців у Львові та в рейтингу акції «Книжка року».

 

Евристична бесіда (Слайд 5)

  • Що ви знаєте про янголів?
  • Які легенди про янголів ви чули?
  • Які повір’я, пов’язані з ними, ви знаєте?
  • Які мистецькі твори, присвячені янголам ви знаєте?

 

Перегляд відеозапису «І. Малкович читає вірш «Із янголом на плечі». (Слайд 6)

 

Обмін враженнями про прослухане.

 

Словникова робота за питаннями учнів.

 

Аналіз змісту поезії, виконання завдань.

  • Дайте визначення баладі як жанру художньої літератури. (Балада — жанр ліро-епічної поезії фантастичної, історико-героїчної або соціально-побутової тематики з драматичним сюжетом).
  • — Чому І. Малкович свій твір назвав старосвітською баладою?
  • Яким ви уявляєте ліричного героя поезії?
  • Поясніть, куди й навіщо він іде.
  • Як ви розумієте рядки:

…і жене його у спину

сірий маятник життя.

  • Знайдіть рядки, що символізують перешкоди на життєвому шляху людини.
  • З якою метою автор використовує образ Ірода?
  • Прокоментуйте останню строфу поезії. З яким проханням людина звертається до янгола?

 

Аналіз образів-символів (Слайд 7).

Орієнтовні відповіді

Подорожній (хтось) – людина, що шукає себе, своє призначення в світі.

Ніч - безпросвітність існування людини.

Вітер - руйнівна стихія, яка стоїть на заваді, знищує зроблене людиною. 

Ірод – зло, небезпека, що йде від людей.

Маятник життя – швидкоплинність життя, його непостійність.

Господня свіча – місяць; моральні цінності, що оберігають людину від падіння.

Янгол – оберіг, охоронець людини від лиха.

 

Робота в групах. Визначення художніх засобів поезії. (Слайд 8).

Порівняння: «йде лелійно, як дитя».

Епітети: «вуста гарячі», «вітер вировий», «янгол ледь живий», «сірий маятник життя», «Ірод моровий».

Метафори: «виє Ірод», «вітер віє», «маятник бухка», «не дихає свіча», «вуста дрижать».

 

«Мозковий штурм». Визначення теми й головної думки поезії. (Слайд 9).

Орієнтовні відповіді:

Тема: зображення ліричного героя, якого янгол-охоронець на плечі намагається уберегти від зла, жорстокості світу;

Головна думка: возвеличення янгола, який є оберегом кожної людини; янгол-охоронець — це те, що повинна мати будь-яка людина; кожна людина повинна зуміти втримати свого янгола – охоронця на плечі.

 

Перегляд уривків відеозаписів виступів М. Бурмаки та Т. Чубая, що виконують пісню «Із янголом на плечі» на слова І. Малковича. (Слайди 10 – 11).

 

 Обмін враженнями, зіставлення специфіки розкриття теми в різних видах мистецтв.

 

Пояснення вчителя щодо жанрових особливостей молитви. (Слайд 12).

 

Виразне читання поезії «З нічних молитов»

 

Евристична бесіда, обмін враженнями щодо прочитаного. (Слайд 13).

  • Які почуття у вас викликав вірш?
  • У чому ви вбачаєте його тему та основну думку?
  • Що об’єднує твори  «Із янголом на плечі» та «З нічних молитов»?
  • І‌з якими проханнями автор звертається до Бога?

 

Аналіз образів-символів (Слайд 14).

Орієнтовні відповіді

Літа стебельце – надія на краще; крихке й беззахисне перед жорстокістю світу добро.

Кубельце – затишок, душевний спокій.

Темні кручі – перешкоди, несправедливість, зло.

Віри обруч  - сила віри в добро, що дає змогу вистояти в найскладніших ситуаціях.

 

ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

Завдання аналітичного характеру.

Заповнити таблицю. (Слайд 15).

 

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вивчити напам’ять 1 з поезій (на вибір).

 

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

Поезії І. Малковича змусили мене замислитися над…

 

 

 

 

 

 

 

Джерела:

http://dovidka.biz.ua/z-yangolom-na-plechi-analiz-virsha/ Довідник цікавих фактів та корисних знань © dovidka.biz.ua

http://ukrclassic.com.ua/katalog/m/malkovich-ivan/1505-ivan-malkovich-biografiya

http://www.ukrlit.net/biography/malkovich.html

 

 

docx
Додано
16 грудня 2018
Переглядів
5307
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку