Урок на тему "Особистість та діяльність Александра Великого за історичними джерелами"

Про матеріал
Александр Македонський - одна із найвідоміших постатей в історії. Талановитий полководець, що не програв жодної військової компанії; геіальний правитель, бо підкорив безліч країн і народів; мудрий новатор, прекрасний організатор, який започаткував епоху еллінізму. Зацікавити шестикласників до вивчення діяльності цієї особистості можна, застосовуючи методи групувої роботи з історичними джерелами, розвиваючи вміння створювати історичні портрети, використовуючи відеоматеріали, презентації.
Перегляд файлу

 

 

 

 

             З «Історії Александра Македонського» Руфа Квнта Курція

 У малоазійському місті Гордій, у храмі  Александру показали колісницю, дишло якої було зав‘язане дуже складним вузлом із кизилової кори , що не можна було побачити, де він починається і де закінчується. Кора затверділа від часу, і вузол розв’язати було неможливо.

За легендою, цар Гордій, зав’язавши цей вузол, повідомив, що той, хто його розв’яже, стане володарем Азії. Азартний цар вирішив розв’язати вузол. Проте вузол не розв’язувався. Тоді він вихопив меч і зі словами: «Неважливо, у який спосіб він буде розв’язаний» розрубив вузол. Відтоді виник крилатий вислів «розрубати гордіїв вузол», тобто легко вирішити складну проблему.

 

 

 

 

 

 

                              Плутарх «Порівняльні життєписи»

…полководці Дарія зібрали велике військо і вишикували його біля переправи через річку Гранік… Більшість у війську Александра боялася як глибини річки, так і стрімкого берега на протилежному боці, на який треба було видиратися й одночасно битися. І Александр сам першим кинувся в річку. Він вів військо на ворожі стріли і списи, на стрімкі скелі, вщерть заповнені піхотою й кіннотою ворога, через бурхливу річку, яка несла й топила коней і людей. Не зважаючи ні на що, Александр ціною неймовірних зусиль досяг протилежного берега…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                             Курцій Руф про битву на річці Гранік

На четвертий день маршу, після обіду, македоняии підійшли до Граніка і побачили на іншому березі персів. Здавалося, їх була незлічена сила, ряди простиралися до горизонту. Не барившись, Олександр віддав наказ про початок бою. Кидати в бій утомлених воїнів не за правилам військового мистецтва, але Олександр дотримувався залізного принципу: нападати на супротивника там і тоді, де той менше всього очікує. Сам Олександр безстрашно кинувся до бою, наводячи воїнам особистий приклад. Під час битви цар потрапив до оточення ворожих солдатів, у нього зламався спис. Один із перських вершників розрубив його шолом, а інший збирався завдати смертельного  удару ззаду. Але один із македонських воїнів кинувся між царем і персом і могутнім ударом відрубав занесену над Олександром руку. Битва закінчилася втечею персів з поля  бою. Втрати Олександра були незначними, всього 30 піхотинців і приблизно 100 вершників. Проте було багато поранених, про них Олександр виявив особливу турботу. Рідних убитих він наказав звільнити від усіх податків. Таким чином цар зарекомендував себе справжнім «батьком воїнів»

 

 

 

 

 

                          Курцій Руф про переправу через Егейське море

Флотилія царя взяло курс до бухти. Коли Олександр наблизився до берега, він кинув спис, і той встромився в землю Азії. Потім він зістрибнув і першим ступив на берег. Цей вчинок символізував підкорення нової території. Спис відвіку вважався зброєю богів. Тому «завойовані списом» землі вважалися подарунком богів. Так вважав і Олександр. Спис, що встромився у землю, служив для нього божественним великим знаком.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                               Плутарх  «Порівняльні життєписи»

Коли Александру було 10 рокыв, привели Філіпу ІІ коня Букефала. Але кінь виявився неприборканим і непридатним для їзди. Розгніваний Філіп звелів забрати Букефала як коня дикого й необїждженого. Тоді Александр сказав: «Якого чудового коня втрачають люди, котрі через своє боягузтво не можуть його приборкати!» Александр миттю підбіг до коня, схопив його за вуздечку. Деякий час Александр біг поряд із конем і гладив його рукою, а коли побачив, що той перестав боятися, скочив на коня і впевнено сів. Помітивши, що кінь заспокоївся, Александр попустив віжки й помчав уперед.

Коли цар Філіп ІІ  побачив це, то вигукнув: «Шукай, син мій, царство по собі, Македонія занадто мала для тебе».                                                                                                                                                                              

 

 

 

 

 

                             Плутарх «Порівняльні життєписи»

…любов до медицини прищепив Александру не хто інший, як Арістотель. Бо Александр цікавився не тільки теорією цієї науки, а навіть, як можна зробити висновок з його листів, допомагав хворим друзям, призначав їм різні способи лікування й харчування. Окрім того, він від природи любив літературу і багато читав. Він вважав і говорив, що читання «Іліади» - це засіб виховання в собі військової доблесті. Примірник видання, виправленого Аристотелем і відомий під назвою «Іліада в скриньці» Александр завжди мав при собі і клав з кинджалом під подушку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                        З «Історичної бібліотеки» Діодора Сицилійського

Александр виявив себе як геніальний організатор. Він був присутній усюди й надихав армію своєю присутністю, керував нею з майстерністю справжнього стратега. Після першої перемоги воїнам, які загинули, Александр установив погруддя на знак пошани до них і памяті.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                       З «Історичної бібліотеки» Діодора Сицилійського

Після смерті батька, скориставшись сум’яттям, що панувало в народі і армії, Александр безжально знищив усіх, хто здавався йому суперником в боротьбі за трон, не жаліючи навіть немовля. У його сімї не залишилося жодного родича по чоловічій лінії. Із самого початку царювання Александр енергійно розправився із супротивниками, «придушивши» заколот на Балканах.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                              Плутарх «Порівняльні життєписи»

Після перемоги біля міста Ісса  Александр захопив у полон матір, дружину й двох доньок перського царя Дарія ІІІ. Александр …послав до них … передати, що Дарій не загинув і їм нема чого боятися його, Александра, тому що війну за владу він веде тільки з Дарієм, а в їх розпорядженні буде все те, чим вони користувалися за панування Дарія… Александр не позбавив сімю Дарія почестей, які вона мала раніше, не зменшив кількості слуг, а засоби на їхнє утримання навіть збільшив…

 

 

 

 

 

 

 

                               Плутарх «Порівняльні життєписи»

Александру піднесли шолом з водою – все, що вдалося знайти. Цар зібрався було напитися, але обернувся і побачив, що всі вершники дивляться на нього. Тоді він повернув шолом, не відсьорбнувши ні ковтка. Подякувавши тим, хто приніс йому воду, сказав: «Якщо я буду пити один, інші падуть духом»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                     Плутарх «Порівняльні життєписи»

Одного разу, коли друзі запитали його, чи не хоче він узяти участь  у змаганнях з бігу на Олімпійських іграх, він відповів, що залюбки, якщо його суперниками будуть царі»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                   Плутарх «Порівняльні життєписи»

Перський цар Дарій ІІІ неодноразово намагався укласти мир, пропонував Александру руку своєї дочки, обіцяв разом з нею віддати всі землі, що лежать на захід від  р. Євфрат. Проте Александр не йшов на переговори. Парменіон порадив прийняти ці умови, почавши із слів: « Будь я Александром…» «Я теж прийняв би ці умови, будь я Парменіоном»

Коли Дарій ІІІ прислав до Александра послів з пропозицією заключити мир, він відповів: «Як над землею не бувати двом сонцям, так і над Азією не панувати двом царям»

 

 

 

 

 

                           Діодор Сицилійський «Історична бібліотека»

В штабі багаточисельної армії Александра , крім полководців, знаходилися також вчені, історики, тому що цар під час походів ставив також задачі по науковому дослідженню нових земель.

 Займаючи нові території, Александр закладав нові міста. Всього таких міст було побудовано близько 70, із них по крайній мірі 20 названо в честь нього Александрія. Найбільш відоме місто Александрія Єгипетська.

 

 

 

                      Руф Квинт Курцій «Історія Александра Македонського»

 

Усіх родичів, що могли претендувати на престол, Александр наказав стратити. Його зведена сестра, декілька днів від народження, була вбита на руках у матері – другої дружини Філіпа, яку потім примусили повіситися.

Із самого початку царювання Александр енергійно розправлявся зі своїми супротивниками. Він жорстоко придушив повстання на Балканах.

 

Після захоплення в 355 р. до н.е. міста Фіви, жителі якого підняли повстання проти влади Александра, він перетворив все населення в рабство.

 

Опір йому чинило місто Газа в Палестині, але було взяте штурмом. Чоловіків Александр наказав перебити, а жінок і дітей продати в рабство.

 

Варвари вкрали його коня. Тоді Александр звелів, щоб йому негайно повернули Букефала, інакше він винищить весь народ. Улюбленого коня царю повернули,

І він на радощах навіть заплатив викуп викрадачам.

 

Александр не стримав гніву, який зазвичай міг опанувати. «Так ви , - вигукнув він,- покладаючись на те, що займаєте острів, зневажаєте моє сухопутне військо? Але я скоро покажу вам, що ви живете на материку! Знайте ж, або ви впускаєте мене  ваше місто, або я візьму його силою»

 

 

              Плутарх «Порівняльні життєписи»

15 років військової діяльності не розчарували Александра ні одним провалом. Його унікальна воєнна стратегія і тактика  не допускала жодного промаху.

Незмінно Александр завжди вів війська з страхітливою швидкістю, в той же час, дозволяючи їм тратити мінімум сили, щоб досягти і розрубити ворожі лінії, перш ніж вороги змогли зреагувати, тобто вороги знищувались ним, не встигнувши підготуватися до битви.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                   Тема уроку:

         Особистість та діяльність Александра Великого за історичними джерелами.

         Мета уроку:

    оцінити особу Александра Македонського як людини, як видатного стратега, державного діяча; визначити історичне значення діяльності полководця; зясувати напрями його військових походів, перебіг Східного походу;

   розвивати вміння учнів самостійно працювати з історичними джерелами, історичною картою, робити висновки; формувати навички групової роботи, навчати вмінню створювати історичні портрети; аналізувати отриману інформацію;

висловлювати власну точку зору;

   виховувати в учнів повагу до історичного минулого; культуру спілкування; формувати негативне ставлення до конфліктів та військових ситуацій.

   Тип уроку: урок засвоєння компетентностей.

   Форма проведення уроку: урок – дослідження.

   Обладнання: портрети Александра Македонського;  відеоматеріали; настінна карта «Східний похід Александра Македонського»; роздатковий матеріал; репродукції картин.

 

                                   Перебіг уроку

  1. Організаційний етап

Нумо, діти, підведіться,

Всі приємно посміхніться,

Продзвенів уже дзвінок,

Починаємо урок!

                                  Сьогодні у нас гості.

                                  Раді ми гостей вітати

                                  І урок розпочинати

                                  Настрій на урок взяли

                                  Й працювати почали!

  ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Прийом «Інтрига»

Чи є у вас мрія?  Про що ви мрієте? Напевно, у кожного із вас в душі є своя мрія. Та не всім легко її висловити.

Якби ваші мрії здійснилися, що б ви відчули? (радість, щастя)

Мріють і намагаються здійснити свої мрії не тільки люди ХХІ століття.

 Прагнули  цього в усі часи. Ось про таку людину стародавнього світу, що мала великі мрії і сподівалася їх здійснити, ми будемо говорити сьогодні.

А щоб дізнатися, про кого буде йти мова, ми виконаємо завдання

Прийом  «Акрорядок».

 Ви повинні дати правильну відповідь на запитання. Перша буква кожної відповіді є елементом ключового слова. Прочитавши ключове слово, назвіть імя.

( слайд 1)

  1. Як називається найбільше місто Аттики?
  2. Хто запровадив закони для громадян Спарти?
  3. Як називали себе стародавні греки?
  4. Хто командував перською армією в битві при Фермопілах?
  5. Який афінський політик провів кілька важливих реформ?
  6. Як у греків називається укріплена фортеця, де зосереджувались головні храми?
  7. Як греки називали богиню перемоги?
  8. Хто очолив боротьбу афінян проти македонського поневолення?
  9. Як називається теорія ораторського мистецтва?

(слайд 2 )

Відповіді:

  1. Афіни
  2. Лікург
  3. Елліни
  4. Ксеркс
  5. Солон
  6. Акрополь
  7. Ніка
  8. Демосфен
  9. Риторика

 

Ключове слово: Александр

ІІІ. Оголошення теми та завдань уроку.

(слайд 3)

Портрет Александра. Тема уроку.

Прийом «Відкритий мікрофон»

То, на вашу думку, про кого буде йти мова на сьогоднішньому уроці?

Про що він мріяв ще з дитячих років?

(слайд 4)

Крилаті вислови Александра:

«Батько не залишить мені нічого, що я міг би завоювати»

«Мені 23 роки, а я ще нічого не зробив для безсмертя»

«У всесвіті незліченна безліч світів, я ще жодного не завоював»

Озвучте ж мрію Александра.

Про що  буде йти мова на сьогоднішньому уроці?

Так, ми будемо говорити, як Александр почав здійснювати те, до чого так прагнув,  та чим при цьому уславився.

Дамо відповідь, чи став він при цьому щасливий.

ІV. Сприймання та осмислення нового матеріалу.

Завдання: під час розгляду нового матеріалу ми будемо вчитися створювати історичний портрет Александра Македонського, використовуючи памятку.

                                      Памятка

                     Як створити історичний портрет

  1. Де й коли народилася ця людина?
  2. Де і в яких умовах жила, виховувалася?
  3. Які особисті якості й риси вдачі їй притаманні? Наведіть приклади.
  4. Які основні справи її життя?
  5. За що людство пам’ятає цю людину?
  6. Висловіть особисті ставлення до цього історичного діяча.

            План вивчення нового матеріалу.

1.Походження та виховання Александра Македонського.

2. Військові походи Александра.

3.Створення імперії Александра Македонського

4. Особисті якості та риси вдачі Александра Македонського.

1. Коментар вчителя.

З яких питань ми почнемо працювати над складанням історичного портрету? Так, з питання про походження та виховання Александра Македонського.

 Учні першої групи отримали випереджальне завдання – підготувати повідомлення про дитинство Александра.

Доповідачі групи «Дитинство»

Ми досліджували дитинство Александра Македонського та ось який матеріал ми знайшли.

У день, коли злочинець Геростат, щоб прославитись, спалив храм Артеміди Ефеської, який вважався третім чудом світу, зявився на світ Александр. Казали, що немає нічого дивного в тому, що храм Артеміди згорів: адже богиня у цей час допомагала Александру зявитися на світ. Македонському царю Філіпу ІІ, батькові Александра, цього дня майже одночасно надійшло три звістки: по-перше, про перемогу його війська у черговій битві, по-друге, що його кінь переміг в Олімпійських іграх, і, нарешті, про народження Александра. Його провісники оголосили, що син, народження якого збігалося з перемогами, буде непереможним.

Трапилось це 21 червня 356 р. до н.е. у місті Пелла (столиці древньої Македонії). Батьком його був великий цар Македонії Філіп ІІ, мати – дружина царя Олімпіада. З дитинства хлопчик був енергійною і вразливою дитиною. Уперта вдача створювала великі проблеми його вчителям, у нього з легкістю можна було викликати радість або гнів.

Александр з дитинства любив військові ігри, мріяв про подвиги, славу. Ще змалку він мріяв про подвиги. Коли цар Філіп ІІ, його батько, здобував перемогу, Александр спочатку радів, а потім говорив:

«Батько завоює все, що можна, і мені вже не вдасться зробити нічого великого і блискучого»

Його улюбленими книгами були «Іліада» і «Одіссея». З дитинства Александра надихали герої Гомера. Він навіть спав з «Іліадою» під подушкою. Проте найбільшим кумиром Александра був Геракл. Це захоплення було настільки глибоким, що Александр називав себе сином Зевса (так само, як і Геракл) і завжди хвалився, що він був нащадком Геракла.

( слайд 5 ) Ханс Гелль « Аристотель та його учень Александр» Гравюра.

Коли Александру було 13 років, батько запросив для спадкоємця найкращого з відомих йому вчителів – великого Аристотеля. Аристотель виховував Александра три роки, читав йому лекції. Він високо цінував знання, захоплювався точними науками, грою на лірі, театром.   Александр високо цінував свого вчителя Аристотеля, і коли порівнював його з батьком, то говорив:

«Філіпу я зобовязаний тим, що живу, Аристотелю – тим, що живу гідно»

Коли Александра запитали, чому свого вчителя – Філософа Аристотеля – він шанує більше, ніж батька, царевич відповів:

«Батько, виховавши моє тіло, звів мене з неба на землю, а Аристотель, виховавши мою душу, підняв з землі на небо»

У юності Александр прочитав твори про існування безлічі світів і засмучено вигукнув:

«А я не керую навіть цим світом»

Зустрівшись з філософом Діогеном, Александр розповів йому про своє бажання завоювати весь світ, на що Діоген відповів:

«Ти хочеш завоювати те, що мені і даром не треба»

Коли Александр відвідав Діогена, то запитав філософа, чи немає у того якогось бажання і отримав відповідь:

«Посунься трохи вбік: ти затуляєш мені сонце»

 Згадуючи про Діогена, Александр говорив: «Якщо б я не був Александром, то хотів би бути Діогеном»

У 16 років йому довелося певний час уперше управляти державою, коли батько брав участь в облозі Візантії. У цей період він жорстоко придушив повстання фракійського племені. Він приймав послів від перського царя. Це випробування він з успіхом витримав.

У 338 році до н. е. Александр, коли йому було 18 років, в битві при Херонеї завдав удару в тил наступаючим афінянам, розладнав їх порядки , завдяки чому македоняни перемогли.

.В 336 р. до н.е., коли йому було двадцять років, Александр став царем. Вступивши на трон, Македонський розправився з можливими кандидатами на престол.

 

  1. Військові походи Александра.

Учні групи «Військові кореспонденти» отримали випереджальне завдання – проаналізувати Східний похід Александра Македонського і створити серію репортажів, написаних під час походів.

Кореспондент І.

Перський етап.

Ще батько Александра – Філіп ІІ – збирався воювати з персами, але був підступно вбитий. Александр звинуватив в усьому персів і дав клятву помститися. 334 рік до н. е. Ми переправляємося через протоку Геллеспонт й опиняємося на землях перського царства. Першу битву м провели біля річки Гранік. Вона закінчилася втечею персів з поля бою.

(Перегляд фрагменту фільму)

  Александра не зупинити. Міста скоряються йому одне за одним. І ось, нарешті, в 333році до н. е. ми біля міста Ісс. Зараз тут відбудеться битва, яка визначить подальшу долю Александра.

 (Перегляд фрагменту фільму)

Велична перемога! Дарій втік. Нам дісталися багаті трофеї, золото, срібло. Розкішним бенкетом відсвяткуємо перемогу. Тепер уперед! На Єгипет!

 

Кореспондент 2.

Єгипетський етап.

Ми продовжуємо наші репортажі з місця подій. Наше військо завоювало Сирію, Фінікію, Палестину. Не підкорилося війську Александра лише багате фінікійське місто Тір. Сім місяців ми тримали в облозі й завойовували місто за допомогою нового виду зброї, осадних веж. Александр вчинив жорстоку розправу над переможеними. .

 В 332 році до н. е. вирушаємо до Єгипту. Александр зайшов у Єгипет як переможець. Дорогою нас вітають місцеві жителі. Тут нас чекає річний перепочинок і підготовка до наступного походу на Схід. Александр відвідав святилище, де оракул оголосив його сином бога Амона. Єгипетські жреці оголосили його фараоном. У Єгипті Александр почав будівництво нового прекрасного міста, яке названо Александрія Єгипетська. Це місто стало видатним творінням царя.

 

Кореспондент 3.

Месопотамський етап.

Ми йдемо до Межиріччя.  331 р. до н. е. Гавгамели. Перед нами широка долина, всіяна вогнищами у таборі персів, що тут розташований. Ми не атакуємо вночі, бо Александр сказав: »Я не краду перемог» Ми відпочиваємо, а перси не сплять, чатують. Ось і ранок. Почалося. Боже, поможи нам!

  (кадри з фільму про битву)

Дарій тікає! Ми перемогли! Перська імперія припинила своє існування. Ось уже Вавилон, Сузи, Персеполь біля наших ніг. У Персепольському палаці гори скарбів. На жаль, Алекандр спалив його власним руками.

 

Кореспондент 4.

Індійський етап.

Ми не сумнівалися, що похід закінчено. Але нашого полководця Александра непокоїла думка дійти «до кінця світу». Ми рушили далі на Схід. Цього разу нашою метою стала Індія.  І ось 327 року до н. е. ми вже перетинаємо перевал Гіндукуш і вступаємо до Північної Індії. Далі починалася «країна чудес». Невідома, підступна країна. Країна сподівань і розчарувань. Тут Александр втратив свого вірного коня Буцефала, якого вважав своїм талісманом. Один із великих раджів, Пор, відмовився підкорятися Александру, вийшов на поле бою проти непереможного суперника, але програв битву. Перемога на річці Гідасп у 327 році до н. е. - це  одна з найблискучіших перемог, якій судилося стати останньою великою битвою прославленого полководця. Але воїни, вражені зустріччю зі слонами, виснажені незвичним кліматом, безперервними зливами, навідріз відмовились іти далі. Ми повертаємося до Вавилона, який став столицею імперії Александра.

 

Кореспондент 5.

Ми планували  підготувати черговий репортаж про похід нашого війська.

Александр збирався в новий, африканський похід. Але несподівано захворів і помер у віці тридцяти трьох років. Сталося це в 323 році до н. е. у Вавилоні. Тіло Александра залили медом і поклали в золотий саркофаг. Існує багато версій , але реальна причина смерті Алексанра залишається однією з таємниць стародавнього світу.

( Під час виступу кореспондентів на настінній карті  прикріплюються стікери з позначенням місця і дати основних битв)

 

  1. Коментар вчителя. Доповідачі групи «Аналітики» підведуть підсумки діяльності Александра.

Доповідач групи «Аналітики»

Внаслідок завоювань, здійснених за короткий термін ( 10 років ), утворилася величезна держава, що простягалася від Греції до річки Інд. Необмеженим володарем цієї держави був Александр. Це була імперія –

(слайд 6 )

Імперія – держава, утворена з підкорених територій і народів, обєднана під владою завойовників.

Нова держава трималася силою списів і завдяки талантам Александра.

(слайд 7)

До імперії Александра входили такі країни іі території:

Македонія, Греція, Єгипет, Сирія, Палестина, Фінікія,  Персія, Месопотамія, Середня Азія, частина Індії.          

 

VІ.Фізкультхвилинка.

Ви добре попрацювали. Тепер настав час відпочити. Для того, щоб краще засвоїти дати і події, пропоную наступну вправу. (Учні встають, витягують руки вперед)

Якщо я називаю правильний варіант відповіді, ви підіймаєте руки вгору, при цьому можете піднятися навшпиньки, потягнутися; якщо неправильний – опускаєте руки вниз з нахилом і розслабленням. Приготувалися?

  1. У 334 р. до н. е. Александр розгромив персів біля р. Гранік
  2. Місто Тир Александр тримав в облозі.
  3. У Єгипті Александр заснував місто Александрію.
  4. Війська персів очолив Ксеркс.

Для того, щоб краще запамятати дати, я пропоную закрити очі і уявити, що ніс виріс як у Буратіно, вмочити його, як у казці, в чорнило, і написати якомога красивіше носом в повітрі:

  1. Дату битви біля міста Ісса – 333р. до н. е.
  2. Дату битви при Гавгамелах  - 331 р. до н. е.

 

          А) Завдання з хронологічною таблицею.

Коментар вчителя. На дошці ви бачите хронологічну таблицю з тими датами, що називалися на уроці. Але я так поспішала, що все переплутала

Допоможіть  встановити відповідність між датами і подіями та поставити їх у хронологічній послідовності.

Правильний варіант:

-356 – 323 рр. до н. е. – роки життя Александра Великого

- 338 р. до н. е – участь 18-річного Александра Македонського в битві під Херонеєю

- 334 – 325 рр. до н. е – Східний похід Александра Великого

- 334 р. до н. е. – перемога Александра Македонського на березі р. Гранік

- 333 р. до н. е. – перемога при Іссі

-331 р. до н. е. – битва при Гавгамеллах.

- 327 р. до н. е – Александр Великий вирушив в Індію. Перемога на р. Гідасп

-324 р. до н. е. – повернення Александра до своєї столиці Вавилона

= 323 р. до н. е. – смерть Александра Македонського. Похований в Александрії Єгипетській.

        Б) Робота з джерелами.

Повертаємося до памятки. Якої інформації не вистачає для складання історичного портрета?

Про особисті якості й риси вдачі Александра.

Попрацюємо з історичними джерелами.

Вам потрібно ознайомитись з уривками із історичних джерел і визначити, про яку рису характеру йде мова в даному уривку.

     В) Складання кластера.

      Г) Метод «Я думаю…»

Які риси вдачі Александра Македонського ви б хотіли виховати в собі, а які залишити македонському цареві. Як та чи інша риса допоможе вам у житті?Свою відповідь починайте зі слів: «Я так думаю…»

    Д) Метод «Займи позицію»

За що людство пам’ятає цю людину? Ставши царем у 20 років, він недаремно був прозваний Великим. Причому таким його визнали ще за життя. Чому?

( слайд 8)

Вислови великих людей про Александра

Я вважаю, що в той час не було ні держави, ні міста, ні людини, до яких не дійшло б імя Александра (Плутарх)

Александр прагнув зухвалістю подолати долю, а силу – мужністю, бо він вважав, що для сміливих немає ніяких перешкод (Плутарх)

Найбільшим полководцем вважаю Александра, царя македонян, бо той малими силами розбив незліченні війська і дійшов до віддаленіших країн, яких людина ніколи не сподівалась побачити (Ганнібал, полководець)

Не було ні одного ворога, якого би Александр не переміг, не було жодного міста, якого б він не взяв, жодного народу, якого б він не підкорив. (Юстиніан, імператор Візантійської імперії)

Якби я складав список найбільш успішних полководців світу, я б поставив Александра на перше місце. (Шифман, історик)

Александр хотів за будь-яку ціну домогтися свого. Він зухвало нехтував не тільки людськими заповідями, але і божественними. Йому було все під силу, все дозволено (Шифман, історик)

Висловіть свою думку, яке враження у вас склалося про цю людину.

Коментар вчителя.

Листаючи книги про Александра Македонського, ми зустрічаємо такі характеристики: Історична особа, відома всім. Найбільший полководець і завойовник за всю  історію людства. Не програв жодної військової кампанії. Тактичні схеми Александра викладаються у військових академіях і вищих навчальних закладах всього світу і до цих пір. Пройшов з боями по трьох континентах. Легендарний геній військової справи.

        VІІ. Підбиття підсумків уроку

Дидактична гра «Я знаю п’ять…»

  • Я знаю п’ять цікавих фактів із дитинства Александра Македонського…
  • Я знаю пять рис характеру позитивних і негативних…
  • Я знаю пять країн, захоплених Александром Македонським…
  • Я знаю пять видатних битв…
  • Я знаю пять міст, які побудував Александр Македонський…
  • Я знаю пять афоризмів Александра Македонського, які допоможуть мені у вирішенні життєвих ситуацій.

Вправа «Асоціативне гроно»

Коментар вчителя. Я поспішала і знову наплутала. Допоможіть правильно розташувати назви.

Правильний варіант:

 Персія                        Єгипет                           Месопотамія                   Індія

Ісс                               Александрія                   Гавгамели                       Гіндукуш

VІІІ. Вправа « Ваша думка»

Коментар вчителя. Залишилося з’ясувати чи був Александр щасливий і чи отримав задоволення від своїх досягнень. Ваша думка?

Розповідають, що коли Александр отримав свою найбільшу перемогу, він заплакав. Воєначальники були вражені. Вони знаходились поряд з ним, коли життя було у великій небезпеці, коли смерть була рядом, та ніхто не помічав на обличчі Александра слідів безнадії чи відчаю. Що ж сталося з ним тепер, коли світ лежить біля його ніг? Вони запитали: «Що сталося? Чому ти плачеш?» Він відповів: «Тепер коли я переміг, я зрозумів, що насправді я програв. Зараз я знаходжусь там, де був, коли тільки починав свій похід. Раніше у мене була мета. Зараз мені нікуди йти, нема чого завойовувати. Я почуваю себе спустошеним. Я думав, що буду щасливим, коли досягну свою велику мету, але я помилився.»

Александр помер у віці 33 роки. Коли його несли до місця поховання, його руки вільно бовталися по сторонам ношей. Такий був заповіт Александра, він хотів, щоб всі бачили, що він покидає цей світ з пустими руками.

Напис на надгробку Александра Македонського свідчить: « Цього клаптика землі виявилося досить для того, кому не вистачило Всесвіту»

Виникає питання, навіщо Александру  потрібно було цілих 11 років, не знаючи відпочинку, відчуваючи дискомфорт, голод, холод та інші незручності, блукати по білому світу з обозами, колісницям, воїнами?  Яка сила гнала його вперед? Важко сказати.

Та чи памятали б ми його і чи вивчали в школі про нього, якби він того не зробив? Адже правителі, що відпочивали, забуті людством.

  • Чи згодні ви з цим?

   ІХ. Рефлексія

Давньогрецький філософ П’єр Лавек говорив про Александра Македонського: «Імперія трималася на одній людині, щоправда, ця людина була нелюдської працездатності» Переконана, що ви сьогодні виконали завдання, які були поставлені перед вами на початку уроку, завдяки працездатності.

Візьміть стікер у вигляді стрілочки і приклейте до того виразу на дошці, який більше всього відповідає вашому особистому враженню від уроку.

      Все зрозуміле і корисне,

                         Лиш дещо трішечки неясно,

      Ще доведеться потрудитись,

                         Ох, тяжко все-таки учитись.

  Х. Домашнє завдання

Опрацювати ст. 179= 182 підручника

Створити хронологічну таблицю Східного походу Александра Македонського

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Косовська Марина Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Всесвітня історія. Історія України 6 клас (Бандровський О.Г., Власов В.С.)
Додано
18 лютого 2019
Переглядів
28160
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку