Урок на тему: "Т. Г. Шевченко «Мені однаково, чи буду…» (із циклу «В казематі»). Роздуми автора про власну долю, долю України."

Про матеріал
Розробка уроку з української літератури на тему: "Т. Г. Шевченко «Мені однаково, чи буду…» (із циклу «В казематі»). Роздуми автора про власну долю, долю України." (8 кл.)
Перегляд файлу

Тема: Т. Г. Шевченко «Мені однаково, чи буду…» (із циклу

«В казематі»). Роздуми автора про власну долю, долю України.

Мета: опрацювати ідейно-художній зміст програмової поезії «Мені однаково, чи буду…», яка належить до циклу «В казематі»; розвивати культуру зв'язного мовлення, пам'ять, логічне мислення, увагу, спостережливість, уміння коментувати основні мотиви, ідеї поезії

Т. Шевченка, висловлювати власні міркування; формувати кругозір, світогляд школярів; виховувати в учнів любов до творчості Т. Г. Шевченка, до рідного краю, народу

Тип уроку: комбінований

Обладнання: портрет Т. Шевченка, його збірка «Кобзар», дидактичний матеріал (тестові завдання, картки), мікрофон, презентація, тлумачний словник.

Свою Україну любіть.

Любіть її… Во время люте,

В остатню тяжкую минуту

За неї Господа моліть.

Т. Г. Шевченко «Чи ми ще зійдемося знову?»

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

Психологічна установка на урок

Слайд 1, 2, 3,

Сядьте зручніше. Розслабтеся. Давайте перенесемося на кілька років у минуле. Прислухайтесь. Чуєте? Повіває легенький вітерець, хлюпоче вода, омиваючи береги Дніпра. Україна… Густі ліси. Високі гори. Широкі поля. Гарні цивілізовані міста. Незалежність…

А якою ми бачимо нашу державу зараз? Війна… Зруйновані міста… Тисячі жертв… Україна знову бореться за незалежність.(Відеоролик «Сергій Нігоян читає уривок із поеми «Кавказ»Т. Г. Шевченка»)

Вшануймо пам’ять про Сергія Нігояна та багатьох інших людей, які віддали своє життя за Україну хвилиною мовчання.

  •                 Діти, скажіть, будь ласка, кого цитує С. Нігоян?
  •                 Що в перекладі означає це ім'я?

Тарас

Давньогрецького походження, означає: неспокійний, бунтар.

Тарас у дитинстві рухливий і впертий. Він завжди вчинить по-своєму, так що краще не витрачати часу на роз'яснення й наставляння - мовчки вислухає, може навіть згідно кивнути головою, але вперто буде рухатися до поставленої мети.

Серед Тарасів зустрічається багато розумних і талановитих людей…

ІІ. Актуалізація опорних знань

Слово вчителя

Шановні восьмикласники, ви будете працювати сьогодні в групах. І група – «Журналісти», ІІ група – «Літературні критики», ІІІ група – «Дослідники»

«Дослідники»

Метод «Прес»

Як ви думаєте, чи могла людина з таким ім’ям бути осторонь подій в Україні?

«Журналісти»

Діти, як ви думаєте, чому Т. Г. Шевченка цитують в наш час?Чи впливають на це сучасні події?

Щоб глибше усвідомити ту визначну роль, яку відіграла ця людина в житті нашого народу, перегорнімо ще раз сторінку його життя, переконаймося у тому, що Шевченко – велетень, філософ, сіяч розумного, доброго, вічного.

Гру «Ерудит» проведемо з ІІІ групою.

Літературні критики

Літературна гра «Ерудит»

(Діти піднімають картки (жовті, якщо так, сині–ні)

  1.               Т. Г. Шевченко народився в с. Моринці?
  2.               Ім’я пана, в якого служив Тарас, – Григорій?

3. Найбільше Т. Г. Шевченко в дитинстві любив співати?

4. Викупити Тараса з кріпацтва допоміг художник Брюллов?

5. Т. Шевченко був викуплений з кріпацтва за 500 рублів?

6. Перша збірка поета називалася «Кобзар»?

7. Поезія «Думи мої, думи мої» була написана в 1874?

8. Т.Шевченко ніколи не малював?

9. Поезію «Думи мої, думи мої» поет написав під час перебування в Києві?

10. Найбільшу кількість поезій Шевченка поклав на музику Микола Лисенко?

11. Т. Шевченко прожив 87р.

На минулому уроці ви вивчали вірш Т. Г. Шевченка «Думи мої, думи мої», тож давайте його пригадаємо (учень розповідає напам'ять вірш).

«Журналісти»

Як ви вважаєте, твір Т. Шевченка «Думи мої, думи мої…» – це свідчення пасивності поета, його відмова від подальшої боротьби з гнітом, самодержавством? Відповідь обгрунтуйте.

«Дослідники»

Пригадайте тему та ідею поезії «Думи мої, думи мої…»

З ІІІ групою напишемо літературний диктант.

«Літературні критики»

Літературний диктант

  1.               Свої думки поет називає…
  2.               Автор поезії бажає, щоб його думки до нього…
  3.               Річка,яку згадано в цьому творі…
  4.               Свої думи автор прагне привітати, як...
  5.               Жанр поезії…

Обміняйтеся зошитами із своїми сусідами по парті й перевірте роботи один одного.

III. Оголошення теми, мети, цілей уроку. Мотивація навчальної діяльності

Діти, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

У кожного з вас є такі листки із цілями уроку й таблицею «Оціни себе».В кінці уроку кожен матиме змогу сам собі поставити об’єктивну оцінку за кожен вид діяльності на уроці, в якому він брав участь.

IV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

Вступне слово вчителя

Твори геніальних поетів ніколи не бувають прочитані до кінця. Що більше пізнаєш справжнього Шевченка, то більше в його творах знаходиш незвіданого. Його феномен залишається до кінця не пізнаним. А чари його слова, мені здається, не будуть розгадані ніколи. Такою самою мірою, як і загадка його генія, хвилює нас його життєвий шлях і творчість.

Т. Шевченко силою свого поетичного слова, силою своєї безмежної любові до рідного народу, до України намагався пробити мури людської байдужості, панської обмеженості. До таких творів поета належить вірш «Мені однаково, чи буду..».

2. Ідейно-художній аналіз поезії Т. Шевченка «Мені однаково, чи буду...»

Діти, можливо, хтось вивчив напам’ять вірш «Мені однаково, чи буду…»

1. Учень читає напам’ять вірш «Мені однаково, чи буду…»

2. Ця поезія Т. Г. Шевченка покладена на музику, давайте її послухаємо. Прослуховування пісні

3. Які почуття, емоції викликала у вас ця поезія?

4. Діти, подивіться, будь ласка, на епіграф. Прочитайте його. Чи перегукується ці рядки з віршем «Мені однаково, чи буду…»?

5. Проблемне питання: «Чому вірш «Мені однаково…» актуальний зараз?»

І група «Журналісти»

Метод «Інтерв’ю»

Уявна зустріч з поетом (учні класу – «Журналісти» задають питання Шевченкові про цикл «В казематі», історію написання поезії.)

  •                 Тарасе Григоровичу, у 1847 р. Вас заарештували за те, що Ви були учасником Кирило-Мефодіївського братства?
  •                 Так, але найбільшу лють у високопоставлених жандармів викликали мої революційні твори, напр.: «Сон», «Кавказ», «І мертвим, і живим…».
  •                 Тарасе Григоровичу, скажіть, будь ласка, чи боялися Ви смерті, коли були в ув’язненні?
  •                 Ні, бо найбільше мене хвилювала не особиста доля, а доля України, доля рідного поневоленого народу.
  •                 Скажіть, скільки поезій ви написали в казематі?
  •                 В казематі я написав тринадцять поезій, але найголовніше те, що ці вірші мені вдалося забрати з собою на заслання.
  •                 Великий Кобзарю, про що Ви думали, коли писали вірш «Мені однаково, чи буду…»?
  •                 Я думав про Україну. Хоча знав, що присуд буде жорстокий, що помилування мені не буде, але не міг думати про себе, бо серце мені боліло за мою Батьківщину, бо з неї знущалися більше, ніж з мене.
  •                 Тарасе Григоровичу, що б Ви хотіли побажати сучасним українцям?
  •                 Любити Україну, берегти її, не боятися ворогів, бо ми сильна нація й заслуговуємо того, щоб бути вільними.

ІІ група «Літературні критики»

Визначають тему, ідею, жанр вірша «Мені однаково…». Доводять, що ця поезія відноситься до філософської лірики.

Тема: відтворення почуття громадянської мужності, духовної стійкості і незламності, відданості Батьківщині й народові, роздум поета над важкою долею власного рідного краю.

Ідея:віра письменника у неминучість повалення царського гніту, відродження України.

Жанр:філософська лірика з патріотичним пафосом.

Композиція

Вірш можна поділити на дві частини: 18 рядків — перша частина, 5 рядків — друга.

Зміст поезій.

Сумна доля чекає ліричного героя. Він скоріш за все засуджений на висилання до Сибіру. Але особисті страждання страждання не лякають його. Митцеві не страшно й бути забутим людьми. Трагічне його невільницьке і сирітське минуле привчили його до страждань і забуття. Сумна доля чекає в'язня: все, що задумав написати, згине разом із ним. Герой уважає, що зроблено дуже мало для славної України; щоб залишитися у пам'яті народній, слід зробити більше. Не будуть нащадки згадувати у молитвах, але й це не головне. А головне, що трагічна доля чекає Україну. її грабують безжальні пани, вони душать її волю, її намагання стати щасливою. Як справжній патріот саме через це найбільш карається поет.

У творі ми бачимо, як невідступно мучила Шевченка думка про загрозу відродженню України, якщо російські самодержці присплять національну свідомість українців і викоринять з їхньої свідомості бодай натяки на можливість існування самостійної української держави:

Як Україну злії люди

Присплять, лукаві, і в огні

її, окраденую, збудять…

Ось що для Шевченка є головним, а не любов і слава серед співвітчизників! Він без болю зізнається:

Чи хто згадає, чи забуде

Мене в снігу на чужині —

Однаковісінько мені.

Але дуже важко повірити у його байдужість щодо причетності до рідної України: «Мені однаково, чи буду я жить в Україні, чи ні». Для поета рідна земля була святою, він так щиро її любив! Але його життєвий шлях несе на собі відбиток довгого перебування у кріпацькій неволі: «На нашій — не своїй землі». Та перед цими рядками є й інші: «На нашій славній Україні». З одного боку, Україна славна і наша, а з іншого — все таки, «не своя», бо невільна, сама собі не належить. Саме в цьому парадоксі й міститься геніальна тема твору: вражаюче глибоке відображення трагізму людини, яка так багато зробила для своєї Батьківщини, але наразі відчула, що через певні обставини від її праці може не залишитися й «малого сліду».

Умисне лукавить поет і тоді, коли пише, що «малого сліду не по-лише на Україні і що його «не пом'яне батько з сином». Ці запевнення поета про власну байдужість до того, чи буде він жити в Україні, чи ні, чи згадуватимуть його на рідній землі, чи не згадуватимуть,— все це для того, щоб наголосити: Шевченкові, звісно, не однаково. Вісімнадцять рядків вірша напружено готують нас до важливості останніх п'яти рядків:

http://www.testsoch.com/wp-content/uploads/image001.gifТа не однаково мені,

Як Україну злії люде

Присплять, лукаві, і в огні

її, окраденую збудять...

Ох, не однаково мені.

У цих рядках Кобзар надзвичайно точно передбачив головну проблему української нації, що, мов меч, висить над нею вже кілька століть і стала чи не найзлободеннішою проблемою сьогоднішнього дня: окраденість у час її оновлення та відродження. Тому з повним правом можна вважати поезію «Мені однаково, чи буду...» зверненням-попе-редженням сучасному поколінню українців.

ІІІ група «Дослідники»

Визначити худ. засоби в поезії «Мені однаково…»,дослідити вживання слова «однаково» в творі. Дослідити значення слова «лукавий»

Поета найбільше хвилює не особиста доля, а доля України,доля рідного поневоленого народу. П’ять разів у творі повторюється слово «однаково». Воно набуває різного змісту. На початку твору звучить нібито байдуже («однаково», «однаковісінько»), далі гнівно («та не однаково мені»), а в кінці пристрасно виливається глибокий біль душі («ох, не однаково мені»).

Мова цього вірша, як і в багатьох творах Шевченка, проста, позбавлена мальовничих тропів. Зате внутрішні переживання в’язня передані з такою силою, з таким драматичним напруженням, що читач не може не відчути глибини вболівань ліричного героя за свою вітчизну. Твір нікого не залишає байдужим.

У цій поезії яскраво виражені думи самого автора, що виступає як палкий патріот, для якого доля рідного краю становить основний сенс життя.

Словникова робота

Лукавий – 1. Здатний на різні хитрощі або жарти.// Власт. людині з такою вдачею.// Сповнений добродушних хитрощів; грайливий (про очі, погляд і т. ін.). 2. Здатний на нещирість, брехню; єхидність. 3. Який має злі, ворожі наміри; підступний.// Який є результатом підступності. 4. заст. Грішний, нечестивий.

Складіть сенкан

1. Шевченко

2. Геніальний, талановитий, невтомний

3. Бореться, пробуджує, надихає, хвилює

4. Великий співець українського народу

5. Поет

Робота з картками

І група «Журналісти»

Картка № 1

Що мав на увазі Т. Г. Шевченко, зазначаючи у творі: «На нашій – не своїй землі»? Свої міркування обґрунтуйте.

ІІ група «Літературні критики»

Картка № 2

Як ви вважаєте, яким чином поет свою недолю пов'язує зі стражданнями уярмленого народу? Свої міркування обґрунтуйте.

ІІІ група «Дослідники»

Картка № 3

Дослідіть, чому поет називає Україну славною? Чи пишається він, на ваш погляд, її історичним минулим? Відповідь вмотивуйте.

Опрацювання тестових завдань

1. Поетові байдуже, де він:

а) буде жити; б) зможе оселитися; в) перебуватиме в ув'язненні; г) писатиме власні твори.

2. Розмірковуючи над власною долею, Т. Шевченку «однаковісінько», чи його:

а) шануватимуть в суспільстві; б) хто згадає, чи забуде;

в) вважатимуть за революціонера; г) твори будуть мати популярність.

3. Поет виріс у неволі:

а) на Аралі; б) в Петербурзі; в) між чужими;

г) про що він говорить з неабиякою гордістю.

4. Помираючи, Т. Шевченко прагне все:

а) із собою забрати; б) залишити у спадок рідному народові; в) своє майно знищити; г) своє добро продати

5. Україну поет називає:

а) приниженою; б) щасливою; в) знесиленою; г) славною;

6. Т. Шевченко хотів, щоб батько з сином:

а) молились; б) захищали рідний край від ворогів; в) оберігали традиції українців; г) допомагали знедоленим.

7. Поетові не байдуже, як Україну «присплять люди»:

а) ледачі; б) незграбні; в) злі; г) хитрі та улесливі.

8. Рядок, яким закінчується поезія:

а) «Мені однаково, чи буду»; б) «Однаковісінько мені»; в) «Та не однаково мені»; г) «Ох, не однаково мені».

9. Про кого поет у творі зазначає: «Його замучили колись»?

а) самого себе; б) одного з видатних історичних осіб;

в) борця за щасливе життя; г) в'язня Сибіру.

10. За жанровою спрямованістю «Мені однаково, чи буду»

Т. Шевченка— лірика:

а) філософська; б) пейзажна; в) інтимна; г) громадянська.

11. Вірш «Мені однаково…»написаний у:

а) 1877р.; б) 1847р.; в) 1874р.; г) 1861р.

12. Осмилюючи зміст поезії «Мені однаково, чи буду», з повним правом її можна вважати:

а) дипломатичною угодою з майбутнім; б) ораторською промовою;

в) полілогом; г) зверненням-попередженням.

Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.

Вашим випереджувальним завданням було підготувати презентацію про вірш «Мені однаково, чи буду…». Хтось справився з цим завданням?

Презентація «Мені однаково, чи буду…»

VI. Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

1.Проблемне питання: «Чому вірш Т. Г. Шевченка «Мені однаково, чи буду…» актуальний зараз?»

2. Чи справдилися ваші очікування від сьогоднішнього уроку?

Сьогодні я дізнався…

Було цікаво…

Було складно…

Я зрозумів, що…

Я відчув, що…

Я навчився…

У мене вийшло…

Мене здивувало…

Мені захотілося…

Урок дав мені для життя…

Чи справдилися ваші очікування від сьогоднішнього уроку?

VII. Оголошення результатів навчальної діяльності

Поставте, будь ласка, собі оцінки.

VIII. Домашнє завдання

Вивчити напам’ять вірш Т. Г. Шевченка «Мені однаково, чи буду…»

І група «Журналісти»

Написати лист-подяку Т. Г. Шевченкові.

ІІ група «Дослідники»

Підготувати презентацію ілюстрацій до творів Т. Г. Шевченка.

ІІІ група «Літературні критики»

Підготувати презентацію про значення творчості Т. Г. Шевченка в нашому житті.

Слово вчителя

Усі завдання виконано. Ви старанно працювали. Та найцінніше те, що ви свої знання, уміння зуміли застосувати на практиці. Адже ще давно грецький драматург Есхіл казав: «Мудрий не той, хто багато знає, а той, чиї знання корисні».

Я бажаю вам активно бути творцями своєї долі, долі своєї сім'ї, держави, творити добро, вміти практично оцінювати свої й чужі погляди й водночас бути терпимими, чуйними, толерантними, милосердними.

Урок закінчено! Дякую за увагу!

 

1

 

docx
Додано
4 грудня 2019
Переглядів
4487
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку