Урок на тему"Визначення фокусної відстані та оптичної сили тонкої лінзи"

Про матеріал
Проведення практичної роботи з оптики при вивченні теми "Лінзи". Визначаємо фокусну відстань лінзи, змінюючю при цьому її розміщення між екраном і джерелом світла. Учні на досліді переконуються, що зображення залежить від взаємного розміщення лінзи, екрана і джерела світла.
Перегляд файлу

Тема: Практична робота. Визначення фокусної відстані та оптичної сили тонкої лінзи.

 (Завдання  з фізики, 9 клас, автор підручника «Фізика, 9 клас» В.Д.Сиротюк; стор.81-82 ; (Лабораторна робота 5)                                

Аналіз фізичної проблеми.

ПРИГАДАЄМО:

Що ми знаємо про збиральну лінзу? Яке зображення предмета можна отримати за допомогою такої лінзи і від чого це залежить? Що таке фокусна відстань і оптична сила лінзи, який зв'язок  цих величин?

 Будемо визначати фокусну відстань  та оптичну силу лінзи використовуючи формулу тонкої лінзи:  D=1/F=1/f+1/d    де               f - відстань від лінзи до зображення    d – відстань від предмета до лінзи.

https://lh4.googleusercontent.com/dBxg1gWIAPbnlv5ARYa2LXLeRKnR7GSkTT4IIdE4wSXUQJPc1_DT1ssVNbbXmpoKR_XO21w2s0GF4XAYkEjw6MBIJ6nGOckuhcuI6FoxaTmbWn1jsTEBLMXfYWiddU3ZQQhttps://lh4.googleusercontent.com/jzY_ZIBxJtjPNLVeiJUX0hsB6D-bES_iF_L-EsZeqMdUQa1tGqkKBWMIwBgqoLBxjLyS-xsRq4-iVmJfhZSHRcXOyAiChXiZJvnEadLMGu5q3NWol3cBgZ4w0NIUtz5EEw

Для виконання роботи потрібно:  Збиральна лінза, Екран, Джерело світла, Мірна стрічка,

 https://lh6.googleusercontent.com/XI97xRarmOXVkpPGyUB4xHGU-gtVbLo0oly9Ng8mmT5AOULQFFWw4toCvM6Lkf-MS1rwBGrT4WIJDdQbZbqswHOT_1F_qOyVtnE0H82kYqrpQV0jJYFK3gZtgb81v3FVIA  https://lh4.googleusercontent.com/_qOGxJq_BYRczejECmb8C5vFvAsVj-7uDacKxhLIhBmCiLfBr-P9z8_VF6ia0WoGo3Rbb8y4EiENM-xaK_1YlBJSeppi4mioI5TqvR-gKjxVMKhP6UbDdt7THsjG_4qRRg   https://lh3.googleusercontent.com/8OjcE6hIcRYxPxuRA00wWMD_toHnE509pNt5aKj3kAQ_slNgymkiD4fSXoagv4_xl4Iu7olClA70kOh3gXCbI_Vj8pTKqhehGcMp4MEQowRn2sCa4sufmZMsmDodqy2zlw або https://lh5.googleusercontent.com/2PRMG2GKJTQc8Ol3x332RsPqubJG6LUuwRg98O9dxXmHuhEpzaJsrOgwaW9baPD3ADpRkxRh0AWjdLwmDCI7COqMEJHNfnQtI3MRgBu2pbtZMLvMpZUcMDHQJTqbXv9AUQ          https://lh4.googleusercontent.com/VxdjSPTToWq_uT1J7PljYGzg3dlPGMPfbnSgHCp_G-qqRR1yYCFvDMaP8v1gy7_XXOwtkfCkLnadnaGCibSa_jL6BVgd_khCEXi__mPvEHvCrHLriDBlJuPkIEOXzoZ5Hg

Створимо математичну модель:

При виконанні обчислень будемо використовувати дві формули:

https://lh3.googleusercontent.com/9BEAaZ0RwFZbVBBzOCa8MEt-684gew0ZnB8y7ZrmBRsFw7JstqHwH32HastTFO3zoAA2zNR0QpEqa0UwMDCJTOU2VhPSRa5dPMdqHouNM_mDn0A_ZVFDiJKy-mzNJWy69w

Створюємо комп’ютерну модель.

Використайте табличний процесор для створення комп'ютерної моделі при виконанні потрібних розрахунків. Для цього:

1.Запустіть табличний процесор.

2. Для кращої наочності створіть шаблон скороченого запису фізичної задачі.

https://lh5.googleusercontent.com/NOYoa9GmNMcvjVwLMg5Qd-Wz_EwjUvFNxRWs5elUYYfzZt4bmdkXVQcyI2NLVjKUy3dw2pd1QlVcENdJc2TbK8-NKUdrYBR8UsU0PKGEXACRtKjXfFuBu1Y2X8Pgve9JrA

3. Виконайте перший дослід. Розташувавши лінзу між джерелом світла та екраном дістаньте на екрані чітке зменшене зображення джерела світла. Виміряйте відстані d та f. (Виміри мають бути в метрах).

4. Одержані значення занесіть до таблиці, а саме: в комірку В2 запишіть значення d, а в комірку  С2   - значення  f.

5. Виконайте другий дослід. Пересуваючи лінзу дістаньте на екрані чітке збільшене зображення джерела світла. Виміряйте відстані   d та f.

6. Одержані значення занесіть до таблиці, а саме: в клітинку В3 запишіть значення d, а в комірку  С3   - значення  f.   (Виміри мають бути в метрах).

7. . Виконайте третій дослід. Пересуваючи лінзу дістаньте на екрані чітке  зображення джерела світла такого самого розміру як саме джерело. Виміряйте відстані   d та f.

8. Одержані значення занесіть до таблиці, а саме: в комірку  В4 запишіть значення d, а в комірку  С4   - значення  f.   (Виміри мають бути в метрах).

9. Для кожного досліду визначте:  фокусну відстань лінзи і оптичну силу лінзи, а саме

в комірку  D2 запишіть формулу    =(С2*B2)/(С2+B2);

в комірку  D3 запишіть формулу =(С3*B3)/(С3+B3);

в комірку  D4 запишіть формулу    =(С4*B4)/(С4+B4);

в комірку  E2 запишіть формулу    =1/D2

в комірку  E3  запишіть формулу =1/D3

в комірку  E4  запишіть формулу   =1/D4  

https://lh6.googleusercontent.com/ESDXLzZ6foipbX8Hsi0Fbv6ifnOBjoiJLpQrYwBJ-cWbpslpRYWbRO2UDUUxnLcqFjiEhO0e5PzlnEqzxv0-zDuA_G8Ry1izQamtoZOrKI0ZDe6R3BJwbzPvLpXscA0daQ

Аналіз експерименту та його результатів: (Висновок)

1)    Порівняйте значення фокусної відстані, одержані вами в різних дослідах.

2)    Дізнайтесь у вчителя значення оптичної сили лінзи, наведене в паспорті, та порівняйте його зі значеннями оптичної сили, отриманими в ході експерименту.

3)    Визначте причини можливої розбіжності результатів.

Додаткове завдання:

Оцініть відносну похибку одного з експериментів

https://lh5.googleusercontent.com/n1lBK_ayCEbTGGjnYroQmKj-T29YkNLf1mjLQ40RKI225JuppXortJI-CX2iar9LgAKNjjxlb0WUUD_UiqNo4yLn7jhSaFYv8Llkdc-u4wD_39KKWv6cPE4EXuiPMxX5jg

docx
Пов’язані теми
Фізика, Матеріали до уроків
Додано
10 грудня 2020
Переглядів
2783
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку