Урок на тему "Вуглеводи: глюкоза, сахароза, крохмаль, целюлоза"

Про матеріал

Інтегрований урок, який поєднує знання хімії з біологією.

Метою є ознайомити з органічними сполуками – вуглеводами; вивчити особливості будови, фізичні властивості, їхні функції, різноманітність і застосування у житті та побуті; розглянути їх класифікацію; розвивати вміння творчо використовувати отриману інформацію, навички роботи в парі та групах;виховувати культуру складання конспекту, формувати комунікативні навички та науковий світогляд.

При актуалізації знань використовується прийом "Термін за хвилинку", також перевірка практичних вмінь у вигляді диференційованих завдань.

На мотивації використовуємо прийом "Загадка", у вигляді випереджувального завдання, також прийом "Поміркуй та пригадай".

При вивченні нового матеріалу використовуємо вправу "Мозковий штурм", а також для розвитку критичного мислення вправу "Інсент". Учні діляться на 4 групи та заповнюють опорну таблицю, яка і слугує конспектом. А також використовується прийом "Творча лабораторія" , де школярі досліджують якість меду.

Узагальнення відбувається у вигляді прийому "Дерево знань"

Перегляд файлу

Дата проведення:

Клас: 9

Тема: Вуглеводи: глюкоза, сахароза, крохмаль, целюлоза.

Мета:

  • навчальна: ознайомити з органічними сполуками – вуглеводами; вивчити особливості будови, фізичні властивості, їхні функції, різноманітність і застосування у житті та побуті; розглянути їх класифікацію;
  • розвивальна: розвивати вміння творчо використовувати отриману інформацію, навички роботи в парі та групах;
  • виховна: виховувати культуру складання конспекту, формувати комунікативні навички та науковий світогляд.

Форми роботи: розповідь учителя, фронтальна робота, евристична бесіда, самостійна робота учнів в парах.

Обладнання: роздатковий матеріал

 

Хід уроку

  1. Організаційний етап
  2. Актуалізація опорних знань

Розпочинаючи наше заняття, зробимо невеличку розминку «Термін за хвилинку». Прошу пояснити термін чи дати визначення. Працювати будемо, використовуючи прийом «Дощик» ( починаємо з лівого ряду, за відсутності відповіді- право відповіді переходить до наступного учня. Часу на обдумування запитання не дається).

 

Розминка « Термін за хвилинку»

 

Терміни та поняття:

-жири – похідні гліцерину і вищих карбонових кислот

- гліцерин – багатоатомний спирт

- вищі карбонові кислоти – більше 10 атомів карбону

- гідроліз – реакція взаємодії речовини з водою

- тваринні жири –тверді речовини, похідні насичених кислот

- рослинні жири – рідини, похідні ненасичених кислот

- гідрування жирів - це процес приєднання атомів Гідрогену. У результаті цієї реакції ненасичена сполука перетворюється на насичену, а рідкий жир – на твердий (утв. Маргарин)

- омилення жирів – взаємодія жиру з водою та лугом при нагріванні.

Дякую!

А зараз попрацюємо в парах.

 

Диференційовані завдання:

  1. Написати формулу тристеарину

         Н2С-О-СО-С17Н35   

         НС-О-СО-С17Н35                      

         Н2С-О-СО-С17Н35

             2.Закінчити реакцію гідрування жирів

H2C-O-CO-C17H33                                    H2C-O-CO- C17H35

  H C-O-CO-C17H33    + 3Н2                  H C-O-CO- C17H35  

  H2C-O-CO-C17H33                                    H2C-O-CO- C17H35

       триолеїн                                   тристеарин

  1. Закінчити реакцію гідролізу жирів

H2C- O-CO-C17H35      НОН           Н2С-ОН

  H C-O-CO-C17H35    + НОН    =       Н С-ОН + 3С17Н35СООН

  H2C-O-CO-C17H35       НОН           Н2С-ОН        стеаринова

     тристеарин                        гліцерин          кислота

 

4. Обрахуйте масу стеаринової кислоти, яка утворилася внаслідок гідролізу 254 г тристеарину

3.Мотивація навчальної діяльності

Кожний організм до того часу, поки він росте, збільшує запас своєї живої маси. Для цього йому необхідні будівельні матеріали, які він здатний пристосувати до своєї мети, включити в обмін речовин. Крім того, організму потрібне пальне – джерело енергії. Порівнюючи живий організм із хімічними заводом, ми могли б сказати, що харчування – це споживання і переробка будівельних і паливних матеріалів. Жири як джерело енергії ми вже з вами на попередніх заняттях вивчили. Маючи вдома різні джерела інформації, ви змогли дати відповідь на запитання домашнього завдання: «Король Тонга Таоха Ахау Тупоу 4 мав авторитет, за який, посідаючи престол, він потрапив до Книги рекордів Гіннеса. У якій номінації ? Чи можна цей факт пов’язати із темою, яку ми вивчили на минулому занятті»? Які речовини допомогли встановити рекорд?»

Прийом «Загадка короля»

Найважчий король мав вагу 211 кг. Поділіться своїми думками із цього приводу.

  • Отже, більшість із вас схильна стверджувати, що крім великої кількості жирів король у їжу вживав іще інші речовини, що містяться у продуктах харчування. Усі вони є в природі. Дехто з вас назвав їх. Це вуглеводи. Вони і будуть об’єктами нашого вивчення на цьому занятті.

Напишемо тему в зошити. Для того щоб краще зрозуміти тему, у нас на дошці зображено дерево знань яке створювати ми будемо на протязі всього уроку. Почнемо ми з того , що постараємося пригадати знання про вуглеводи з біології.

 

Прийом « Поміркуй і пригадай»

Листочки із завданнями.

  • Який тип живлення притаманний у рослин, у чому його суть? (Автотрофний. З неорганічних речовин рослини в процесі фотосинтезу утворюють органічні речовини)
  • Пригадайте з анатомії, джерелом чого в організмі людини є вуглеводи. (джерелом карбону, з якого синтезуються білки, ліпіди, нуклеїнові кислоти)
  • Назвіть біологічні функції вуглеводів в організмі людини( енергетична – з 1 г вуглеводів утворюється 17,2 кдж/г, резервна – глікоген, захисна, структурна одиниця РНК і ДНК, участь у зсіданні крові.)
  • У яких представників – царства Рослини чи царства Тварини – в організмах міститься більша кількість вуглеводів ( рослини – 70 %)

Про ці речовини ми з вами поговоримо більш детально. Записуємо в зошити назву теми уроку.

Дякую що пригадали, а тепер переходимо до теми  уроку.

3.Вивчення нового матеріалу

Вуглеводи - найважливіші природні сполуки, що характеризуються біологічною активністю, відіграють важливу роль у житті рослин, тварин, людини.

Прийом «Мозковий штурм»

Володіючи знаннями про процес фотосинтезу у рослин , поміркуйте із атомів яких хімічних елементів можуть складатися речовини класу «Вуглеводи».(відповіді учнів)

Перші дослідження про склад вуглеводів – вміст атомів Карбону, гідрогену й Оксигену – зробив шведський вчений Якоб Берцеліус і першим записав емпіричну формулу сахарози. Свою назву сполуки отримали через початкові уявлення про склад вуглеводів як сполук Карбону з водою: Сх(Н2О). Назву у свій час запропонував російський  хімік Карл Шмідт. Ця назва зберіглася й донині, хоча доведено складну будову вуглеводів. У рослинах 70 %, тварин7 і людей 20%, їжа людини 70 %.

Прийом «Інсерт »

Вуглеводи — природні сполуки, які відіграють важливу роль у житті людини, тварин і рослин. 

Вуглеводи відіграють першорядну роль в процесі харчування бодібілдерів, оскільки саме вони якнайбільше задіяні в забезпеченні енергетичних потреб всього організму, а також вони беруть участь у метаболізмі всіх поживних речовин. Вуглеводи являють собою органічні сполуки, що складаються з вуглецю, водню і кисню. Вуглеводи, оскільки вони досить легкодоступні і дуже швидко засвоюються, є основним джерелом енергії для організму.

В організм людини вуглеводи можуть надходити з їжею (крупи, овочі, бобові культури, фрукти, тощо), а також вироблятися з жирів і деяких амінокислот.

Деякі жаби знайшли застосування глюкозі у своєму організмі - цікаве,хоча й набагато менш важливе. У зимові час іноді можна знайти жаб,умерзлих у крижані брили, але після відтавання земноводні оживають. Як же вони не змерзнуть до смерті? Виявляється, з настанням холодів в крові жаби в 60 разів збільшується кількість глюкози. Це заважає утворенню усередині організму кристаликів льоду.

З целюлози виготовляють папір, картон, різноманітні штучні волокна а також плівки, пластмаси та лаки. Природні та штучні волокна з целюлози широко використовуються в текстильній промисловості. Похідні целюлози застосовують як загусники друкарських фарб, шліфуючі препарати, стабілізатори суспензій при виготовленні бездимного пороху . Мікрокристалічну целюлозу використовують як наповнювач при виготовленні лікарських препаратів, як сорбент в аналітичній хроматографії.

Перший промисловий пінопласт був виготовлений за допомогою бродіння крохмалю й цукру. Він повністю розкладається та взаємодія з навколишнім середовищем.

Природні полімери (крохмаль, целюлоза) використовують як добавки для забезпечення певних властивостей пакувальними засобам разового користування. У Німеччині на основі крохмалю иробляють піноматеріал для пакування продуктів.

 

Вуглеводи – оксигеновмісні сполуки , що мають загальну формулу Сn(H2O)m , де м , н більше 3.

А тепер пропоную вам ознайомитися із класифікацією  вуглеводів

Картинки по запросу вуглеводи класифікація

Моносахариди – прості вуглеводи, вони не піддаються гідролізу- не розщеплюються водою на простіші вуглеводи, у них число атомів вуглецю дорівнює кількості аомів кисню ( пентози – С5Н10О5 рибоза, гексози С6Н12О6 – глюкоза)

Дисахариди – вуглеводи, які при нагріванні з водою розкладаються на дві молекули моносахаридів. Легко розчиняються у воді, солодкі на смак, сахароза, лактоза.

Полісахариди – вуглеводи, які багато в чому відрізняються від моно та дисахаридів, не мають солодкого смаку і майже не розчинні у воді. Крохмаль та целюлоза, їх молекули побудовані з ланокС6Н10О5 є залишками шестичленних  циклічних форм молекул глюкози, що втратили молекулу води. Загальна формула (С6Н10О5)н де н від сотень до тисяч.

Зараз я пропоную вам ознайомитися із загальною характеристикою основних представників вуглеводів.

Робота з таблицею в парах

Відкрийте параграф 31-32

Ви отримали таблиці які маєте заповнити за допомогою підручника.

1 пара –глюкоза ст. 174

2 пара- сахароза ст. 176

3 пара – крохмаль ст.181

4 пара – целюлоза ст. 183

Ознака

Глюкоза

Сахароза

Крохмаль

Целюлоза

Хімічна формула

 

 

 

 

Клас вуглеводів

 

 

 

 

Фізичні властивості

 

 

 

 

За допомогою яких речовин можна виявити?

 

 

 

 

Добування

 

 

 

 

Застосування

 

 

 

 

Прийом «Творча лабораторія» (робота в парах із зразками домашнього меду)

Вуглеводи оточують нас в  житті, і впливають на якість продуктів та як наслідок на наше харчування та здоров’я. Давайте дослідимо якість меду.

Ми зараз з вами уявно перемістимося у лабораторію якості продукції, де йдуть дослідження якості багатьох продуктів , зокрема меду.

Ваша посада – молодші лаборанти санстанції з контролю якості товарів.

Натуральний мед містить майже 75 % глюкози й фруктози, 1-1,5% сахарози і 18 % води, а також ферменти, вітаміни, органічні кислоти та ін. 5% сахарози і 18 % води, а також ферменти, вітаміни, органічні кислоти та ін.  Не справжній мед може містити цукор, патоку, крейду, борошно, крохмаль.

Завдання: проведіть дослідження зразків меду на вміст у них різних речовин. Усно прозвітуйте про виконану роботу.

1 пара –дослідження меду на вміст крейди

2 пара- дослідження меду на вміст барвників

3 пара – дослідження меду на вміст крохмалю

4 пара – дослідження меде на вміст патоки

Чи містить мед домішки крейди?

У пробу меду додайте декілька 3-5 крапель оцтової кислоти. Якщо суміш починає пінитися через виділення вуглекислого газу, то у мед додали крейду.

Усно прозвітуйте про виконану роботу.

 

Чи містить мед домішки барвників?

До посудини з медом додайте таку ж кількість води, добре розмішайте щоб утворився розчин .У пробу меду додайте 3-5 крапель нашатирного спирту. Якщо з’явилося забарвлення, то це свідчить про наявність органічних барвників, що додають у несправжній мед.

Усно прозвітуйте про виконану роботу.

 

Чи містить мед домішки крохмалю?

До посудини з медом додайте таку ж кількість води, добре розмішайте щоб утворився розчин . У пробу меду додайте 3-5 крапель спиртового розчину йоду. Якщо суміш посиніє, то в ній наявний крохмаль.

Усно прозвітуйте про виконану роботу.

 

Чи містить мед домішки патоки?

До посудини з медом додайте таку ж кількість води, добре розмішайте щоб утворився розчин . У пробу меду додайте 3-5 крапель нашатирного спирту. Якщо розчин забарвлюється у білий колір, то це свідчить про наявність домішок патоки.

Усно прозвітуйте про виконану роботу.

 

4.Первинне застосування отриманих знань

Прийом «Дерево знань» (індивідуальна робота)

На схематичному зображенні дерева на дошці магнітами прикріпленні квіти із завданнями теоретичного змісту.

Теоретичні завдання (закріплення таблиці)

 

5.Підбиття підсумків уроку

Кросворд

6.Домашнє завдання

Параграф 31 - 32

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Добровольська Олена Владиславівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Гурєєва Ольга В'ячеславівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Хімія 9 клас (Григорович О.В.)
Додано
27 квітня 2018
Переглядів
7207
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку