Урок "Написання твору-роздуму у форматі ЗНО"

Про матеріал
Це п'ятий урок з циклу уроків про О.Кобилянську. Урок розвитку мовлення допоможе учням сформувати вміння ґрунтовно й арґументовано висловлювати власну думку, опираючись на факти з літератури та власного життя. Саме це і потрібно для написання власного висловлення у форматі ЗНО.
Перегляд файлу

 

Тема. Написання твору-роздуму у форматі ЗНО.

Мета:

  • розвивати культуру зв’язного мовлення;
  • формувати вміння ґрунтовно й арґументовано висловлювати власну думку, опираючись на факти з літератури та власного життя;
  • розвивати логічність у мисленні, творчу уяву, спостереження;
  • формувати уміння використовувати інформаційні  технології у дослідницькій діяльності, інтегрувати знання різних навчальних предметів;
  • виховувати цілеспрямовану, ініціативну соціальну особистість.

Обладнання: мультимедійний комплекс, на окремих аркушах вислови про українську письменницю О.Кобилянську, листки зі «сходинками успіху», картки з темою твору, звіти учнівських груп на плакатах.

Тип уроку: урок розвитку мовлення.

Ключові компетентності, що формуються: спілкування державною мовою, ініціативність і підприємливість, інформаційно-цифрова компетентність, обізнаність та самовираження у сфері культури, уміння вчитися впродовж життя.

 

Хід уроку

 

  •               І. Організаційний етап

1.Вправа «Сходинка успіху».

Методична ремарка.

Учитель роздає учням аркуші, на яких намальовано чотири сходинки і пояснює, що зараз кожен повинен визначитися, на якій він сходинці щодо обізнаності в написанні твору-роздуму у форматі ЗНО. Учні повинні намалювати на певній сходинці фігурку людини, яка їх уособлює, мотивуючи свій вибір.

  •             Сходинка №1. Якщо учень знає елементарну інформацію про написання твору-роздуму у форматі ЗНО.
  •             Сходинка №2. Якщо учень знає елементарну інформацію про написання твору-роздуму у форматі ЗНО і визначився з часом, який потрібно йому для написання.
  •             Сходинка №3. Якщо учень знає елементарну інформацію про написання твору-роздуму у форматі ЗНО, визначився з часом, який потрібно йому для написання, а також спробував самостійно написати роздум.
  •             Сходинка №4. Якщо учень знає елементарну інформацію про написання твору-роздуму у форматі ЗНО, визначився з часом, який потрібно йому для написання, спробував самостійно написати роздум, чітко формулює тезу, аргументує її, доречно підбирає приклади і робить висновки.

 

 

 

 

№4

 

 

 

 

 

 

№3

 

 

№2

 

 

 

1

 

 

 

 

  •               ІІ. Актуалізація опорних знань

1.Трибуна оратора.

Обговорення висловлювань про О.Кобилянську і мистецтво.

  •   Життя коротке. Мистецтво нескінченне (О. Уайльд).
  •   Ідіть своїм власним шляхом, шукайте свій почерк, не наслідуйте нікого, мистецтво не терпить трафарету. Вчіться у великих майстрів, осягайте суть їх мистецтва, але не запозичте їх зовнішню манеру (І.Рєпін).
  •   Прекрасне в житті, прекрасне в мистецтві допомагає людині жити, допомагає виконувати складну справу життя, бо це прекрасне випрямляє її душу. Мистецтво – посередник того, що неможливо висловити (Й.Ґете).
  •   Велич мистецтва ясніше за все проявляється в музиці (Й.Ґете).
  •   Таємниця мистецтва полягає в тому, щоб вслухатися в невимовне, милуватися невидимим (В.Овчинников).
  •   Її натурі (О.Кобилянській) властиві ліризм і музичні настрої. Найреальніші картини вона постійно супроводжує ліричними відступами, які нагадують симфонії, де враження пейзажів і порухи душі зливаються в одну неподільну гармонію (Леся Українка).
  •   …З мене, мабуть, помимо всього, музик мав вийти, а вийшов літерат (О.Кобилянська).
  •   …музику люблю пристрасно, і вона має на мене дуже сильний, майже потрясаючий вплив (О.Кобилянська).
  •   Я шаліла внутрішньо від музики (О.Кобилянська).

 

  •               ІІІ. Оголошення теми і мети.

Мотивація навчальної діяльності

1.Слово вчителя.

- Яке із висловлень, обговорених нами, ви взяли би за епіграф нашого уроку? Чому? Запишіть його у зошити.

 

  •               ІV. Етап засвоєння нових знань

1.Вправа «Добровольці».

Методична ремарка.

Учні обєднуються у групи. Учитель вибирає 5 добровольців і ставить їм запитання: «Кого б ви взяли з собою в похід?» Добровольці спочатку вибирають по одній людині у свою команду, потім – по другій, третій і т.д., поки не сформуються групи.

2.Складання кейсів.

Учні працюють у групах з інтернет-джерелами щодо написання власного висловлення на ЗНО і узагальнюють матеріал у кейсах.

Завдання для груп

І кейс «Структура власного висловлення у форматі ЗНО».

ІІ кейс «Оцінювання твору-роздуму за критеріями ЗНО».

ІІІ кейс «Орієнтовний обсяг структурних елементів висловлення».

ІV кейс «Варіанти побудови твору».

V кейс «Мовне оформлення роздуму».

Інтернет-джерела

  •              http://testportal.gov.ua/evaluation/
  •              https://ukrclassic.com.ua/vlasni-vislovlennya/3515-struktura-vlasnogo-vislovlennya-na-zno-z-ukrajinskoji-movi-ta-literaturi
  •              https://zno.if.ua/?p=357
  •              https://200baliv.org/pages/yak_pisati_tvirrozdum_zno_na_maksimalnu_kilkist_baliv
  •              https://zno.ua/news/idealnyi-tvir-za-5-krokiv.html
  •              https://znoclub.com/pidgotovka-do-zno/1182-yak-pisati-vlasne-vislovlennya-na-zno-vidpovidi-na-20-tipovikh-zapitan.htm
  •              https://buki.com.ua/news/yak-pysaty-tvir-na-zno-porady-ta-naysmishnishi-tsytaty-z-tvoriv-2017-roku/

2.Звіт груп.

Орієнтовні кейси.

  • І група

І кейс «Структура власного висловлення у форматі ЗНО».

Дотримання  певної визначеної схеми під час написання твору-роздуму – важлива вимога, виконання якої допоможе переконливо довести свою думку. Пропонуємо запам’ятати структуру:

1. Теза

2. Аргументи.

3. Приклад з літератури чи інших видів мистецтва.

4. Приклад з історії, суспільно-політичного чи власного життя.

5. Висновок.

 

  • ІІ група

ІІ кейс «Оцінювання твору-роздуму за критеріями ЗНО».

Зміст власного висловлення оцінюють за шістьма критеріями (1, 2, 3а, 3б, 4 та 5), які викладено в таблиці 1.

 

Таблиця 1

 

Критерій

Змістовий вияв і композиційне оформлення критерію

Бали

1.Теза

Учасник вправно формулює тезу

2

Учасник не формулює тези вправно

1

Учасник не формулює тези або формулює тезу, яка не відповідає запропонованій темі

0

2.Аргументи

Учасник наводить принаймні два доречні й переконливі аргументи

2

Учасник наводить принаймні один доречний аргумент.

Аргументи дублюють один одного, тобто другий аргумент перефразовує зміст першого.

Один з аргументів не є доречним стосовно сформульованої тези

1

Учасник не наводить жодного аргументу або наведені аргументи не є доречними

0

3а.Приклад  з літератури чи інших видів мистецтва

Один з аргументів підкріплено принаймні одним розгорнутим, добре поясненим прикладом з художньої літератури чи інших видів мистецтва

2

Немає мотивації наведення прикладу.

Приклад не конкретизований через художній образ.

У прикладі є фактичні помилки

1

Прикладу з літератури чи інших видів мистецтва немає або він не є доречним

0

3б.Приклад, що є випадком із життя або історичною подією

Учасник наводить принаймні один доречний приклад із власного життя або подію з історії чи суспільно-політичного життя, яка є конкретною, локалізованою в часі та просторі

2

Немає мотивації наведення такого прикладу; він не конкретизований; у ньому є фактичні помилки

1

Прикладу з історії, суспільно-політичного чи власного життя немає або він не є доречним

0

4.Логічність, послідовність

Висловлення демонструє зосередженість на обговорюваній проблемі, цілісний, послідовний і несуперечливий розвиток думки

2

У роботі є порушення логічності, цілісності, послідовності розвитку думки

1

Логіки викладу, цілісності, послідовності розвитку думки немає

0

5.Висновок

Висновок відповідає запропонованій темі й органічно випливає зі сформульованої тези, аргументів і прикладів

2

Висновок лише частково відповідає тезі або не пов’язаний з аргументами та прикладами

1

Висновку немає; висновок не відповідає сформульованій у власному висловленні тезі; висновок не пов’язаний з аргументами та прикладами

0

Мовне оформлення власного висловлення оцінюють за двома критеріями (6а та 6б), які викладено в таблиці 2.

 

                                                           Таблиця 2

Критерій

Кількість помилок

Бали

6а.Орфографія та пунктуація

0–1

4

2–6

3

 

7–11

2

12–16

1

 

17 і більше

0

6б.Лексика, граматика та стилістика

0–1

4

2–4

3

5–7

2

8–10

1

11 і більше

0

 

  • ІІІ група

ІІІ кейс «Орієнтовний обсяг структурних елементів висловлення».

 

 

  • ІV група

ІV кейс «Варіанти побудови твору».

Варіант 1

1-ий абзац  – теза

2-ий абзац  – перший аргумент + перший приклад

3-ій абзац  – другий аргумент + другий приклад

4-ий абзац  – висновок

Варіант 2

1-ий абзац  – теза

2-ий абзац  – перший аргумент

3-ій абзац  – перший приклад 

4-ий абзац  – другий аргумент

5-ий абзац  – другий приклад

6-ий абзац  – висновок

Варіант 3

1-ий абзац  – теза

2-ий абзац  – перший аргумент

3-ій абзац  – другий аргумент

4-ий абзац  – перший приклад

5-ий абзац  – другий приклад

6-ий абзац  – висновок

    V група

V кейс «Мовне оформлення роздуму».

  •               V. Узагальнення і систематизація знань

1.Робота в парах.

У кожного учня на парті картка з темою твору.

Упродовж історичного розвитку людства мистецтво посідало одне із чільних місць у системі формування етично-моральних чинників людини, її внутрішнього світу. Його розглядали як певний духовний засіб пізнання, як вираження емоцій, як новий шлях генерації гармонійної особистості.

Викладіть ваш погляд на проблему:

Чи є сьогодні творчість для людини основним пріоритетом, ціллю, метою життя?

Учні-співрозмовники обговорюють тему твору, підбирають приклад з літератури. Потім декілька пар висловлюють свої позиції. Учитель підводить до думки, що вдалим прикладом з літератури буде новела О.Кобилянської «Valse melancolique» («Меланхолійний вальс»).

2. Робота з чернеткою.

Учні працюють на чернетках. Учитель коригує їхню роботу. Можливо, хтось з учнів хоче зачитати свої роздуми чи їх частину.

 

  •               VІ. Підбиття підсумків уроку

1.Вправа «Постав запитання експерту».

Учні формулюють і ставлять запитання вчителю щодо написання власного висловлення на ЗНО.

1.     Що буде, якщо я неправильно зрозумію тему і не розкрию її?

2.     Чи обовязково писати твір на чернетці?

3.     Скільки треба виділити часу під час проходження ЗНО на написання твору? (та інші…)

 

  •               VІІ. Оцінювання. Самооцінювання

1.Вправа «Сходинка успіху».

Учні повинні самостійно визначити, на якій сходинці вони опинились в кінці уроку, і намалювати на ній фігурку людини.

  •             Сходинка №1. Якщо учень знає елементарну інформацію про написання твору-роздуму у форматі ЗНО.
  •             Сходинка №2. Якщо учень знає елементарну інформацію про написання твору-роздуму у форматі ЗНО і визначився з часом, який потрібно йому для написання.
  •             Сходинка №3. Якщо учень знає елементарну інформацію про написання твору-роздуму у форматі ЗНО, визначився з часом, який потрібно йому для написання, а також спробував самостійно написати роздум.
  •             Сходинка №4. Якщо учень знає елементарну інформацію про написання твору-роздуму у форматі ЗНО, визначився з часом, який потрібно йому для написання, спробував самостійно написати роздум, чітко формулює тезу, аргументує її, доречно підбирає приклади і робить висновки.

 

 

 

 

№4

 

 

 

 

 

 

№3

 

 

№2

 

 

 

1

 

 

 

 

  •               VІІІ. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Завдання для всього класу.

 Написати твір-роздум на чернетці (передбачається, що на наступному уроці чернетки доопрацюють, декілька учнів прочитають свої твори, учитель дасть рекомендації і учні перепишуть твори-роздуми в контрольний зошит. Учитель оцінюватиме твори  за 12-бальною шкалою, але обов’язково прокоментує роздум за 20-бальною оцінною шкалою (як на ЗНО)).

1

 

docx
Додано
28 квітня 2020
Переглядів
2003
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку