Урок "Настрій у пейзажі. Створення зимового пейзажу"

Про матеріал
На уроці використані інтерактивні методи: вправа «Очікування», «Парашутисти», дослідницька робота «Словесний малюнок», пояснювально-ілюстративний, репродуктивний. Розповідь вчителя супроводжується мультимедійною презентацією.
Перегляд файлу

ТЕМА:

Настрій у пейзажі. Створення зимового пейзажу.

МЕТА:

Поглибити та розширити знання учнів про пейзажний жанр. Ознайомлювати учнів із засобами передачі настрою в образотворчому мистецтві, закріплювати навички роботи з фарбами, виробляти вміння та навички учнів при роботі в різних художніх техніках

Розвивати спостережливість творчу уяву, фантазію

Виховувати естетичне сприйняття учнями навколишнього світу, почуття прекрасного, охайність.

ОБЛАДНАННЯ:

Репродукції картин художників-пейзажистів, роботи учнів, матеріали для демонстрації послідовності й техніки виконання, робочий малюнок, запис фонограми з циклу творів П.І.Чайковського «Пори року»

МАТЕРІАЛИ ТА ІНСТРУМЕНТИ:

Картон, гуаш, пензлі, палітра, зубна щітка, серветки для рук і пензлів, склянка з водою, шаблони, планшети

ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ:

Жанр ОМ, пейзаж ,живопис, лінія горизонту, перспектива, динаміка, тематика пейзажу.

ТИП УРОКУ:

Комбінований

МЕТОДИ РОБОТИ:

Інтерактивні методи: вправа «Очікування», «Парашутисти», дослідницька робота «Словесний малюнок», пояснювально-ілюстративний, репродуктивний.

ФОРМИ РОБОТИ:

Фронтальна, індивідуальна.

ХІД УРОКУ:

І. Організація початку уроку.

1. Слово вчителя:

- Добрий день, діти. Сьогодні я вас знову запрошую в світ Образотворчого мистецтва , де ми працюватимемо  разом і звичайно розраховую на вашу підтримку та допомогу.

Я бачу, що ви готові до уроку. У вас на партах лежать фарби, картон,  пензлі, палітра, зубна щітка, серветки для рук і пензлів, склянка з водою. І ми готові розпочати урок. Я бажаю вам бути впевненими, уважними та охайними.

2. Вправа очікування:

  • А чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
  • У вас на партах є кружечки – піщинки. Напишіть на них чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку і прикріпіть у верхній частині ось цього піщаного годинника.

IІ. Мотивація учбової діяльності учнів.

  1. Повідомлення теми та мети уроку (записані на дошці)
  • Сьогодні на уроці ми продовжимо знайомитись із пейзажем та його різновидами. Зокрема дізнаємось, що таке пейзаж настрою та виконаємо композицію в якій кожен із вас передасть свій настрій.
  • Поглибимо  та розширимо знання про пейзажний жанр. Ознайомимось із засобами передачі настрою в образотворчому мистецтві, закріпимо навички роботи з фарбами, вироблятимемо вміння та навички  при роботі в різних художніх техніках

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Вправа «Парашутисти»

На парашутах записані вирази з образотворчого мистецтва, які роздаються учням. На дошці написані правильні продовження – відповіді на  вирази. Кожен парашут треба посадити в свій квадрат.

 Вирази:

  • Жанр живопису, присвячений зображенню природи, міст, архітектурних комплексів тощо. … (пейзаж)
  • Виражальними засобами живопису є… (колір, мазок, фактура)
  • Пейзажі на яких зображено море…(марина)
  • Пейзажі на яких зображено мальовничі краєвиди…(ведута)
  • Пейзажі сучасних міст…(урбаністичний пейзаж)
  • Перспектива, що показує, як змінюється колір і тон віддалених предметів… (Повітряна)

ІV. Робота над новим матеріалом

1. Слово вчителя, з супроводженням презентації

- Чи звертали ви увагу, якого кольору небо, коли заходить сонце? Яке почуття огортає вас, коли падає останнє листя, сіє надокучливий осінній дощ? Як зачаровують безкраї простори м’яких ліній пагорбів, лісів і перелісків, коли стоїте на височині? Хочеться назавжди лишити в пам’яті ці, такі різні, картини живої природи. Зупиняють цю мить і дарують нам насолоду переживати яскраві почуття ще і ще пейзажні роботи. Сам собою реальний пейзаж нічого не переживає, не має власного настрою. Настрій виникає у людини, яка його споглядає. Сприйняття залежить від її особистої вдачі, душевного стану. Один і той самий пейзаж, побачений водночас різними людьми, може викликати в них різні емоції. Художники – пейзажисти передусім розповідають про куточок природи, що їх вразив, примусив зупинитися, замислитись. А далі народжується художній образ, у якому поєднуються відчуття митця з майстерністю, його вмінням передати цей образ засобами виразності живопису або графіки.

Невичерпна різноманітність природи стала джерелом натхнення для багатьох художників. Кожен майстер втілював у зображенні природи свої ідеали, своє бачення світу. У ліричному пейзажі зображена природа відповідає настрою. Стану, почуттям людини. (слайд №1)

Прагнення піднятися над буденним, змінити його передавалися в романтичному пейзажі, основними мотивами якого були грозові хмари, буйство вітру, похмурі заходи сонця. (слайд №2)

 

Велична і недоступна природа ( високі скелясті гори, могутні дерева, грізне море) зазвичай представлена в героїчному пейзажі. (слайд №3)

 Основним завданням у створенні пейзажу є передача простору.

  1. Сприйняття мистецтва. Аналіз картини Аркадія Пластова «Перший сніг»   (слайд №4)

- Що відбувається на картині? (Іде сніг, діти вибігли на подвір’я подивитись на нього…)

- Що можна сказати відносно місця, де це відбувається? (подія відбувається в селі, ми бачимо сільський будинок, стару високу березу, ворону, а на задньому плані інші будинки)

- Коли це відбувається? (пізньої осені або на початку зими, ввечері)

- Що здається близьким, а що далеким?

- Що робить художник, щоб показати предмети близькими чи далекими? (близькі більші, яскравіші, детальніші. Далекі менші,…)

- В якій кольоровій гамі написана картина? (кольорова гама досить скупа переважно білі, сірі та коричневі кольори)

- Який настрій панує на картині? (радість від довгоочікуваного першого снігу)

- Якими засобами художник передає цю радість? (радісні обличчя дітей )

  1. Перегляд демонстраційного матеріалу: фотографії краєвидів рідного міста, дитячі пейзажі виконані в різних техніках живопису. (1 хв.)
  • А зараз, діти, давайте подивимось, як інші діти зображували природу, як зуміли передати свій настрій…
  •  Яку пору року зображували діти? (осінь, зима…)
  • Який настрій передали на осінніх пейзажах?, В зимових ?…
  • Чи залежить настрій у пейзажі від пори року чи місця, яке зображено? (ні).
  • А від чого залежить? (Від настрою художника та людини, яка споглядає твір)
  • Якими засобами скористались діти для передачі настрою? (підібрали відповідні кольори).
  • Відомо, що кожен колір впливає на емоційний стан та почуття людини.

А ось висновки психологів щодо цієї проблеми:

  • Жовтий – сприймається легко, весело.
  • Оранжевий – створює радісний настрій.
  • Червоний – енергія та життєрадісність.
  • Блакитний – спокій, зосередженість.
  • Коричневий – викликає відчуття спокою, стабільності, надійності.
  1. Перегляд світлин. (слайд №5)

-   Ви  звернули увагу яка сьогодні погода?

- Так, морозець, сніг навколо.  Давайте подивимось світлини c зимовими пейзажами, які нікого не залишать байдужим. Ось вона – морозяна краса зафіксована фотоапаратом!

- Дуже красиво! Така краса дуже часто спонукає людину до творчості.

Зимові пейзажі не залишили байдужими не тільки художників, а й поетів, письменників.

  1. Технологія « Словесний малюнок» (слайд №5)
  • Сніг білий. Так? А от люди які живуть на півночі розрізняють до 40 відтінків снігу. Сніг може бути сірим, голубим, сніг має безліч відтінків: сині, жовті, бузкові, рожеві та інші. Нам допоможуть справжні майстри слова
  • Ви виконували дослідження, знайшли, як у  художній літературі письменники та поети описують зимовий пейзаж, зокрема яким вони побачили колір снігу. Спробуємо зараз уявити те, про що йтиме мова.

Діти зачитують свої дослідження.

  • Давайте подивимось на роботи художників та спробуємо відчути які фарби використав художник для зображення снігу, неба. Спробуйте передати своїми словами, що ви побачите, використовуйте вирази, з якими тільки що познайомились.
  1. Практична робота (виконується під супровід музики «Пори року» Чайковський, Вівальді)

- Сього дні ми з вами будемо писати зимовий пейзаж, в якому кожен передасть свій настрій.

а) Виконання технічної роботи вчителем та короткий інструктаж.

- Щоб цікавішою була ваша робота, я хочу познайомити вас ще з однією художньою технікою. (демонстрація робіт в цій техніці).

б) Практична робота учнів

Вчитель індивідуально допомагає учням,  виявляє помилки, здійснює корекцію.

V. Презентація творчої роботи

VI. Підсумок

а) Колективний аналіз і оцінювання учнівських робіт.

б) Очікування

На початку уроку ви написали свої очікування на піщинках і розмістили у верхній частині піщаного годинника.

  • Чи здійснились ваші очікування? Якщо так розмістіть свою піщинку в нижній частині, якщо неповністю посередині, а якщо не здійснились залиште у верхній частині.

в) Прийом « Рюкзак»

Хто вирушає у подорож, той завжди збирає з собою необхідні речі у рюкзак. Завершуючи урок, давайте також зберемо наш рюкзак, щоб узяти в дорогу знання, уміння та настрій сьогоднішнього уроку.

Я знаю_______________________________________

Я вмію__________________________________________

Мій настрій______________________  тому що______________________

Учні зачитують свої враження та кладуть аркуш до рюкзака, який тримає вчитель.

VIII. Домашнє завдання

  • Зробити замальовку зимового пейзажу, використовуючи одну із технік запропонованих у  підручнику на ст. 65, 66.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Савченко Тетяна Терентіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Цюпило Олена
Додано
30 березня 2021
Переглядів
1114
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку