Урок "Оксигеновмісні органічні речовини"

Про матеріал
Лекція (або 2 уроки) з хімії. Містить матеріали для вивчення теми "Оксигеновмісні органічні речовини" з використанням інформаційно-комунікаційних технологій у поєднанні з інтерактивними методами навчання. Лекція розрахована на студентів 1 курсу коледжів І-ІІ рівнів акредитації, де проводиться навчання студентів на базі 9 класів. Також ця лекція може бути поділена на 2 уроки, які проводять поспіль.
Перегляд файлу

Вивчення оксигеновмісних органічних речовин

( з використанням інформаційно-комунікаційних технологій у поєднанні з інтерактивними методами навчання)

 

 

План заняття

 

Вид заняття   Лекція

Дисципліна  Хімія

Група                             М-12.

Тема заняття:   Оксигеновмісні органічні сполуки.

 

Мета заняття:

  • навчальна: ознайомити студентів з оксигеновмісними органічними сполуками, пояснити поняття «функціональна група», навчати розрізняти органічні сполуки за функціональними групами, називати розгалуджені сполуки за номенклатурою IUPAC. Вивчати властивості найпоширеніших представників спиртів, альдегідів, карбонових кислот. Закріплювати навички написання хімічних реакцій, надання назв органічних сполук.
  • розвиваюча: розвивати уявлення про різноманітність органічних сполук, про їх властивості, застосування. Розвивати логічне мислення, уміння робити висновки на основі наведених фактів, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки нового матеріалу з уже отриманими знаннями.
  • виховна: виховувати розуміння важливості та небезпечності деяких органічних сполук, зацікавлення до подальшого вивчення хімії.

Тип заняття: повідомлення та засвоєння нових знань, умінь і навичок.

Методи: лекція з елементами бесіди, фронтальне опитування, обговорення проблемних питань, демонстраційні досліди

Міжпредметні зв’язки з біологією, фізіологією, фізикою, екологією, математикою.

Забезпечення заняття: реактиви: аміачний розчин нітрату аргентуму, етиловий спирт, оцтовий альдегід, оцтова кислота, металічний літій, мідна проволка, метил-оранж, фенолфталеїн, дистильована вода, фільтрувальний папір, кристалізатори, пінцет, скальпель, пробірки, спиртівка, проектор, екран, комп’ютер.

Роздатковий матеріал: періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва.

Навчальне місце: кабінет хімії (аудиторія)

Література:

 Домбровський А.В. Хімія 10-11 кл, к., Освіта, 1998, – 192с. 


Структура і хід заняття

 

Елементи заняття

Тривалість (хв)

1. Організаційна частина:

- привітання

- інформація про відсутніх

- перевірка підготовки студентів і аудиторії до заняття;

- психоемоційний настрій (налаштування студентів на роботу)

до 5 хв

2. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності:

- перевірка домашнього завдання

- фронтальне опитування попереднього матеріалу:

1. Які типи сполук ми вивчали на минулому занятті?

2. Які види звязків у алканів, алкенів, алкінів?

3. Як утворюється назва алкенів, алкінів?

4. Де застосовують метан,ацетилен (етин)?

- мотивація значимості вивчення нового матеріалу.

до 10 хв

3. Повідомлення теми, змісту і послідовності  вивчення нового матеріалу:

- запис теми заняття «Оксигеновмісні органічні сполуки»

- ознойомлення з планом

1. Спирти

2. Альдегіди

3. Карбонові кислоти.

- виклад нового матеріалу (вивчення в чому різниця між цими класами сполук, вивчення реакцій та назв речовин, доповіді студентів, демонстрація дослідів)

до 50 хв

4. Узагальнення та систематизація знань

- перевірка якості засвоєного матеріалу (фронтальне опитування, відтворювальна бесіда за запитаннями).

1. Що таке фкнкціональна група?

2. Які функціональні групи у спиртів, альдегідів, кислот.

3. Назвати сполуки біля дошки…

до 10 хв

5. Підсумки роботи студентів:

- виставлення оцінок

до 5 хв

6. Домашнє завдання.

Домбровський Хімія 10-11 кл .§22,23,27,28.

назвати органічні сполуки.

до 3 хв

 

Викладач Фурсов І.С.

 

 

 

 

 

Оксигеновмісні органічні сполуки: спирти, альдегіди, карбонові кислоти.

 

План.

1. Спирти

2. Альдегіди

3. Карбонові кислоти.

 

Організаційна частина.

Доброго дня, приготуйтесь до заняття. Як ваш настрій, чи готові ви до заняття? Перекличка.

Давайте перевіримо як ви підготувалися до заняття, пригадаємо матеріал минулого заняття.

 

Актуалізація опорних понять.

1. Які класи органічних сполук ви знаєте?

2. Чим вони відрізняються?

3. Які атоми мають у своєму складі?

Відомо багато органічних сполук, до складу яких, крім атомів вуглецю та водню, входять атоми кисню. Серед цих сполук особливе місце посідають спирти. Саме з них ми і почнемо короткий екскурс у світ кисневмісних органічних сполук. Спочатку ознайомимося з насиченими одноатомними спиртами.

 

Повторення пройденого матеріалу

У вигляді таблиці повторюємо відмінності між класами орг сполук: алкани, алкени, алкіни.

 

Давайте тепер у вигляді такої ж таблиці зобразимо основні відмінності між оксигеновмісними органічними речовинами, а потім поговоримо про них більш детально.

 

Спирти

Альдегіди

Карбонові кислоти

-ОН

-СОН

-СООН

СН3-СН2-ОН

СН3-СНО

СН3-СООН

етан+ол

етан+аль

етан+ова кислота (оцтова)

метанол, етанол

формальдегід

мурашина кислота, оцтова кислота.

 

 

1. Спирти.

Спирти – це органічні сполуки, у молекулах яких міститься одна або кілька функціональних гідроксильних груп сполучених з вуглеводневим радикалом. Загальна формула CnH2n+1OH.

Функціональні групи – це групи атомів, які зумовлюють хімічні властивості речовин.

Гідроксильна група – ОН є функціональною групою спиртів.

Утворення назв. Назва спирту походить від насиченого вуглеводню з додаванням суфікса (закінчення) – ол.

Приклади

пентан-2-ол

2,4 – диметилпентан-1-ол

етанол

пропанол

Щоб назвати спирт потрібно: пронумерувати головний ланцюг, починаючи з того кінця, до якого ближче група ОН., назвати радикали, назвати головний ланцюг, потім вказати положення групи ОН, і додати закінчення ол.

 

Фізичні властивості.

Увага на екран. Переглянемо короткий відеоролик про фізичні властивості спиртів.

Текст повідомлення:

Нижчі спирти – рідини, вищі (починаючи від С12Н23ОН) – тверді речовини. Температури кипіння спиртів набагато вищі від температур кипіння алканів з такою ж молекулярною масою. Це зумовлено наявністю водневих зв'язків.

Усі спирти легші за воду. Метанол, етанол, пропанол мають специфічний запах, середні С46  - неприємний запах, вищі – без запаху.

Фізіологічна дія на організм.

Метиловий спирт СН3ОН – сильна отрута! У малих кількостях (10 мл) викликає сліпоту, у великих кількостях – смерть.

Етиловий спирт С2Н5ОН. При вживанні його, він внаслідок високої розчинності швидко всмоктується в кров і викликає поступове отруєння організму. Під впливом спирту у людини послаблюється увага, загальмовується реакція.

Застосування:

Метанол: для добування формальдегіду, як розчинник, перспективне паливо для двигунів.

Етанол займає перше місце серед органічних речовин за об'ємом виробництва. Використовується для добування синтетичного каучуку і пластмас. Використовується як розчинник для виготовлення  одеколонів, парфумів, лаків. Використовується як сировина для добування багатьох органічних сполук.

 

 

 

Основні хімічні властивості.

Спирти проявляють кислотні властивості, внаслідок полярності зв’язку О-Н, атом гідрогену дуже рухливий (легко відщеплюється) як у кислотах.

1) взаємодія з активними металами (утворюються алкоголяти, які піддаються гідролізу) Демонстрація досліду обережно пінцетом беремо шматочок натрію і кладемо у склянку зі спиртом, зазвичай спирт загорається, бо виділяється велика кількість тепла і водню:

 

2СH3CH2OH + 2Na → 2CH3CH2ONa + H2

 

CH3CH2OH + HBr = CH3CH2Br + H2O

 

Тепер давайте назвемо кілька спиртів.

Щоб назвати спирт потрібно: визначити головний ланцюг, пронумерувати його з того боку, до якого ближче гідроксильна група, потім називаємо радикали і називаємо головний ланцюг по кількості атомів карбону, в кінці додаємо номер карбону, біля якого стоїть група ОН, і закінчення ОЛ.

СН3-СН(СН3)-СН2-ОН

2-метилпропан-1-ол

Тепер ви спробуйте назвати кілька спиртів , спочатку в зошитах, а потім біля дошки:

CH3-CH2-CH(CH3)-CH(OH)-CH3

3-метилпентан-2-ол

CH3-CH(OH)-CH2-CH3

бутан-2-ол

 

2.Альдегіди

Альдегідами називають органічні речовини, молекули яких містять функціональну групу атомів, сполучену з вуглеводневим радикалом.

Загальна формула CnH2nO.

Назви альдегідів утворюються додаванням суфікса –аль до назв відповідних насичених вуглеводнів.

Приклади:

CH3-CHO

H-CHO

Оцтовий альдегід (етаналь)

Формальдегід (метаналь)

 

Давайте тепер ви самі спробуєте назвати альдегід. Назва дається так само як і спиртів, тільки закінчення -аль, і номер перед –аль не ставиться.

CH3-CH2-CH2-CHO

бутаналь

CH3-CH(CH3)-CH2-CHO

3-метилбутаналь

Застосування.

Увага на екран. короткий відеоролик «Застосування альдегідів»

Текст ролика:

Внаслідок поліконденсації формальдегіду з фенолом утворюється феноло-формальдегідні смоли, з яких виготовляють пластмаси.

Формальдегід використовують у вигляді водного розчину формаліну. Діючи на білок формалін робить його щільним, нерозчинним у воді, запобігає гниттю. Формалін використовується у с/г для протруювання насіння, для дезінфекції хірургічних приміщень, інструментів. Оцтовий альдегід використовують для добування оцтової кислоти.

 

Добування:

 

1) Окислення спирту купрум оксидом . Демонстраційний дослід. Прокалюємо мідну дротинку  у полум'ї спиртівки, в результаті вона стає чорного кольору, бо утворюється купрум оксид, який окислює спирт, і відновлюється до чистої міді темно-червоного кольору, а спирт при цьому окислюється до альдегіду.

2Сu + O2 = 2CuO

CH3CH2OH + CuO=CH3CHO + Cu + H2O

 

Хімічні властивості альдегідів зумовлені насамперед наявністю в їх молекулах карбонільної групи.

1) приєднання

CH3CHO + H2 = CH3CH2OH

2) окиснення, реакція «срібного дзеркала» - якісна реакція на альдегіди:

Демонстраційний дослід: набираємо в пробірку розчин альдегіду  (глюкози) і додаємо аміачний розчин срібла. Підігріваємо і бачимо як виділяється срібло на стінках пробірки, такий ефект і називається срібним дзеркалом:

               

СH3CHO + Ag2O = CH3COOH + 2Ag 

 

Срібло виділяється у вигляді тонкого дзеркального нальоту на стінках посудини. Це реакція має назву реакції срібного дзеркала.

 

3. Карбонові кислоти

Карбоновими кислотами називаються органічні речовини, молекули яких містять одну або кілька карбоксильних груп , сполучених вуглеводневим радикалом.

Група –СООН називається карбоксильною тому, що складається з карбонільної С=О і гідроксильної –ОН груп.

Карбонові кислоти мають тривіальні назви:

Мурашина

Н-СООН

Оцтова

СН3-СООН

Пропіонова

СН3-СН2-СООН

Масляна

СН3-СН2-СН2-СООН

Валеріанова

СН3-СН2-СН2-СН2-СООН

Капронова

СН3-СН2-СН2-СН2-СН2-СООН

…..

….

Пальмітинова

СН3-(СН2)14-СООН

Маргаринова

СН3-(СН2)15-СООН

Стеаринова

СН3-(СН2)16-СООН

 

Загальна формула або R-COOH

За систематичною номенклатурою назви кислот утворюють із назв відповідних насичених вуглеводнів, додаючи до них закінчення –ова і слово кислота.

Приклад

Пропанова кислота

2,4-диметилпентанова кислота

 Фізичні властивості. Перші 3 члени гомологічного ряду – безбарвні рідини з гострим подразливим запахом, наступні (до 10) – маслянисті рідини з неприємним запахом, після 10 члена ряду – тверді речовини, без запаху, не розчинні у воді.

 

Хімічні властивості

Мають властивості слабких кислот. Вступають у реакції характерні для мінеральних кислот.

CH3-COOH + Mg → Mg(CH3COO)2 + H2

CH3-COOH + CaO → Ca(CH3COO)2 + H2O

Демонстраційний дослід: до розведеного розчину основи додаємо  розчин фенолфталеїну, якого забаравлення набуде розчин? При цьому розчин забарвлюється в малиновий колір, при додаванні оцтової кислоти проходить нейтралізація і розчин стає прозорого кольору, чому?

CH3-COOH + NaOH → CH3COONa + H2O (демонстраційний дослід)

CH3-COOH + Na2CO3 → CH3COONa + CO2+ H2O

 

Представники кислот

Давайте знову подивимося на екран. Відеоролик демонструє коротку інформацію про представників кислот:

Мурашина кислота НСООН – безбарвна рідина з різким запахом, кипить при 100,7 0С. Розчиняється у воді в будь-яких пропорціях. Викликає опіки на шкірі. Поширена у природі, її виділяють мурахи, і в кропиві у чистому вигляді.

Характерна реакція срібного дзеркала (єдина така кислота), бо вона має альдегідну групу.

Форма кислоти

Форма альдегіду.

 

 

Оцтова кислота СН3СООН.

Міститься в рослинах, сечі, жовчі, шкірі тварин.

Рідина з гострим запахом оцту, при 16,7 0С застигає у кристалічну масу, що нагадує лід. Використовується для харчових потреб і консервування харчових продуктів.

 

Закріплення пройденого матеріалу.

1. Що таке фкнкціональна група?

2. Які функціональні групи у спиртів, альдегідів, кислот.

3. Де використовують метиловий, етиловий спирт, оцтовий альдегід і оцтова кислота.

4. Назвати спирти, альдегіди, кислоти біля дошки.

 

Виставлення оцінок за урок, аналіз роботи студентів.

 

Домашнє завдання

Домбровський Хімія 10-11 кл .§22,23,27,28.

Назвати органічні сполуки.

СH3-CH2-CH2-CH(CH3)-CH2-OH

 

CH3-C(CH3)2-CH2-OH

 

CH3-CH(CH3)-CH2-CHO

 

CH3-CH2-CH(CH3)-COOH

 

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, 10 клас, Розробки уроків
До підручника
Хімія (профільний рівень) 10 клас (Буринська Н.М. та інші)
Додано
5 лютого 2020
Переглядів
11830
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку