Урок основ здоров’я з елементами тренінгу
«Шкідливі звички. Кому і навіщо вони потрібні?»
Мета : навчання техніки подолання шкідливих звичок; розширення та поглиблення знань учнів про негативний вплив куріння на організм людини; створення умов для розуміння учнями шкідливості алкогольних напоїв, формування навички самостійного аналізу та оцінювання запропонованої інформації.
Обладнання: робочі зошити, слогани з рекламою тютюнових та алкогольних виробів, уривки з соціальних роликів, фільмів.
Хід уроку:
1. Вітання. Розминка. Налаштування на роботу.
2. Мозковий штурм « Чому підлітки починають курити, вживати алкоголь ?»
3. Самодіагностика «Чи є у тебе звички, неприємні для інших?» ( Робота в зошитах).
1. Чи є у тебе фрази, якими ти користуєшся коли треба і коли не треба?
2. У тебе є звичка дзвеніти монетами у кишені?
3. Чи «зависаєш» ти годинами на телефоні?
4. Чи любиш сперечатися і суперечити?
5. Тебе легко образити?
6. Чи важко тобі дивитися в очі співрозмовнику?
7. Чи ти куриш?
8. Чи пробував ти «енергетики»?
Обговорення .
Учитель .
- Якщо ти знатимеш , у чому причина, то позбавишся від шкідливих звичок.
4. Інформаційне повідомлення «Статистика про куріння та механізм дії алкоголю».
Учитель.
За оцінками ВООЗ, третина дорослого населення світу курить. Щороку майже 5 млн. курців помирають від хвороб, спричинених вживанням тютюну. Кожні чотири хвилини в Україні від тютюнової епідемії гине 1 людина.
Алкоголь дуже швидко «засмоктує» людину. Звикання залежить і від віку. Підлітку 13-15 років на «перетворення» в алкоголіка «вистачить» і 1,5 року. Для підлітків , котрі п’ють, характерні: награність, безцеремонність, розв’язність , вихваляння, які легко змінюються безпорадністю, пригніченістю, пасивною підлеглістю. Вони втрачають здатність прогнозувати події, реагувати на стимули та покарання, живуть одним днем. Стають надміру балакучі, в них завищена самооцінка. Першою «сходинкою» до алкоголізму, доступною для кожного, є споживання пива. Цьому сприяє, на думку наркологів,міф про безпечність пива та його відносну користь.
( За бажанням підлітки висловлюють свою думку, наводять аргументи «за» і «проти».)
5. Рольова гра.
Повідомлення лікарів про наслідки куріння.
1. Лікар- пульманолог.
У процесі викурювання цигарки тютюн і папір згоряють за високої температури. Вчені довели, що дим, який втягує курець, містить величезну кількість шкідливих речовин: нікотин, оксид карбону, мікродози синильної кислоти (ціаністий калій). Загалом сигаретний дим містить близько трьох тисяч відомих складових елементів. Дія більшості з них дія на організм ще не досліджена, однак добре відомо, що 16 з них можуть спричиняти рак. Ці речовини мають назву «канцерогени».
2. Лікар-онколог.
Злоякісні пухлини виникають переважно в тих органах, де затримуються і накопичуються канцерогенні речовини. Рак дихальних шляхів (гортані, голосових зв’язок, легенів, трахей) буває внаслідок вдихання тютюнового диму. Обстеження хворих на рак гортані показало, що 97 % з них курили.
Рак органів травлення (порожнини рота, стравоходу, шлунку) виникає в разі проковтування тютюнової смоли зі слини, а також диму. Підраховано, що курці хворіють на рак шлунка в 2,4 рази частіше від некурців.
Зворотний зв’язок.
6. Перегляд уривків соціальних роликів та фільмів дібраних вчителем.
( При потребі учні можуть поділитися своїми враженнями та думками. Можна запропонувати для обговорення уривок про першу люльку з «Пригод Тома Сойєра (розділ ХІІІ).
7. Вправа «Плюси та мінуси куріння ».
Учні заповнюють таблицю: у правому стовпчику записують переваги вживання куріння, а в лівому – негативні наслідки. Потім відбувається обговорення відповідей. Доцільно фіксувати найбільш типові з них на дошці. Після обговорення запропонуйте учням порівняти в якому стовпчику більше аргументів.
8. Вправа «Допиши вислів».
«Ніколи не можна пити, оскільки пияцтво занапащає твої:
1) _____
2) _____
( і т.д.)
9. Підбиття підсумків. Міні-дискусія. Оплески.
(Кожен учень повинен уміти висловлювати свою точку зору та пояснити свій вибір).