Тема: Основні орфограми в коренях, префіксах і суфіксах. Тренувальні вправи.
Мета:
Тип уроку: урок-практикум
Обладнання: підручник, картки з індив.завданням , картки, епіграф.
Команди сідають колом по 4 учні.
Чому б ти не навчався,
ти навчаєшся для себе.
Петроній
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
1. Формула уроку
-Діти, я склала формулу уроку, використовуючи перші літери слів-якостей, що необхідні для плідної роботи. Спробуймо її розшифрувати
(у+о) . (в+с) . р=з
(Увага, організованість, взаємодопомога, спілкування, розум, робота, знання.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Картка №2
Визначити спосіб словотворення
Землекоп, перенести, по-учительськи, учнівський, черговий, Донбас, юнь, вийти,
батьків, позеленілий.
Вказати правильне твердження чи ні
ІІІ. Ознайомлення з темою та метою уроку.
Мотивація навчальної діяльності
-Сьогодні на уроці ми продовжимо повторювати розділ «Будова слова». Це другий урок теми, що розглядаємо. А тема уроку така: Основні орфограми в префіксах, коренях, суфіксах. Урок буде проведено у вигляді змагання. Тому нам потрібно об’єднатися у дві команди. Визначте капітана.
Прочитайте епіграф уроку. Як ви його розумієте? Для чого потрібно навчатися?
ІV. Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу
- Згадаємо, як пишуться префікси пре, при, прі.
- А префікси з,с
- А як пишуться слова із префіксами роз, без.
-Чергування голосних і приголосних.
-Подвоєння букв.
-Зміни приголосних перед суфіксами. Винятки.
Орфограми у суфіксах.
Використовуючи прийом позначки, опрацюйте таблиці.
ФІЗХВИЛИНКА
V. Виконання практичної роботи
А зараз проведемо змагання між командами. За правильність і швидкість виконання завдань команди будуть отримувати фішки. Яка команда найбільше збере фішок, той і переможець.
Відповідь : Полтава
Перепишіть тільки ті слова, в яких допущено помилку, написавши слова правильно.
Пояснити орфограму.
Приглухий, премалий, придобрити, прелягти, привеселий, преславний, приазовський, пребудувати, прирва, прізвисько, препишний, приварювати, прегорнути, придовгий, препечений, премудрий, пристарий, прибігти.
Згрупуйте слова за орфограмами в коренях слів.
Назви орфограм:
Спрощення в групах приголосних
Подвоєння приголосних
Орудний відмінок в іменниках жіночого роду
Уподібнення приголосних звуків
Написання ненаголошених голосних е, и, о
Боротьба, проїзний, життя, берег, батько, молоддю, молотьба, близько, тижневий, матір’ю, гілля, каменя.
Доберіть і напишіть спільнокореневі слова чи інші форми слів, щоб відбулося чергування приголосних
Вухо, книга, поріг, пекти, просити, універмаг, бібліотека, пух, сікти, могти, стерегти.
За шафою з різних боків висять картки із записаним реченням. Капітани повинні прочитати речення, запам’ятати, прийти до команди і продиктувати це речення. Уважними будьте. Запам’ятовуйте також розділові знаки.
Завдання - у словах визначити суфікси.
Миколка, Прокопів хлопчик, такий школярик гарнесенький був;
сумирненький, соромливенький, млявенький, як дівчинка.
З поданими словами скласти словосполучення, записати їх, вставляючи пропущені букви е (є), о (ьо), йо.
Бо..вий, деш..вий, алич..вий, вермішел..вий, овоч..вий.
VІ. Підсумок уроку. Оцінювання
Учні обирають тільки ті твердження, які хотіли б продовжити.
Під час практикуму я...
Дізнався/дізналась...
Повторив (-ла)...
Навчився (-лась)...
Зрозумів (-ла)...
Зробив (-ла) успіхи в...
Навчив (-ла) інших...
Труднощі я відчув (-ла)...
Я не вмів (-ла), а тепер...
Мене захопило...
Бажаю продовжити...
Було цікаво...
Підрахуємо фішки
VІІ. Домашнє завдання
1