Урок-подорож "Варіаційна форма в музиці"

Про матеріал
Урок-подорож "Варіаційна форма в музиці" для 3 класу.Ознайомити учнів з варіаційною формою в музиці та житті, розвивати творчі здібності учнів, виховувати ціннісне ставлення до музичного мистецтва.
Перегляд файлу

УРОК 20             3 клас

Тема. Варіаційна форма  в музиці .

Мета. Дати поняття «варіації» як форми вираження поступового, послідовного розвитку, зміни одного характеру, настрою; розвивати співацькі нави­чки, творчі здібності; створювати правильний ритмічний рисунок вправ; відтворювати ритмічні вправи, виховувати любов до музики.

Методично-дидактичне забезпечення уроку. Музичний інструмент ( баян), ноутбук , проектор , сигнальні картки , кульки , смайлики .

Тип уроку: урок-подорож .

                                                         Хід уроку

І. Організаційна частина.

1. Вхід до класу під звучання пісні СЛАЙД

2. Музичне привітання.                                              СЛАЙД

                      Дзвоник дзвінко пролунав

                      Нас у мандри всіх позвав.

                      До, ре , мі, фа , соль , ля , сі

                       Привітаємось усі !

Учитель : Діти , усміхніться мені , будь ласка .А тепер уявіть , що усмішка кожного з вас – це промінчик сонця, а промінчик сонця – це ваш настрій .І яким він буде сьогодні , таким вийде і урок . У вас на парті три смайлики . Виберіть свій настрій і почепіть на дошку до наших друзів ноток .

(чіпляють на дошку смайлики)

Діти , у нас сьогодні з вами незвичайний урок . Ви любите подорожувати ? Тоді вирушаємо в мандрівку чарівною країною Музики. Якщо ви будете уважні , то відкриєте для себе безліч музичних цікавинок . Нам у пригоді стануть набуті знання та вміння з теми «Музична форма» , яку ми розглядали на попередніх уроках .А сьогодні ми познайомимося ще з однією формою музики . Якою? Ви взнаєте, коли складете слово із букв , які отримаєте від ноток за виконані завдання на зупинках .

  А девізом нашої подорожі  будуть такі слова : Хто любить музику , той не може не любити життя !                                           СЛАЙД

Отож , уперед !

3.Зупинка «Розспівка»                                СЛАЙД

- у-о-а-е-і (всі)

-«Дзвенить піснями ранок» (всі)

- «Качка йде» (на легато) (дівчатка)

-«По дорозі жук»(хлопчики)

-«Вийди , вийди сонечко» (ланцюжком)

-називаючи ноти ( я, тоді діти)

-«Раз , два , три , чотири» (каноном)

- «Іде , іде дід, дід» ( з рухами)

-ритмічні вправи проплескати (запис на дошці)

Отримують дві букви  В , А (чіпляють на нотний стан )

Зупинка «Музична загадка»                                    СЛАЙД

Я співаю загадки .

Буква Р .

Зупинка «Пригадай!!»                                                    СЛАЙД

Пригадаємо , що є одночастинні , двочастинні  , тричастинні твори , а також ті , що написані у формі рондо .У вас на партах сигнальні музичні картки . Будете показувати .

____Грицю , Грицю до роботи

_------Е.Гріг «Пісня Сольвейг»

Даю букву І .

Зупинка «Пісенна»                                     СЛАЙД

Давайте пригадаємо пісню ,  яку ми вчили на попередніх  уроках  і виконаємо її, дотримуючись при цьому правил співу .

-         Виконуємо пісню «Що сказало сонце» муз. Г. Васіної , слова М. Сингаївського

-         Даю букву А.

-                                         Зупинка «Спіймай у долоньки»             СЛАЙД

-         Даю букву Ц .

                                  Зупинка «Вокальна»                          СЛАЙД

 

      Так, діти , сьогодні ми з вами розпочнемо вивчати нову «Нехочуха» (сл.і муз. Н.Савка)

-         -         Ви слідкуйте за словами пісні,  а я вам заспіваю( виконання пісні 1 кулет )СЛАЙД

-         Тепер послухайте як дітки її співають .( ставлю запис)                    СЛАЙД

-         Діти , пісня вам сподобалась? Давайте розучимо :

-         Розглядаємо нотний запис , куди рухається мелодія?       СЛАЙД

-         Скільки тактів ?

Покажiть за допомогою рук куди рухається мелодiя(показують рух  музики руками).

-   Який же характер цієї пісні? ( весела , танцювальна , грайлива , рухлива  )

- Куди рухалась  мелодiя вгору чи вниз?(вгору, потiм- вниз).

-         Тож давайте разом виразно прочитаємо слова першого куплету пісні.  А тепер заспіваємо( розучую по фразах, домагаюся виразного виконання ).

Молодці, діти!Ви дуже добре працювали, всі старалися. На наступному уроці продовжимо роботу над цією піснею.

Даю букву І.

                                                       Зупинка «Весела перерва»                     СЛАЙД

Нехочуха  запрошує нас відпочити і потанцювати .

Даю букву Ї

--Діти , яке слово ми отримали? ВАРІАЦІЇ. Що ж це за музична форма?

Про це ми дізнаємося на останній зупинці «Інформативній»                      СЛАЙД

V. Слухання музики.

-Прослухайте наступний музичний твір . Поміркуйте , чи знайомі вам його  інтонації . Зверніть увагу на його будову .

В.Моцарт  Варіації на тему французької народної пісні «Пастух»    СЛАЙД

Уже знайома нам мелодія прозвучала кілька разів і постійно змінювалася . Таку форму музики називають варіаційною ( або варіаціями) . Вона складається з кількох частин :теми та варіацій. Іноді головна мелодія залишається незмінною, а варіюється лише супровід .

Варіації (з лат.- зміна , різновид) - це форма музики , яка складається з теми та її видозмінених повторень (варіацій) .                        СЛАЙД

Форму варіацій можна графічно представити у такому вигляді .  СЛАЙД

Композитори дуже люблять писати варіації на тему народних пісень . Не є винятком і геніальний австрійський композитор (показую фото на слайді , ) підкажіть мені діти , хто це ? Так, В.А.Моцарт , який написав варіаціЇ на тему французької народної пісні «Пастух» .

Не є винятком і український композитор і баяніст Микола Різоль, який написав  варіації на тему української народної пісні «Їхав козак за Дунай», хоча виявляється що ця пісня має автора . Ним вважають харківського козака Семена Климовського . Цю пісню було створено майже 300 років тому .Згодом вона стала популярною в усій Європі , а найбільш в Німеччині , де вважається власним фольклорним твором . До мелодії цієї пісні зверталися німецькі композитори Людвіг ван Бетховен  і Карл Марія Вебер  та наш український Микола Різоль.

1. Загальні відомості про композитора.

Микола Іванович Різоль — український баяніст, педагог, композитор. Народний артист України (1982). Професор На­ціональної музичної академії України імені Петра Чайковського.

Народився 19 грудня 1919 р. в місті Катеринославі в ро­бітничій сім’ї. У складі Червоноармійського ансамблю пісні і танцю пройшов шляхами II Світової війни у 1941 — 1945 ро­ках.

1939 року разом із сестрами Раїсою і Марією Білецькими та Іваном Журомським Різоль заснував квартет баяністів, який проіснував понад 50 років, піднявши ансамблеве народно-інструментальне мистецтво до найвищого професійного, взірцевого рівня.

60 років творчого життя Микола Іванович віддав педагогічній справі, ви­ховавши кілька поколінь музикантів-баяністів, серед яких народні артисти України — Володимир Бесфамільнов та С. Грінченко, композитор і диригент Володимир Рунчак.

Микола Іванович здійснив десятки перекладень класичної та сучасної му­зики для квартету баяністів, створивши яскравий, самобутній репертуар.

Обробки українських народних пісень, танців, мелодій народів світу стали для баяністів багатьох поколінь та країн улюбленими, їх виконують музиканти всіх рівнів навчання, вони ввійшли до «золотого» фонду народно-інструмен­тального мистецтва. Микола Іванович Різоль — ціла епоха в цьому жанрі. Помер маестро 17 березня 2007 р. в Києві.

Справу Миколи Івановича продовжують його духовні учні — Квартет бая­ністів імені Миколи Різоля Національної філармонії України.

--Прослухайте твір . Початок кожної варіації позначайте піднятою рукою .

Слухання музики . Микола Різоль  Варіації на тему української народної пісні «Їхав козак за Дунай»                                                           СЛАЙД

Створення власних варіацій на тему укр..нар.пісні «Ой на горі жито»

тема – 1 куплет одноголосно

1 варіація -2 куплет каноном

2 варіація – 3 куплет з ложками .

Варіації в житті .                        СЛАЙД

Я дарую дітям надувні кульки . Згадую про варіації .

Підсумок уроку. Релаксація.                                                 СЛАЙД

Учитель : Ось і добігла наша подорож до кінця , час повертатися додому .

Дорогою ми заспіваємо пісню «Ми вам бажаємо добра» .

(під цю музику виходять з класу)

 

docx
Додано
10 жовтня 2023
Переглядів
402
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку