Урок позакласного читання в 4 класі "Гімн книзі. Оксана Іваненко "Найперший буквар"

Про матеріал

Даний конспект уроку містить використання інноваційних методів і прийомів на уроках в початковій школі. Провівши урок зі своїми учнями, зрозуміла, що діти отримали багато нових знань, їм цікаво було працювати в групах, готувати матеріал самостійно. Маю надію, що комусь стане в пригоді ця розробка уроку.

Перегляд файлу

Тема: Гімн книзі. Оксана Іваненко «Найперший Буквар»

Мета: Розкрити значення книги в житті людини. Дати учням загальні відомості про книгу як історичну пам’ятку людства, як коштовний скарб, в якому сховане джерело мудрості, накопиченої віками; ознайомити з основними історичними етапами створення книги.

   Сприяти формуванню інтересу до читання. Розвивати в учнів бажання пізнавати нове, читаючи книги; розширювати кругозір.

   Виховувати повагу до людей, які створюють книгу, шанобливе і бережливе ставлення до книжки як духовної і матеріальної цінності; любов до книги, інтерес до літератури.

 

Обладнання: портрет  письменниці, підручник «Найкраще. Позакласне читання. 4 клас», виставка книг,  мультимедійна  презентація.

Методи  і  прийоми: бесіда, попередня робота учнів, рольова гра «Інтерв’ю», перевтілення,  «Мікрофон»,  мозковий  штурм, робота  в групах, робота в парах, коло ідей, асоціативний кущ, передбачення.

Тип  уроку: урок позакласного читання.

Хід уроку

І. Організаційний момент

1. Привітання

Доброго ранку!

Доброго дня!

Бажаєте Ви і бажаю Вам я!

2. Емоційне налаштувння класу. Хвилинка настрою.

Хто щасливий, той сміється,

Все йому в житті вдається,

Він долає всі вершини!

Це ж чудово для людини!!!

- Ви погоджуєтесь з цими словами?

- Чи щасливі ви?

- Ото ж домовляємося з таким настроєм провести наш урок.

-  До якого уроку приготувалися?

- Що вони нам дають?

Урок має бути:                    цікавим, незвичним, пізнавальним, навчальним.

  • Що з собою візьмемо для плідної праці?

3. Очікування

- Що очікуєте від уроку? (послухати думки однокласників; поповнити словник новими словами; пограти в ігри; дізнатися щось нове).

- А працювати будемо під девізом:

У таємний незвіданий Всесвіт

Шлях нам, мудра книго, вкажи!

Проведи по всіх зоряних трасах,

Стать мудрішими допоможи!

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

  • Слово прийшло до нас з першими звуками маминого голосу і супроводжує усе життя. Воно солодке і гірке, ласкаве і зимне. Слово може містити в собі загадку.
  • Візьміть ключик – своє бажання, і відгадайте ребус.

C:\Users\user\Desktop\643.jpgC:\Users\user\Desktop\koma2.jpgC:\Users\user\Desktop\koma2.jpg C:\Users\user\Desktop\koma1.jpg   C:\Users\user\Desktop\koma1.jpg   C:\Users\user\Desktop\241.jpg

                                                      (Книга)

  1. Розповідь вчителя з використанням презентації
  • З книгою ви знайомі давно, коли ще навіть не вміли читати, а тільки розглядали малюнки, слухали цікаві розповіді, які вам читали дорослі. Тепер ви – школярі і зустрічаєтесь з книгою щодня. Книга стала вашим вірним і надійним другом.

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку

  • Чи здогодались ви, про що ми будемо говорити на уроці?
  • Наше  завдання на уроці ознайомитися з життєписом  письменниці  твору «Друкар книжок небачених» Оксани Іваненко, розкрити  зміст уривку «Найперший буквар» з цієї повісті.

IV. Робота над темою уроку.

  1. Асоціативний кущ.

 

 

 

 

  1. Робота з виставкою книг

Вчитель.

  • Учні, погляньте на нашу полицю. Перед вами безліч різних книг. Різні книги по-різному допомагають. В одних книгах можна прочитати про минуле, а в інших – про майбутнє. Одні розповідають про світ природи, а інші – про космічні мандрівки. Скільки в людей потреб, стільки й різних книг.
  • Отож, ми вирушаємо в далеке минуле, щоб ознайомитися з історією виникнення книги. До нас в гості завітала книга.
  1. Історія виникнення книги
  • Книга:
  •  Я -  українська  книжка  ,  маю  давню історію. Мою  історію   розкажуть мої  давні   друзі  Літописець , Друкар, Читайлик та Літературознавець.

Літописець

Давним-давно книжок не існувало на землі, адже люди ще не навчилися їх виготовляти. У людей давно виникла потреба записувати, передавати іншим відомості, знання, досвід. «Сторніками» найдавніших книг ставали камені, стіни печер, вояцькі щити. Згодом люди додумалися писати на глині, яку потім сушили і випалювали на вогні. Та хіба на сторінках-цеглинах багато напишеш? До того ж ці книги важкі і незручні. Якщо який учений збирався в дорогу і брав з собою дві-три таких «книги», то йому потрібен був віз. З часом люди навчилися виготовляти зручні й легкі книжки з тонкої козячої або телячої шкіри. Першу таку книжку було виготовлено в стародавньому грецькому місті Пергама – тому й папір із шкіри називали пергаментом.

Але вони були дуже дорогими! На виготовлення однієї такої книги потребувалися шкури з цілої череди телят. Люди шукали матеріал, з якого можна було б виготовляти книги, щоб вони були дешевшими.

Читайлик

  • В Африці вздовж річок є густі зарості болотяної рослини папірусу. Спочатку його використовували лише на будівництві. А згодом навчилися так обробляти волокна рослини, що почали виготовляти з них папір.  Відтоді з’явились книжки – сувої з папірусу. Писати на його сухих стеблах було зручно, але через кілька років такі «книги» ламались і розсипалися.

Справжній папір, на якому пишуть сьогодні,  люди навчилися виготовляти дві тисячі років тому. Тоді і почали у багатьох країнах писати на папері, саме писати, адже книги були рукописними. Одну книжку переписували іноді впродовж кількох років.

Друкар

Пізніше з’являються  й  друковані  книжки .Вони були набагато дешевші  за  рукописні:  папір  коштував  дешевше за  пергамент, та й  часу  для  виготовлення книг за  до допомогою  друкарського  верстата витрачалося  значно  менше.

  Першими українськими  друкованими  книжками стали  релігійні   книги,  надруковані  у  Кракові  та Празі та інших містах слов’янами – друкарями.        Найвідомішим першодрукарем    в  Україні був  Іван  Федоров.

     Іван Федоров — засновник книгодрукування в Росії та Україні. Свою діяльність розпочав разом з Петром  Мстиславцем у 1563 p. у Москві, де видрукував першу датовану російську книгу “Апостол”.

В 1566 p. Вони залишають Москву і переїжджають в Україну. За однією версією, це було зумовлено гонінням верхівки церкви, за іншою — культурна місія. Свою діяльність в Україні Федоров почав в Заблудові у маєтку гетьмана Григорія Ходкевича, де друкує “Учительнеє Євангеліє”. Після   від’їзду Петра Мстиславця до Вільно Іван Федоров уже один випустив “Псалтир” з “Часословом”.

Літературознавець

Із Заблудова він переїхав до Львова, де в 1573 p. заснував першу в Україні друкарню, а вже в 1574 p. виходить український “Апостол”.   1574 рік знаменний тим, що цього року вийшла “Азбука” — перша українська граматика.

Четверта його друкарня почала діяти в 1578 p. в Острозі, у маєтку князя К. Острозького, де було ще раз перевидано абетку. Вона призначалася для навчання дітей у школі, заснованій у місті. Тут же, в Острозі, І. Федоров випустив першу повну слов’янську Біблію кириличного шрифту, так звану Острозьку Біблію.

Свій життєвий шлях І. Федоров закінчив у Львові в 1583 p.

Книга :

Ось  така історія  української  книги і  книгодрукування. Я надаю  слово  Читайлику  ,  який  прийшов  з  бібліотеки.

Читайлик:

                        Книги ,  книги на полицях,

                        Завжди  тихо  поміж  них,

                         Та  яку  ти  не  розгорнеш,

                        Щось  цікаве  в   кожній  з  них.

 Так,  я  блукав поміж   стелажів   у  бібліотеці і відшукав  книгу  про  друкаря  Івана  Федорова  «Друкар книжок  небачених»   Оксани  Іваненко.    До  нас завітала  сама  Оксана  Дмитрівна  Іваненко. Наш журналіст з нею поспілкується.

  1. Рольова гра «Інтерв’ю з письменником»

Журналіст:

  • Розкажіть, будь ласка, про себе.

Оксана Іваненко:

  • Я - письменниця Оксана Дмитрівна Іваненко — автор багатьох книжок: літературних казок, реалістичних оповідань і повістей, творець біографічних романів про життя і творчість класиків української літератури. Усе життя дружила з наукою. Народилася 13 квітня 1906 року у Полтаві. Наша  родина була близькою до літератури. Батько працював редактором газети,   згодом викладав літературу у школі. А мама працювала вчителькою у притулку для дітей-сиріт. Саме вона прищепила мені і любов до рідного слова, до української поезії, до пісні. У сім’ї було двоє дітей —я  і старший від неї на два роки брат Дмитро.

Журналіст:

― Яким було Ваше дитинство?

Оксана Іваненко:

У мене було дуже щасливе дитинство. Письменники, книги ―  це було щось невід’ємне в житті всієї сім’ї. Перше, що я бачила, почавши ходити, на стінах між фото родичів, знайомих і друзів, ― портрети і фото письменників…

Журналіст:

Коли Ви почали писати?

Оксана Іваненко:

Писати почала я дуже рано, як тільки вивчилася читати, а читала я з чотирьох років. ... і в шість років вирішила видавати свій журнал. Він називався „Гриб”. Мій журнал, правда, після кількох номерів „прогорів”... Але я продовжувала писати нескінченні повісті”, уже навчаючись спочатку у гімназії, а потім у робітничій школі.» У домі була хороша бібліотека. Улюбленими моїми  письменниками з перших кроків самостійного читання стали Тарас Шевченко, Микола Гоголь.  Андерсен. Скільки себе пам’ятаю  моє життя завжди було пов’язане з дітьми.

Журналіст:

Як ставилися до Вашого писання однокласники?

Оксана Іваненко:

У гімназії до мого писання ставилися в класі з цікавістю і навіть використовували це. До контрольних робіт я завжди готувалася старанно, мусила написати три-чотири твори для подруг, а сама вже писала без чернетки в класі.

Журналіст:

  У кого Ви вчилися писати казки?

Оксана Іваненко:

  У жанрі казок найбільшими моїми вчителями були безіменні творці народних казок, мій улюблений письменник Ганс Крістіан Андерсен і творець дитячої радянської літератури ― Корній Іванович Чуковський.

Журналіст:

  • Який із творів ви б запропонували учням сьогодні розглянути?

Оксана Іваненко:

  • Крім казок цікавилась  історичною темою. В далекому 1947 році була написана художньо-документальна розповідь „ Друкар книжок небачених” — про першодрукаря Івана Федорова. Поряд з І. Федоровим змальовано образи інших діячів 16 століття: Максима Грека, Костянтина Острозького, Петра Мстиславця. Тож читайте цей  твір,  вивчайте  минуле України.

Журналіст:

  • Дякую вам за інтерв’ю.

Оксана Іваненко:

  • Дякую і вам.

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

  1. Робота  над  текстом твору.
  • Конкурс  на кращого читця прозового твору
  • Освіченим, розумним людям варто   вміти гарно  читати, ми  зараз проведемо  конкурс на  кращого   читця  прозового твору.( Учні  по  черзі  читають    розділ  «Найперший буквар»).
  • Бліц опитування  «Мікрофон»
  • Хто написав буквар?
  • Як виник задум написати буквар?
  • Які зміни відбулися в житті Івана після цього?
  • Що дізналися про сина друкаря та помічника Гриня?
  • Коло ідей (книга в житті людини, початок книгодрукування в Україні, батьки і діти, тернистий шлях книги)

                              

 

 

 

 

Завдання для творчих груп:

І група

  • Метод «Мозкова атака»
  • Жанр твору? (історична повість)
  • Чому історична повість?( в ній зображено історичні постаті, відтворено історію книгодрукування в Україні)
  • Тема твору? ( розповідь про початок книгодрукування в Україні, про відважних людей, які долали перешкоди на шляху до створення книги.)
  • Пригадати прислів’я та приказки про книгу.

 

ІІ група

  • Гра "Мозаїка"

Із записаних на окремих папірцях слів скласти вислів з твору, пояснити його.

 

  1. Хвилі, як, то, вище, доля, нижче, що,  ріка, коливає, та, то, свої.

(Доля ― як та ріка, що коливає хвилі свої то вище, то нижче).

 

  1. Його, вирощуй, хист, маєш, коли, ти, чого, до, плекай.

(Коли маєш ти хист до чого, плекай його, вирощуй).

  1. Ріки, це, всесвіт, що, книги, напувають.

(Книги ― це ріки, що напувають всесвіт).

ІІІ група

  • Гра «Перевтілення».

 – Ви всі – книжки шкільної бібліотеки. Складіть звернення до учнів школи, як треба поводитися з книгами.

   (Я – твій товариш і порадник. Не рви мене, не малюй на моїх сторінках, не бери мене брудними руками. Не бийся мною, не кидай мене. Зроби закладку, а не вкладай ручку чи олівець. Обгорни мене. Якщо порвалась моя сторінка – підклей мене).

  • Який висновок ви можете зробити з вище почутого?
  • Як ми можемо допомогти збереженню дерев?
  • Що дають нам зелені насадження?
  • В яких заходах ми вже приймали участь?

Вчитель: Пропоную вашій увазі відео «Етапи створення книги»

V. Підсумок уроку

  • Зняття емоційної напруги. Гра «Антистрес».

Зім’яти шматочки кольорового паперу.

  • Запрошення до участі в акції «Подаруй книжку бібліотеці».

– Діти, ви всі читачі нашої шкільної бібліотеки і громадяни країни Читалії. В бібліотеці ви знайдете багато цікавих книжок, дитячих журналів. Книжки ви можете запросити до себе на гостини, тобто брати читати додому. Ще в бібліотеці є книги, які все знають – словники, енциклопедії, довідники. Вони вам пояснять будь-яке незрозуміле слово та розкажуть про будь-що невідоме для вас.  Якщо у вас дома є книжки, які ви вже прочитали, то, з дозволу батьків, подаруйте їх бібліотеці для того щоб ці книжки змогли прочитати інші діти.

  • Продовж речення
  • Сьогодні на уроці…
  • Я змінив своє ставлення до….
  • Мені сподобалось…
  • Я б хотів…
  • Урок я завершую з … настроєм.

VI. Домашнє завдання

Диференційовані завдання до наступного уроку позакласного читання на тему «Наша слава не вмре, не загине»  ви знайдете у куточку читача і запишете в щоденники.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
29 жовтня 2018
Переглядів
1964
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку