Урок "Правопис складних прикметників разом і через дефіс"

Про матеріал
Урок формування компетентностей. Освітні цілі: Формувати предметну компетентність: навчити правильно писати складні прикметники, пояснювати орфограми правилами; виробляти навички гра¬мотного орфографічного письма, розвивати вміння за¬побігати помилкам у правописі прикметників; вихову¬вати самостійність у здобутті знань. Розвивати ключові компетентності: математична, ініціативність і підприємливість, вміння вчитися впродовж життя, соціально-громадянська компетентність, загально-культурна грамотність.
Перегляд файлу

Вчитель І.В.Федорович                                                                      

Урок української мови (6 клас)

Тема. ПРАВОПИС СКЛАДНИХ ПРИКМЕТНИКІВ РАЗОМ І ЧЕРЕЗ ДЕФІС

Освітні цілі:

Формувати предметну компетентність: навчити правильно писати складні прикметники, пояснювати орфограми правилами; виробляти навички гра­мотного орфографічного письма, розвивати вміння за­побігати помилкам у правописі прикметників; вихову­вати самостійність у здобутті знань.

Розвивати ключові компетентності: математична, ініціативність і підприємливість, вміння вчитися впродовж життя, соціально-громадянська компетентність, загально-культурна грамотність

Обладнання: роздатковий матеріал.

Тип уроку: урок формування компетентностей

 

ХІД УРОКУ

І. Актуалізація засвоєних знань.

1. Гра «Так - Ні». Якщо твердження правильне, учень говорить: «Так», якщо неправильне - «Ні».

  1. Прикметник - це службова частина мови? (Ні.)
  2. Прикметник відповідає на питання який? чий? (Так.)
  3. Прикметник виражає ознаку предмета або його належність комусь? (Так.)
  4. Прикметники змінюються за числами і відмінками? (Так.)
  5. Початкова форма прикметника -  називний відмінок однини жіночого роду? (Ні.)
  6. У реченні прикметник є означенням, рідше присудком? (Так.)
  7. Слова тепло, радісно, хоробро – прикметники? (Ні.)
  8. Прикметник – це самостійна частина мови? (Так.)
  9. Прикметник у реченні найчастіше пов’язаний з іменником? (Так.)
  10. Синій – це прикметник, чол.р., мн.? (Ні)
  11. Прикметники змінюються за родами? (Так.)
  12. Третій – це прикметник?(Ні)
  13. Весела – ж.р.,одн.?(Так)
  14. За значенням прикметники поділяються на якісні, відносні та присвійні? (так)
  15. Чи може прикметник з однієї групи переходити в іншу? Наприклад з присвійних у відносні. (Так: вовчий хвіст – вовчий погляд)
  16. Найбільш високий – складена форма вищого ступеня порівняння (ні)
  17. Вищий – проста форма вищого ступеня порівняння (так0
  18. Худенький – суфікс –еньк- (так)
  19. У суфіксах –ськ-, -зьк-, -цьк- завжди пишеться м’який знак.

2. Розподільний диктант (один біля дошки)

Перша колонка-н-, друга колонка –нн-.

Качиний, корінний, олов’яний, щоденний, осінній, морквяний, лебединий, ранній, щогодинний, незрівнянний, незліченний, неоцінений.

II. Засвоєння нових знань

1. Мотивація навчальної діяльності учнів.

1) Розв'язання проблемного завдання. «Згоден? — Не згоден? — Об­ґрунтуй!»

Деревообробний, історико-культурний, триповерховий — усі прикметники написані правильно.

2) Бесіда:

  • Яким способом утворені ці прикметники?
  • Чи можете ви пояснити, чому вони пишуться по-різному?
  • Чи важливо вам це знати? Чому?

ІІІ. Робота над темою уроку

  • Слово вчителя:

Складні прикметники часто вживаються в нашому мовленні. Щоб писати їх грамотно, треба добре засвоїти правила, які будете вивча­ти сьогодні.

  • Робота з підручником ст.176, виконати вправу 402.

2. Спостереження над мовним матеріалом (на дошці).
Проаналізуйте сполуки слів, з яких утворені прикметники за зв'яз­ками (підрядний, сурядний) і зробіть висновки про правопис склад­них прикметників.

Зразок: Ніжний дзвін (підрядний) — пишеться разом. Кислий і со­лодкий (сурядний) — пишеться через дефіс.

  1. Гостре лезо — гостролезий.
  2. Два кольори — двоколірний, двокольоровий.
  3. Чотири грані — чотиригранний.
  4. Будувати трактор — тракторобудівний.
  5. Вище зазначити — вищезазначений.
  1. Білий і синій — біло-синій
  2. Мова і література— мовно-літературний.

► Яку орфограму треба запам'ятати?

ІІІ. Вироблення вмінь і навичок

1. Вправа 404 (розібрати разом, виконати самостійно, перевірити)

2. Робота в парах. Перший ряд виписує прикметники, які пишуться разом, другий ряд – через дефіс.

(Середньо) вічний, (жовто) червоний, (вагоно) ремонтний, (дерево) обробний, (західно) український, (лимонно) жовтий, (жовто) гарячий, (кисло) солодкий,  (п'яти) річний, (гарний) прегарний, (життє)радісний, (українсько) англійський.

3. Робота у групах

Запишіть складні прикметники у два стовпчики: а) ті, що пишуться через дефіс; б) ті, що пишуться разом.

Брудно/зелений, лісо/степовий, південно/східний, південно/американський, льоно/збиральний, весняно/літній, прямо/кутний, плямисто/сірий, лікувально/оздоровчий, плодово/ягідний, рудо/волосий, магнієво/алюмінієвий, сто/метровий, поле/захисний, шляхо/провідний, громадсько/політичний.

Якщо ви правильно виконали завдання, з третіх букв записаних слів складеться початок вислову Т. Шевченка: «... і свій шлях широкий».

4. Навчальне редагування. Записати поданий текст виправити помилки, підкреслити опрацьовану орфограму. Пояснити написання складних прикметників.

Четвертий день вирує багато-людний ярмарок. Викочують селяни вози чорнобузкового, винограду, золотавих груш і червоно-боких яблук. Накопичують гори малахітових кавунів, сірозелених динь, темножовтих гарбузів. Чумаки ляскають по халявах батогами, прицінюються до круто-рогих волів. Голова йде обертом від різно-мовного гамору, галасування, рипіння возів  (За З. Тулуб).

IV. Підсумок уроку.

 Продовжте речення

  • Тепер я знаю…
  • Тепер я вмію…
  • Тепер я можу…

V. Домашнє завдання

 Вивчти правила §34, виконати вправу 406 (переписати, розкриваючи дужки, вивчену сьогодні орфограму підкреслити).

 

 

 

docx
Додано
22 січня 2023
Переглядів
1885
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку