Урок-проект "Горлиця звичайна"

Про матеріал
Навчальний матеріал оглиблює знання школярів про горлицю звичайну, її будову та різноманітність; формує уявлення учнів про пристосування птахів до польоту; ознайолює із живленням птахів та пристосуваннями до добування їжі; удосконалює вміння доводити й робити висновки; розвиває вміння висувати проблему та шукати шляхи її розв’язання; учить дітей робити висновки, узагальнення; формує вміння доводити власну думку;вчить працювати самостійно, в групах; виховує прагнення дбайливого ставлення до горлиці звичайної.
Перегляд файлу

ВИСОКОПІЧСЬКА ЗОШ І-ІІІ СТУПЕНІВ №1

 

 

 

 

 

Горлиця звичайна

 

 

 

 

                                                виконали

                                                учні 4 класу

                                                Високопічської ЗОШ І-ІІІ ступенів №1

                                                керівник: вчитель початкових класів

                                                Даниленко Наталія Вікторівна


 ГОРЛИЦЯ ЗВИЧАЙНА – ПТАХ РОКУ 2020

Мета проекту:поглибити знання школярів про горлицю звичайну, їх будову та різноманітність; формувати уявлення учнів про пристосування птахів до польоту; ознайомити із живленням птахів та пристосуваннями до добування їжі; удосконалювати вміння доводити й робити висновки; розвивати вміння висувати проблему та шукати шляхи її розв’язання; учити дітей робити висновки, узагальнення; формувати вміння доводити власну думку;вчити працювати самостійно, в групах; виховувати прагнення дбайливого ставлення до горлиці звичайної.

Використання методу проектів в початкових класах сприяє формуванню в школярів вміння висувати гіпотези, вибирати й аналізувати інформацію,  працювати з енциклопедіями, словниками, спеціальною літературою, використовувати можливості інтернету.  Учні вчаться проводити спостереження, систематизувати, узагальнювати отриману інформацію та робити висновки.

Механізми реалізації проекту:

Проект реалізовується за допомогою:

  • ілюстративне зображення горлиці звичайної;
  • вивчення та аналізу літератури з даної тематики.

Тривалість проекту: 2 тижні

Хід роботи над проектом.

І. Попередня робота.

На уроках природознавства поглибили знання учнів про птахів, їх будову і різноманітність; розширили знання про перелітних, осілих та кочових птахів, значення птахів у природі та житті людини..

ІІ. Підготовчий етап

  •      Розроблення плану проекту.
  •      Об’єднання дітей у групи.
  •      Ознайомлення з темою проекту.
  •      Проведення інструктажів.

ІІІ. Планування роботи.

  •      Ознайомлення учнів з метою роботи та завданнями для груп.
  •      Розподіл обов’язків між членами групи.
  •      Пошук учнями інформації, визначення шляхів виконання завдань.

ІV.Пошуковий етап.

Самостійна робота учнів над індивідуальними та груповими завданнями.

1-ша група.

  •                   Пошук інформації про опис та вороги горлиці звичайної.

2-га група.

  •                   Пошук інформації про місце проживання та  розмноження горлиці звичайної.

3-тя група.

  • Харчування горлиці звичайної.

4-та група.

  •                   Учні готують цікаву інформацію про горлицю звичайну.

V. Узагальнюваний етап.

Обговорення отриманих даних. Оформлення творчого звіту.

Тема. Горлиця звичайна – птах року 2020.

Обладнання: комп’ютер, телевізор, зображення горлиці звичайної.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА.

-Ось і все! Дзвенить дзвінок,

В гості йде до нас урок.

Сядьте зручно! Усміхніться

І на мене подивіться!

Треба дружно привітатись.

Добрий день!

 Дружно, голосно сказати.

Добрий день!

Вправо, вліво поверніться,

Один одному всміхніться.

 Ще раз дружно привітались.

Добрий день!

Вправа «Очікування»

  •                   Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

Орієнтовні відповіді учнів

Я очікую, що на уроці буде цікаво.

Я хочу дізнатися щось корисне та важливе.

Я очікую, що ми будемо працювати в групах.

Я очікую, що ми будемо працювати творчо.

  •              А я, у свою чергу, сподіваюсь, що ви точно і правильно висловлюватимете свої думки, будете активними, злагоджено працюватимете в групах.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

  •                   На попередньому уроці ми з вами говорили про птахів. Визначили, що птахів можна поділити на три групи: осілі, перелітні та кочові. Скажіть, яких птахів називають осілими, перелітними, кочовими? Яке значення птахів у природі? Як потрібно охороняти птахів?

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ.

Серед птахів символом цього року в Україні обрано горлицю звичайну.

Тому сьогоднішній урок буде присвячений захисту проекту «Горлиця звичайна - птах року 2020», над яким ви працювали протягом тижня.

ІV. ЗАХИСТ ПРОЕКТУ

  •       Чим же відрізняється горлиця звичайна від голуба та який спосіб життя ведуть вони? Відповіді на ці запитання нададуть учні 1-ї групи. Надаємо їм слово!

Виступ 1-ої групи

Повідомлення учнів супроводжується демонструванням малюнків.

 

 

 

Птах року 2020. Горлиця звичайна – Центр еколого-натуралістичної творчості  Білоцерківської міської ради

Опис

Стрункий птах розміром 26—29 см і масою 120-200 грам. Голова і шия світло-сизувато-сірі. На боках шиї по одній дуже виразвій плямі з вузьких чорних і сірувато-білих смуг. Спина бурувата; поперек і надхвістя світло-сірі. Плечові пера і більшість верхніх покривних пер на крилах чорні з широкою рудуватою облямівкою, через що птах зверху має характерний контрастний візерунок. Воло і верх грудей світло-сірувато-рожеві. Більша частина грудей і черево білуваті. Хвіст доволі довгий, клиноподібний; стернові пера, крім двох оливково-бурих центральних, сірувато-чорні з білою верхівкою. Дзьоб темно-сірий, ноги червоні; тонке навколоочне кільце голої шкіри жовтогаряче. Самці і самки забарвлені однаково. Оперення у пташенят, які залишили гніздо, рудувато-буре, візерунок зверху на крилах менш контрастний порівняно з дорослими птахами, строкатих плям на боках шиї немає, ноги темні.

Характерний звук, який подає горлиця звичайна у шлюбний період, можна передати як «турр-турр».

 

ВОРОГИ

Найнебезпечніші вороги горлиці – це хижі птахи, в основному, соколи. Горлиця літає швидше за решту голубів, що інколи дозволяє їй уникнути гострих кігтів сокола. Якщо пташка встигне долетіти до лісу – буде врятована,  але на відкритому просторі сховатися їй складно. Погані погодні умови становлять небезпеку для молодих і недосвічених птахів, що літають дуже низько, тому вітер несе їх під рушниці мисливців.

На початку літа є мало корму, тому горлиці вимушені часто залишати гнізда, щоб знайти собі їжу. Білки і сойки знищують третину всіх гнізд горлиць. Це відбувається на початку літа, тому втрати невеликі – горлиці можуть встигнути зробити другу кладку.

http://pryroda.in.ua/fesenko/files/2020/06/4.-CSC_0481-2-a-200x122.jpg

C:\Users\user\Desktop\контрольні роботи\1.gif

Виступ 2-ї групи

МІСЦЕ ПРОЖИВАННЯ

З кінця квітня до початку зимових перельотів у вересні горлиця зустрічається на лісистих і відкритих територіях, де вистачає дерев і чагарників. Її можна зустріти в гаях і на околицях сільськогосподарських угідь, де вона знаходить найбільше їжі. Але перевагу горлиця звичайно віддає  листяним лісам – на відміну від кільчастої горлиці,  яка селиться серед міських і сільських будинків. Вона полохлива,  схильна ховатися серед гілок дерев. Горлиця – перелітний птах, який в кінці літа вирушає на південь,  найчастіше до екваторіальної Африки – у у південні частини Сахари,  Сенегал.

 C:\Users\user\Desktop\контрольні роботи\2.gif

 

РОЗМНОЖЕННЯ

Період розмноження, з утворенням пар і висиджуванням та вигодовуванням пташенят, триває від травня до початку вересня. Прийнято вважати, що за один сезон гніздування у цього виду зазвичай буває лише одна кладка. Однак припускають, що на півдні країні окремі пари можу вивести два виводки пташенят.

Під час токування самець з шумом злітає вгору і повертається на попереднє місце, розкривши віялом хвіст. Він сідає на гілку дерева, роздуває зоб і часто кланяється, прагнучи привернути до себе увагу самки. Також самець, воркуючи і настовбурчивши піря, проходжується перед самкою з опущеним хвостом.

 Гніздо має примітивну структуру, воно невелике, нещільне й тонке, складене з дрібних гілочок, через які знизу нерідко можна побачити відкладені яйця. Тільки в окремих випадках пташка вистилає його шерстю або частинками рослин.  Птахи будують його на деревах і кущах зазвичай на висоті від 2 м і вище. Самка відкладає в гніздо одне або два білих яйця. Насиджування триває 13-14 днів.горлиця відкладає яйця в кінці травня – на початку червня, але іноді це може відбутися і у вересні. Тому батьки, відлітаючи на зимування, залишають напризволяще пташенят, які зявляються в другій кладці.  Батьки насиджують яйця по черзі.  Пташенята дещо менше ніж за три тижні починають літати. Після появи на світ пташенят вони разом беруть участь у вигодовуванні. Молоді горлиці залишають гніздо, ще не навчившись літати.

Горлиця звичайна

 

Горлиця звичайна - птах 2020 року в... - Ніжинський краєзнавчий музей ім.  Івана Спаського | Facebook

 

Виступ 3-ьої  групи

ХАРЧУВАННЯ ГОРЛИЦІ ЗВИЧАЙНОЇ

  1.               Окремо варто відзначити, що серед представників горлиць існують види, які можуть харчуватися змішаним кормом або зовсім бути вегетаріанцями. У першому випадку в основу раціону особин часто входять різноманітні молюски та комахи.
  2.               Птахи, які відносяться до виду вегетаріанців, часто включають в своє меню насіння вільхи, берези та сосни. Також вони харчуються зернами проса, гречки, пшениці, конопель і соняшнику. Проблема в тому, що коли горлиці викльовує насіння соняшнику, вони шкодять врожаю.
  3.               Саме тому, що розглядаються особини нерідко страждають від фермерів. В інших випадках такі птахи збирають інші насіння з землі. Таким чином вони не є шкідниками для людей. Зовсім навпаки, вони своїми діями допомагають фермерам. Птахи харчуються насіння непотрібних для людей рослин.
  4.               Так як на горлиць схожі практично всі особини з сімейства голубиних, на полях нерідко зустрічаються саме вяхирь. Така птиця є звичного для нас сизого голуба. До того ж у цих особин є ще десяток схожих видів. Варто відзначити, що загальна чисельність всіх голубів на планеті налічує близько 400 мільйонів особин.

Горлиця звичайна — Вікіпедія

Виступ 4-ої групи

Чи відомо тобі, що:

  • Спочатку горлиці годують своїх пташенят  «пташиним молоком». У ньому міститься багато жиру і білок. Воно утворюється в пташиному зобі – розширеній частині стравоходу.
  • Коли гнізду або пташенятам горлиці загрожує небезпека, вона прикидається пораненою, тягне крило по землі, прагнучи відвернути всю увагу на себе, і, таким чином, відводить ворога подалі від свого гнізда.
  • Споріднений вид горлиці звичайної – кільчаста горлиця – спочатку мешкала тільки на Балканах, але, з невідомих причин, почала швидко поширюватися в північно-західному напрямі. У п’ятдесяті роки ХХ століття вона вже населяла всю Європу аж до Скандинавії.
  • Всупереч усталеній думці,  горлиці поводяться одна з одною досить агресивно.
  • На відміну від голубів, горлиця, коли п’є, не закидає голови.

 

А ДІВЧИНА-ГОРЛИЦЯ ДО КОЗАКА ГОРНЕТЬСЯ

Цю невеличку пташину з ряду голубоподібних люди вважають втіленням ніжності та лагідності. Витончені обриси тіла, забарвлення спокійних відтінків ніби мимоволі кличуть замилуватися нею. Милу зовнішність доповнює і її голос — це тихе, приємне туркотіння. Тож не дивно, що в українському фольклорі птаха часто порівнюється з коханою дівчиною, найдорожчою і найріднішою для парубка. У багатьох культурах, зокрема й українському фольклорі, є символом подружньої вірності, кохання. Її воркування в деяких слов’янських пам’ятках символізує тугу не лише до коханої жінки, а й до рідної землі. Так, у визначній пам’ятці літератури Київської Русі «Повчання дітям» Володимир Мономах порівнює свою любов до вітчизни з горлицею, яка сумує на сулхому дереві: «Сядеть аки горлица на сусҕ древҕ желҕючи». Трапляється в давньоруських творах і порівняння горлиці з жінкою, яка оплакує коханого чоловіка. Люди часто асоціюють горлицю зі світлом, любов’ю і чистотою, певно тому з таким задоволенням спостерігають за цими птахами. І ці спостереження зазвичай дуже цікаві. Наприклад, те, що горлиці вибирають собі пару назавжди. А їхні голоси — сумні й дуже мелодійні, ніби дзюрчання струмочків.

https://day.kyiv.ua/sites/default/files/20-05-51/32_gorlytsasadova.jpg

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ

Вправа «Мікрофон»

  • Чи справдилися ваші очікування?
  • Що нового ви дізналися?
  • Що вам найбільше сподобалося на уроці?
docx
До підручника
Природознавство 4 клас (Андрусенко І.В.)
Додано
4 листопада 2020
Переглядів
629
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку