Урок "Речення. його граматична основа"

Про матеріал
Конспект уроку з української мови "Граматична основа речення. Головні члени речення"
Перегляд файлу

Тема уроку: Речення, його граматична основа.

Мета:

  • поглибити засвоєні в початкових класах знання про основні ознаки речення та головні члени речення;
  • удосконалити вміння відрізняти словосполучення від речення;
  • формувати вміння визначати межі речень і їхні граматичні основи;
  • розвивати логічне мислення, увагу, спостереження, уяву, пам'ять,  вміння аналізувати мовний матеріал;
  • виховувати мовну культуру.

Тип уроку:  комбінований урок

Обладнання: підручник, назви зупинок, картка «Слово, словосполучення, речення», дидактичний матеріал.

  Золота красуня — осінь-чарівниця!

 По землі ступає, золотом іскриться.

Надія Красоткіна

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

1. Забезпечення емоційної готовності

Уже дзвінок нам дав сигнал:

Працювати час настав.

Тож і ми часу не гаймо.

Роботу швидше починаймо.

ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ.

МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

  1. Слово вчителя

 -Діти, сьогодні на вас чекає урок-мандрівка в чудову країну синтаксису, де є місто  речень та вулиці               підметів і присудків.

 

 

 

 

 

- Метою нашої мандрівки є поглиблення знань, набутих у початкових класах, про головні члени речення, а також засвоєння знань про основні ознаки  речення.

- Прочитайте епіграф уроку. Чому осінь називають чарівниця, золота красуня? ?

 2. Запис у зошити теми уроку 

- Діти, запишіть дату нашої мандрівки. Чому місяць має таку назву?

- Рушаймо в путь!

 

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

Зупинка «Перевірочна»

1.Перевірка домашнього завдання 

2.  Лінгвістичний волейбол

Я «кидаю» запитання вам (в даному випадку м’яч), ви відповідаєте і повертаєте м’яча, якщо ж ви не знаєте відповіді, то переадресовуєте запитання товаришеві (м’яча).

      Як називається розділ науки про мову, який вивчає будову словосполучень і речень ….(синтаксис)

      Для називання чого вживається словосполучення … (предметів, їхніх ознак, дій)

      Як називаються зв’язки між словами у словосполученні…

      За допомогою чого встановлюємо змістовий зв'язок…(питання)

      Як називається слово, від якого ставимо запитання..

      Як позначаємо головне слово.. (Х)

      Як називається слово, до якого ставимо запитання?

      Граматичний зв'язок у словосполученні здійснюється за допомогою…(закінчення, прийменника)

      Словосполучення бувають… (поширені та непоширені)

      Із скількох слів складається поширене словосполучення( двох ібільше)

      Що не належить до словосполучень..

 

  1. Гра «Четверте зайве»

Завдання: знайти сполучення слів, що не є словосполученням.

 

  1. Журавлі відлетіли, золотисті кольори, рання осінь, ключі диких гусей.
  2. Зелене  і жовте,  сумно курличуть,  щедра осінь,  рум’яна калина.
  3. Суха трава, між деревами, темніє небо, подих вітру.

 

IV. СПРИЙМАННЯ І УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Зупинка «Теоретична»

  1. Мовне спостереження. Колективна робота

-          Завдання:  Прочитати. У чому, на вашу думку, полягає відмінність словосполучення від речення.

Чарівна осінь. Осінь – красива і журлива пора року.

-          Зверніть увагу на будову, як називаються слова, будівельним матеріалом чого є словосполучення та речення.

    Свої висновки порівняйте з матеріалом картки

 

Словосполучення

Речення

Складається щонайменше з двох слів

Може складатися з одного слова, групи слів

Має головне і залежне слово

Має граматичну основу (підмет і присудок)

Є будівельним матеріалом для речення

Є будівельним матеріалом для тексту, виражає закінчену думку

Речення – це одне або декілька слів, які виражають відносно закінчену думку.

 

  1. Робота з підручником. (самостійно). Пропущений матеріал.

-          Ознайомимося із теоретичним матеріалом, який вміщений у вашому підручнику. Уважно прочитайте. Дайте відповіді на запитання:

-          Що передає речення?

-          В усному мовленні чим відділяють одне речення від іншого?

-          Як пов’язані слова в реченні між собою?

 

  1. Пояснення вчителя

-          Усі слова в реченні пов’язані граматично. Речення має граматичну основу, тобто підмет і присудок. Граматична основа – це підмет і присудок. Головні члени не становлять словосполучення. Давайте з вами повторимо, що ми знаємо про головні члени речення. Запишемо речення.

 

У повітрі кружляє осінній листочок.

-          Визначимо головні члени речення. Шукаємо підмет. Що ми знаємо про нього? Як підкреслюється?

-          На які питання відповідає присудок? Як підкреслюється?

 

  1. ФІЗХВИЛИНКА

 

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

 

Зупинка «Практична»

 

  1. Вправа 104. Робота в парах

-          Поставте подані слова у такій формі, щоб із них можна було скласти речення. Утворені речення запишіть.

1 пара – 1,2 речення.

2 пара – 3,4 речення.

  1. Займи позицію

-          Кожен із вас витягує картки. На них записані словосполучення і речення. На дошці в різних місцях прикріплено аркуші із написами Словосполучення, Реченння. Кожен повинен підійти до відповідного аркуша, прочитати словосполучення чи речення і обґрунтувати свій вибір.

Сіре небо.

Прийшла осінь.

Сонечко прокидається пізно

Голі дерева.

Пронизливий вітер нахиляв дерева.

Килим із листя.

Осипається листячко з дерев.

Холодний дощ.

Зупинка «Розумники»

  1. Диференційоване завдання

І рівень

Записати речення. Підкреслити головні члени речення.

Незабаром завітає у гості зима. Дівчинка виспівувала веселу пісеньку. Пташки полетіли у теплі краї.

ІІ рівень

Зі слів скласти речення. Підкреслити граматичну основу.

Роси, на, падають, трави, холодні.

За, гониться, вітер, хмарами.

Я, за, сумую, днем, теплим.

ІІІ рівень

Скласти міні-твір (4-5 речень) на тему «Осінній день», використовуючи подані слова. Підкреслити граматичну основу.

Осінь, день, дерева, небо, дощ.

 

  1. Гра «Хто перший?»

- Ви отримуєте картки з текстом, в якому пропущено крапки й перше слово нового речення написано з маленької букви. Вам потрібно знайти межі речень і поставити в них крапки. В одному із речень підкреслити головні члени речення.

Прийшла осінь  на лісовій ліщині дозріли горіхи важкі коричневі жолуді падають з дубів лісовим мешканцям настав час заготовляти на зиму харчі лісові миші наповнюють свої нірки насінням  та горіхами моторні білочки ховають  у дупла дерев лісові горіхи й жолуді

 

Зупинка «Паремії»

  1. «Розумне перо»                                         

- Перед вами частинки речень. Спробуйте знайти другу частину речення. Утворені речення запишіть, визначте граматичну основу.

У доброго хазяїна восени     холодними сльозами.                         

Плаче жовтень                                                     все переможе.                                  

У листопаді зима  ворота одчиняє.

Листопад зимі          з осінню бореться.

Вперта праця                                                       й соломина не пропаде.

Відповідь: У доброго хазяїна восени й соломина не пропаде. Плаче жовтень холодними сльозами.

У листопаді зима з осінню бореться. Листопад зимі ворота одчиняє. Вперта праця все переможе.

 

  1. Лінгвістична задача

-          Записати народні прислів’я, вставляючи підмет чи присудок із довідки.

  1. І …  перед розумом никне!      2.  Кожна голова … свій розум.        3.  … всякому дає лад.
  1. Розумну річ приємно … .    5.   …  розуму вчиться цілий вік.    6.  Знання …  життя красним.

Довідка:  Розумний, сила, робить,  слухать, має, Чоловік.

Відповідь: 1-сила, 2-має, 3-розумний, 4-слухати, 5-чоловік, 6-робить.

 

Зупинка «Творча»

  1. Слово – словосполучення – речення

- Я вказую на учня і кажу: «Слово». Учень промовляє слово, яке йому подобається. Вказую на іншого учня і кажу: «Словосполучення». Учень складає із названим словом словосполучення. Кажу: «Речення». Учень складає із поданим словосполученням речення.

 

VІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Зупинка «Підсумкова»

«Я – тобі, ти – мені»

Спробуємо сформулювати запитання, які будуть стосуватися вивченої теми.

 

VІІ.  ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. ОЦІНЮВАННЯ

 «Мікрофон»

-          Чи сподобався урок?

-          Що нового ви дізналися на уроці?

-          Яке завдання було найцікавішим?

-          А найважчим?

Оцінювання наліпками

Найкращий на уроці.  За творчість. За зусилля.

 

VIІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Опрацювати  § 6 ст.66-68

На вибір:  вправа 106 або виписати з української літератури 5-6 речень, визначити в них підмет і присудок.

docx
Додав(-ла)
Дрозач Марина
Додано
15 березня
Переглядів
369
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку