Урок. "Речення з прямою мовою. Розділові знаки при прямій мові"

Про матеріал
Матеріал можна використати на уроках української мови в 5 класі при вивченні прямої мови та розділових знаків при прямій мові
Перегляд файлу

Урок № 40    Українська мова   5 клас

Тема:  Речення з прямою мовою.  Розділові знаки при прямій мові

Мета:

  • навчальна: формувати вміння розпізнавати пряму мову та слова автора, які її супроводжують; правильно інтонувати речення з прямою мовою, розставляти розділові знаки в реченнях  із прямою мовою, обґрунтовуючи їх уживання за  допомогою відповідних правил пунктуації;  удосконалювати навички роботи з таблицею та з підручником;
  • розвивальна: розвивати культуру усного й писемного мовлення,  логічне мислення, емоції, пам’ять, самостійність суджень, вміння узагальнювати;
  • виховна: виховувати кращі моральні якості людини.

Внутрішньопредметні зв’язки: пунктуація, орфографія

Міжпредметні зв'язки : література

Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу

Обладнання: мультимедійна презентація, картки, схеми

Хід уроку

  І. Організація класу (мовна розминка «Вітання»)

Учитель:

  • Давайте привітаємось,

 Давайте посміхнемося,

Давайте в очі глянемо,

 І всі тихенько сядемо.

II. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок

Перш ніж розпочати вивчення нового матеріалу давайте пригадаємо, що ми вже вивчили. Спробуємо пограти у футбол, але не простий, а мовознавчий. Ви будете «пасувати запитання» своїм однокласникам

  • Що називається реченням?( Найменша одиниця людського спілкування. За допомогою речення формується, виражається і повідомляється думка. Отже, речення є засобом вираження думки)
  • Які речення бувають за будовою?( Прості та складні)
  • З емоційним забарвленням речення поділяються на…(окличні і неокличні)
  • За метою висловлювання речення бувають…(розповідні, питальні, спонукальні)
  • Що таке граматична основа речення? (Підмет і присудок)
  • До другорядних членів речення належать… (додаток, означення, обставина)
  • Чим можуть ускладнюватися речення? (Звертаннями, однорідними членами речення, вставними словами)
  • Вставні слова і звертання у реченні підкреслюємо … (ніяк, бо вони не є членами речення)
  • Яке речення називається простим? ( Має одну граматичну основу)
  • Яке речення називається складним?(Речення, яке складається з двох або кількох простих речень, кожне з яких має свою граматичну основу)
  • Назвіть засоби зв'язку в складному реченні?(Сполучниковий, безсполучниковий)
  • Який зв’язок називається сполучниковим, безсполучниковим?

 

ІІ. Мотивація пізнавальної діяльності

Молодці добре  справилися із завданнями. А зараз послухайте вірш, який називається «Облітав журавель», автором якого є український поет Платон Воронько

Облітав журавель...

Облітав журавель

Сто морів, сто земель,

Облітав, обходив,

Крила, ноги натрудив.

Ми спитали журавля:

— Де найкращая земля?

Журавель відповідає:

— Краще рідної немає!

1.Що ми запитали у журавля?

2.Як ви думаєте, ви передали слова дослівно? Без змін? Нічого не додали?

3. Що відповів журавель? Повторіть слова журавля.

3. Як ви думаєте, ви передали слова журавля дослівно? Без змін? Нічого не додали?

Отже, ви передали слова, сказані героями дослівно і без змін.  Як  називаються ці слова? Сьогодні на  уроці про них і дізнаємось.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

  Відкрийте зошити. Запишемо число, класна робота та тему сьогоднішнього уроку

Тема: Пряма мова. Розділові знаки при прямій мові

Давайте сформулюємо завдання нашого уроку

Навчимося:

Розпізнавати…(пряму мову та слова автора);

Ставити…(розділові знаки);  

Складати…(речення з прямою мовою)

 

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

  1. Опрацювання теоретичного матеріалу
  • Робота з підручником ( с.179)
  • Робота з казкою

Щоб краще запам’ятали розділові знаки при прямій мові, давайте прослухаємоказку «Казка про Пряму мову» 

Було це колись давним-давно. Розповіла нам цю казку мудра бабуся Пунктуація, бо тільки вона і бачила цю дивну історію, а нам розповіла, щоб ми її запам’ятали і дітям своїм розказали.

Жили-були на світі розділові знаки: Лапки – козачки-близнючки, Кома, Знак питання та Знак оклику.

Поруч жила струнка дівчина Мова. Називали її всі Прямою  за те, що завжди передавала інформацію (говорила) прямо, точно, без змін. За це її козачки – близнюки любили та оберігали, завжди її захищали. Ставали завжди по обидва боки і нікого не підпускали до неї. Бачили люди її тільки у оточенні двох Лапок.

Не любили вони Слів автора, які жили недалеко. Бо ці слова були  балакуни. Вони завжди вказували кому належить мова, хто говорив. А ще обов’язково хотіли підступитись до Мови і почути, що вона говорить, щоб потім усім розказати.

Одного разу вони вирішили зайти спереду Прямої мови. Набрались хоробрості, стали великими і − в наступ. Але Лапки враз це помітили, взяли зброю – два щити (двокрапку), виставили їх наперед та й прикрили ними Пряму мову і себе. А Крапка стала ззаду і дивилась, щоб ніхто не підкрався.

Іншого разу вирішили Слова автора підкрастись підступно ззаду. Прибігла на допомогу Кома. Хіба може маленька дівчинка допомогти? Тому слова автора її не боялись. Але і тут не змогли перехитрити Козачків-близнючків. Вони виставили гострий спис (тире). Перелякались Слова автора гострого списа. А ззаду підбігла ще і Крапка. Оточили знаки Слова автора з обох сторін, злякались вони так, що стали маленькими.

З тих пір у пам’яті бабусі Пунктуації і залишились такими.

 

  1. Пояснення вчителя на основі аналізу речень за схемами

Із двома правилами розташування розділових знаків ви познайомились, а зараз за допомогою розданих схем з’ясуємо решту. Всі схеми запишемо в зошит

 

«П», — а.

«Ти — моє щастя», — шепотіла мати.

«П!» — а.

«Завдання буде виконано!» — запевнив Павло.

«П?» — а.

«Ти бачила виставу?» — запитала Марину подругу.

А: «П».

Мама попросила  Маринку: «Полий квіти».

А: «П?»

Я запитала сестру: «Ти вивчила вірш?»

А: «П!»

Старший вигукнув: «Це справжнє диво!»

«П,— а,— п».

«Ті школярі,— писав В. Сухомлинський,- які мало читають, дуже поверхово оволодівають знаннями».

«П,— а. — П».

«Яка чудова в нас земля,— думала Даринка.— І як гар­но працювати на ній».

Коментар учителя.  Отже, прямою мовою називається точно передане висловлювання певної особи. Пряма мова супроводжується словами автора, з яких стає відомо, кому належить пряма мова, за яких обставин і як вона була висловлена.

Пряма мова вимовляється як розповідне, питальне чи спонукальне речення залежно від мети висловлювання. Слова автора вимовляються прискорено тільки з розповідною інтонацією з деяким зниженням голосу.

3.Аналіз речень за схемами «Знайди помилку»

“П ,” – а.

“Дідусю, відпочиньте вже.”, - сказав Андрійко.

“П!” – а.

Молоде орля, та вище старого літає»! запевнив Павло.

“П?” – а.

«що ти хочеш сказати, Галю?» - питає Ганна Олексіївна.

А : “П”.

У кожній родині змалечку казали дитині: «не кидайся хлібом, він - святий» .

А: “П!”

Дідусь повчав: “Хто питає, той не блудить.

 

3. Валеохвилинка

  • Називати кольори, а не те, що написано:

синій, зелений, жовтий, червоний, жовтий, червоний, синій, зелений, зелений, червоний, синій, жовтий, червоний, зелений, жовтий, синій

  •  «Крила метелика» (учні часто моргають очима без напруження (10-15 разів). Вправу повторюють 4-5 разів)

 

  • «Сова» (учень на рахунок один, два заплющує очі, а на три – розплющує. Вправу повторюють 4-5 разів)

4.Тренувальна вправа (робота біля дошки)

Виконайте вправу 488( Спишіть речення, ставлячи пропущені розділові знаки. Обґрунтуйте вживання розділових знаків при прямій мові. У якому реченні є звертання?)

 

5. Робота в групах:

Знайти пряму мову, слова автора. Розставити розділові знаки. Виправити помилки. Правильно записати речення.

1 група

Зображення 1 з 3

Каденю́к Леоні́д Костянти́нович − Герой України, перший космонавт незалежної України.

Знайдіть пряму мову, слова автора. Розставте розділові знаки. Виправте помилки.

1. Перший космонавт незалежної України Леонід Каденюк кореспондентам сказав на космічний корабель «Колумбія» я взяв Шевченків «Кобзар» і материн рушник .

2. У космосі з американськими космонавтами я організував два вечори української пісні. Американцям так сподобалися наші пісні, що вони почали вивчати українську мову пригадує Леонід Костянтинович.

Перевірний варіант

Зображення 1 з 3

Каденю́к Леоні́д Костянти́нович Герой України, перший космонавт незалежної України.

 

1. Перший космонавт незалежної України Леонід Каденюк кореспондентам сказав: «На космічний корабель «Колумбія» я взяв Шевченків «Кобзар» і материн рушник» .

2. «У космосі з американськими космонавтами я організував два вечори української пісні. Американцям так сподобалися наші пісні, що вони почали вивчати українську мову» − пригадує Леонід Костянтинович.

2 група:

Зображення 3 з 3144

 

 

 

 

 

 Віталій Кличко − Герой України, український боксер, учений-педагог, політик, громадський діяч, меценат.

Володимир Кличко- Олімпійський чемпіон з боксу у надважкій ваговій категорії. Чемпіон світу з боксу.

Знайдіть пряму мову, слова автора. Розставте розділові знаки. Виправте  помилки.

1. Володимир Родіонович, батько боксерів, вигукнув відчуваю гордість за своїх синів! Вони, без сумніву, козацького роду

2.Коли ти був маленьким, батьки дали мені завдання наглядати за тобою. І це завдання вони ще не відміняли жартує Віталій Кличко

 

Перевірний варіант:

Зображення 3 з 3144

Віталій Кличко − Герой України, український боксер, учений-педагог, політик, громадський діяч, меценат.

Володимир Кличко − Олімпійський чемпіон з боксу у надважкій ваговій категорії. Чемпіон світу з боксу.

1. Володимир Родіонович, батько боксерів, вигукнув: «Відчуваю гордість за своїх синів Вони, без сумніву, козацького роду!»

2. «Коли ти був маленьким, батьки дали мені завдання наглядати за тобою. І це завдання вони ще не  відміняли», − жартує Віталій Кличко.

 

 V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

  • Творча робота

Роздивіться фотографії. Складіть і запишіть речення за змістом зображеного.

Складіть речення за схемою:

«П!» − а.

Складіть речення за схемою:

«П», − а.

Складіть речення за схемою:

«П?» − а.

 Складіть речення за схемою:

А: «П».

  • Самостійна робота

Спишіть речення, поставте розділові знаки

1.Лис подумав   Сьогодні гарна пора для полювання.

2.Лис перший заговорив до звірів   Любі мої, не бійтеся мене!

3.Звірі зраділи   Так ти тепер будеш нашим царем?

4. Тут він був! Шукайте його! – кричали передні.

5.От добрий і премудрий цар!    вигукнули звірі.  

6. Як це йому вдалося нас одурити?    питали один в одного звірі.

  • 6

VI. Рефлексія1

1. Метод «Незакінчене речення»

2.Бліц-опитування

Якщо ви з висловлюванням згодні, то плескаєте в долоні два рази, а якщо ні – мовчите

 1.Пряма мова на письмі береться в лапки і починається з великої літери (так)

2.Якщо перед прямою мовою стоять слова автора, то після них ставиться тире (ні)

3.Лапки ставляться  перед крапкою, але після знака питання чи знака оклику(так)

4.Прямою мовою називається точно передане висловлювання певної особи(так)

5.Пряма мова супроводжується словами автора, з яких стає відомо, кому належить пряма мова, за яких обставин і як вона була висловлена (так)

Ось ви й поаплодували собі за чудову роботу на уроці

  1. Оцінювання

 

  1. Домашнє завдання

 Параграф 63; вправа 493

  Складіть і запишіть 4-5 речень із прямою мовою

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використані джерела:

https://www.schoollife.org.ua/491-2017/

https://www.schoollife.org.ua/tema-pryama-mova-rozdilovi-znaky-pry-pryamij-movi-tekst-5-klas-ukrajinska-mova/

http://osvita.ua/school/lessons_summary/mova/53647/

http://filolog-zosh1.ucoz.ua/load/5_klas/konspekti_urokiv/prjama_mova_rozdilovi_znaki_pri_prjamij_movi_plan_konspekt/6-1-0-137

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Чепчеренко Наталя Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
24 березня 2019
Переглядів
39143
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку