Урок "Рептилії. Особливості будови та життєдіяльності.Різноманітність."

Про матеріал
"Рептилії. Особливості будови та життєдіяльності.Різноманітність." Розробка уроку 7клас
Перегляд файлу

 

             КЗ "Шполянська  загальноосвітня  санаторна школа - інтернат                             

                                       Черкаської обласної ради"  

 

 

 

 

 

 

                                                   

                     Рептилії. Особливості будови та життєдіяльності.

                                                  Різноманітність.

                                    (конспект уроку біології у 7 класі)

 

 

 

                                                                              

 

                                                                          

                  

                                                    

 

 

 

 

                                                                                           Підготувала:

                                                                                Танцюра Наталії Борисівни

                                                                                    вчитель біології та хімії

Тема:  Рептилії. Особливості будови та життєдіяльності. Різноманітність.

Цілі уроку:

освітня: узагальнити знання учнів із теми «Рептилії»; поглибити  знання про особливості будови та життєдіяльності, різноманітності  плазунів, їх значення у природі та житті людини. Здійснювати екологічне виховання учнів .

розвивальна: розвивати творчі здібності дітей, логічне мислення, увагу, пам'ять, вміння порівнювати і робити висновки .

виховна: виховувати в учнів бережливе ставлення до тварин, художньо-естетичні смаки, почуття любові до природи рідного краю, почуття колективізму та відповідальність за спільну справу.

Базові поняття й терміни: рептилії, грудна клітка, пойкілотермні тварини, серпентарії.

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.

Ключові компетентності:  усвідомлення ролі рідної мови для ефективного спілкування та культурного самовираження. Розуміння  сучасних технологій, здатність застосовувати їх в практичній діяльності.

Обладнання: підручник, робочий зошит, виставка художньої літератури, малюнки плазунів, мультимедійна дошка, аудіозаписи пісень, прислів’я, загадки, словник, кросворд «Плазуни».

                                                        ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП                                                                                                                        

     Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

1) Емоційне налаштування

- Я рада зустрічі новій із вами, любі діти.

  Нові знання чекають вас старанно лиш учіться.

  Всім вам бажаю я високих балів

  Потрібно лиш,щоб ви активно працювали.

2) Вправа «Очікувані результати»

Учням пропонується написати на стікерах, чого саме вони очікують від уроку.

II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ Й АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

  1) Слово вчителя

- Вашим домашнім завданням було підготувати інформацію про Червону книгу України та плазунів, які занесені до неї.

  2) Виступ учнів:

1.Червона книга України – офіційний державний документ, який містить перелік видів тваринного і рослинного світу, що є найрідшими і перебувають під загрозою зникнення, в межах території України .    

    Вона містить узагальнені відомості про поширення, сучасний стан цих видів, причини скорочення чисельності та заходи щодо збереження й відтворення.

    Вперше видана  у 1966 році. У нашій країні в 1980 році. Червону книгу назвали так тому, що червоний колір – це сигнал, який попереджає про небезпеку, що нависла над великим багатством природи .

    У книзі є такі сторінки: червоні, жовтогарячі, жовті, білі, зелені, а є ї чорні сторінки – це колір трауру. На чорних сторінках записані назви тварин і рослин, які вже зовсім зникли на землі. На червоних сторінках – рідкісні або які перебувають під загрозою знищення. На жовтогарячих записані рослини і тварини, які можуть скоро стати зникаючими.

2. Плазуни, занесені до Червоної книги України:

Гадюка степова – Ряд Лускаті ;

Черепаха болотна – Ряд Черепахи ;

Гекон кримський – Ряд Лускаті ;

Жовтопуз – Ряд Лускаті ;

Мідянка – Ряд Лускаті ;

Полоз лісовий - Ряд Лускаті ;

Тритон карпатський – Ряд Лускаті ;

Слонова черепаха – Ряд Черепахи.

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ                                                                                   

    Слово учителя.

    Дуже давно, у мезозойську еру плазуни неподільно панували на суші, у повітрі і навіть у воді. Не випадково цю еру називають «віком  ящерів».

- Які ж саме тварини  залишилися до наших днів ?

- Чому ці тварини викликають у людей  цікавість та відчуття страху, відрази?

 ІV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ

- Тема нашого уроку «Рептилії. Особливості будови та життєдіяльності. Різноманітність». Сьогодні ми з вами розширимо знання про плазуні, їх значення, спосіб життя, заходи з охорони цих дивовижних тварин.  

 Епіграф :                  

      « Якби краса душі людини,

         Могла природи досягти,

         Тоді б ніколи ми не знали –

         Ні сліз, ні горя, ні біди»                    

 V.  ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ                                                                                           

     1). Розповідь учителя  з елементами бесіди                                                                                                                                                                         

     Плазуни, або рептилії в порівнянні із земноводними є наступним етапом пристосування хребетних тварин до життя на суші. Плазуни з’явилися на Землі близько 300млн. років тому, коли клімат став сухішим, хоча й залишився досить спекотним. Давні рептилії походять від земноводних стегоцефалів. Плазуни, які пристосувалися до наземних умов, дали величезну різноманітність видів. Вони повністю підкорили сушу.

    2). Повторення вивченого матеріалу

Метод «Кубування»

Завдання : охарактеризувати ряди плазунів: Дзьобоголові, Лускаті, Крокодили, Черепахи. (учні повідомляють інформацію)

Грань 1.

 *До наших днів з найдавніших плазунів дожив тільки один вид Дзьобоголових – гатерія. Що ви про неї знаєте?

Виступ учнів:

Гате́рія — єдина представниця розповсюджених у давні часи дзьобоголових рептилій — тварини проіснували майже 200 млн років без істотних змін будови Зовні гатерії схожі на ящірок, завдовжди 50 – 70 см. У гатерії особливо добре розвинений дивний орган – «третє око». Воно має рогівку, кришталик, сітківку і відкривається між тім’яними кістками - реєструє освітлення і підвищення температури. Гатерія — нічна істота, живе у норах альбатросів та інших океанічних птахів, при цьому ніколи не поїдає їхніх яєць і пташенят (нахлібництво). Живе 100—200 років. Малята народжуються з яєць через 15 місяців. Живиться червами, комахами , молюсками.У наш час гатерії збереглися  на островах поблизу Нової Зеландії .

Підсумкове слово вчителя:

Цей вид практично знищений свинями, щурами та собаками, завезеними з Європи. Нині він занесений до Міжнародної Червоної книги .

 Грань 2.

 *Ряд лускаті - найчисельніша група тварин, які поширені на всіх континентах, окрім Антарктиди, живуть у найрізноманітніших умовах. Що вам про них відомо?

Виступ учнів:

Лускаті - це найчисленніша група плазунів. Нараховує понад 6 тис. видів. Різноманітні за розмірами і зовнішнім виглядом. Включає ящірок, змій, хамелеонів. Тіло вкрите роговими лусками, різної форми та розмірами .

До представників належать ящірка прудка, ящірка зелена, ящірка живородна, ящірка піщана. Ящірки живуть парами в нірках, де потім зимують.

Ящірки – роздільностатеві організми. Запліднення внутрішнє відбувається на суходолі. Самка відкладає яйця (від 6 до 16)  та зариває їх у ямку або нірку. Яйця вкриті м'якою волокнистою шкірястою оболонкою, яка захищає їх від висихання. Білкова оболонка розвинена слабо, жовтка — багато. Через 50-60 днів народжується молода ящірка. З органів чуттів слід назвати довгий, роздвоєний на кінці язик, який ящірка постійно висовує з рота, користуючись ним, як органом дотику.

  Хамелеони здатні змінювати забарвлення своєї шкіри , уподібнюючи його до кольорів тієї місцевості, де їм треба залишитися непоміченими.

  Гекони – нічні дрібні ящірки, які добре лазять по стовбурах дерев, скелях, стінах будинків, навіть по стелі.

  Варани -  найбільші в світі ящірки, завдовжки 3,5м, вони поширені в Південній Азії, Африці, Австралії, полюють на дрібних савців і птахів, поїдають диких свиней  .

  Агами -  наземні або деревні ящірки, що живуть у жарких пустелях.  

  Ігуани - великі ящірки до 1, 5 метра, які живуть тільки  в західній півкулі, деякі види мешкають у воді, навіть у морі .

 Веретільниці - нешкідливі ящірки, серед яких є безногі форми, їх часто убивають, вважаючи зміями. Часто страждає від схожості зі змією корисна безнога ящірка – веретільниця ламка (медянка).   

   Жовтопуз - найбільша безнога ящірка в Україні, поширений у Криму.

Має зелене  або сіре забарвлення, живляться комахами, молюсками, павуками, червами, поїдають багато шкідників сільського господарства. На відміну від земноводних, їхнє життя не залежить від води. Тіло ящірки струнке видовжене, розчленоване на голову, шию, тулуб, кінцівки та хвіст. Шкіра суха, вкрита лусками , залоз практично нема. Така шкіра дозволяє організму зберегти воду.

Підсумкове слово вчителя:  

У природі іноді трапляються ящірки з коротким хвостом. Пояснюється це здатністю ящірок відкидати хвіст. Якщо несподівано наступити  ящірці на хвіст, вона миттєво обламує його, а сама тікає. Згодом у неї відростає новий хвіст (явище регенерація), але хребет у ньому не відновлюється.

Грань 3:

*Змії - представники класу Плазуни, Ряду Лускаті, це високоспеціалізовані безногі лускаті. Що вам про них відомо ?

Виступ учнів:

  Вони пристосовані до особливого виду пересування – повзання, у них дуже довге тіло, позбавлене кінцівок. Маючи гнучке тіло, вони можуть дуже швидко пересуватися по землі. При цьому рухатися вперед зміям допомагають численні рухомі ребра і великі черевні щитки.

   Очі у змії не мають вік і тому ніколи не закриваються. Третя повіка приросла, тому змія не моргає.  Зовні очі покриті міцної прозорої шкірочкою, яка захищає їх від засмічення. Подібно до ящірок, змії мають довгий, роздвоєний на кінці язик, який допомагає їм відшукувати їжу.Більшість змій неотруйні. Вони вбивають свою здобич зубами або душать, обвиваючись навколо неї. В отруйних змій декілька передніх зубів великі, мають усередині канали, по яких стікає отрута. Часто язик змії називають жалом , але це не так. Язик змії неотруйний, це орган дотику і смаку .

   Найбільші змії – це удави. Вони повільно і дуже обережно підповзають до здобичі, кидаються на неї і душать, обвиваючись кільцями у кілька витків.

   Серед отруйних змій в Україні живе звичайна гадюка. Укус гадюки небезпечний для людини, може призвести до смерті.

   Отруйними є кобра, гримуча змія, піщана ефа.

    У Тихому і Індійському океані живуть морські змії. Вони дуже отруйні.

Підсумкове слово вчителя:

   Зміїну отруту використовують у медицині. Отруйних змій утримують у спеціальних розплідниках – серпентаріях, де у них беруть отруту.

Грань 4:

*Ряд Крокодили – це найбільш високоорганізовані плазуни, які пристосувалися до напівводяного способу життя .

Виступ учнів:

Крокодили – налічується 21 вид поділених на 3 родини (Алігаторові  7 видів, Крокодилові  13 видів, Гавіалові  1 вид)

   У  них  плоске видовжене тіло, вкрите роговою лускою, під якою є міцні кісткові пластини. Очі розміщені зверху на голові, ніздрі — високо на кінці видовженої морди. У крокодила довгий мускулистий хвіст, стиснутий з боків, короткі могутні ноги.

Алігаторові - 7 видів, зубів не видно з пащі. Вони не риють ям у піску, відкладають свої яйця у гнізда, які будують, нагрібаючи гілки, листя, ґрунт і рештки рослин, траву. Таке гніздо заввишки до 1 м, ширина основи — до 2 м. Самка охороняє кладку і молодь.

Крокодили й алігатори — хижаки.

У воді крокодили швидко пливають  завдяки сильним рухам дужого хвоста, звиваючись усім тілом.

Під час полювання тварини можуть  робити стрімкі кидки й майже вистрибувати з води, кидаючись на здобич.

   Крокодили живуть у воді, на суходіл виходять рідко, розмножуються, відкладаючи яйця, які вкриті міцною вапняною шкарлупою.

   Крокодили - досить великі хижаки ( до 10 м завдовжки). 

Підсумкове слово вчителя:

   Вони є об’єктами промислу, високо цінуються крокодиляча шкіра та м'ясо. Останнім часом успішно розвивається штучне розведення крокодилів.

    Грань 5:

*До ряду Черепахи відносяться близько 250 видів, які живуть на суходолі або у водоймах. Що вам про них відомо?

Виступ учнів:

Ці рептилії відрізняються від інших наявністю кісткового панцира, у якому міститься тулуб, можуть ховатися голова, кінцівки та хвіст. Панцир має верхню та нижню половину.

   Верхня половина складається з кісткових пластинок, з якими зливаються ребра і більша частина хребта. Нижня половина утворена шкірними пластами, з якими зливаються грудина та ключиці. Ззовні панцир вкритий роговими щитками. Форма панцира пов'язана із способом життя черепах: у наземних видів він високий, куполоподібний, часто горбкуватий, у прісноводих — низький, сплощення і гладкий, у морських має обтічну краплеподібну форму.

   Розмноження черепах протікає однотипно . Після спаровування, що здійснюється в більшості випадків на суші, самиці відкладають яйця в глекоподібну ямку, яку вони викопують задніми ногами.Яйця кулясті білого кольору, покриті твердою вапняною шкаралупою. Лише у морських черепах яйця покриті м'якою шкірястою оболонкою. Число яєць, що відкладаються, коливається у різних видів від декількох штук до сотні. Багато черепах мають декілька кладок протягом сезону.

    Черепахи в основному живуть у тропіках і жарких пустелях. В Україні можна зустріти болотну та степову черепах. Найбільша – слонова черепаха  (довжина до 2м, маса до 200 кг). У наш час чисельність цих тварин різко скоротилася, вони занесені до Червоної книги. Супових або зелених черепах (маса до 450 кг),  пірати використовували як живі консерви, беручи з собою в плавання.

Підсумкове слово вчителя:

   Багато черепах зараз знаходяться на межі зникнення. Вони є об’єктами промислу для отримання м’яса . Практично всі види черепах потребують охорони .

Грань 6:

*Яке значення плазунів?

Виступ учнів:

Значення рептилій у природі полягає в тому, що вони є регуляторами чисельності як дрібних хребетних тварин так і безхребетних та служать поживою для інших тварин.

Зміїну отруту використовують у медицині. Змії  та ящірки знищують комах і дрібних гризунів – шкідників сільськогосподарських культур.

Високо цінується крокодиляча шкіра та м'ясо.

Черепахи є об’єктами промислу для отримання м’яса, а  роговий панцир черепах використовують для виготовлення різних виробів.

Підсумкове слово вчителя:

До Червоної книги України внесено 8 видів плазунів: мідянка, полоз жовточеревий, полоз лісовий, гекон кримський, жовтопуз, полоз леопардовий, полоз чотирисмуговий, гадюка степова східна.

VІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ І ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ УЧНІВ

1). Робота  в групах (з картками)

1. Завдання: охарактеризувати внутрішню будову плазунів.

    1 групаопорно – рухова система.

Складається з скелета і м’язів. У скелеті можна виділити такі відділи: череп, хребет, скелет кінцівок і пояси кінцівок. У плазунів добре розвинена м’язова система. Вони мають міжреберні м’язи.

   2 групадихальна система.

Плазуни дихають тільки легенями. Повітря в легені потрапляє через систему спеціальних органів: гортань, трахея, два бронхи.

   3 групакровоносна система.

Кровоносна система – замкнена, складається з трикамерного серця (два передсердя, один шлуночок), кровоносних судин , для неї характерні два кола кровообігу ( велике і мале). У крокодилів  на відміну від інших плазунів серце чотирикамерне.

   4 групавидільна система.

Видільна система складається з парних нирок, що лежать вздовж хребта, сечоводів і клоаки.

   5 групанервова система.

Головний мозок плазунів менш розвинений, ніж у птахів та ссавців, проте мозочок розвинений добре, що пов'язано зі складною координацією рухів.

 

 

2). Вправа «Так чи ні» (сигнальні картки)

Чи висовує крокодил язик ? (ні)

Плазуни дихають легенями ? (так)

Третє око в ящірок розташоване на потилиці ? (ні)

Чи  зимують тритони у воді ?(ні)

Кровоносна система у плазунів замкнена ? (так)

Ящірки – теплолюбові істоти ? (так)

Змії всі – отруйні ? (ні)

Хамелеони здатні змінювати забарвлення ? (так)

3). Вправа «Упізнай плазуна».

(Назвати плазуна, зображеного на мультимедійній дошці).

4). Вправа «Третій зайвий»

1. Ряд Лускаті.

Ящірки, змії, крокодили.

2. Ряд Крокодили.

Кайман, алігатор, варан.

3. Ряд черепахи.

Слонова черепаха, зелена черепаха, піщана ефа.

5). Творче моделювання

« Установити відповідність між рядами плазунів та їхніми характерними рисами» ( використання мультимедійної дошки)

     Ряди  плазунів                                        Характерні риси

 Дзьобоголові                                  Найбільш високоорганізовані плазуни.

 Лускаті                                           Мають кістковий панцир.

 Крокодили                                     Тіло вкрите роговими лусками.

 Черепахи                                        Збереглися тільки на островах біля Нової  

                                                         Зеландії.

     

6). Гра «Відгадай, хто я» (загадки)

( використання мультимедійної дошки)

Вставити замість крапок пропущені слова .

 

Хто повзе серед трави ?

Чи лякатися , чи ні ?

То нас ... злякав – хитрун :

Неотруйний він плазун . (вуж)

                                                                    Дивіться – очі в різні боки ,

                                                                    Ще й різнокольорові боки .

                                                                    Він колір завжди змінить свій.

                                                                    … - ось він який . (хамелеон)

Я вас завжди попереджаю ,

Що жартів я не забуваю .

Вас капюшоном налякаю .

Ще й окуляри поковтаю. (кобра)

                                                               

                                                                 На малайських островах

                                                                 Ящірка живе - …  .

                                                                 Між братів своїх найбільша ,

                                                                 Найпрудкіша , найспритніша . (варан)

7). Метод “Кошик ідей»

На дошці значок кошика , в який умовно зібрані відповіді на питання .

Яка найбільша змія ?                                              (удав)

Назвіть найбільшу безногу ящірку в Україні.   (жовтопуз, поширений в Криму)

Яка найбільша ящірка в світі ?                              (варани , до 3, 5 м)

Які черепахи зустрічаються в Україні ?               (болотна та степова)

Якою їжею живляться змії ?                                  (тільки тваринною )

Чи отруйний язик змії ?                                          (ні, це орган дотику і смаку)

Де збереглися гатерії ?                                           (поблизу Нової Зеландії)

8). Інтерактивна вправа. «Назвіть тварину»

      ( використання мультимедійної дошки)

Прочитайте текст і назвіть тварину, до якого ряду вона належить:

1.  Це дрібні нічні ящірки, які добре лазять по скелях, стовбурах дерев і стінах будинків. На їхніх пальцях є розширені пластинки з мікроскопічними волосками, які дозволяють цим тваринам бігати навіть по стелі. (гекони, Ряд Лускаті)

2.  Вони повільно і дуже обережно підповзають до здобичі, кидаються на неї і душать, обвиваючись кільцями у кілька витків. (удави, Ряд Лускаті).

3.  Вони живуть у норах альбатросів та інших океанічних птахів, при цьому ніколи не поїдають їхніх яєць і пташенят. (гатерії, Ряд Дзьобоголові)

9). Вправа «Коштовні перлинки»

     Прочитайте і поясніть  народні прислів’я:

Хвіст рятує голову.

Ужалений змією боїться і вірьовки.

Сльози як у крокодила.

Ящірка маленька та зуби гострі.

Повзе як черепаха.

10). Кросворд  «Плазуни»

1. Червякоподібна змія з маленькими недорозвиненими очима. Веде підземний риючий спосіб життя. (Сліпун)

2. Тварина, схожа на ящірку. Тіло стиснуте з боків, очі великі. Малорухлива. Живе на деревах або кущах. Забарвлення тіла може швидко змінюватися.      

   (Хамелеон)

3. Плазун, тіло якого вкрите панциром. (Черепаха)

4. Плазун з довгим вузьким  тілом без кінцівок. Очі вкриті прозорими повіками.   (Змія)

5. Поширена неотруйна змія. (Вуж)

6. Велика ящірка. Живиться дрібними ящірками, зміями, дрібними ссавцями. Живе в Середній Азії. (Варан)

7. Великий хижий водяний плазун. Живе в водоймах тропічних країн.   

                                                                                                                (Крокодил)

 

 

 

 

 

7

3

 

 

2

 

6

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

п

л

а

4 з

у

н

и

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VІІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ, ВИСНОВКИ                                                       

       Інтерактивна вправа «Мікрофон».                                                                                        Сьогодні ми вивчили …

Знання, отримані на уроці, мені потрібні для …                       

Мені сподобалося …

VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацювати параграф 28.

2. Пов. Особливості дихальної системи плазунів.

3. Підготувати цікаву інформацію про ряди Плазунів.

 

 

 

 

 

                         

 

 

 

 

 

                                   

 

                                      Використані джерела інформації:

1. Біологія: підруч. для 7-го кл. загальноосвіт. навч. закл. / В.І. Соболь.  Камянець - Подільський : Абетка, 2015.

2. Біологія: підруч. для 8-го кл. загальноосвіт. навч. закл. / Запорожець Н., Влащенко С. Видавництво: АН ГРО ПЛЮС Рік: 2008.

3. Біологія : підруч. для 7 класу загальноосвіт. навч. закл. / Н. В. Запорожець, І. І. Черевань, І. А. Воронцова; за ред. К. М. Задорожного. — Х. : Вид-во «Ранок», 2015.

4. Біологія. 7 клас : розробки уроків / І. О. Уварова. — Х. : Вид-во «Ранок», 2015. — 304 с. — (Серія «Сучасний майстер-клас»).

5. Біологія. 7 клас. Задорожний К. М.— Х. : Вид. група «Основа», 2015. —

128 с. — (Серія «Мій конспект»).

 

1

 

 

doc
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
11 лютого 2020
Переглядів
1966
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку