Урок "Різноманітність тварин у природі."

Про матеріал

Розширити поняття звірі, птахи, комахи; сформувати елементарні поняття риби, земноводні, плазуни; вміння розрізняти тварин цих груп; формувати вміння визначати істотні ознаки тварин, знаходити зайвий об'єкт серед їх сукупності, класифікувати,розвивати уяву; виховувати допитливість, пізнавальний інтерес, прагнення дітей до самовираження й самореалізації у пізнавальній діяльності.

Перегляд файлу

Тема. Різноманітність тварин у природі.

Мета: розширити поняття звірі, птахи, комахи; сформувати елементарні поняття риби, земноводні, плазуни; вміння розрізняти тварин цих груп; формувати вміння визначати істотні ознаки тварин, знаходити зайвий об'єкт серед їх сукупності, класифікувати,розвивати уяву; виховувати допитливість, пізнавальний інтерес, прагнення дітей до самовираження й самореалізації у пізнавальній діяльності.

Обладнання: таблиці, ілюстрації різних тварин, картки із завданнями.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І.Організаційний момент.

1)Перевірка готовності до уроку

II.Актуалізація опорних знань.

1.Фронтальне опитування

-Яку тему ми почали вивчати ?

-Доведіть, що тварини належать до живої природи ?

-Навіщо тварини необхідні у природі ?

-Чим живляться тварини ?

III.Оголошення теми і мети уроку .

-Сьогодні ми помандруємо у царство тварин.

- На Землі живе більше 1 млн. 500 тис. різноманітних тварин. Хоча всі вони різні, проте багато з них мають щось подібне. Виходячи з того, що цілий ряд тварин має багато спільного, їх об'єднали у групи.

IV.Вивчення нового матеріалу.

1. Розповідь вчителя з елементами бесіди за планом.

- Ви знаєте, що світ тварин, що населяє нашу планету різноманітний. Вони живуть на суші, в землі, деякі пристосувалися до життя у воді. Частини тіла всіх тварин відрізняються розмірами, формою, окрасою.

- Розгляньте малюнок лисиці та оленя.

- Розкажіть про цих тварин за планом.

- Як називається цей вид тварин? (звірі)

- Що спільного між ними ?

- Чим вони різняться ?

В Україні живе 108 видів звірів. За будовою тіла, розмірами і зовнішнім виглядом звірі різноманітні. Серед них є карлики і гіганти. Всі звірі є дбайливими батьками: вони турбуються про своїх дітей, доки ті не стануть самостійними.

Висновок: Тварини, тіло яких вкрите шерстю, називають звірами. Вони вигодовують малят молоком

2.Порівняння сови і синиці.

-Розгляньте малюнки сови і синиці.

-Чим вкрите їх тіло ?

Висновок: Тварини, тіло яких вкрите пір'ям, називають птахами.

- Яких птахів ви знаєте?

- А які птахи є в нашій місцевості?

- На Землі живе понад 8600 видів птахів, в Україні зустрічається - 360. Ці тварини добре пристосувались до польоту. Тіло вкрите пір'ям, яке добре захищає від холоду. Розміри дуже різні. Птахи є окрасою природи та її друзями.

- А чи відомо вам, що найвищий птах в Україні - сірий журавель. Зріст його досягає 1 м 20 см.

Легенда про дятла.

Я розповім легенду про дятла. Одного разу на Великдень чоловік пішов до лісу зрубати дерево. Тільки він почав роботи, як до нього прийшов старий дід і сказав: „Не рубай дерево. Іди до дому , у тебе буде достатньо грошей , щоб купити дрова й жити без злиднів". Чоловік так і зробив. Жив він добре, але наступного року він подумав: „Піду до того дерева, попрошу ще грошей". Прийшов чоловік до лісу і почав рубати дерево.

Тут і з'явився старий дід. Він зрозумів, що чоловіка до лісу привела жадібність. Тоді дідусь мовив: „За твою жадібність перетворю тебе у птаха, стукай усе життя по деревах". Так і з'явився птах дятел.

2.Робота з книгою, (с. 136)

-Про яку групу тварин ви прочитали? (плазуни)

- Чому їх так назвали?

-Чим вкрите їх тіло?

-Які тварини належать до плазунів.

-Чи бачили ви їх коли-небудь у природі?

-Як вони рухаються: бігають чи повзають?

-Хто вдома має черепаху?

-Черепахи, ящірки, змії, крокодили - це плазуни. На суші вони плазують, тобто пересуваються, повзаючи. Тіло плазунів вкрите сухими лусочками. Цим вони відрізняються від звірів та інших тварин.

-В Україні зустрічається 20 видів плазунів. Тіло складається з голови, тулуба, хвоста. Час від часу плазуни линяють, тобто скидають стару шкіру. Вони живуть повсюди (в воді, лісах, пустелях, степу, горах) немає їх лише там де дуже холодно. Взимку вони залягають в сплячку.

-200 мільйонів років тому плазуни були господарями на Землі. Вони заселяли воду і сушу і літали у повітрі. Давні плазуни вимерли. Сучасні плазуни - ящірки, змії, черепахи, крокодили. їх налічується близько 600 видів, які живуть у воді, лісах, степах, пустелях, горах. Плазунів немає лише там, де дуже холодно.

3.Продовження розповіді з елементами бесіди.

А) Аналіз виду «земноводні».

- Діти, погляньте на цю тварину - Це жаба.

- Чим вкрите її тіло? (вологою шкірою)

Так, тіло жаб, тритонів, вкрите м'якою, вологою шкірою. Якщо шкіра пересохне, то тварина загине. Тому ці тварини проводять деякий час у воді, а решту - на суші. Вчені їх об'єднали в одну групу і назвали земноводні.

- Поміркуйте, з яких двох слів складається ця назва ?

На Землі налічується близько 2100 видів земноводних. Серед них на Україні - 17. Тіло вкрите слизькою шкірою. Воно складається з голови, шиї, тулуба, передніх і задніх ніг. У деяких є хвіст. Ось жаба озерна. Це найбільша жаба на Україні. Довжина її тіла - 17см. Все життя вона проводить у воді, або поблизу неї. Зранку і ввечері жаба вистрибує на берег, але в разі небезпеки, стрибає у воду.

Б)Аналіз виду «риби».

- Як, на вашу думку, називають тварин, які живуть у воді, а тіло їх вкрито лускою?

- Так, це риби .

- Де живуть риби? Риби можуть жити як у солоній, так і у прісній воді.

- Яких риб ви знаєте?

- Чим дихають риби?

- В нашій країні налічують понад 200 різноманітних видів риб. Тіло у них складається з голови, тулуба, хвоста. Воно сплюснуте з боків і вкрите лускою та слизом. Завдяки такій будові тіла, риби швидкорухаються у воді. Плавають риби за допомогою хвостового плавця, якому допомагають інші плавці. Дихають зябрами.

Цікаво, що найбільшою рибою, яка живе у прісних водоймах України, вважається сом. У 2 роки сом досягає довжини 50-60 см, а у 25 років важить 110 кг і має довжину тіла понад 3 м. У минулому вимиту і висушену шкіру сома використовували замість скла, бо вона була прозорою і міцною, б. Аналіз виду «комахи».

- А тепер давайте подумаємо, чому цих тварин віднесли до групи комах. Розглянемо будову мурашки. (На дошці зображення комахи).

Її тіло поділено на 3 частини: голова, груди, черевце. Комахи мають 6 ніг. На голові є очі, вусики і рот. Зе допомогою вусиків вони відчувають запах. Нюх у комах дуже добрий, це допомагає їм у пошуках їжі. На Землі живе близько 1млн. різноманітних комах. Скільки всього комах живе на нашій планеті неможливо перелічити, як неможливо перелічити листя на деревах.

2.Фізкультхвилинка.

3.Хвилинка-цікавинка.

А чи знаєте ви, що...

Найсильніша на Землі істота — не тигр, не лев, не слон, а жук-гнойовик скарабей. Ця комаха підіймає і переносить на своїй спині вантаж, який у 850 разів важчий за масу її тіла;

Шпак працює на добу 17 годин, ластівка — 18 годин, стриж — 20 годин;

Кількість ікринок у риб сягає від кількох тисяч (форель) до кількох мільйонів (осетрові);

У середині лютого ведмедиця народжує в барлозі одне — двох малят; ставкові та озерні жаби взимку зариваються в мул непромерзаючих водойм;

Вужі зимують у підземних норах кротів, ховрахів, хом'яків.

V.Узагальнення отриманих знань.

1.«Мозкова атака» (робота в парах).

Доведіть, що черепаха — плазун, хоча її тіло вкрите не лусочками, а панциром.

Доведіть, що їжак, вкритий голками, належить до групи звірів.

2.Гра «Розумник».

-Чому змія висовує язик? (Висовуючи язик, змія аналізує запахи, що є у повітрі)

-Яка ящірка може дивитися на всі боки одночасно? (Хамелеон)

-Що відчувають комахи вусиками? (Смак та запах)

-Яка комаха відчуває смак ногами? (Бджола)

-Який звір літає? (Кажан)

3.Загадки.

1)Що воно за дивна птиця Світла денного боїться?

Дзьоб гачком, великі очі

1 не спиться їй щоночі. (Сова)

2)У нашої бабусі Сидить дід у кожусі.

Проти печі гріється,

Без води вмивається. (Кіт)

3)Очі на рогах, а хата на спині. (Равлик)

4)Крила є, а не літає. Ніг немає, а не наздоженеш. (Риба)

5)3 хазяїном дружить, будинок вартує,

6)Живе під ганочком, а хвіст бубличком. (Собака)

VI.Підсумок уроку.

1.Підсумкова бесіда.

-Яка група тварин вам найбільше сподобалась і чому?

-Чи є у вас вдома тваринка?

-До якої групи вона належить?

-Чому ви так вирішили?

2. Домашнє завдання.

- с. 133-138 Підготувати розповідь про улюблену тварину.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кузурман Ольга
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
22 лютого 2018
Переглядів
4703
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку