Метою є поглибити поняття «рослини-організми»; сформувати в учнів уявлення про особливості живлення і дихання рослин; розвивати вміння міркувати, правильно висловлювати свою думку; виховувати дбайливе ставлення до рослин;
дати учням знання про значення зернових продуктів як найголовнішого джерела енергії; дати поняття про поживні речовини, які містяться в хлібі; розширити уявлення про асортимент хлібобулочних виробів; проінформувати щодо харчової цінності продуктів; ознайомити учнів з поняттями та засобами підтримання нормальної ваги;
розвивати вміння з користю вживати зернові продукти; виховувати бажання вести здоровий спосіб життя.
Природознавство
Тема. Рослини – живі організми, джерело поживних речовин і кисню на землі
Мета:
Обладнання: таблиця, зошит «Абетка харчування», картки із зерновими продуктами.
Тип уроку: інтегрований (природознавство, основи здоров’я)
Хід уроку
І. Організаційний момент
Продзвенів дзвінок -
Починається урок.
Кожен день – завжди і скрізь,
На заняттях та у грі,
Сміливо, чітко говоримо
І тихенько сидимо.
II. Актуалізація опорних знань
— Назвіть царства живої природи. (Рослини, Тварини, Гриби, Бактерії)
— Чому рослини називають «зеленим одягом» Землі? (Тому, що рослини зеленого кольору)
— Назвіть групи рослин, про які ви дізналися з підручника. (Квіткові, хвойні, папороті, мохи, водорості)
— Наведіть приклади різних видів рослин. (Хвойні: ялини, сосни; квіткові: волошка, ромашка)
— За якими ознаками люди розрізняють різні види рослин? (Рослини різних видів несхожі між собою, а рослини одного виду дуже схожі).
III. Повідомлення теми та мети уроку
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про ознаки рослин-організмів.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Робота за підручником (с. 81–83)
— Пригадайте! Частиною якої природи є рослини? Пригадайте, чим відрізняються дерева, кущі, трав’янисті рослини.
— Наведіть декілька прикладів листяних і хвойних дерев.
— Подивіться довкола себе — і ви побачите величезну кількість організмів: тварин, рослин, грибів. Людина — також організм, частина живої природи.
Для того щоб орієнтуватися у світі організмів, учені поділили їх на царства: Рослини, Тварини, Гриби, Бактерії.
— Поміркуйте! Які ознаки властиві організмам?
— Усім організмам потрібна їжа як джерело енергії для життя і розвитку.
Однак способи живлення рослин і тварин дуже різняться. Тварини живляться іншими організмами, які вони невтомно вишукують. А рослини нікуди не поспішають. Усе, що їм необхідно для живлення, є в довкіллі. Для живлення рослинам потрібні: сонячне світло як джерело енергії, повітря, вода і солі з ґрунту.
Рослини, як і всі інші організми, дихають, розмножуються, ростуть і розвиваються.
— Запам’ятайте! Рослини — це організми, яким властиві живлення, дихання, розмноження, ріст і розвиток.
Здатність рухатися — важлива ознака всіх живих організмів. Рослини, на відміну від тварин, здаються нам нерухомими, але вони рухаються, коли ростуть і розвиваються, повертають своє листя і квітки до сонця.
— Розгляньте малюнок 62 і назвіть етапи життя рослини.
— Розгляньте малюнок 63 і розкажіть про дихання і живлення рослин.
— Запам’ятайте! Поживні речовини утворюються тільки на світлі.
— Яким є значення рослин на Землі?
— Запам’ятайте! Рослини створюють умови для життя на Землі!
Висновки
— Про що ви дізналися в рубриці «Для допитливих»?
2. Розгадування загадок
Хоч білий, вата не така,
Мене зробили з молока. (Сир)
Били, колотили, на стіл положили. (Масло)
Ріжуть мене ножакою,
Б’ють мене ломакою,
Зате мене отак гублять,
Що всі мене дуже люблять. (Морозиво)
Не сіють, не жнуть,
Не печуть, не варять,
А всі його їдять
І без нього жити не можуть. (Молоко)
– На які поживні речовини багаті молочні продукти?
– Які молочні приказки ви знаєте?
( Кров з молоком. Купатися в молоці. Як сир у маслі.)
– Прочитайте які молочні продукти вживала ваша сім’я протягом тижня і в якій кількості?
3. Розповідь вчителя
Сива давнина… В печері біля вогню сидить старійшина племені. Чоловіки повернулися з полювання ні з ним. А запаси вичерпані. Що буде з плем’ям ? На світанку старійшина вирядився шукати їжу. Довелося йти далеко, бо поблизу стоянки всі їстівні корені уже зібрали. Сонце піднімалося все вище. Старійшина продовжував пошуки. І раптом на протилежному схилі побачив він незнайомі рослини. На їхніх стеблах погойдувались колоски. Що в них?
Багато тисяч років тому людина відкрила злакові рослини. В усіх кінцях світу археологи знайшли стародавні стоянки людини, а в них – зерно.
(Розгляд малюнків зернових культур)
Загадки:
Є рослина в нас така,
Що від неї кінь скака. (Овес)
Не чоловік не звір, а має вуса. (Ячмінь)
Сидить у ложці,
Звісивши по ножці. (Локшина)
Повен пень головень. (Галушки)
Місили, місили,
Ліпили, ліпили,
А тоді – хіп, та в окріп!
А вже наостанку –
В масло та сметанку.
Хто зуміє відгадати,
Того будем частувати. (Вареники)
4. Фізкультхвилинка
Для початку потягніться,
Туди – сюди оберніться.
Далі – рук і ніг хитання,
Низько-низько присідання.
Стрибу-стрибу вище хати,
Кілограмам не догнати.
V. Узагальнення й систематизація отриманих знань
1. Робота в зошиті, сторінка 8
– Роздивись поле із злаковими рослинами. Підпиши біля мішечків їх назви.
– Розкажи яких злаків ти вживаєш найбільше. У якому вигляді?
– До кожного злаку, що на полі придумай три страви, які можна з нього приготувати.
2. Розповідь вчителя
Вироби з круп широко застосовуються у харчуванні дітей. Виробляють крупи із різних зернових культур.
Найбільшу харчову цінність має гречана крупа, на другому місті стоять: вівсяна крупа, вівсяні пластівці та толокно.
Рис – багатий на крохмаль, він легко перетравлюється і засвоюється організмом.
Манна крупа – легкозасвоювана та висококалорійна крупа. Яка рекомендується для дітей дошкільного віку.
3. Робота в зошиті, сторінка 9
– Допоможіть Питайлику виявити з чого отримуємо вівсянку, манку, макарони.
Розповідь вчителя: з пшеничного борошна виробляють макаронні вироби. Більшу харчову цінність має житнє борошно. Його використовують для приготування різних страв (млинці,вареники, пельмені, випічка), а також соуси, заправки.
Хліб – це висококалорійний продукт, який містить більшість необхідних людині поживних речовин. Головною складовою хліба є вуглеводи.
Хліб є основним продуктом харчування. Його можна їсти з будь якою стравою, він робить їжу смачнішою.
Усім відоме прислів’я «Хліб - усьому голова»
Хлібу – наш самий низький уклін. З ним пов’язано багато обрядів та звичаїв.
Ось він хлібчик духовитий,
З хрустом кірочки смачним.
Ось він теплий, мов налитий.
Щедрим сонцем золотим.
І на стіл у кожен дім
Завітав, з’явився він.
(Діти пригощаються хлібом)
4. Робота в групах
— Доведіть, що рослина — живий організм.
— Чи змогли б тварини жити без рослин? Доведіть свою думку.
— Чи змогли б люди жити без рослин? Доведіть свою думку.
— Як ви розумієте вислів: «Охороняти рослини означає зберігати життя на Землі»?
— Поміркуйте! Складіть схему, яка ілюструє, що дають рослини тваринам і людині.
5. Робота в парі
— Поміркуйте, яку участь у живленні рослини беруть корінь, стебло, листки.
7. Робота в зошиті «Абетка харчування», сторінка 10
а) розв’язати кросворд
б) хлібні задачки
8. Розповідь вчителя
– Не слід їсти каші, макарони із виробами з борошна з хлібом, це може викликати надмірну вагу тіла, ожиріння. Але і відмовлятися від хліба не можна, бо організм, що росте недоотримає цінні харчові речовини, а це негативно відбивається на самопочутті і працездатності школяра.
Денний раціон хліба і круп 6 – 11 порцій. Але потрібно обмежувати вживання тістечок і тортів.
9. Гра «Ланцюжок»
Із записаних на дошці слів складіть ланцюжок, який показує шлях
зернятка до хліба.
Борошно, зернятко, колосся, росток, рослина, зерно, хлібина, тісто.
10. Гра «Знавці»
Робота в зошиті «Питання для роздумів»
VІ. Підсумок уроку
Рефлексія
Прочитайте висновки на с. 83.
— Назвіть ознаки всього живого у рослин?
— Коли рослини виділяють кисень?
— Коли рослини поглинають кисень?
— Якими органами дихають рослини?
— Чи рухаються рослини? Наведіть приклади.
VІІ. Домашнє завдання
Прочитати і відповідати на запитання, с. 81–83.