Урок розвитку зв'язного мовлення. Написання есе "Чому важливо співчувати один одному"

Про матеріал
Урок розвитку зв’язного мовлення. Привабливим нас робить гарний настрій. Написання есе «Чому важливо співчувати один одному?» Мета уроку: формувати уміння складати під керівництвом вчителя есе, розвивати творчий потенціал учнів, їх продуктивне та критичне мислення, вдосконалювати уміння чітко й грамотно висловлювати свої думки, висловлювати свій почуття, структурувати інформацію, установлювати причино-наслідкові зв’язки, збагачувати словниковий запас учнів, ознайомити з поняттям «дизайн-мислення», вчити відчувати настрій іншої людини.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок розвитку зв’язного мовлення

 

Привабливим нас робить гарний настрій. Написання есе

«Чому важливо співчувати один одному?»

Картинки по запросу картинка гарний  настрій

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Якщо ви хочете, щоб ваше життя посміхалося вам, подаруйте йому спочатку свій гарний настрій.

                                                                                                    Б.Спіноза

 

                             Урок розвитку зв’язного мовлення

 

Тема.  Привабливим нас робить гарний настрій.

Мета. Формувати уміння складати під керівництвом вчителя есе, розвивати творчий потенціал учнів, їх продуктивне та критичне мислення, вдосконалювати уміння чітко й грамотно висловлювати свої думки, висловлювати свій почуття,  структурувати інформацію, установлювати причино-наслідкові зв’язки, збагачувати словниковий запас учнів, ознайомити з поняттям «дизайн-мислення», вчити відчувати настрій іншої людини.

Обладнання та наочність: портрети видатних людей, аудіозапис пісні «Весела пісенька», мультимедійний супровід, картки настрою людини, картки для роботи в групах, сюжетні картки.

Міжпредметні зв’язки: етика, основи здоров’я , літературне читання,   музичне мистецтво, природознавство.

 

Хід уроку

  1. Організаційний момент.

 

Діагностична вправа «Кольоровий настрій»

Мета: діагностування емоційного стану дитини, розширення індивідуальної емоційної сфери; розслаблення, зняття стресів, підняття настрою та тонусу.

Обладнання: на ватмані намальоване коло, розділене на сектори: червоний – активність, фіолетовий – сум та тривога, жовтий – спокій та задоволення, зелений – задумливість, мрійливість.

Завдання. Прислухайтесь до себе. Що ви відчуваєте: радість чи сум, спокій чи тривогу? Чому? Якого кольору ви уявляєте свій настрій?

Діти мають поставити свої фішки-сердечка на той сектор кола, який відповідає їхньому настрою.

 

  1. Мотивація навчальної діяльності.

Яке поняття я  описую?

Він спокійний, мрійливий, гарний, чудовий, відмінний, піднесений, життєрадісний, веселий, бадьорий, грайливий, але може бути печальний, кислий, ворожий, похмурий, поганий, песимістичний.

Так, це-настрій.

  1. Оголошення теми й мети уроку.

Яка інформація сьогодні чекає на вас?

  • Що таке настрій і яким він може бути?
  • Наскільки позитивною людиною ви є?
  • Які можна придумати оригінальні подарунки для підняття настрою?
  • Чи може поганий настрій викликати стрес?
  • Яку музику для підняття настрою варто послухати?

На основі почутої інформації напишемо есе «Чи треба вчитися керувати своїм настроєм?».

  1. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.

Що ж це за такий стан – настрій?

Під настроєм прийнято розуміти загальний емоційний стан людини і ті психічні процеси, переживання, які можна спостерігати протягом якогось певного часу, а також поведінку цієї людини. Тобто настрій – це внутрішній стан душі людини разом з почуттями і думками.

І добре, коли людина має гарний настрій, який передається і оточуючим.

 Але, на жаль, не завжди людина перебуває лише у хорошому настрої, оскільки тут задіяно багато чинників, які відбиваються на нашому емоційному стані: погане самопочуття, магнітні бурі, гормональний фон, відчуття голоду і навіть погода. А оскільки у людини може бути різний настрій, то і вираз обличчя може кардинально відрізнятися:

http://case.edufuture.biz/uploads/Keyses/Nastriy_ua/10.jpg

 

Настрій людей видає не лише міміка обличчя, але і рухи, постава, поза, в якій вона знаходиться, і навіть те, як вона складає руки.

Якщо людина знаходиться в прекрасному настрої, то, як правило, вона відчуває себе впевнено, не робить жодних зайвих рухів і руки в неї розслаблені. А ось при поганому настрої можна спостерігати у людини стиснуті кулаки, безсило опущені руки і плечі, а в очах – апатію або тривогу.

Навіть за ходою людини можна визначити, в якому настрої вона знаходиться. Якщо у неї все відмінно складається, то і хода рівна, впевнена, плечі розпрямлені, рухи точні.

Питання:

Кого з однокласників ви вважаєте позитивною людиною? Чому?

     Як ви думаєте, однокласники вважають вас позитивною людиною?

 

Біологічна природа зміни настрою.

Чому настрій змінюється так часто, і не завжди ним можна управляти? Одні люди «носяться» зі своїм настроєм, поширюючи депресію і песимізм на тих, хто їх оточує, а інші – покращують настрій, знаходячи мотиватори навіть у буденних речах. Якщо «щось» про настрій знати, то життя набуває зовсім інших контурів і фарб.

З людиною, в якої відмінний настрій, приємно спілкуватися, оскільки від неї відходить позитив і доброзичливість. І, справді, навіщо всім підряд демонструвати, що в тебе «не все о’кей»? Тим більше, не так вже і складно навчитися керувати своїм настроєм і перемикатися лише на добрі емоції.

Напевно, кожен з вас помічав, що життя, як зебра: то все навколо прекрасно, все виходить і настрій на вищому рівні, то, навпаки, все дратує, валиться з рук, нічого не виходить, та і бажання що-небудь робити відсутнє. Чому це відбувається? Просто здібності людини виконувати різного роду роботу підкоряються біоритмам. І таких біоритмів декілька.

Щомісяця кожна людина стикається з критичними днями. В кожного біоритму є, як мінімум, три критичні дні. Вони бувають на початку циклу, в середині, в кінці і при зміні фаз з негативної на позитивну:

 

http://case.edufuture.biz/uploads/Keyses/Nastriy_ua/6.jpg

 

У критичні дні вплив біоритму на людину має непередбачуваний характер. У цей період спостерігається знесилення, перепади емоційної поведінки, зниження сприйняття та інші життєві неприємності.

 

Послухайте історію  яка сталася з ведмедиком  Умкою.

     На далекій півночі серед великих снігів є крижана печера. У ній живе маленьке   ведмежа Умка.

    Це особ­ливе ведмежа — воно вміє думати. Умка дуже любить навчатися! Але найцікавіше — це його думки, які бу­вають різними.  Інколи вони схожі на святковий феєрверк—яскраві, швидкі, виблискують, гра­ють, літають. Для Умки світ навкруги здається таким різнобарвним! У його голові з'являються прекрасні ідеї—тоді у нього і настрій чудовий. Ведмежатко мріє, щоб ці хвилини ніколи не за­кінчувалися.

    Але не завжди думки схожі на феєрверк. Інколи вони, як океан, спокійні та тихі, світлі, як відображення в чистій і прозорій воді. Коли думки такі, він відчуває себе впевнено й добре. Ведмежа  мріє, щоб так було завжди, щоб душев­ний спокій ніколи його не покидав.

      Та часом Умка почувається дуже погано, навіть бридко. Те, що відбувається з ним, нагадує щось неприємне й понуре. Тоді його думки схожі на каламутну воду в негоду. Умка нази­ває їх гидкими. У такі хвилини ведмежатко хоче якомога швидше позбутися неприємного стану. Йому хочеться якнайшвидше відчути себе знову щасливим. Але що для цього робити, він не знає. Тому сидить і чекає, чекає, чекає…..?. 

Сюрпризний момент (три склянки з водою).

- Коли Умкі добре, йому все вдається, він усім задоволений і всіх любить. У цей час його настрій схожий на чисту воду, і думки у нього ясні та чисті (показую склянку з чистою водою).

 - Коли йому на думку спадають чудові ідеї, настрій буває прекрасним, радісним, думки стають схожими на салют: вони блищать, переливаються, як вода у цій склянці (кидаю у другу склянку блискітки й розмішує їх паличкою).

     Та буває, що йому погано, думки сумні й неприємні. Тоді вони схожі на темну, каламутну воду (кидаю шматочок глини у третю склянку).

 

Навіщо людині необхідний гарний настрій?

а) він допомагає нам берегти як фізичне, так і психологічне здоров'я;

б) є сприятливим грунтом для благополучного спілкування між людьми;

в) є хорошим стимулом для розвитку і життєдіяльності;

г) лише в гарному настрої людині легко справлятися з будь-якими життєвими труднощами;

д) лише гарний настрій і позитивне налаштування сприяють загальній успішності людини.

 

Здоров’я

Люди з піднесеним настроєм хворіють у два рази рідше, ніж «погано налаштовані», тому що позитивна людина вміє стійко долати труднощі і негаразди, і рідше впадає в депресію.

А оскільки гарний настрій позитивно впливає на кровообіг і поліпшення життєдіяльності шкірних покривів, то такі люди повільніше старіють і виглядають молодшими за свої роки.

Життєрадісні люди легше переносять стрес і біль, а також уміють долати серйозні хвороби.

У будь-якій життєвій ситуації намагайтеся не піддаватися негативним емоціям, адже радіти життю і перебувати у гарному настрої це не лише приємно, але і необхідно. 

Як говорить гросмейстер Каспаров, коли він програє шахову партію, що псує йому настрій, то він дозволяє собі посумувати з цього приводу один вечір. А на ранок потрібно думати про майбутні перемоги.

Для того, щоб краса і здоров'я тішили вас довгі роки, необхідно знати основні секрети здоров'я:

На стан організму здатні позитивно впливати деякі продукти, а особливо ті, що містять калій, який допомагає організму впоратися зі стресом:

 

Як поліпшити свій настрій?

У кожного бувають моменти, коли його «відвідує» поганий настрій. 

Але не варто впадати у відчай, а краще скористатися деякими методами, які сприяють підвищенню настрою. І таких методів декілька:

А. Спробуйте посміхнутися. Адже, здавалося б, що може зробити звичайна посмішка? А виявляється, що вона здатна на багато що, оскільки за допомогою звичайної посмішки ми посилаємо в мозок сигнал, що ми щасливі. А якщо людина щаслива, то і організм починає виробляти різні гормони, які покращують настрій.

Б. Музика. Увімкніть улюблену мелодію, послухайте, потанцюйте або заспівайте. Отримуйте насолоду, адже музика володіє магічною дією.

В. Улюблене хобі. Заняття якою-небудь творчістю здатне відвернути від неприємностей і тим самим підняти бадьорість духу. Малюйте, в'яжіть, клейте моделі літаків і т.д.

Г. Шопінг і смачна їжа в хорошій компанії.

Фізхвилинка . Весела пісенька.

Що таке емпатія?

 

Хто такий емпат? Емпатія - що це таке, простими словами 

Людина, яка вміє керувати своїм настроєм, має більше шансів стати щасливою і успішною. То хіба для цього не варто знати особливості свого настрою і настрою інших людей? До речі, вміння відчувати настрій іншої людини називається «емпатією» — це те відчуття, яке має небагато людей, але яке дуже допомагає в житті налагоджувати стосунки.

Емпатія – розуміння емоційного стану іншої людини за допомогою співпереживання, проникнення в її суб'єктивний світ. Термін «емпатія» вперше застосований Ліппсом у 1885 р. на основі німецького слова einfühling (дослівне значення – проникнення). Одне з найбільш ранніх визначень емпатії знаходимо в роботах З. Фрейда: «Ми враховуємо психічний стан пацієнта, ставимо себе в цей стан і намагаємося зрозуміти його, порівнюючи зі своїм власним».

 

Робота в групах.

Закінчи речення:

«Для дитини радість – це…»

«Для школяра радість – це…»

«Для мами радість – це…»

«Для батька радість  - це…»

«Для бабусі радість – це…»

«Для дідуся радість – це…»

«Для вчителя радість – це …»

«Для мого друга радість – це …»

«Для моєї подруги радість – це …»

«Для собаки радість – це …»

«Для кішки радість  - це…».

 

Гра «Як вчинити?»

Групи отримують сюжетні картинки конфліктного змісту. Наприклад, такі:

  1. Усі саджають овочі, квіти, дерева, а одна дитина сидить без справи.
  2. Діти збирають врожай, одна дівчинка набрала так багато фруктів, що не може втримати в руках.
  3. Двоє дітей їдять щось смачне, а третій дивиться.
  4. Діти граються, а в однієї дитини немає іграшок.
  5. Дитина плаче.

Діти повинні, узявши картинку, підібрати свій вихід із ситуації.

 

Вправа  «Побажання другу»

Мета:створення позитивного емоційного фону.

Хід вправи: на сердечку напишіть приємну фразу. Можете починати так : «Від усієї душі бажаю тобі…»

Вчитель збирає в декоративний мішок сердечка з побажаннями. Сердечка перемішуються. Потім, в кінці уроку, кожен виймає з мішечка побажання.

                                     Дизайн –мислення

Якщо казати просто, то дизайн-мислення – це метод створення продуктів та послуг, що орієнтовані на людину. Він являє собою процес, під час якого дослідники намагаються зрозуміти користувача та його проблеми, роблять та перевіряють припущення, змінюють постановку проблеми та намагаються знайти альтернативні стратегії та рішення.

Орієнтованість на людину. Так, про це варто часто й багато говорити, адже це є найголовнішою відмінною рисою методу. В його основі лежить глибока емпатія та розуміння потреб і бажань користувача. Протягом усього процесу проектування існує тісний зв'язок між дослідниками та людьми, для яких створюється кінцевий продукт, і саме інтереси користувачів в першу чергу керують розробниками.

     
Вправа «Фірма з «Покращення настрою»

Діти створюють власну фірму з покращення настрою, пропонують різні послуги. Створюють рекламу своєї фірми.

 

5.Самостійна творча робота .

Побудова есе на задану тему.

Мозковий штурм «Що ви знаєте про есе?»

В.Сухомлинський


У Катрусі сьогодні велика радість. Понад рік хворів її татко.
В лікарні лежав, три операції переніс. Мамі і Катрусі було тяж-ко. Не раз, бувало, прокинеться Катруся вночі й чує: мама тихо плаче.
А сьогодні татко вже на роботі. Здоровий і бадьорий.
Радісно сяють Катрусині очі. Прийшовши до школи, зустріла дівчинка в дворі двох своїх однокласників, Петрика і Гришка. Зустріла й поділилась радістю:
- Наш татко видужав...
Петрик і Гришко, глянувши на Катрусю, здивовано знизали плечима й, нічого не сказавши, побігли ганяти м'яча. Катруся пішла до дівчаток, що гралися в класи.
- Наш татко видужав, - сказала вона, і радість засяяла в її очах.
Одна з дівчаток, Ніна, з подивом запитала:
- Видужав - ну й що з того?
Катруся відчула, як із грудей до горла підкотився важкий клубок і дихати стало важко. Вона відійшла до тополі на кінці шкільного подвір'я і заплакала.
- Чому ти плачеш, Катрусю? - почула вона тихий, ласка-вий голос Кості, мовчазного хлопчика, її однокласника.
Катруся піднесла голову й, схлипуючи, відповіла:
- Наш татко видужав...
- Ой, як же це добре! - зрадів Костя. - Біля нашої хати в бору вже зацвіли проліски. Зайдемо після уроків до нас, нарвемо пролісків і понесемо твоєму таткові.
Радість засяяла в Катрусиних очах. 

Тема есе « Чому важливо вміти співчувати один одному?» 

6.Контроль і взаємоконтроль знань.

Прийом «Крісло автора».

7.Рефлексія.

  Зачитування побажань з чарівної торбинки.

 

Радість, горе, здивування,

Смуток, спокій, хвилювання —

Це емоції, мій друже.

І вони важливі дуже.

 Як корисні позитивні:

 Сміх і радість, спокій теж!

 Злість і смуток — негативні.

 За емоціями стеж!

 Швидко негативний настрій Зіпсує здоров’я, знай.

 Не сумуй, жартуй, всміхайся,

 Завжди добрий настрій май!

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Давидова Оксана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Кравцова Олена
Додано
27 грудня 2022
Переглядів
1139
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку