Урок " Школа: сьогоднішня і стародавня"

Про матеріал
Конспект уроку, створений за структурою сучасного уроку з технологією розвитку критичного мислення.
Перегляд файлу

Тема уроку «Школа: сьогоднішня і стародавня» ( 3 клас)

Мета: поглибити та систематизувати знання учнів про школу, розвивати інтерес до пізнання, сформувати основні правила поведінки школяра, виховувати шанобливе ставлення до школи та вчителя.

Обладнання: підручник «Я у світі»  Н.М.Бібік, робочий зошит, картки з завданнями, роздатковий матеріал.

Тип уроку: комбінований.

 

Очікувані результати: після цього уроку діти зможуть:

     Називати основні шкільні правила.

     Пояснювати: чому потрібно навчатись у школі, для чого потрібні знання людині.

     Порівнювати школу сьогоднішню і давні школи.

     Формулювати власні судження стосовно навчання.

План-зміст уроку

  1. Історія виникнення перших шкіл.
  2. ЧОму потрібно навчатися в школі.
  3. Ознайомитись і закріпити основні правила школяра

Хід уроку

І етап.  АКТУАЛІЗАЦІЯ =ВИКЛИК

1.Організаційна частина

Перевірка присутності та готовності учнів до уроку

        Девіз уроку:

Думати – колективно.

Діяти – оперативно.

Сперечатись – доказово.

Це для всіх обов’язково.

2. Вступна частина

Забезпечити сприятливий мікроклімат на уроці, пізнавальну атмосферу.

     Відгадай загадку

Великий будинок у селі стоїть

І завжди, як вулик бджолиний , шумить.

Як чаша він повний знаннями,

Ласкавий будинок цей з нами.  (Ш к о л а)

Дає здоров'я – спорт

Вагу - солодкий торт.

Мед - працьовиті бджоли.

Знання глибокі - ... (ш к о л а).

 

     Прийом «Асоціативний кущ»

Мета : висловити асоціації, які виникають у дітей, коли чують слово «школа».

Інструкція: Діти, коли ви чуєте слово школа , що найперше спадає вам на думку? Які слова чи почуття виникають у вашій уяві?

На дошці посередині записую слово «Школа», від нього стрілочками асоціації                   ( 7-8 думок учнів). Можливі варіанти відповідей (навчають, читати, писати, рахувати,мислити,співати, весело, гратися)

     Стратегія « Таблиця ЗХД».

Запитання до учнів «Що визнаєте про школу?» - записую у І колонку (таблиця на ватмані). Далі ставлю ще одне запитання « А що би ви хотіли дізнатися про школу ще?». Відповіді коротко записую в ІІ колонку таблиці.

Остання колонка може заповнюватися вже після наступного етапу – осмислення ( Усвідомлення змісту)

Після завершення роботи з другою колонкою,  оголошую тему уроку і очікувані результати.

     Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?( відповіді учнів)

 

  1. Повідомлення теми і цілей уроку.

Сьогодні наша тема уроку – Школа. Я сподіваюсь, що ми навчимося основних шкільних правил поведінки, пояснимо, - для чого потрібно здобувати знання; порівняємо школу сьогоднішню і стародавні та сформулюємо власні судження стосовно навчання.

ІІ етап. УСВІДОМЛЕННЯ ЗМІСТУ.( Осмислення)

Зараз я вам хочу прочитати історію, яка називається « Стародавня школа». Але перед тим, давайте, висловимо припущення щодо сутності  стародавньої школи.

  1. Прогнозований аналіз

Я пропоную вам списки тверджень, сформульованих на основі змісту історії. Ви маєте припустити,чи правильні ці висловлювання.

     Перші школи були створені на Україні

     Школу могли відвідувати всі охочі:і дорослі,і діти

     Предмети вивчення були такі, як сьогодні

     Діти були задоволені навчанням

     Дівчат вчили різним ткацьким ремеслам

     Хлопців вчили володіти різними видами тогочасної  зброї

  1. Історія «Стародавня школа»

Виявляється, що нашій школі вже понад 24 століття. З’явилися перші школи у Стародавній Греції. Називали їх «схоле». Це було місце, де діти проводили свій вільний час. Відвідувати їх могли лише хлопчики . Дівчатка до школи не ходили, а отримували освіту переважно вдома.

Уже з 7 - ми років хлопчики відвідували палестру – початкову щколу. На уроки їх супроводжували педагоги – спеціальні раби ( в перекладі – це ті що супроводжують дитину). У сучасному розумінні педагоги -  це особи що навчають  і виховують дітей у школі.  У палестрі навчали грамоти лічбі і письму . Діти писали на деререв'яних дощечках, покритих воском гострою паличкою.

Спочатку хлопчики ходили до школи, у якій вчилися читати, писати, лічити. З цієї школи переходили до іншої, де навчалися співів, музиці, поезії.

Завершували навчання в спеціальній школі, яка готувала майбутніх воїнів. Тут хлопці загартовувалися, розвивали силу і гнучкість., училися володіти різними видами тогочасної зброї….

Першим учителем був великий  грецький мислитель Платон.

Трішки пізніше у Давньому Римі діти вже писали на воскових табличках і користувалися рахівницею.

Хто ж відкрив перші школи у Київській Русі?

-         За часів князювання Володимира Великого у Києві було відкрито першу школу.

-         Пізніше Ярослав Мудрий заснував школу у якій навчалося 300 дітей.

-         Першу школу для дівчаток відкрила внучка Ярослава Мудрого у 1086 році.

Випускники шкіл ставали впливовими людьми та державними діячами.

        Після прослуховування історії вчитель з учнями з'ясовують, які твердження виявилися правильними, а які ні.

 

 

 

  1. Техніка  «Товсті запитання»

     Які факти з історії вас здивували? Чому?

     Чи хотіли б ви потрапити в той час історії?

     Чим,на вашу думку відрізняється сучасна школа від тогочасної?

     Чи важливо хлопчикам з ранніх літ вчитися володіти зброєю?

  1. Робота з підручником.

Віршик « Чого навчаюсь я у школі» ( с.48)

Читаємо індивідуально.

Обговорюємо в групах «Чому потрібно навчитись у школі, перш за все?»

Підвести підсумки бесіди.

«Основні правила школи» ( с.50)

Робота в групах. На основі правил малюємо образ чемного освіченого хлопчика. Кожна група презентує свої малюнки.

Віршик « Дуже хочуть тишини» ( с.51)

Фронтальне обговорення. Чи справді важливо працювати в тиші?

Експеримент. Вибираємо одну дитину, яка хоче висловити свою думку стосовно прочитаного твору, але інші діти в цей час співають пісеньку « ПРО школу».

Обговорення. Дитина описує  наскільки важко чи легко працювалось під час шуму в класі.

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

ІІІ ЕТАП.РЕФЛЕКСІЯ.

Закріплення й узагальнення знань.

Вчитель звертає увагу на останню порожню колонку таблиці ЗХД  і ставить запитання учням:

-         Що нового ви сьогодні дізналися на уроці?

-         Що вразило вас найбільше?

-         Чи визначили ви для себе: для чого потрібно вчитись?

-         Для чого потрібні знання людині?

 

Метод СЕНКАН

Інструкція. Я пропоную на основі знань на уроці створити свою картину-бачення від поняття  «школа» і кожен побудує власний  сенкан.

-         Ключове слово. (Школа)

-         2 прикметники, що характеризують його.(Моя, найкраща)

-         3 дієслова (Навчає, радує, вітає)

-         Речення з ключовим словом (Школа вчить, як на світі жить)

-         Синонім, узагальнення, підсумок  до слова( Знання)

 

     «Продовжи  речення»

Інструкція. На завершення уроку пропоную на основі здобутих на уроці знань  продовжити речення:

Тепер я знаю… .

Тепер я буду… .

У школі важливо…

Для мене навчання – це…

 

Учні висловлюють свою думку .

Підсумок уроку.

Оголошення Д/З

 

 

 

docx
Додано
4 грудня 2023
Переглядів
131
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку