Урок "Система вправ для формування повноцінної навички читання першокласників" ч.1

Про матеріал

Різноманітні завдання для 1 класу з навчання грамоти. Букварний і Після букварний період.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

Система вправ для формування повноцінної навички читання першокласників

 

 

Автор:

Бриль Оксана Василівна,

учитель початкових класів

Комунального закладу «Бабинецький заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №13» Бучанської міської ради

Київської області

 

 

 

 

 


 


 


 

 

Зміст

 1. Вступ……………………………………………………2

2. Українська мова. Букварний період..................................3

2.1 Вправи на вивчення літер………………………………3-74

2.2Різнорівневі завдання для закріплення вивчених літер..........................................................................................3-74

3.Українська мова. Післябукварний період........................75

3.1. Дидактичні вправи для закріплення вивчених літер... . 76-109

3.2 Дидактичні ігри на уроках української мови в 1 класі…110-116

4. Бібліографія..................................................................... 117

                                       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                    

                                    Вступ

Останніми роками в галузі мовної освіти відбулися реформаційні процеси, спрямовані на досягнення рівнів найкращих світових стандартів. Особливість предмету літературного читання  полягає у тому, що воно є не тільки навчальним предметом, але також засобом опанування практично всіх навчальних предметів,  засобом виховання й розвитку особистості у процесі вивчення інших предметів загальної освіти.

Відповідно до освітньої галузі «Мови і літератури» нового Державного стандарту початкової загальної освіти  та навчальних програм для загальноосвітніх навчальних закладів із навчанням українською мовою (1-4 класи) з літературного читання  метою вивчення предмету є розвиток дитячої особистості засобами  читацької діяльності, формування читацької компетентності молодших школярів, яка є базовою складовою комунікативної і пізнавальної компетентностей, ознайомлення учнів із дитячою літературою як мистецтвом слова, підготовка їх до систематичного вивчення курсу літератури в основній школі.

Сьогодні особливо актуальною є проблема читацької   компетентності школярів, вирішення її безпосередньо залежить від формування в учнів повноцінної навички читання, формування умінь сприймати, розуміти, аналізувати літературні тексти різних видів . 

Система вправ для формування повноцінної навички читання першокласників

 

Вправи  дихальної  гімнастики:

Правильна  поза  (плечі  не  піднімати,  рука  на  діафрагмі).  

 Швидко  вдихнути  через  ніс – на  звук  [а]  видихнути. 

«Нюхаємо  квіточку»,  «Мамині  парфуми».

Вдихати – видихати, рахуючи  до 3,  до 5,  до 10. 

 Музичні вправи, розспівки (складова таблиця Зайцева).

           Співати  склади:

-ла-ло-лу-ли-лі-ле-лу -да-до-ду-ди-ді-де-ду -ба-бо-бу-би-бі-бе-бу.

«Погасити  свічку»,  «Здути  сніжинку  з  долоні»,  «Співаночки» , «Дмухнути на кульбабку», «Задзижчати, як джміль», «Засичати, як гусак».

 

Ігри  на розвиток дихання.

“Забий м'яч у ворота”. Запропонуйте дитині подути на ватний чи паролоновий мячик, так, щоб він покотився у ворота (їх можна зробити з дроту, або намалювати). Повітряний струмінь повинен бути плавним, повільним, безперервним.

“Язичок-футболіст”. Як і в попередній вправі треба забити мяч у ворота, але тепер з допомогою язика. Дитина повинна посміхнутися та покласти широкий язик на нижню губу, і, неначе вимовляючи звук [ф] дути на кінчик язика.

“Літак”. На кінчик носа покласти шматочок паперу або вати. Відкрити рот, широкий язик покласти на верхню губу, бокові краї язика притиснуті. Повітряний струмінь виходить посередині язика. Дитина повинна сильно подути, так, щоб “літак” полетів вгору.

“Пелюстки”. Покладіть на долоню справжні або вирізані з паперу невеличкі пелюстки квітки. Запропонуйте дитині подути, щоб пелюски злетіли з вашої долоні.

“Кораблик. Запропонуйте дитині подути на кораблик спочатку довгим струменем повітря, наче вимовляючи зхвук “ф”, а потім преривчасто, наче вимовляючи звук “п-п-п-п”.

Вправи  на розвиток артикуляційного апарату.

Для правильної звуковимови необхідні сильні, пружні та рухливі органи мовлення – язик, губи, м’яке піднебіння. Гімнастика органів мовлення являється підготовчим етапом при постановці звуків.

              «Пиляння  дров» Діти  стають  парами,  руки  навперехрест,  один  тягне  і  говорить:  «Дз-з»,  другий  продовжує: «Дж-ж».

              «Рись»

Вчитель:  Бачиш,  Ромцю,  люта  рись!

 Діти: «Р-р-р-р..»

Вчитель:  М'ясо  з’їла,  кістку – гризь!

Діти: «Р-р-р-р..»

Вчитель: «Ромцю,  Ромцю,  стережись!» Діти:  «Та  за  грати  не  берись!».

              «Котик  облизує  сметану».

              «Лопатка»  (язичок  широкий  на  нижній  губі,  руки  витягнуті  вперед,  пальці  розведені).

              «Непереможний»  (Розкрити  рота  вертикально.  Кулаком  натиснути  на  нижню  щелепу,  намагаючись  закрити  рота.  Разом  із  цим  тримати  рот  розкритим,  опираючись.  Відвести  кулак,  закрити  рот).

              «Дражнимо  мавпочку»  (Підняти  нижню  губу  так,  щоб  було  видно  зуби.  При  цьому   верхня  губа  стає  ніби  квадратною). • «Цокіт  копит  конячки»  (Дзвінкий  цокіт  робимо  язиком  відштовхуючись  від  твердого  верхнього  піднебіння).

              Посмішка,  подив.

              Витягнути  губи  трубочкою.

 

Вправи на розвиток артикуляції 

1.                Вимова складів із чергуванням звуків [р - л], [с - ш], [з - с] тощо спочатку пошепки, а потім голосно, повільно - швидко.

2.                Не поспішаючи, вчиталь показує слова. Іменники діти читають тоненьким голосом (лисички), а прикметники - басом (ведмідь).

3.                Діти читають іменники тихо, дієслова - голосно, на прикметник кажуть «Ой!».

4.                «Птахи» 

Діти поділяються на групи. Кожна група вибирає собі голос птаха і умовний знак.

 

Наприклад:

                 Горобець: «Цвірінь-цвірінь»  

                 Соловей: «Тьох-тьох»  

                 Зозуля: «Ку-ку»  

     Качка: «Кря-кря»  

 

Вчитель показує умовний знак (намальований на картоні), і діти певної групи вимовляють обрані звуки тихо, трішки голосніше, голосно (плавно по наростаючій). Вчитель показує інший умовний знак, і вже озиваються діти з іншої групи. Всі птахи прокинулися - діти разом голосно вимовляють певні звуки.

Вправи на розвиток фонематичного сприймання.  

                    Вправа «Заміни звук у словах». Наприклад, замінити перший приголосний, щоб утворити нове слово:

Мак                 лук                 сила

Рак                  бук                 пила

Бак                  сук                  шила

Гак                 жук                  лила

 Замінити голосний звук, прочитати в різному темпі, на одному диханні:

Бак             булка

Бік              балка 

Бук             білка

                    Вправа «Слухайте, повторюйте, продовжуйте». Со – со – со – сонце, солоний, сода, солома.

Са – са – са – сад, садити, садочок, сапа.

Су – су – су – сум, сумка, сумний, сутінки. Сі – сі – сі – сітка, сіль, сік, сіра, сірка.

 

 •Вправа «Назви спільний звук».

Учитель називає ланцюжок слів, учні встановлюють, наприклад, що у них спільний звук [ш]: шина, машина, душ, ішов, шуба, душа, шапка тощо.

Ігри та вправи на розвиток фонематичного сприймання “Впіймай звук!”. Поясніть дитині, що ви будете вимовляти різні звуки, а їй потрібно буде плеснути в долоні - “впіймати звук”, коли вона почує певний звук. Необхідно дотримуватись принципу від простого до складного: 

-   звук [а] серед у, у, а, у;

-   звук [а] серед о, а, і, о;

-   звук [і] серед и, е, і, и; - звук [с] серед л, н, с, п;

-   звук [с] серед ш, ж, ч, с і т.д.

 

“Повтори!”. Запропонуйте дитині повторити за вами склади

-   та-та-да - пі- пи - ат-от

-   па-па-ба - мі-ми - ум-ом

-   ка-ка-га - ді-ди - іт-ит

-   ва-ва-фа - кі-ки - ек-єк

 

“Ланцюжокслів”. Запропонуйте дитині повторити за вами ряди слів, різних за значенням, але схожих за звуковим складом: - мак, лак, так, бак;

-   тачка, качка, дачка;

-   сік, вік, тік, бік;

 

“Назви слово!”. Запропонуйте дитині вибрати серед інших слів, та назвати лише те, яке починається на певний звук:

-   на звук [а] серед слів Аня, Оля, Ігор, осінь, айстра; - на звук [і] серед слів іграшки, овочі, автобус, Іра;

-   на звук [б] середслів мак, банка, танк, бочка.

 

“Знайди спільний звук!”. Запропонуйте дитині визначити, який однаковий звук є в декількох різних словах. При вимовлянні слів чітко виділяйте даний звук силою голосу, наприклад: “о-о-о-осінь”,

“о-о-о-окунь”, “о-о-о-овочі”

 

-   Оля, осінь, овочі, окунь - [о]

-   Сад, суп, сумка, ніс, лис - [с]

-   Аня, агрус, акула, автобус - [а]

-   Маша, мак, мама, сом - [м]

 

Вправи для вироблення уваги до слова

1.                Вправа «Доберіть слово»

Пропонуємо учням дібрати до слів-предметів по 2-3-4 словаознаки або дії. весна - рання, затяжна, стрімка; книга - цікава, товста, старовинна, художня; ялинка - струнка, зелена, гарна.

2.                Створіть нове слово:

-               прочитайте слова односкладові, двоскладові, з наголосом на І або ІІ складі; поясніть багатозначність або значення наведених слів:

бак, рак, мак, лак, так, гак; дуб, чуб, куб, зуб; лити, шити, пити, жити, бити; чайка, майка, гайка, байка;

-               замініть букву, що позначає голосний звук:

бак, бік, бук, бик, бек; лук, лик, лак;

-               прочитайте слова, що різняться різними складами:

обберуть - обдеруть; влетить - злетить; поповз - заповз.

3.                Знайдіть зайве слово серед поданих:

а) прасувати, рубати, шити, читати, кувати;

б) велосипед, мотоцикл, потяг, трамвай, автобус.

4.                З кожного слова - по одному звуку, щоб вийшло нове слово.

Вчитель називає слова. Учні повинні скласти з них слово таким чином: взяти з першого слова перший звук і позначити його буквою, а з другого - другий, з третього - третій і т.д.

Зір, ліс, бір, марка, рамка (зірка);

Мало, дим, сир (мир);

Пара, перо, він, мама, канал (пенал); Звір, лось, шишка, лини, корито (зошит).

6. «Чи є такий предмет?»

Попросіть дитину прочитати слова і сказати, чи існують ті предмети або явища, які вони позначають.

Кущ, баж, мед, він, фап, лук, цюн, ніч, гач, сад, жіб, таз, чуб, пек, шар, зиг, яма, хор, різ.

8. «Додай склад»

Вчитель показує дітям перший склад, а вони додають наступні. Перемагає той, хто першим скаже слово.

14. Гра «Бюро знахідок»

Учитель вводить дітей в ігровий сюжет: «Діти, давайте попрацюємо у бюро знахідок. У даних віршиках загубилися слова. Прочитайте вірші та доповніть загубленими словами».

Батько донечці і сину

Дав чотири апель…

І порадив: – Не сваріться, Ними чесно … (поділіться). То по скільки

Доньці й … (сину)

Перепало … (апельсинів). Запитала буква «н»:

«Чим закінчується день?» Я подумав, ясна річ, І про вечір, і про ніч.

Та сказала буква «н»

Ввічливо і м’яко Що закінчується день

Ще і … (м’яким знаком).

 

 

   Вправи для вироблення навички свідомого читання 

«Складовий аукціон»

 Допоможіть зварити борщ:

кар мі та бу ква по мор пус ка ряк ля топ дор

(Картопля, буряк, морква, капуста, помідор.) - Хто в лісі живе? вед тел си єць ли ниця дя сиця

за мідь

 

- Прочитайте за цифрами і відгадайте загадку:

5 9 3 2 ся ри ви тить

1 6 ле малюнок де

жука

4 8 7 10 є лю зем є

(Летить – виє, сяде – землю риє.)

 Розділити слова на тематичні групи:

завірюха, віхола, пролісок, хуртовина, фіалка, підсніжник.

-              Знайдіть групу слів, що поєднуються зі словом «зима».

-              Знайдіть групу слів, що поєднуються зі словом «весна».

                    До поданих слів дібрати пестливі слова:

дідусь- бабуся- дядько- тітка- сестра- брат-

                    Відшукати зайве слово:

Жайворонок, ластівка, синичка, соловейко.

(Синичка, бо вона в нас зимує).

Стіл, крісло, телевізор, шафа.

(Телевізор, бо він не відноситься до меблів).

Дуб, бузок, сосна, верба.

(Бузок – кущ).

                    Назвати предмети одним узагальнюючим словом:

а) дуб, сосна, береза – це …

б) карась, лин, окунь – це …

в) маслюк, мухомор, лисичка – це …

г) помідор, огірок, капуста – це … •  Узагальнити через протиставлення:

а) дуб – дерево, а смородина – …

б) плаття – одяг, а черевики – …

в) чорнобривці – квіти, а суниці – … •  Визначити предмет за його діями:

а) літає, падає, покриває, зігріває, блищить, скрипить – … (сніг);

б) світить, гріє, усміхається, пригріває, зігріває, палає – … (сонце).

«Ланцюжок»

• Учитель показує учням ланцюжок і звертає увагу дітей на те, як одне кільце з'єднане з іншим. Пропонує зробити «ланцюжок» із слів так, щоб вони з'єднувалися однаковими складами.

Наприклад: Віра – ракета – тато – товар – … .

Якщо хтось із дітей дуже довго розмірковує, помиляється чи повторює вже назване слово, він вибуває з гри. Так кількість гравців поступово зменшується, і перемагає той, хто залишиться до кінця гри.

Зима – малина – нафта – тарілка – канава – вата – … .

Сова – вага – галка – канапа – парта – табір – … .

Ваза – заголовок – вокзал – залізо – золото – товариш – … .

Фарба – бабуся – сяйво – вода – дача – чабан – … .

Сорока – каша – шабля – лялька – калина – наука – … .

Нора – ракета – тайга – гарбуз – бузина – намисто – … .

Мавпа – панчоха – халва – валянки – килим – лимон – … .

«Граматична математика»

  1.                       По + річкова риба = бур'ян (ПОЛИН).
  2.                       Знаряддя праці для косіння трави + р = людина, що косить(КОСАР).
  3.                       Весняна квітка + це = велика розжарена куля, що обігріває землю(СОНЦЕ).
  4.                       П + ім'я дівчинки = великі ділянки землі (ПОЛЯ).
  5.                       Цифра + я = родина (СІМ'Я).
  6.                       Чер + місце продажу квитків = назва міста (ЧЕРКАСИ).
  7.                       Бар + прикраса з квітів на голові = назва рослини (БАРВІНОК).
  8.                       Бо + дитяча гра = озеро, що заросло (БОЛОТО).
  9.                       Про + невеликий ліс = весняна квітка (ПРОЛІСОК).
  10.                  Вусатий мешканець річок + ета = літаючий апарат (РАКЕТА).
  11.                  Р + комаха = краплинка води (РОСА).
  12.                  Гру + частина доби = назва місяця (ГРУДЕНЬ).
  13.                  То + крик ворони = професія (ТОКАР).
  14.                  Вед + метал = назва тварини (ВЕДМІДЬ).
  15.                  При + цифра = назва міста (ПРИП'ЯТЬ).
  16.                  На + сигнал допомоги на морі = інструмент для качання води(НАСОС).
  17.                  Бі + назва річки = посудина (БІДОН).
  18.                  Ву + член сім'ї = інструмент, яким ловлять рибу (ВУДОЧКА).
  19.                  Ов + огани зору = городні рослини (ОВОЧІ).

«Знайди слово»

Ту – у + авн – в – н +ту + сі – с + ь (татусь)

Ле – л – е + ма + тр – р + у + со – о + я (матуся) Ро + же – ж – е + ди + нт – т + а (родина)

1. « Склади текст» Текст розділяється на частини, кожна з яких дається на окремій картці. Прочитай текст мовчки, визнач порядок фрагментів, пронумеруй картки. Прочитай текст вголос.  

Вони з білими пелюстками та жовтуватими серединками.  

На луках ростуть ромашки лікарські.  

Квіточки розміщені на тоненьких гнучких стеблах.  

2. « Дай назву» Вибери влучний заголовок:  

Ромашка. Ромашки лікарські. Квіти на луках.  3. « Знайди вказану частину». Прочитай текст. Знайди і підкресли речення у якому розповідається про те кому і за що був вдячний пастух.  

У лузі паслося стадо кіз. Пастух втомився й заснув. Вовк підкрався та й схопив одну козу. У пастуха був собака-вівчарка. Він наздогнав вовка і відбив козу.  Пастух був вдячний вірному другові.  

4.«Постав запитання» Учневі пропонується самостійно прочитати текст, який попередньо розділений на частини і ставить запитання до кожної частини.  

5. «Здогадайся що далі ?».

Вправа спрямована на розвиток важливого читацького вміння передбачати розвиток думки у тексті. 

Ласунка  

Мурка була дивною кішкою. Вона любила солодкий мед.  Одного разу Мурка грілась на сонечку. Тут вона почула знайомий запах. Кішка відкрила зелені очі й вирушила до заповітної мети…  (другу частину тексту пропонується прочитати після дитячих висловлювань). 

Перед вуликом ласунка встала на задні лапки. Сунула мордочку у вулик.І раптом пролунало кош аче скімлення. Мурка кинулась у кущі і більше ніколи не лізла у вулик. 

6. «Переглянь, зрозумій». Це завдання формує вміння вловлювати суть тексту, вирізняти її серед другорядних елементів змісту.  У тексті підкреслені ключові слова. Учень читає тільки підкреслене, а інші намагаються здогадатися, про що говориться у творі. Коли кілька школярів висловлять свої припущення, твір читається повністю, робиться висновок про правильність припущень, зроблених на основі окремих слів із тексту При визначенні головної думки твору варто пропонувати учням три чотири формулювання головної думки, а одне з яких правильне. Діти вибирають потрібне формулювання, пояснюють свій вибір, підтверджують уривками з тексту. 

Необхідно аналізувати на уроці ті твори, що читаються в класі. Треба, щоб звучало на уроці зв’язне висловлювання вчителя, яке показує зразок міркування, наприклад, про характер дійової особи чи про деякі особливості мови твору. Учні тоді швидше відповідають на запитання, їх висловлювання зв’язніші й цікавіші.

 

Вправи для розвитку здатності римувати слова

Прививати любов до читання потрібно ще й з поезії, яка дітям до вподоби і читають її діти залюбки. А якщо навчити дітей віршувати, результат буде відмінний.

    Уроки  читання в початковій школі спрямовані на розвиток навички читання, розвиток мислення та мовлення засобами художніх образів літературних творів. У  читанках передбачено ознайомлення з віршування через вивчення рим. Ця робота усім школярам дуже подобається. Це є хороший початок до віршування. Вчителю необхідно більше звертати уваги на учнів, яким це вдається легко. Хотілося б, щоб у читанках кожного класу таких вправ було побільше. Бо у кожному класі є діти, які мають схильність до написання віршів. Учитель зобов’язаний дбати про розвиток цих здібностей своїх вихованців з першого класу.      Формування початкових умінь віршування має три основні етапи: підготовча робота, ознайомлення учнів з теоретичною основою віршування, використання запозичених прийомів віршування (сенкани, буриме).

Підготовча робота

      Перед формуванням початкових умінь поетичної майстерності веду підготовчу роботу. Підготовча робота починається уже з перших уроків навчання грамоти. Під час вивчення нової букви добираю  вірші - чистомовки, які вчать добирати слова за змістом і римою. Тут діти вперше ознайомлюються зі схемою побудови вірша.

                         Зу – зу –зу  - веду  …..   (козу).

                          За – за – за  - іде   …. (коза).

                           Зі – зі – зі   -   їду на  ….   (козі).

        Також використовую вірші – загадки, в яких потрібно додати останнє слово.

                    Наче сонячні клубочки                    Хтось розсипав біля квочки.

                  Хто це там пищить , малята?

                  Здогадалися ?    ….         (Курчата)

    Виконуючи такі види робіт, практично знайомлю із видами римування (суміжне, перехресне, кільцеве), але без введення термінів. Дітям потрібно пояснити, якщо в рядку віршика потрібно дібрати останнє слово, то слід подивитися зі словом якого рядка воно перегукується:

1 рядок – 3 рядок, 2 – 4 …

       Отже, останній повинен римуватися із словом останнього рядка (перехресне римування). Вивчаючи нову букву, вчу дітей добирати слова, що римуються  (багаж – масаж,  смак – рак, бак, лак, мак).

Ознайомлення з теоретичною основою віршування

      Після підготовчої роботи  оголошую про новий етап роботи – складання вірша. Це є перший поштовх для дітей, які надалі будуть створювати «поетичні шедеври». Як правило усі учні прагнуть віршувати, кожен наполегливо старається. 

Продовжує використовувати різні цікаві вправи:

Гра «Складно - нескладно»

Води-сюди                         дочки-рядочки

Вода-роса                           слон-телефон Вода-сироп                        слон-дзвін

Рама-мама

Рама-пляма

Гра «Віршик розсипався»

(Я, сестриця, лиш, на, білолиця, вроду, Для, морквиці.) Для морквиці я сестриця, лиш на вроду білолиця.

Вправа «Добери загублені слова»

                                   Рукавички

На пухнасті рукавички                              Раді б зернятко склювати,

Сіли дві сумні    ……                                 Хочем їсти, хочем 

А чому сумні не знаю.                                Відігрілися синички

Зараз я їх …                                                 На пухнастих …

-Ми замерзли на морозі,                             І не стали відлітати,  

Бо були весь час в                                   Добре їм у теплій …

Слова для довідок: дорозі, запитаю, хаті,  спати, синички, рукавичках.

Вправа «Добери потрібне слово»

Вітерець легенький повіває

І листя з дерева …

І тихо падають листочки

На стежку, на траву й …

Вкривають землю жовтим цвітом Не так, як це буває … .

 

«Віднови вірш»

              Дібрати рими , щоб утворився вірш.

 

В мене є книжок… (багато) І новенькі, і старі.

Я піду до школи з …(татом), Всі книжки віддам …(сестрі).

Хай вона сама… (читає)

Про Лисичку, Журавля, Хай вона багато.. (знає), Як багато знаю …(я).

 

«Одноримки»

              Дібрати слова, що однаково звучать, але мають різне значення. Звірят за списком став звіряти – Немає одного … !

Журавлиний в небі ключ Відімкнув весну, мов … . Грали у футбол два коти «Котику, до мене м'яча … !».

З верби упав розквітлий котик –

Ним грається біленький …

«Півнику, дай коток!».

«Не велів … ».

Та поки доярка корову доїла – Та пійло допила і сіно … . «Доповни вірш словами з довідки» Квітка блакитна, як….. …... Що їй метелиця, що …….? Вітру і …… не…… вона,

Знає: уже на порозі ……. .

Слова для довідок: очі дитини, літо, хуртовини, боїться, снігів, зима, весняне.

 

Чистомовки

 Дібрати потрібні слова.

А-а-а – йде дівчинка … (мала).

И-и-и – ми галявину … (знайшли).

Ма-ма-ма – настала … (зима).

Мі-мі-мі – подарунок … (мамі).

Ум-ум-ум – на перерві в класі … (шум).

Ап- ап- ап – траву скубе … (цап).

Ве-ве-ве – човен по воді … (пливе).

Ив-ив-ив – кухар квас … (варив).

 

 «Схожі хвости»

•Підібрати слова з однаковими закінченнями. Мишка – … (кішка, книжка, доріжка).

Суниця – … (спідниця, синиця, одиниця).

Пташка – … (ромашка, комашка, Чебурашка,чашка).

Їжачок – … (черв'ячок, бичок, павучок, хом'ячок). Калина – … (малина, Галина, родина, машина).

 

«Встав пропущені слова» Весна – чарівниця, неначе …, наказ свій послала, щоб краса… і проліски, і травичка, й зелена … , і кульбаба рясна, й фіалочка … Всі квіти весняні веселі … З-під листя виходять голівки … од сну зимового до сонця … !

Слова для довідки: Підводять, цариця, ясного, вставала, ясна, кохані.

«Доповни прислів'я»

Не поговоривши з головою, … (не берись руками).

Без труда – … (нема плода).

Праця чоловіка годує, а … (лінь марнує). На сонці тепло, а … (біля матері добре).

     Наша мова багата на художні засоби – епітети, порівняння, метафори, звертання. Без них жоден віршик не звучить, як шедевр. Дуже важливо удосконалювати знання учнів про вірш, розвивати творчу уяву, мовну спостережливість, допитливість, словниковий запас. Виховувати любов до рідного слова, формувати вміння працювати над віршем.

Запозичені прийоми формування поетичної майстерності (сенкани, буриме)  Сенкани :

  1.                   Слово (тема вірша).
  2.                   Два прикметники, що характеризують тему вірша.
  3.                   Три дієслова.
  4.                   Фраза
  5.                   Синоніми до слова – теми.    Сім’я.

Дружна, велика.

Любити, жити вчить.

Уній здавна спокій та втіха.

Рідня .

Буриме   (вірш на задану тему)

Ліг сніг.                                                 Називають його сніг.                          

Білий пух на землю ліг.                    

 Зорі прозорі.                                               І стають на землі

Небо у ночі розстеляє зорі.                        Всі поля прозорі.

     Формування початкових умінь віршування -  щоденна клопітка праця, та результат вартий цього. Багато учнів через прекрасний світ поетичної мови розкривають свої таланти, збагачують красу і неповторність рідної мови, а найголовніше – стануть духовно багатшими.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Пам’ятка „Читай виразно”

  1.   Перечитай текст уважно. Визнач зміст, думки, почуття, настрій і переживання героїв, автора. 
  2.   Визнач своє ставлення до подій. 
  3.   Подумки уяви собі їх. 
  4.   Виріши, що будеш повідомляти при читанні слухачам, що вони повинні зрозуміти (яке твоє завдання як читця). 
  5.   Обміркуй відповідно до цих завдань і обери інтонаційні засоби – тон, темп, читання, поміть паузи, логічні наголоси. 
  6.   Прочитай спочатку текст вголос для себе. Не забудь, що ти промовляєш текст перед слухачами і спілкуєшся з ними. 
  7.   Прочитай текст виразно. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаних джерел

1.ТИПОВА ОСВІТНЯ ПРОГРАМА ДЛЯ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ (за редакцією Савченко)

2 .Губанова О.В.,Левкина І.С. Використання ігрових прийомів під час уроків.

3.Імукова Г.В. Вчимося граючи // Початкова школа. – 2010.

4.Савченко О. Я. «Урок у початкових класах».

5.Саган О. М. «Інтерактивні методи навчання як засіб формування навчальних умінь молодших школярів».

6.Столярова О.Г. Ігри під час навчання грамоті // Початкова школа.- 2009.

7.Ульяницька Л. С. «Ігрові проблемні ситуації» «Початкова школа» -2008.

8.Щербань П. В. «Дидактичні ігри у навчально – виховному процесі», «Початкова школа» -2019р. №7

9.Якиляшек В. М. «Уроки читання з елементами гри», «Початкова школа» -2017р. №11.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
29 січня
Переглядів
166
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку