Урок "Ступені порівняння якісних прикметників. Повні і короткі форми прикметників"

Про матеріал
Конспект уроку містить матеріал, який допоможе вчителю-предметнику організувати систематизоване повторення інформації про ступені порівняння якісних прикметників на матеріалі "Кайдашевої сім'ї " І.Нечуя-Левицького, а також повні й короткі форми прикметників.
Перегляд файлу

Конспект уроку української мови в 10 (профільному) класі

Ступені порівняння прикметників, їх творення.Зміни приголосних при творенні ступенів порівняння прикметників. Повні і короткі форми прикметників. Стягнені і нестягнені форми повних прикметників, особливості їх функціонування в сучасній й українській мові

Мета: засвоїти особливості творення ступенів порівняння якісних прикметників, пригадати зміни приголосних у коренях слів, які відбуваються при творенні ступенів порівняння. Розвивати уважність, спостережливість учнів, формувати культуру мовлення. Виховувати любов до рідного слова, до культури рідного народу.

Тип уроку: урок формування знань, умінь і навичок.

Обладнання:   роздатковий матеріал, підручник, аркуші паперу, маркери, підручник «Українська мова (профільний рівень): підручник для 10 кл. закл. загал. серед.  освіти / С.О. Караман, О.М.Горошкіна та ін.

Перебіг уроку

І.Організація класу до роботи.

ІІ.Вибіркова перевірка домашнього завдання.

ІІІ.Актуалізація опорних знань, умінь та навичок:

  • Що таке прикметник?
  • Які прикметники належать до якісних? Відносних? Присвійних?
  • Наведіть приклади переходу прикметників   із одного розряду в інший?
  • Як змінюються прикметники? Як визначити їх рід, число й відмінок?

IV. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності на уроці.

  • Сьогодні на уроці ми продовжимо нашу роботу  над прикметником як частиною мови й пригадаємо особливості творення ступенів порівняння якісних прикметників та повні й короткі прикметники, стягнені й нестягнені форми. Це дуже важливий матеріал, адже ступені порівняння прикметників вміщено в програму підготовки до ЗНО, тому будьте уважні й спостережливі, але не втрачайте духу творчості й креативності. Хай вам щастить і на уроці, і в житті!

Оскільки матеріал доволі об’ємний, а час уроку, на жаль, обмежений, пропоную об’єднатися у групи й попрацювати разом, щоб потім поділитися своїми знаннями з іншими. Тож отримайте завдання

1-ша група: творення  прикметників вищого ступеня

2-га група: творення  прикметників найвищого ступеня

3-тя група: повні і короткі форми прикметників.

4-та група: стягнені і нестягнені форми повних прикметників.

V.  Формування знань, умінь і навичок учнів.

1. Виступи груп. Повторення теоретичних відомостей.

2. Доповнення вчителя:

Виявляється, не всі прикметники можуть утворювати ступені порівняння, а саме:

  • Прикметники, які вже мають префікси й суфікси: низенький, малесеньки, препоганий, надзвичайний;
  • Які утворені шляхом основоскладання: жовто-синій,білосніжний;
  • Які перейшли з одного розряду  в інший: малиновий, кремовий.
  • Які означають абсолютний поріг вияву ознаки: мертвий, німий, босий, лисий, хворий;
  • Які означають масті коней: чалий, буланий, вороний.

При творенні вищого ступеня прикметників в окремих основах віддбуваються зміни:

  • Чергування: дорогий – дорожчи, вузький – вужчий, високий – вищий, товстий – товщий.
  • В окремих прикметниках випадає суфікс –к-, -ок-: глибокий – глибший, широкий  - ширший.
  • Інколи міняється основа: великий – більший, поганий – гірший, добрий – ліпший, кращий, малий – менший.

3.Тренувальні вправи

 

  • Утворити ступені порівняння (усі форми)  від прикметників:

Важливий, цікавий, короткий, глибокий, широкий, дорогий, розумний, поганий, веселий, вузький.

  •  Гра «Комплімент». Уявіть, що ви хочете сказати найближчій людині найкращі слова, який ступінь порівняння ви для цього оберете?  Які б ви слова сказали  мамі (подружці, бабусі тощо) запишіть ці слова в зошити. На роботу відводиться 2 хвилини. Хто більше?

Перевірка роботи.

  • Слово вчителя:

 Щоб бути щасливою і впевненою в собі, людина хоче чути добрі, ніжні слова, тому не соромтеся говорити близьким і знайомим компліменти, не жалкуйте для них хороших слів, адже ми, українці, здавна славимося добротою й миролюбністю,природним тактом,  наша мова має багаті виражальні можливості, вона ніжна й ласкава, і в цьому велика роль нестягнених форм прикметників, над якими ми зараз попрацюємо.

  • Запишіть речення, визначте форми прикметників.

Ніч така місячна, зоряна, ясная. Видно, хоч голки збирай. Вийди, коханая, працею зморена, хоч на хвилиночку в гай. Ти не лякайся, що ніженьки білії змочиш в холодну росу. Я ж тебе, милая, аж до хатиноньки сам на руках однесу.

  • Яка стилістична роль нестягнених форм прикметників у тексті?
  • Вправи за підручником. Робота у парах.

Вправа 442, 445.

VI.  Підсумок уроку.

 Рефлексія.

  • На уроці я поповнив знання про...................
  • Найбільш важким було.................................
  • Цей матеріал буде корисним..........................

 

VII. Домашнє завдання: вивчити $ 62, вправа447, 444 (усно)

docx
До підручника
Українська мова (профільний рівень) 10 клас (Плющ М.Я. та ін.)
Додано
31 березня 2020
Переглядів
3407
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку