Урок ,,Т. Г. Шевченко. «Мені однаково, чи буду…». Роздуми поета про власну долю, долю України. Теорія літератури: філософська лірика‘‘

Про матеріал
Розробка допомагає виконувати основні завдання освітнього процесу на уроці з використанням різних форм, методів навчання: • сприяти поглибленню знань про життя та творчість Т. Шевченка в контексті вивчення літературного процесу, удосконаленню навичок та умінь здійснювати ідейно-художній аналіз програмової поезії, яка належить до циклу «В казематі», ознайомленню з поняттям ,,філософська лірика‘‘; • сприяти розвиткові культури зв'язного мовлення, пам'яті, логічного мислення, уваги, творчості, спостережливості, уміння коментувати основні мотиви, ідеї поезії Т. Шевченка, висловлювати власні міркування; • сприяти вихованню любові до рідного краю, народу; прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.
Перегляд файлу

                                                           

 

                                               

Тема уроку. Т. Г. Шевченко. «Мені однаково, чи буду…» .

                        Роздуми поета про власну долю, долю України. 

                        Теорія літератури: філософська лірика .                                           

Мета уроку:

  • сприяти поглибленню знань про життя та творчість Т. Шевченка в контексті вивчення літературного процесу, удосконаленню навичок та умінь  здійснювати ідейно-художній аналіз  програмової поезії, яка належить до циклу «В казематі»,  ознайомити з поняттям ,,філософська лірика ‘‘;
  • сприяти розвиткові культури зв'язного мовлення,  пам'яті, логічного мислення, уваги, творчості, спостережливості, уміння коментувати основні мотиви, ідеї поезії

 Т. Шевченка, висловлювати власні міркування;

  • сприяти вихованню любові до рідного краю, народу; прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання:

портрет Т. Шевченка, вчительська мультимедійна презентація ,,Т. Г. Шевченко. «Мені однаково, чи буду…» . Роздуми поета про власну долю, долю України.  Теорія літератури: філософська лірика ‘‘, текст поезії «Мені однаково, чи буду…»,  пісня на слова «Мені однаково, чи буду…»,  підручники, дидактичний матеріал (тестові завдання), ТЗН ( мультимедійний проектор ).

 

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

 

                                                                          Люблять батьківщину не  за те, що вона велика,

              а за те, що своя .

                                                                                                                                                            Сенека

                                                                           Ті, що виїздять за море, міняють небо, а не душу .

                                                                                                                                                            Горацій

                                                                           Вітчизна — це не хтось і десь, Я — теж Вітчизна.

                                                                                                                                                        І. Світличний

I. Організаційний момент (оголошення теми, мети уроку, мотивація, актуалізація ключових слів, епіграфа).

Учитель :

-     Добрий день, учні та гості. Сьогодні ми продовжуємо вивчати творчість Т.Г. Шевченка, і  я пропоную розпочати наш урок із прослуховування пісні.

( ролик з YouTube : ,, Пісня про Україну ‘‘)

Учитель:

  • Чи сподобалася вам пісня? Чим саме ?
  • А чи запам‘ятали ім‘я виконавиці ?

( учні відповідають )

  • Сьогодні ми не випадково розпочали урок із пісні у виконанні Анастасії Воронцової  ,, Пісня про Україну ‘‘. Адже тема України – одна з провідних у творчості Шевченка і є предметом вивчення на нашому сьогоднішньому уроці. Запишемо тему уроку.

(1 слайд - ,,Тема уроку ‘‘)

  • Керуючись темою,  спробуйте визначитися:  чого ви очікуєте від уроку ?

( учні формують мету уроку )

  •  А ось які завдання на урок  поставив  я.

(2 слайд – ,,Мета уроку ‘‘)

Якщо вони не співпадають з вашими, я буду радий в кінці уроку відповісти на ваші додаткові питання або разом з вами спрогнозувати завдання на наступний урок. Я бажаю вам  отримати задоволення від уроку, вірю, що кожен запам‘ятає щось із сьогоднішньої розмови і обов‘язково використає отримані знання й уміння в житті.

  • А зараз розглянемо ключові слова нашого уроку і запишемо їх у зошити.

(3 слайд - ,,Ключові слова ‘‘)

  •                                  Кожен із вас впродовж уроку цей словниковий ряд допише словами, які він вважатиме ключовими. Дайте  письмове визначення тим ключовим словам, які ви можете пояснити. Решту пояснимо разом. І будьте уважними: як тільки почуєте під час уроку ключове слово, підіймаєте сигнальну картку. А поки ви працюватимете, три учні отримують індивідуальні завдання.

     Я підібрав 3 епіграфи до уроку, але , щоб їх прочитати, потрібно скласти ось ці пазли.

( три учні отримують пазли і складають їх )

  •                            Оберіть самостійно один із епіграфів, що сподобався найбільше.  Запишіть його в зошити.

(4 слайд - ,,Епіграфи ‘‘)

II. Актуалізація опорних знань.

1. Експрес-опитування в парах (технологія «Незакінчене речення»)

Сторінка  А

• «Він не буде людиною абиякою, з його вийде або щось дуже добре, або велике ледащо; для нього спадщина по мені... нічого не значитиме...»,— так Т. Шевченка охарактеризував... (Його батько)

• Тарас Григорович дуже часто називав своєю батьківщиною село. {Кирилівку)

• Якого року батько віддав Тарасика в науку до дяка? (1822)

• Посада, на якій перебував майбутній поет у пана Енгельгардта? (Служник-козачок)

• Здібності, що були виявлені у Тараса Шевченка ще з дитинства? (До малярства).

• Земляк-художник, який познайомив Тараса Григоровича з видатними діячами російської й української культур. (Сошенко)

• Спільними зусиллями митців... Шевченко був викуплений з кріпацтва. (К. Брюллова, В. Григоровича, О. Венеціанова, В. Жуковського, Є. Гребінки)

• У 1840р. Т Шевченко надрукував поетичну збірку... («Кобзар»)

• М. Костомаров загітував Тараса Григоровича вступити до таємної політичної організації — ... (Кирило-Мефодіївського братства)

• Серія картин, які видав Т. Шевченко на власні кошти після завершення навчання в Академії... («Живописна Україна»)

• Поета взяли художником у наукову експедицію для вивчення й опису... (Аральського моря)

• Рада Академії мистецтв надала Шевченкові звання... ( академіка-гравера)

Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 0,25 бала. Активно  працюючи на уроці, ви можете набрати ще певну кількість балів. Працюємо, як завжди,  за накопичувальною системою.

Вчитель:

  • Аркуші покладіть у зошити, які  в кінці уроку здасте.

2.Аналіз автопортретів.

Вчитель :

        -     Подивіться на ці два портрети Тараса. Скажіть в чому ви вбачаєте різницю, як це пов‘язано з його біографією ?

( 5 слайд – ,, Портрети ‘‘ )

        -     Які назви ви придумали б для цих портретів ?

3. Перевірка домашнього завдання.

-     Усі ви  вчили напам‘ять поезію ,, Думи мої , думи мої… ‘‘. Для цього у нас запланований урок виразного читання .  Хто не вивчив - у вас є ще час! А на сьогодні декілька учнів отримали індивідуальне завдання :  писали твір-мініатюру ,, Художні особливості поезії ,,Думи мої, думи мої…‘‘. Хто хоче зачитати ? Прошу.

( учні зачитують зразки творів )

ІІІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

1. Вступне слово вчителя:

-       Думи Шевченкові, його діти, його вірші…

Т. Шевченко силою свого поетичного слова, силою своєї безмежної любові до рідного народу, до України намагався пробити мури людської байдужості, обмеженості. До таких творів поета належить  і вірш «Мені однаково, чи буду..».

2. Ідейно-художній аналіз поезії Т. Шевченка  «Мені однаково, чи буду...»

2.1. Виразне читання вірша:

а) у виконанні учня (з аналізом дикторських недоліків);

б) у виконанні народного артиста України Святослава Максимчука.

(ролик з  YouTube : вірш у виконанні Св. Максимчука)

(6 слайд - ,, Історія написання ‘‘)

2.2. Історія написання поезії  (розповідає учениця, яка готувала індивідуальне повідомлення).

Як ми вже знаємо, за доносом провокатора Олексія Петрова діяльність Кирило-Мефодіївського братства була викрита, а члени заарештовані.

У квітні 1847 року в Києві арештували й  Шевченка й відправили до Петербургу з усіма паперами та малюнками. У записах поета не знайшли жодних доказів його участі у таємному товаристві.

 Тоді чиновники Третього Відділу звернули увагу на зміст віршів Шевченка, що були знайдені при обшуку, особливо на поему «Сон» - сатиру на монархію: царя, царицю та царський двір.  Тараса було ув‘язнено  в казематі «Третього відділу» в Петербурзі на час слідства. Шевченкові загрожувало заслання.  

Грубе придушення національного руху, розгром таємного товариства спричинили появу цілого циклу  поезій під назвою ,, В казематі ‘‘, що були написані  між 17 квітня і 30 травня 1847 року, а серед них і вірша «Мені однаково, чи буду...». 

Вчитель:

  • Спробуймо  визначити тему твору.

(діти визначають, звертають увагу на те, що вона співпадає з темою нашого уроку)

(7 слайд - ,,Тема ‘‘)

2.3. Тема: роздуми  поета про власну долю, долю України

(8 слайд - ,,Основна думка ‘‘)

2.4. Основна думка: Т. Шевченко не байдужий до страждань українців, до їх майбутнього; осмислення своєї недолі як частки страждань уярмленого народу.

      -       Знайдіть підтвердження цієї думки у тексті .

(Учень :  Останні 5 рядків , на мій погляд, сповнені таким оптимізмом,

такою вірою в те , що і іншим це не однаково!)

  • Згоден . То ж яка ідея поезії ? Віра в що живе в поетовому серці?

(учні визначають)

( 9 слайд - ,,Ідея ‘‘)

2.5. Ідея: віра письменника у неминучість повалення царського гніту, відродження України.

( 10 слайд - ,,Жанр ‘‘)

2.6. Жанр: філософська лірика з патріотичним пафосом . ТЛ: філософська лірика .

(учні записують визначення в зошит)

2.7. Композиція поезії ( діти працюють  в групах, самі визначають структуру твору ): вірш можна поділити на дві частини: 18 рядків — перша частина, 5 рядків — друга.

Побудований твір на протиставленні (повторення - ,,антитеза‘‘), функцією зв'язку й протиставлення між частинами наділений сполучник ,,та‘‘.

( 11 слайд - ,,Композиція ‘‘)

( 12 слайд - ,,Зміст ‘‘)

2.8. Зміст поезії .

Вчитель:

  •        Пропоную вам на хвилинку зайнятися медитацією.  Згадайте: хто такий ,, ліричний герой ‘‘ ? 
  • Давайте закриємо очі і уявімо ліричного героя твору ,,Мені однаково, чи буду…‘‘

       

Сумна доля чекає його. Він скоріш за все засуджений на заслання до Сибіру. Але особисті страждання не лякають його. Митцеві не страшно  бути забутим людьми. Трагічне його невільницьке і сирітське минуле привчили його до страждань і забуття. Сумна доля чекає в'язня: все, що задумав написати, згине разом із ним. Герой уважає, що зроблено дуже мало для славної України; щоб залишитися у пам'яті народній, слід зробити більше.

                     Не будуть нащадки згадувати у молитвах,… але  це не головне.

  • Знайдіть у тексті цю думку. Зачитаймо ці слова:

                                                                      Чи хто згадає, чи забуде

Мене в снігу на чужині —

                                                                      Однаковісінько мені.

  •        Але дуже важко повірити у його байдужість щодо причетності до рідної України, хоча він і говорить : «Мені однаково, чи буду я жить в Україні, чи ні». Для поета рідна земля булла ж завжди  святою, він так щиро її любив!

                    Вісімнадцять рядків вірша напружено готують нас до важливості останніх п'яти рядків.

                    Прочитаймо ще раз ці рядки:

Та не однаково мені,

Як Україну злії люде

 Присплять, лукаві, і в огні

Її, окраденую, збудять...

 Ох, не однаково мені.

  • Кобзар надзвичайно  точно передбачив головну проблему української нації: окраденість у час її оновлення та відродження. Чи не актуальний цей твір ?

(діти виражають свої думки)

  •   Тому з повним правом можна вважати поезію «Мені однаково, чи буду...» зверненням-попередженням сучасному поколінню українців.

2.9. Опрацювання ідейного змісту твору.

       Складіть питання до поезії .

(учні  трьох груп пропонують свої питання опонентам)

Зразок питань:

• Яким настроєм пройнята поезія?

• Над чим Т Шевченко розмірковував у творі?

• Про що свідчить початок вірша?

• Чому поет хвилюється за долю України?

• Через що Т. Шевченку байдуже стосовно до того, чи будуть про нього згадувати, чи забудуть?

• Про що поет згадує, живучи у неволі?

• Яким чином дана поезія пов'язана з життям письменника?

• Як Т Шевченко характеризує Україну? (На нашій славній Україні, На нашій — не своїй землі)

• Що таке молитва? Чому Т Шевченко хоче, щоб молодь не забувала тих, хто загинув заради волі, щасливого життя на Україні, і молилася за неї?

• Що свідчить про небайдуже ставлення поета щодо подальшої долі рідного краю?

• Хто і як окрав рідну землю? Як їх називає письменник.

• Чим закінчується поезія? Яким чином змінюється настрій ліричного героя?

• До чого закликає письменник у цій поезії?

• Чи виконав наш народ заповіт Т. Шевченка?

• Чим схвилювала вас дана поезія?

ІV. Закріплення вивченого матеріалу

1. Навчальне тестування (зверніть увагу на 12 завдання : там слід написати дописані вами впродовж уроку ключові слова).

Сторінка Б

1. Поетові байдуже, де він:

а) буде жити;

б) зможе оселитися;

в) перебуватиме в ув'язненні;

г) писатиме власні твори.

2. Розмірковуючи над власною долею, Т. Шевченку «однаковісінько», чи його:

а) шануватимуть в суспільстві;

б) хто згадає або забуде;

в) вважатимуть за революціонера;

г) твори будуть мати популярність.

3. Поет виріс у неволі:

а) на Аралі;

б) в Петербурзі;

в) між чужими;

г) про що він говорить з неабиякою гордістю.

4. Помираючи, Т. Шевченко прагне все:

а) Із собою забрати;

б) залишити у спадок рідному народові;

 в) своє майно знищити;

 г) ним написане вивезти за кордон.

5. Україну поет називає:

а) приниженою;

б) щасливою;

в) знесиленою;

г) славною;

6. Т. Шевченко хотів, щоб батько з сином:

а) молились за Вкраїну;

 б) захищали рідний край від ворогів;

в) оберігали традиції українців;

г) допомагали знедоленим.

7. Поетові не байдуже, як Україну «присплять люди»:

а) ледачі;

б) незграбні;

в)злі;

 г) хитрі  та улесливі.

8. Рядок, яким закінчується поезія:

а) «Мені однаково, чи буду»;

б) «Однаковісінько мені»;

в) «Та не однаково мені»;

г) «Ох, не однаково мені».

9. Про кого поет у творі зазначає: «його замучили колись»?

 а) про самого себе;

б) про одну з видатних історичних осіб;

в) про борця за щасливе життя;

 г)про  в'язня Сибіру.

10. За жанровою спрямованістю «Мені однаково, чи буду» Т. Шевченка — лірика:

а) філософська;

б) пейзажна;

в) інтимна;

г) громадянська.

11. Осмислюючи зміст поезії «Мені однаково, чи буду», з повним правом її можна вважати:

а) дипломатичною угодою з майбутнім;

б) ораторською промовою;

в) полілогом;

г) зверненням-попередженням.

12. Які ключові слова ви дописали впродовж уроку ?  ( … )

Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 0,25 бала.

V. Підсумок уроку.

 -        Наш урок завершується. Я вдячний вам за підготовку. Не всі отримають ,,10‘‘-,,12‘‘, але , я сподіваюсь, усі успадкують від Шевченка часточку того, що ми називаємо патріотизмом, відчуттям приналежності до великого народу – УКРАЇНЦІВ.

          А закінчити наш урок я пропоную піснею на слова твору, який ми вивчали на уроці.

(ролик із YouTube : пісня у виконанні Івана Козловського)

VI. Оголошення результатів навчальної діяльності

                             (оцінки учням, що активно працювали на уроці…; решта оцінок я повідомлю

 після перевірки експрес-опитування та навчального тестування).

VII. Домашнє завдання.

(слайд 13)

1.Вірш напам‘ять.

2.Визначити  художні  засоби  образотворення, використані  Шевченком  у  вірші.

3.Застосовуючи фактичний матеріал поезій, заповніть  таблицю:

 

Т. Шевченку

байдуже

не байдуже

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
22 січня 2023
Переглядів
707
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку