Урок – телепередача "Ніхто не має права ображати людину".

Про матеріал
На уроці виховується почуття гідності, чуйності, доброти, любові до ближнього; почуття відповідальності за свої вчинки і формується бажання творити добро та бути милосердними.
Перегляд файлу

 

 

 

Урок – телепередача з курсу «Я  у світі» в 2 класі

з  елементами інтерактивних технологій

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                  Ковальова Вікторія Іванівна,

                                                            учитель вищої категорії,

                                                            старший учитель,

                                                            Краматорська

                                                            загальноосвітня санаторна

                                                            школа – інтернат І – ІІ ст. №10 

                                                            Донецької обласної ради     

 

                                                                                                     Тема.  Ніхто не має права ображати людину.

Мета:

  • Формувати морально – етичні основи дитячої особистості засобами слова;
  • розширювати поняття учнів про доброту і красу людської душі, з’ясувати зміст понять «доброта», «милосердя», «співчуття»;
  • продовжити ознайомлення учнів із правами дітей , на основі змісту казок поглиблювати уявлення про етику людських стосунків;
  • учити аналізувати й оцінювати поведінку і вчинки дійових осіб;
  • розвивати уявлення про добро і зло, уміння робити добро в повсякденному житті, вміння висловлювати власні погляди і думки, критично мислити;
  • збагачувати словниковий запас учнів, сприяти розвитку творчої активності, навичок самоосвітньої діяльності;
  • розвивати мовлення, пам’ять, творчі здібності учнів, артистичні навички;
  • виховувати почуття гідності, чуйності, доброти, любові до ближнього; розвивати почуття відповідальності за свої вчинки і викликати бажання творити добро та бути милосердними.

Обладнання:

  • іграшкові мікрофони;
  • казкова скринька;
  • словникові слова;
  • мелодія до пісні «Якщо добрий ти»;
  • малюнок Сонця;
  • дзеркало;
  • пам’ятки добрих слів;
  • маски зайця, білки, вовка;
  • костюм Попелюшки;
  • призи

 

 

І. Організаційний момент

Доброго ранку, сонечко ясне!

Доброго ранку, земле прекрасна!

Доброго ранку , небо блакитне!

Доброго ранку, зимонька сніжна!

Доброго ранку, птахи галасливі!

Доброго ранку, люди щасливі!

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Вступне слово вчителя

- Сьогодні у нас особливий та незвичайний урок, урок – телепередача.  Я запрошую вас переглянути телевізійні новини. А ви, діти, будете не тільки глядачами, але й учасниками телепрограми.

- Ви згодні зі мною? Тоді починаємо!

2. Мотивація навчальної діяльності

  • Знайомство з девізом уроку:

Девіз нашої програми:

Діяти      активно!

Думати -   оперативно!

Сперечатись – доказово!

Творчо мислити – обов’язково!

  • Чарівна хвилинка

- У мене для вас є казкова скринька, у ній зараз знаходиться найцінніший скарб нашої планети Земля. Правда ж, цікаво що там? Хто із вас хоче побачити його, може зазирнути,  але обов’язково треба посміхнутися тому, кого ви побачите в скриньці. ( На дні скриньки лежить дзеркало. Діти по черзі заглядають у скриньку і бачать там себе.)

- Ви щойно посміхнулися найголовнішій людині на Землі, самому собі!

    За легендою, коли народжується дитина, Бог запалює на небі нову зірку і посилає до дитини ангела – охоронця, який охороняє її від біди. Уві сні ангел цілує дитину тричі: в чоло – аби вона зростала розумною; в личко – щоб була красивою; в груди – аби здоров’я, любов та доброта вселилися в її тіло, серце та душу.

Коли людина робить добрі справи, Ангел радіє, а якщо злі – плаче, тужить, утрачає свої сили. Я бажаю вам , щоб ви робили тільки добро, щоб ваш Ангел – охоронець радів і завжди допомагав вам у скрутні хвилини.

- Але не тільки ангел охороняє дітей. Діти – майбутнє країни. Кожна держава піклується про своїх маленьких громадян. Діти, як і дорослі, мають свої права, які записані в Конституції України.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

- А тепер – увага! Шановні гості та учасники програми вас вітає «Телевізійна служба новин». У студії працює Вікторія Ковальова. Сьогодні в програмі «Все про доброту та милосердя» ви побачите та почуєте …

  • Добрим бути просто чи непросто?

Не залежить доброта від зросту.

Як людей полюбиш – пошануєш,

Силу для добра в душі відчуєш.

  • З давніх - давен в народі так ведеться,

Що милосердя Божою справою зветься.

Сьогодні ми прислів’я пригадаємо,

Ситуації життєві розіграємо..

Бо доброта з віками не старіє,

Доброта від холоду зігріє.

  • Ніхто немає права дитину ображати,

Бо діти – це майбутнє,

Їх треба захищати.

  • Казки та оповідання нас сьогодні навчать,

Як  добрими і милосердними стать.

От і ми часу не гаємо –

Телепередачу починаємо.

ІV.Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу

1. Словникова робота

  • Щоб говорити про доброту та милосердя, треба точно знати, що означають ці слова. Тому в ефірі рубрика « Значення слів».

* ДОБРОТА – це чуйне, привітне, доброзичливе,  дружнє ставлення до людей.

* МИЛОСЕРДЯ – це добре, співчутливе ставлення до когось.

*СПІВЧУТТЯ – вміння поставити себе на місце іншого, зрозуміти когось.

- Яку людину називають доброю, милосердною?

* ДОБРИЙ – Який робить людям добро, прихильно , чуйно до них ставиться.

* МИЛОСЕРДНИЙ – який готовий надати допомогу, поспівчувати.

* Співчувати – ставитися з розумінням, з жалістю до горя іншого.

  • Доберіть антоніми до слів:

Добро  - зло, милосердя – жорстокість, байдужість.

2. Розповідь учителя з елементами бесіди.

- Ще з давніх часів доброта і милосердя були в традиціях нашого народу. Природним вважалося допомогти знедоленому, нещасному, поділитися шматком хліба, дати притулок бездомному, захистити старість. Добро виховується в наших душах і серцях старанням і бажанням його творити. Найкращу пораду дає нам наймудріша книга Біблія. Вона говорить: «Стався до людей так, як

би ти хотів, щоб ставилися до тебе. А ще Біблія вчить: «Якщо хтось зробив тобі добро, пам’ятай про це завжди  і воздай добром за добро, а якщо ти зробив комусь добро – забудь про це і не кричи про це на кожному кроці, і не вимагай винагороди.»

- З чим або з ким  можна порівняти добру людину?

- Так, добра людина схожа на ясне сонечко, тому що вона вміє зігріти й освітити своєю любов’ю, турботою, ласкою, щирістю і щедрістю. Доброта, як те сонечко робить життя ясним, світлим і радісним.

3. Гра «Мікрофон»

- А зараз вашій увазі пропонується рубрика «Що таке добро?»

- У вигляді кого ви б намалювали добро та милосердя?

- Яким кольором ви б зобразили  добро?

- Що є протилежністю добра?

- Чого більше в сучасному світі  - Добра чи Зла?

- Чи можна відчути добро? (Це ласкаве, добре, ніжне ставлення , готовність допомогти в скрутну хвилину, це любов до оточуючого світу.)

- Хто перший у вашому житті допомагає пізнати суть добра?

4. Складання «Асоціативного куща» (Метод «Гронування»)

­- Якщо добро схоже  на сонечко, то давайте пригадаємо, які асоціації у вас викликає це слово.

 

 

5.  Хвилинка релаксації

- А тепер поверніться один до одного, торкніться долонями свого сусіда, усміхніться одне одному й подаруйте чудовий настрій.

- Коли ми даруємо добрі слова, чудовий настрій, тепло своїх долоней  іншим, нам також стає добре, тепло і затишно на душі.

6. Робота над оповіданням О.Донченка «Справжні товариші»

- А зараз у  студії з репортажем спеціальні кореспонденти ТСН .

- Добрий день! В студії працюють Кузнєцова Анна та Задорога Андрій. Послухайте інформацію про «Справжню дружбу»

  • Розповідь оповідання «Справжні товариші» по частинах  підготовленими учнями.
  • Вибіркове читання:

- Розгляньте уважно малюнок. Знайдіть у тексті уривок, який відповідає малюнку.

  • Відповіді на запитання:

- Чому Павлик не прийшов до школи?

- Що побачили діти, коли прийшли  додому до хлопця?

- Що запропонувала Маруся однокласникам?

- Які добрі справи зробили діти?

- Чого вчить це оповідання? ( Дружбі, доброті, безкорисливості, милосердю.)

7. Інсценізація «Іменний обід» (За В.Сухомлинським)

 Автор:У Ніни велика сім’я: мати, батько, двоє братів, дві сестри й                   

              бабуся. Ніна найменша: їй восьмий рік. Бабуся -        

              найстарша:їй вісімдесят два роки. У бабусі руки тремтять.

              Несе ложку бабуся – ложка дрижить, капельки падають на 

              стіл.

Ніна: У мене незабаром день народження.

Мама:Так, доню, і на твої іменини у нас буде святковий обід. Ти 

            можеш запросити на свято своїх подруг.

Ніна:  Добре, матусю!

Автор:Ось і настав цей день. Мама накрила стіл білою 

            скатертиною. 

Ніна: Ой, ще й бабуся за стіл сяде!Та в неї ж руки тремтять. 

           Подруги сміятимуться. Розкажуть потім у школі, що у моєї 

           бабусі руки тремтять. Мамо, хай бабуся сьогодні за стіл не 

           сідає.

Мама: Чому?

Ніна: Бо в неї руки тремтять. Капає на стіл.

Автор: Мама зблідла. Не сказавши й  слова, вона зняла зі столу 

             білу скатертину і сховала її в шафу. Довго вона сиділа  

             мовчки…

Мама: У нас сьогодні бабуся хвора. Тому іменного обіду не буде. 

             Вітаю, Ніно, тебе з днем народження! Моє тобі побажання:  

             будь справжньою людиною!

  • Обговорення оповідання В.Сухомлинського «Іменний обід» (Метод «Мікрофон»)
  • Що означає бути справжньою людиною? ( Бути справжньою людиною – це поважати старість, дбайливо і терпимо відноситися до проявів старості, пам’ятаючи, що ніхто в цьому житті не вічний, кожен буде колись старим і немічним.)
  • А Ніна – не справжня людина? Чому? (Дівчина ще не навчилась бути доброю, поважати старість.)
  • Щоб ви порадили Ніні? (Навчитися бути доброю.)

8. Знайомство з правилами Доброти

- Діти! На нашому каналі рубрика «Як навчитися бути добрими?»

- Для цього до нас завітала чарівна гостя «Добра фея», яка розповість вам правила добра.

Фея: Любі діти! Людина починається з добра,

          З уміння співчувати, захистити –

          Це зрозуміти всім давно пора,

          Бо ми прийшли у світ добро творити.

Правила доброти дуже прості, треба тільки навчитися їх виконувати:

  • Допомагай слабким, маленьким, хворим.
  • Жалій інших, а не себе.
  • Ніколи не заздри.
  • Бережи природу та охороняй її.
  • Шануй працю інших людей.
  • Допомагай друзям у біді.
  • Прощай іншим помилки.
  • Не будь жадібним.
  • Люби своїх батьків та близьких.

9. Фізкультхвилинка

Добре те, що сонце світить. (Руки вгору).

Добре те, що вітер віє. (Коливаються).

Добре те, що ось цей ліс (Присідають).

Разом з нами ріс і ріс. (Підтягуються).

Добре те, що в нашій річці

Синя, не брудна вода. (Купаються.)

І мене матуся рідна

Після школи зустріча.(Стрибають.)

Добре гратися надворі, (Плещуть у долоні.)

Добре вчитися у школі.(Сідають.)

V.Закріплення та систематизація знань.

1. Колективне обговорювання  ситуацій (Рубрика « Хай говорять»)

- Ми живемо серед людей, і тому вам потрібно вчитися вирішувати різні життєві ситуації, у які ви можете потрапити. Давайте спробуємо вирішити деякі з них.

  • Уявіть, що попереду вас іде бабуся. У одній руці у неї важка сумка, у другій – паличка. Старенька зупинилася відпочити, поставила сумку і паличку біля будинку. Раптом палиця упала. Ви проходите поруч і все це бачите. Що ви зробите?
  • На подвір’ї грався маленький хлопчик. Його мама сиділа на лавці і в’язала шапочку. Хлопчик побіг за м’ячем, упав, забив коліно, лежить і плаче. Ви сидите навпроти. Ваші дії.
  • Надворі сонячний літній день. Ви з мамою зібралися іти на річку, але мама відчула себе погано. А вам дуже хочеться купатися, поніжитися у променях лагідного сонечка. Як ви вчините?
  • Під час прогулянки надворі ви побачили бездомне кошеня. Воно було налякане і розгублене. Ви хотіли пройти мимо, але кошенятко підбігло до вас, довірливо притиснулося і замуркотіло. Вам хочеться забрати звірятко додому, але батьки не дозволяють утримувати домашніх тварин. Як ви вчините?
  • На багатолюдному перехресті стоїть дідусь, він в нерішучості, дуже розгубився – не знає, як перейти вулицю. Що ви зробите?

Висновок: Гарно, що вирішуючи різні життєві ситуації, ви надали перевагу добру й милосердю. Сподіваюсь, що і в житті ви не поступитесь своїми принципами.

2. Рубрика «Надбання минулих поколінь»

- З давніх – давен люди цінували добро, чуйність, милосердя, порядність. Народ створив багато прислів’їв та приказок про ці риси людини.

- Давайте згадаємо, які прислів’я ви знаєте про добро і милосердя.

  • Від доброго слова і лід розмерзає.
  • Доброго держись, а лихого стережись.
  • Твоя красота – в твоїй доброті.
  • Перший крок до добра – це не робити зла.
  • Добре слово краще за мед.
  • За добро добром платять.
  • Людина починається з добра.
  • Життя дається людині на добрі діла.
  • Добрі справи прикрашають людину.
  • Без добрих справ немає доброго імені.
  • Доброму скрізь добре.
  • Світ не без добрих людей.
  • Хто людям добра бажає, той і сам собі має.
  • Не одяг прикрашає  людину, а добрі справи.
  • Все добре переймай, а злого уникай.
  • Добрі наміри – добрі наслідки.
  • Добре роби – добре й буде.
  • Від добра добра не шукають.
  • Добре там жити, де вміють дружити.

3. Складання «Сенкану» (робота в парах)

І ряд – сенкан до слова «Добро»

ІІ ряд – сенкан до слова «Милосердя»

                                       Сенкан «ДОБРО»

  1. Добро.
  2. Щире, світле, чуйне, корисне.
  3. Радує, допомагає, веселить, втішає.
  4. За добро добром платять.
  5. Добро – вчинок, який приносить людям користь.

                                   Сенкан «МИЛОСЕРДЯ»

  1. Милосердя.
  2. Добре, співчутливе, чуйне, безкорисне, турботливе.
  3. Підтримує, співчуває, втішає, виховує, рятує.
  4. Милосердя – здатність відгукнутися на чужий біль.
  5. Милосердя – співчуття.

4. Складання кінцівки казки «Білка та вовк»

Вовк лежав під деревом і спав. Білка стрибала по дереву та впала на вовка. Вовк прокинувся і хотів її з’їсти. Білка почала прохати відпустити її. Вовк сказав:

- Добре, я відпущу тебе, тільки ти скажи мені, чого ви білки, такі    веселі? Мені завжди нудьга, а ви там угорі граєтесь та стрибаєте.

  Білка сказала:

- Спочатку пусти на дерево, тоді я відповім, а то я тебе боюся.

  Вовк був не голодний, пустив. Білка збігла на дерево і відтіля

  відповіла:….

  • Складання кінцівки казки учнями за початком і малюнком;
  • інсценізація казки;
  • читання авторського варіанту кінцівки казки:

-  Тобі тим нудьга, що ти злий. Тобі злість серце палить. А ми 

  веселі тим, що нам ніколи не хочеться зла робити. (За

  С.Черкасенком)

5. Рубрика «Гість в студії»

- Кожна дитина – немов маленьке деревце. І як садівник плекає кожну квіточку, так і держава піклується про своїх дітей. Вона надала вам чимало різних прав. Деякі з них ми вже знаємо. Давайте згадаємо їх.

  • Метод «Гронування» («Асоціативний кущ»)

 

 

- Увага, в студії гості, ви їх  уважно послухайте і визначте, про яке право дитини вони розкажуть.

Прискакав до школи зайчик,

Вчителів питає:

«Чи у вас і тих навчають,

Хто грошей немає?»

«Ну звичайно, ну звичайно! –

Кажуть зайченяті, -

В нашій школі всіх навчають,

Бідних і багатих.

І читати, і писати

Ми вчимо маляток,

І на лапках рахувати,

І пісень співати».

В темнім лісі зайчик радий

Скликав заячу нараду

І сказав таке :»Освіта

Всім обов’язкова!

І для всіх малят відкрита

Початкова школа».

- Про яке право дітей йдеться в казці? (Право на освіту).

6. Робота над казкою «Попелюшка»

- Наш спеціальний кореспондент Купрієва Аліна підготувала матеріал для ТСН.

Кореспондент:

  • Доброго дня, шановні телеглядачі і гості студії! Вас вітає кореспондент новин Аліна Купрієва. Сьогодні у випуску спец новини. Життя Попелюшки з мачухою та її двома доньками стало нестерпним для дівчини. Бідолашна виконує всю брудну роботу, одягнута в лахміття, а сестри – в гарних дорогих сукнях. Дівчинка спить у комірчині, куди висипають попіл із печі, а вони відпочивають у розкішних кімнатах.
  • Дякуємо Аліна за повідомлення!
  • Пропоную ближче ознайомитися із казкою «Попелюшка».

Давайте переглянемо випуск телевізійного театру.

Інсценування уривку з казки «Попелюшка»

(Попелюшка сидить на підлозі й чистить каструлю).

Мачуха:- Попелюшко, знову сидиш! Підлогу не замела, вогню не розпалила, грядок не скопала!

(Потягуючись і позіхаючи виходять двоє рідних доньок)

- Пташенята ви мої! Уже прокинулися? Як вам спалося любі донечки?

Доньки:- А снідати ще не кликали?

Мачуха: - Зараз питимемо чай. Попелюшко, неси чай! (Виходять).

Попелюшка: - Ой, як мої сестри схожі на свою матір: і обличчям, і вдачею. Усе їм не так… І чому вони мене не люблять? Мачуха змушує мене виконувати всю важку роботу: чистити казани, мити східці, прибирати у кімнатах. І хоч як би я не старалася, ніхто мене не похвалить.

  • Обговорення змісту казки «Попелюшка»

- Усі ви вдома читали казку «Попелюшка».

- Якою була ця дівчинка? (Доброю і привітною)

- Що дівчинка дуже любила? (Танцювати.)

- Хто поміг Попелюшці потрапити на бал? ( Добра Фея).

- Як ви гадаєте чому мачуха і її доньки не любили Попелюшку?

(Вони були злими і бездушними.)

- А чи мали вони право ображати дівчинку?

(Ні, тому що кожна дитина має право на любов і піклування.)

- На що ще мала право Попелюшка? (На відпочинок).

Висновок: усі діти мають рівні права. Вони не повинні залучатися до важкої праці. Дитина не повинна бути скривдженою і має право на любов і піклування.

  • Як ви вважаєте, які права порушила мачуха?
  • право на відпочинок;
  • право на дозвілля;
  • право на любов і піклування.
  1. Створення «СОНЯЧНОЇ КВІТКИ»

- ДОБРО – це найголовніше, що є на Землі. Воно як сонечко зігріває нас, пестить своїми промінцями.

- Вдома кожен з вас намалював своє добре сонечко, яке містить стільки промінців, скільки добрих вчинків ви зробили. І от зараз в нашому класі засяє справжня Сонячна Квітка добрих і милосердних справ. Ось так із маленьких сонечок утворилося велике сяюче СОНЦЕ ДОБРОТИ! Поспішайте робити добро, і тоді на серці буде затишно і спокійно, бо так чудово бути добрим, дарувати тепло своїх сердець іншим, як це робив Кіт Леопольд.

  1. Пісня « Якщо добрий ти»

Дощик босоніж по землі пробіг,

Клени по плечах плескав.

Якщо день ясний – то лунає сміх,

А коли все навпаки – кепсько.(Двічі)

                         Чуєш, як дзвенять в небі промінці –

                         Сонячні ясні струни.

                         Якщо добрий ти – хороше усім,

                         А коли все навпаки – сумно.(Двічі).

Кожному свою посмішку лиши,

Радість – тим, кому тяжко.

Якщо заспівать – легко на душі,

А коли все навпаки – важко.(Двічі).

VІ. Підсумок уроку

  1. Метод «Прес»

- Як ви гадаєте, чи знадобляться в майбутньому знання, які ви

сьогодні здобули на уроці?

* Я вважаю, що ….

* На мою думку….

* …..тому що,…..

- Чи важко творити  добро?

2. Гра «Мікрофон»

- Як би я була Феєю Доброти, то…..

- Як би я був добрим Чарівником, ….

Доброта з роками не старіє,

Доброта від холоду зігріє.

І якщо вона, як сонце світить,

То радіють і дорослі, й діти.

                          Тож, люди на Землі!

                          Спішіть добро творити,

                          Щоб нам не згинути у морі зла.

                          Щоб кожен міг серед краси прожити

                          У царстві справедливості й добра.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
26 липня 2019
Переглядів
1070
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку