Урок "Теорема Фалеса. Середня лінія трикутника та середня лінія трапеції. Розв’язування задач"

Про матеріал
Конспект уроку геометрії у 8 класі на тему "Теорема Фалеса. Середня лінія трикутника та середня лінія трапеції. Розв’язування задач" за підручником М.І.Бурда,Н.А.Тарасенкова
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

Теорема Фалеса. Середня лінія трикутника та середня лінія  трапеції. Розв’язування задач.

 

 

 

 

Урок з геометрії у 8 класі

вчителя математики

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета уроку:

Навчальна:

-  повторити, систематизувати та узагальнити знання учнів щодо середньої лінії
трапеції та трикутника; теореми Фалеса;

- формувати вміння учнів застосовувати здобуті знання на практиці та показати практичне застосування геометрії в повсякденному житті;

- формувати просторові уявлення, розвивати логічне мислення.

Розвивальна:

  • розвивати уміння учнів розв’язувати задачі на застосування теореми про середню лінію.

Виховна:

  • виховувати наполегливість у навчальній праці та інтерес до геометрії.

Основні завдання:

  • здійснити повторення властивостей середніх ліній трикутника та трапеції через усне розв’язання задач за готовими малюнками;
  • домогтися від учнів робити правильні геометричні рисунки за умовами задач практичного спрямування, а також обґрунтовувати їх спираючись на життєвий досвід та знання властивостей геометричних фігур.

Засоби: картки із завданнями; підручник (М.І.Бурда,Н.А.Тарасенкова «Геометрія 8»); мультимедійна презентація, креслярський набір, крейда.

 

Епіграфи до  уроку

 

Блаженство тіла полягає у здоров'ї,

блаженство розуму - в знаннях

Фалес

 

Геометрія навколо нас

 

ХІД УРОКУ

I. Організаційний етап

ІІ. Формулювання мети і завдань уроку

На сьогоднішньому уроці ми з вами закріпимо теорему Фалеса,  поняття про середні лінії трикутника та трапеції; навчимося застосовувати набуті знання та вміння до розв’язування задач.  Зробимо екскурс в історію з життя Фалеса. Проаналізуємо чи отримала дана тема подальший розвиток і застосування у житті людини.

 

IIІ. Перевірка домашнього завдання.

Взаємоперевірка домашніх тестових завдань №2, 3  ст.67.

(Учні міняються зошитами. Правильні відповіді до задач висвітлюються через проектор, а учні олівцем ставлять «+» або «-».) (слайд 3)

Відповідь до:


 Тесту №2

  • 1. Б; 
  • 2. А; 
  • 3. В; 
  • 4. А; 
  • 5. Г.

Тесту №3

  • 1. Б; 
  • 2. В; 
  • 3. Б; 
  • 4. Г; 
  • 5. В.

 

Учитель: оскільки урок є підсумковим з тем «Теорема Фалеса», «Середня лінія трикутника», «Середня лінія трапеції», то вини­кає необхідність повторення, узагальнення та систематизації набутих знань, умінь під час вивчення теми.

Далі вчитель проводить з учнями усне бліцопитування (слайд 4)

  • Сформулюйте теорему Фалеса.
  • Що таке середня лінія трикутника?
  • Сформулюйте властивості середньої лінії трикутника.
  • Якщо всі середні лінії трикутника рівні, то яким буде цей трикутник?
  • Яка залежність між периметром даного трикутника та трикутника утвореного його середніми лініями?
  • Дайте означення трапеції.
  • Які види трапеції ви знаєте?
  • Що таке середня лінія трапеції?
  • Сформулюйте властивість середньої лінії трапеції.
  • Скільки середніх ліній можна побудувати в трикутнику? А в трапеції?

ІV. Актуалізація опорних знань

Задачі за готовим малюнками.

За допомогою презентації, учні усно розв’язують задачі і дають відповіді. За кожну правильну відповідь учень отримує смайлик на щоденник      (як додатковий бал до оцінки за урок)

(Усні вправи. Слайди № 6, 7, 8, 9, 10, 11)

 

Ми з вами вивчаємо геометрію уже другий рік. Кожен з вас переконався, який це цікавий, багатогранний розділ математики.

Але завжди виникає питання: а чи знадобляться мені ці знання у моєму житті? Для цього давайте поглянемо на наступний слайд. (слайд 12)

 

V. Мотивація

Прийом « Проблемне запитання»

Учитель: Як ви вважаєте, чи можна на практиці, не застосовуючи безпосередню вимірювання, а використовуючи тільки знання з геометрії, визначити довжину або ширину заболоченого місця?

І на це питання нам в кінці уроку дасть відповідь один учень, якому ця задача задавалась, як індивідуальне домашнє завдання.

 

VІ. Закріплення і застосування навичок та вмінь

Розв’язування задач.

Для цього ви об’єднаєтесь в пари, кожна пара отримає картку із задачею. Отриману при розв’язуванні задачі відповідь знаходите у таблиці, а навпроти – літеру.

Номер завдання на карточці, це порядковий номер літери у загадковому слові. Розгадка всього слова залежить від роботи всього класу, як команди.

 

Розв’язування задач: 4 картки і 1 на дошці (слайди 13-16)

Картка 1.

 

 

 

 

 

 

Відповідь: 40см, буква М

 

 

 

Картка 2

 

  Відповідь: 12см, 12см, 12см,  600, буква І

 

 

 

 

 

 

Картка 3.

Відповідь: 17см, 19см, 21см, буква Л

 

 

 

 

 

Картка 4.

 

 

 

 

Відповідь: 10см, буква Е

 

 

Картка 5. Задача практичного змісту

Робота з підручником №369, ст.51

Умова задачі:

Над входом у дачний будинок є навіс. Згодом виникла потреба поставити підпори до середини навісу (точка F на малюнку 176). Як, не вимірюючи, знайти довжину підпори (відрізка EF), якщо відповідні краї навісу віддалені від поверхні землі на 2,5 м і 3,5 м? Подумайте, поміркуйте і зробіть геометричний малюнок до цієї задачі так, щоб за готовим кресленням ми могли розв’язати задачу

H:\к задаче 4.png 

 

1. Учні пояснюють, чому саме такий малюнок (чому треба зобразити прямокутну трапецію,чому FE – середня лінія).

2. Обчислюють довжину підпори  FE, як довжину середньої лінії трапеції.

FE = (2,5+3,5)/2.

Відповідь: довжина підпори 3 метри, буква Т

 

Відповідь

Буква слова

18см, 40см, 66см

О

Т

60см

П

7см

К

12см, 60о

І

17см, 19см, 21см

Л

16см, 24см, 28см

Я

10см

Е

3,5м

З

40см

М

 

Отримане слово – Мілет. Що це? Це давньогрецьке місто-держава на узбережжі Егейського моря, з якого походить Фалес.

Про Фалеса Мілетського нам підготували невеличку історичну довідку у вигляді мультимедійної презентації. Учень, що підготував презентацію, демонструє її.

 

А тепер повернемось до нашої задачі « Практичність теорії »

 

Учень, якому ця задача була на домашнє опрацювання виходить до дошки і пояснює її розв’язання(умова задачі попередньо замальована на відкидній дошці або ватмані).

На мал. зображено заболочене місце. Добудуємо прямі ОР, ОF та РF, що виходять з довільної точки О.

H:\to task 3.png

1.Виміряти ОР, ОF, знайти  середини цих відрізків, виміряти довжину середньої лінії трикутника РОF

2.Обчислити відстань між пунктами Р та F, як основу трикутника використовуючи властивість середньої лінії.

3.Виміряти відстані РМ і NF. Протяжність заболоченого місця обчислити за формулою МN=PF-(PM+NF).

Додаткове завдання  в групах (за рахунок вільного часу). Конверти з прямокутними трикутниками і завданням роздаються учням.

 

ЦІКАВА ЗАДАЧА

Скласти трапецію:

Група 1 – з  чотирьох прямокутних трикутників;

Група 2 –  із трьох прямокутних трикутників;

Група 3 –  із двох прямокутних трикутників.

Підказки на слайдах

 

 

 

 

VІІ.Підбиття підсумків уроку.

 

Як на вашу думку, знання із даної теми знайдуть практичне застосування у майбутньому вашому житті?

Чи задоволені ви своєю роботою на уроці?

Сподіваюся що на цьому уроці ви ще раз переконалися у справедливості відомого висловлювання:«Геометрія навколо нас». І маю надію що при нагоді вам вдасться скористатися знаннями здобутими на уроках геометрії, принаймні мені б цього дуже хотілося. Прошу здати щоденники на оцінки.

 

VІІІ.Домашнє завдання.

§6,7-повторити №297 (обов’язкове завдання для всіх,середній рівень), №354 - виконують учні, які бажають оцінку достатнього рівня),  №366 (завдання високого рівня).

 

 

 

1

 

doc
Додано
3 квітня 2023
Переглядів
441
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку