Урок-тренінг з основ здоров’я у 5 класі
Тема уроку: Пожежна безпека. Причини виникнення невеликих пожеж.
Мета: уроку: ознайомити учнів з умовами виникнення процесу горіння, з’ясувати причини пожеж, визначити принципи запобігання та гасіння пожеж.
Тип уроку: Урок-тренінг.
Навчальні завдання.
Наприкінці заняття учні повинні вміти:
- назвати 3 умови виникнення горіння;
- назвати 3 приклади того, що може слугувати джерелом запалювання;
- назвати 2 приклади горючих, важко горючих і негорючих матеріалів;
- пояснювати значення кисню для підтримки процесу горіння;
- назвати 3 найпоширеніші причини виникнення побутових пожеж: паління, неправильне користування електричними і газовими приладами;
- необережне поводження з вогнем.
Обладнання і матеріали: підручник, зошит-практикум, аркуші паперу, склянка з піском, свічка, сірники.
Хід уроку
Зараз я зачитаю загадку і якщо ви її відгадаєте, то зрозумієте про що піде мова на сьогоднішньому уроці.
Лісом він котився з ревом,
Їв кущі, траву, дерева.
А коли напивсь води –
Стих і згаснув назавжди. (Вогонь)
Отже, тема нашого уроку: «Пожежна безпека. Причини виникнення невеликих пожеж»
3. Очікування.
Тому ми розміщуємо на нашій галявині вогнище. Напишіть ваші очікування від уроку на крапельках і розмастіть їх над вогнищем на хмаринці.
А чи відомо вам, що таке „трикутник вогню”? Цей термін запропонував французький хімік Лавуазьє, щоб легше було запам’ятати три умови виникнення горіння. Давайте з’ясуємо ці умови за допомогою експерименту.
2. Демонстрація досліду №1.
Отже Що? Потрібно для горіння? Наявність джерела запалювання.
Сірник , запальничка, іскра, електропровід.
Отже 1 умову горіння ми з’ясували.
Демонстрація досліду №2
Запалити свічку.
Отже Де виникне горіння?
(де є горючі матеріали)
А зараз я пропоную кожному вибрати улюблену геометричну фігуру ( ) .
Учні з різними фігурами сядуть за окремі парти.
Ми з’ясували, що другою умовою виникнення горіння є наявність горючих матеріалів.
Всі речовини і матеріали поділяються на три групи. Які це групи ми зараз дізнаємось.
У кожної із команд є конверт, але відкрити його можна лише тоді, коли справитесь із складанням слова.
Дітям роздаються заготовки із окремими складами, із яких потрібно скласти слово.
Отже ми з’ясували які бувають матеріали і речовини.
Руханка
На галявині вогнище,
Полум’я стелиться низько-низько (присідають)
Далі вогнище – розгоряється (піднімаються)
І полум’я колихається (показують руками)
Ми взяли водичку прямо із кринички (нахиляються)
Полили, загребли (імітація руками)
І з галявини пішли (крокують)
А тепер давайте з’ясуємо причини пожеж.
Діти об’єднані в групах.
Демонстрація досліду №3
У нас залишився не відкритий іще один кут.
Проведемо слідуючий експеримент. Закрити свічку.
Отже у нас утворився „трикутник вогню”. Тільки за наявності всіх 3-х умов може виникнути пожежа.
Що таке пожежа?
Давайте звернемося до словничка. Відкрийте зошити на ст. 17.
Записати визначення в зошит.
Пожежа – поширення вогню, що вийшло з-під контролю людини.
Пожежа – неконтрольований процес горіння.
4. Обговорення причин виникнення пожеж.
Перегорніть сторінку с. 44
На малюнку 28 ви бачите неіснуючий будинок. Якби він був насправді, то в ньому неодмінно виникла б пожежа, тому що всі його мешканці порушують правила пожежної безпеки. Давайте з’ясуємо, які це порушення і можливі наслідки.
I група – I поверх
II група – II поверх
III група – III поверх
Знайдіть на малюнку єдину істоту, яка не порушує правил пожежної безпеки.
Обговорення.
Записати в зошит причини виникнення пожежі .
Причини виникнення пожежі:
1. Недбале поводження з вогнем.
2. Недбале поводження з газо- та електроприладами.
3. Куріння в нетверезому стані.
4. Ігри дітей із сірниками.
5. Аварії на підприємствах.
6. Природні явища.
Повернімося до наших очікувань. Якщо вони здійснилися, то перемістіть їх із хмаринки на полум’я.
Отже із хмаринки пішов дощ і загасив пожежу.
2. Домашнє завдання:
Ст. 18. Тест з батьками „Чи достатньою є пожежна безпека вашої оселі” §24 прочитати.
Для допитливих. Твір-мініатюра (4-5 речень)
Написати оповідання за такими опорними словами: вітер, картопля, хлопчаки, вогнище, сіно, загорілося, копиця, розбігалися, помітили, прибігали, дим, швидко, погасили, пекли.
3. Прощання: запалити свічку і передати її по колу з побажаннями.