Урок "Трипільська культура на землях України"

Про матеріал
Тема уроку: Трипільська культура на землях України Мета: Формувати уяву учнів про Трипільську археологічну культуру; спосіб життя, господарство, побут та мистецтво часів енеоліту; визначити основні досягнення представників трипільської культури; розкрити значення трипільської культури в історії України; сприяти вихованню патріотизму; почуття національної свідомості та гідності; поваги до власної історії.
Перегляд файлу

Тема уроку: Трипільська культура на землях України

Мета: Формувати уяву учнів про Трипільську археологічну культуру; спосіб життя, господарство, побут та мистецтво часів енеоліту; визначити основні досягнення представників трипільської культури; розкрити значення трипільської культури в історії України; сприяти вихованню патріотизму; почуття національної свідомості та гідності; поваги до власної історії.

Очікувані результати. Після уроку здобувачі освіти зможуть:

  • розповідати про основні досягнення трипільців;
  • показувати на карті терени розселення трипільців;
  • описувати заняття та побут носіїв цієї археологічної культури;
  • висловлювати власну думку про роль трипільської культури в історії.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник, атлас, контурна карта, папір, олівці, презентація.

Основні поняття і терміни: археологічна культура, трипільська культура, протоміста, «культура мальованої кераміки».

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

         Створення позитивного психологічного настрою.

Діти, звертаючись один до одного на ім’я, завершують фразу «Я впевнений(а), що на сьогоднішньому уроці ти…». (кажуть щось позитивне).

ІІ. Актуалізація опорних знань

Уявіть себе дослідниками найдавніших часів в історії людства та розкажіть про одне з досягнень людини доби неолітичної революції.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Розгляньте уважно речові джерела та розкажіть, що ви про них думаєте, охарактеризуйте побачене.

Перед нами речові джерела, які належать до трипільської археологічної культури. Ці унікальні пам’ятки були створені племенами, які проживали на території сучасної України у період енеоліту. Про них ми сьогодні і будемо говорити.

ІV. Повідомлення теми і мети уроку. План уроку

1. Наслідки неолітичної революції

2. Ознайомлення з історичними термінами і поняттями.

3. Відкриття Трипільської культури та часові межі.

4. Господарство, побут та духовне життя.

             V. Вивчення нового матеріалу

1. Робота з термінами

         Археологічна культура – поєднані спільними рисами речові джерела, що належать до одного історичного часу і поширені на певній території.

         Трипільська культура – це сукупність археологічних пам’яток, що датуються IV – першою половиною ІІІ тисячоліття до нашої ери.

       2. Інформація учителя. Відкриття трипільської культури. Вікентій Хвойка. Село Трипілля розташоване за 50 км. Від Києва вниз по Дніпру. Саме тут впадають у нього три річки Стугна, Красна і Бобриця, утворюючи три поля, від чого і утворилася назва поселення.

    За останніми археологічними даними, площа території України, зайнята трипільськими племенами, на сьогодні дорівнює близько 600 тис. гектарів. На ній виявлено близько 2000 трипільських поселень.

  3.  Робота з картою

                 - розгляньте уважно карту та визначте територію поширення трипільської культури;

               - на теренах яких сучасних країн була поширена дана археологічна культура?

              - позначте на контурній карті територію поширення трипільської культури;

              - позначте найвідоміші місця знахідок трипільської культури (Трипілля, Халеп’я, Кукутені).

     4. Робота з підручником (текст, ілюстрації)

         Обговорення отриманої інформації.

  • Якими були основні заняття трипільців? (осіле скотарство, риболовля та мисливство, рільництво, господарські промисли, ремесла, обмін з сусідніми племенами)
  • Які знаряддя праці були у трипільців?

  •    Що таке протоміста? Протоміста — термін, яким зазвичай позначають великі села або містечка періоду неоліту, на території сучасної України були розташовані найбільші протоміста Трипільської культури. Протомістами називають також населені пункти, які виникали у VIVIII століттях у східнослов'янському суспільстві — укріплені поселення, що в зародку мали ознаки майбутніх міст: ремісниче виробництво, осередок влади, культовий центр тощо. Однак не кожне протомісто могло перерости в місто: для того мали скластися особливо сприятливі соціальні, політичні й економічні умови.
  •    Яким було житло трипільців?

Трипільські поселення. Середній етап (3600—3150 рр. до н. е.)Поселення:будувалися на зручних для оборони місцяхмали великі (багатосімейні) та малі (односімейні) житла планування відзначалося колоподібною, радіальною структуроюміж розташованими у вигляді кількох кіл будівлями пролягали кільцеві проходивходи споруд були орієнтовані на геометричний центр поселенняцентральний майдан поселення виконував ритуально-символічну, об’єднуючу функціюзовнішнє коло утворювалося з великих будинків глухими (затильними) стінами назовні, які правили за своєрідний захисний мур

  •         Які причини занепаду трипільської культури?
  •         Чому трипільську культуру називають «культурою мальованої кераміки»?

    5. Вправа «Реставратор»

   Розгляньте ілюстрації та відтворіть трипільський розпис.

Презентація малюнків.

VІ. Підсумок уроку

  1.               Бесіда
  •                   Що дозволяє ученим вважати трипільську культуру однією з найрозвиненіших землеробських культур свого часу?
  •                   Які культурні здобутки успадкував український народ від трипільців?
  •                   Чи можемо ми називати трипілля цивілізацією?
  1.               Рефлексія. Продовжити речення
  •                   На сьогоднішньому уроці мені вдалося …
  •                   Сьогодні мені сподобалося …
  •                   Найважчим для мене було …
  •                   Хочу ще довідатися про …

Домашнє завдання: Опрацювати параграф 7, ст. 33. Підготувати малюнок до теми

docx
До підручника
Історія України 7 клас (Гупан Н.М., Смагін І.І., Пометун О.І.)
Додано
19 лютого 2023
Переглядів
1021
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку