Урок "Творення слів за допомогою префіксів і суфіксів"

Про матеріал
Урок сприяє розширенню знань учнів про утворення слів за допомогою префіксів і суфіксів, удосконалює вміння аналізувати слово за його будовою, користуючись схемою. Розроблений до підручника Большакової І. О., Хворостяного І. Г.
Перегляд файлу

Тема: Творення слів за допомогою префіксів і суфіксів.

Мета: Повторити будову слова. Сприяти розширенню знань учнів про утворення слів за допомогою префіксів і суфіксів. Удосконалювати вміння аналізувати слово за його будовою, користуючись схемою. Виховувати бажання спілкуватись українською мовою, удосконалювати власне мовлення.

 

Обладнання: підручники, зошити, ілюстративний та роздатковий матеріал,

відеоматеріали,  кольорові олівці та фломастери.

 

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Хід уроку

 

І. Організаційний етап

 Вправа «Настрій на кульці»

-         Оберіть кульку зі своїм настроєм. Усміхніться один одному. Подумки побажайте собі та однокласникам успіхів. Мирного і щасливого дня!

 

ІІ. Етап орієнтації. Мотивація навчальної діяльності.

   Метод «Сторітеллінг»

Чи доводилося вам бувати коли-небудь на фестивалі повітряних куль у Кам’янець-Подільському? Хто не був розкажіть як ви уявляєте собі це дійство. Хто був розкажіть свої враження від побаченого.

Сьогодні пропоную нас всім поринути у атмосферу фестивалю повітряних куль.

    Відео про фестиваль повітряних куль.

 

ІІІ. Актуалізація знань.

1.Перевірка домашнього завдання.

Вправа 6 с.78

2.Вправа «Мозковий штурм»

—  З яких частин складається слово? (З основи і закінчення)

—  Як виділити закінчення в слові? (Змінити його запитаннями.)

—  Якщо змінюєш ти слово, то незмінна там... (основа).

—  З яких частин складається основа? (Кореня, префікса, суфікса)

― Яка роль префікса у слові? (За допомогою префіксів утворюються нові слова.)

3.Хвилинка чистописання.

К к К к

        Злетіла прилетіла вилетіла

-         Напишіть п’ять дієслів про повітряну кульку, використовуючи префікси (прилетіла, збільшилася, прекрасна, злетіла, побільшала, здулася). Складіть речення з одним із записаних слів та запишіть його.

-         Зелена кулька – це куля творчості. На ній ми відправимося в країну фантазій.

4.Казкотерапія.

Лінгвістична казка

Дружно жили префікс, корінь, суфікс, закінчення. Але одного разу корінь почав хвалитися, що він найголовніший, бо в ньому заховане смислове значення слова. Тут обізвалося закінчення: «Без мене ви б не зв’язалися з іншими словами» .  Тут  виступив префікс, щоб і собі похвалитися…

Проблемне питання.

  Як ви думаєте, чим міг похвалитися префікс?

  Чи все ми знаємо про префікси?

  Яке завдання поставимо перед собою на урок?

 

ІV. Повідомлення теми і завдань уроку

- Сьогодні на уроці ми продовжимо аналізувати значення слів з урахуванням будови слова. Будемо утворювати слова за допомогою префіксів і суфіксів.

 

V. Вивчення нового матеріалу.

1. Дослідження значення префіксу (відеозапис).

2.Дослідження мовлення. Читання та запам’ятовування правила с.78

- Білий колір (біла куля) дає нам інформацію. Отже, поговоримо про префікси і їх роль в утворенні нових слів.

- Ви уже знаєте, що слова мови поділяються на значущі частини. Префікс і суфікс відіграють особливу роль у творенні слів (діти читають правило).  Також  вони мають значення. Суфікс ОК – (суфікс зменшення). Наприклад: лісок, козачок, дідок. Префікс ПРА – (вказує на давність). Наприклад: прадід, правнук, пращурі.

3.Відпочинок.

4. Робота з підручником.

- Жовтий колір (жовта куля) – дослідження можливих успіхів. А зараз перевіримо як ви можете застосувати на практиці вивчений матеріал.

Вправа  «Перегони префіксів» Вправа 1 с.78

- Утворіть слова за допомогою запропонованих префіксів. Поєднайте дієслова з іменниками. Запишіть словосполучення за зразком.

Вправа 2 с.79

- Утворіть та запишітьт нові слова за допомогою префікса без-. Розкажіть про правопис префікса без-. Познач префікси.

 

В українській мові є лише префікси РОЗ-, БЕЗ-

 

(РОС-, БЕС- - не існує)

Вправа 3 с.79

-Від наведених слів утворіть нові, додаючи префікс роз-. Запишіть їх, доповнюючи іменниками так, щоб утворилося словосполучення.

Вправа 4 с.79

-З червоною кулькою говорять тільки про почуття й емоції. Запрошую вас до КаФе ПТаХ (пригощаю цукерками). Розгляньте надпис на кафе. Розкажіть правило правопису префіксів з-,с-. Зпишіть, розкриваючи дужки.

Вправа 6 с. 79 «Секрети суфіксів»

-Утворіть нові слова за допомогою суфіксів. Як змінюється значення слова після додавання суфіксів?

5. Театралізація.

    Зразок: я – їжак, я – їжачок, а я – їжачище

VІ. Домашнє завдання  

Вправа 5, с. 79

-Запишіть в один стовпчик слова з апострофом після префіксів, а в інший – інші слова з апострофом.

VІІ. Підсумок уроку

Синя куля – підбиття підсумків і обговорення користі вивченого матеріалу.

Самооцінка роботи на уроці.

- все зрозумів, можу допомогти іншому; 

- зрозумів, але треба ще попрацювати;

- потрібна консультація.

― Дякую за увагу, старанність і активність на уроці. Ви всі молодці, добре попрацювали, але я хочу виділити …

 

    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
3 січня
Переглядів
238
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку