Урок. Українська мова. "Основа речення. Зв’язок слів у реченні." (4 клас)

Про матеріал

Комбінований урок, метою якого є: уточнити і розширити знання учнів про основу речення; удосконалювати уміння будувати речення різних типів за даною основою. Розвивати уміння зв'язно висловлювати думки, формулювати твердження та доводити їх, уміння працювати самостійно та в групі, поважати думки інших, коректно виправляти допущені помилки та неточності. Розвивати усне мовлення, культуру писемного мовлення. Виховувати інтерес до слова і мови свого народу.

Перегляд файлу

Українська мова

4 клас

Учитель: О.Д.Бадзюк

Розділ. Знання про мову, мовні уміння.

Тема. Основа речення. Звязок слів у реченні.

Мета. Уточнити і розширити знання учнів про основу речення;  удосконалювати уміння будувати речення різних типів за даною основою. Розвивати уміння зв’язно висловлювати думки, формулювати твердження та доводити їх, уміння працювати самостійно та в групі, поважати думки інших, коректно виправляти допущені помилки та неточності. Розвивати усне мовлення, культуру писемного мовлення. Виховувати  інтерес до слова і мови свого народу.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання. Диск із музичним записом, мультимедійний супровід до уроку.

 

  Хід уроку

І. Організаційна частина

- Продзвенів уже дзвінок, час почати нам урок.

- Девізом нашого уроку будуть слова: «Будьте уважними до слова. Висловлюйте думки так, щоб кожне слово було почуте не лише вухами слухачів, а й серцем».

ІІ. Перевірка домашнього завдання

- Чи любите ви гратися?

- Розпочнемо  з гри.

Слайд №1

 Гра « Інтервю»

- Давайте відповідь на запитання, не повторюючи відповідей однокласників. Старайтеся  бути послідовними у своїх відповідях, щоб наступному учневі було легко сформулювати продовження вашої думки.

- Що ти знаєш про речення?

- Зачитайте речення з домашньої вправи з інтонацією, яку дібрали.

- Зачитайте виписані речення. Поясніть розділові знаки.

- Вдома вам потрібно було підібрати речення про осінь.  Будь ласка, зачитайте їх. Визначте вид речення за метою висловлювання. Доведіть свої твердження.

- Дякую за красиві речення і влучні відповіді.

ІІІ. Каліграфічна хвилинка

Слайд №2

Гра « Відкрий скриньку знань»

  •      Подивіться на завдання каліграфічної хвилинки. Яке правило орфографії я хочу, щоб ви пригадали сьогодні?

з’я, п’я, м’я, б’ю, п’ю, в’є

- Запишіть у зошиті зразки за алфавітом, враховуючи першу букву. Наведіть приклади слів з апострофом.

- Побудуйте спонукальне речення  про написання слів з апострофом.

ІV. Повідомлення теми і мети, мотивація навчальної діяльності

Слайд №3

 Гра «Коректор»

- Прочитайте інтонаційно правильно запис на дошці.

  Мамо дай мені свою ручку, я уроки робитиму

  А чому ти нехочеш писати своєю

  Та моя ж помилки робить

- Чи все правильно записано на дошці? Виправте помилки та прокоментуйте свої дії.

- Я бажаю кожному з вас писати грамотно і товаришувати з королевою Орфографією.

Слайд №4

- Знайдіть «ключ» і прочитайте тему уроку.

уоусунуовуа уруеучуеунунуя

Слайд №5

Гра «Незакінчене  речення»

- Продовжте речення:

Сьогодні ми дамо визначення поняттю 

Будемо будувати…

Почуємо …

- Отже, ми розкриємо і уточнимо  зміст поняття «основа речення», визначатимемо і  складатимемо речення за поданою основою,  помилуємося красою осені через слово.

V. Вивчення нового матеріалу

Слайд №6

1. Гра «Нісенітниця»

- Пограємо в гру «Нісенітниця».

 Будуть грати ведучий і три команди по шестеро учнів.  Ведучою буду я. На смужці паперу ви записуватимете відповідь на одне з моїх запитань. Наприклад,  я ставлю перше запитання: де?  Один учень із групи записує будь-яке слово, що може бути відповіддю на це запитання, і загортає смужку так, щоб інші не бачили, що він написав. Потім передає смужку іншому члену команди, той пише відповідь на наступне запитання .

 Запитання: коли? де? як? що робить? яке? що?

(Діти по черзі пишуть відповіді на кожне з них. Після того, як усі дадуть відповіді на запитання, гра закінчується.

Учні розгортають смужки і читають записи).

- Чи можна назвати ваш спільний запис реченням? Чому?

Вірш

 Коли ми розмовляємо iз вами,

То вимовляємо слова ми.

Слова цi мiж собою зв’язанi,

У словосполучення ув’язанi.

Як цi словосполучення з словами

Зв’язати мiцно-мiцно ланцюгам,

То речення це є обов’язково.

Такi закони має наша мова.

- Складіть самостійно речення за цими ж запитаннями.

- Отже, який висновок ми повинні зробити?

2. Робота з підручником

Вправа 64

Слайд №7

- Уявіть картину  або ж подивіться на екран.

Звучить  музика, учитель читає текст із вправи 64.

Сьогодні  в лісі справжній листопад! Клени обсипаються від найменшого подиху вітерцю. Гаснуть осінні вогневі барви. На восковому листі зявляються брудні плями. Деякі листки, засихаючи, скручуються в дудочку. Коли обережно розгорнути такий листок, всередині в ньому тремтить кришталева росинка.

- Що найбільше вразило?

- Прочитати ці речення ви зможете у вправі 64.

- Доведіть, що це текст. Визначте його тип.

- Доберіть заголовок.

- Хто є автором цих слів? Які його твори ви читали?

3. Коментоване письмо

- Спишіть виділені речення, коментуйте орфограми.

- Визначте основу речення.

- Як називаються слова, що не є основою речення?

- Яка їх роль у реченні?

- Замініть синонімами поняття «основа речення».

4. Гра «Фантазери»

- Пофантазуйте. Що було б, якби ми говорили реченнями без другорядних членів.

- Отже, будьте уважними до слова. Висловлюйте думки так, щоб кожне слово було почуте не лише вухами слухачів, а й серцем.

VІ. Фізкультхвилинка

VІІ. Осмислення, узагальнення і систематизація нових знань

Вправа 65

Навкруги був невеличкий гайок. Осінь уже поклала на нього свою важку руку. Жовте листя, тремтячи й коливаючись у повітрі, тихо раз по раз сідало на землю, вкриваючи її пишним золотим накриттям. На землі вже лежав товстий і мякий шар тонкого листя. Падаючи з дерева, нове листя тихо і якось таємно шелестіло.

- Прочитайте текст. Доберіть до нього заголовок.

- Яке речення для вас є найкрасивішим?

- Випишіть основу кожного речення.

- Назвіть іменники із залежними від них словами. Продовжте цей ряд.

- Побудуйте до тексту питальне речення.

Слайд №8

3. Гра « Модельєр»

«Одягніть» основу речення в інший «одяг».

(Осінь поклала, листя сідало.)

Вправа 66

  Цей дощ – мине! По ринвах, по листках збіжить вода  блакитна і весела. Роса голубими струмочками із листя на землю тече. Довго дзвеніли роси незбиті. Вилився в тугу спів соловя. В ранковім озері купаються зірки. Під дощ заснули голуби у тихім затінку ліщини. Наш стягпшениця у степах під голубим склепінням неба. А небо – тихе і безмовне.

- Прочитайте. Усно назвіть основу кожного речення.

- Є випадки, коли роль присудка може виконувати іменник. Про це ви більше дізнаєтеся у наступних класах. 

4. Гра «Хованки»

- Знайдіть слова, вжиті в переносному значенні, замініть їх синонімами і запишіть у зошит.

Учні зачитують почергово слова, називають синонім до нього із тексту або інший синонім, записують у зошит.

( Дощ мине  - закінчиться, збіжить вода – стече вода, дзвеніли роси – сяяли,  вилився в тугу – сум, купаються зірки – відбиваються…)

- Які цікаві слова почули?

- Користуйтесь найбільшим скарбом свого народу і перед вами відкриються ворота безмежних можливостей.

VIIІ. Домашнє завдання

- Вдома ви продовжите роботу із синонімами, виконавши вправу 67. Випишете із тексту усі дієслова зі звязаними з ними словами. Пригадаєте правило написання частки «не» з дієсловами.

Доберете речення  із художньої літератури про ліс.

ІХ.  Підсумок уроку

Слайд№9

Сенкан

І варіант складіть сенкан «Урок»,  а ІІ варіант – «Речення».


Урок.

Цікавий, корисний.

Навчає, розважає, надихає.

Віконце у чарівний світ.

Крок.

 

Речення.

Красиве, розумне.

Запитує, розповідає, спонукає.

Ключ у спілкуванні.

Слово.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
1 січня 2019
Переглядів
843
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку