Презентація до уроку української мови у 8 класі на тему "Основні види складнопідрядних речень: з означальними, з'ясувальними, обставинними підрядними частинами" для участі у конкурсі "Вчительська десятка".Оновлені дані про педагога!!!!!!!!!!!!!!
Вправа “Багаж знань”1. Що таке речення?2. Який розділ науки про мову вивчає речення?3. Які види речень за будовою ви знаєте?4. Що називають складним реченням?5. Як поєднуються частини складного речення?6. Назвіть види складних сполучникових речень. 7. Яке речення називається складносурядним?8. Яке речення називається складнопідрядним?9. Як ми визначаємо змістові відношення між головною та підрядною частиною?10. Які розділові знаки ставимо між частинами складнопідрядного речення?11. Як ми визначаємо змістові відношення між головною та підрядною частиною?
Є речі, є трагедії, перед безмірністю яких будь-яке слово безсиле і про які більше скаже мовчання — велике мовчання тисяч людей. Може, і нам годилося б тут обійтися без слів і мовчки думати про одне й те ж. Бабин Яр — це трагедія всього людства, яка сталася на українській землі. Жертвами Бабиного Яру були євреї, котрих знищували за етнічною ознакою. І тому українець не має права забувати про неї так само, як і єврей. Бабин Яр — це наша спільна трагедія, що виражає минуле єврейського і українського народів. Ми згадуємо батьків, які віддали своє життя в боротьбі проти фашизму. До цих спогадів мусимо звертатися для того, щоб вигоїти рани. Це наш обов’язок перед мільйонами жертв деспотизму. Перед кращими людьми українського та єврейського народів, які закликали до взаємопорозуміння й дружби. Закон життя жорстокий тому, що все народжене коли-небудь зникає. Та це не повинно лякати людей. Треба вірити, що життя прекрасне і постійно рухається вперед. Ніщо на світі не зникає безслідно. Людина успадковує пам’ять віків, надбання попередніх поколінь, давні традиції, вірування. Ми смертні, але безсмертний народ. Так само ми повинні пам’ятати своє минуле, не повторювати помилок, опираючись на досвід поколінь. Завдяки пам’яті й донині живуть славні імена тих, хто творив нашу історію, державу. І. Дзюба
Дослідження-аналіз на основі тексту. Прочитайте текст вголос. Доберіть заголовок. Проаналізуйте будову висловлення : які речення переважають - прості чи складні?Випишіть складнопідрядні речення в такій послідовності: 1) з підрядними означальними; 2) з підрядними з"ясувальними; 3) з підрядними обставинними.
Ситуативна вправа “Фантастичний елемент” Уявіть, Ви влаштувались на роботу у кіноіндустрію. Перед вами завдання - запросити якомога більше людей на прем’єру українського кінофільму про геноцид-голодомор 32-33 рр. Складіть невелику рекламу фільму, використовуючи різні види складнопідрядних речень.
Лінгвістична трансформація. Працюючи в парах, змоделюйте й запишіть народні вислови, увідповіднивши частини речень із правого й лівого стовпців. Забирають в одних... Щоб швидше врожай зібрати.. Не хоче знати ситий.. Хто ж у світі знає... Собака... часто сам покусаний буває 6. Часто мало роблять ті люди...що терпить голодний.що Бог дає.щоб дарувати іншим.треба раніше насіння кидати.які багато говорять.який кусає…
ВИДИ СКЛАДНОПІДРЯДНИХ РЕЧЕНЬОЗНАЧАЛЬНІПояснюють член головного реченняІменник, займенник або інша частина мови в ролі іменника. Який? Чий? Котрий?Геноцид - це сукупність дій, що мають намір знищити національну, етнічну або релігійну групу... (Норман Наймарк)З'ЯСУВАЛЬНІЗ'ясовують, роз'яснюють зміст головної частини. Дієслово або віддієслівний іменник, прикметник чи дієприкметник. Питання непрямих відмінківІ я зрозумів, що страждання нам дано як милість ( В. Крищинко)ОБСТАВИННІВказують на місце або напрям дії, час, спосіб, ступінь, мету, причину дії в головній частиніОбставинні способу дії і ступеня залежать від певного слова; усі інші пояснюють головну частину в цілому. Де? Куди? Звідки? Якою мірою? Через що? Яким способом?Перед тим, як іти на трибунал, їх гарненько поголили, звеліли причепуритись... (І. Багряний)
Домашнє завдання. С. р. (4-6 б. )-Опрацювати п. 14 (теорет. мат.), вправа 161 (1);Д. р. (7-9 б.)- Опрацювати п. 14 (теорет. мат.), вправа 161 (1, 2); В. р. (10-12 б.) - напишіть есей "Я - син (дочка) гордого народу“, використовуючи різні види складнопідрядних речень. Підкресліть їх. З’ясуйте вид підрядної частини.