Урок української мови у 6 класі .Тема. Прикметник. Загальне значення. Морфологічні ознаки. Синтаксична роль.

Про матеріал
На уроці учні поглиблять знання про прикметник як частину мови, про морфологічні ознаки прикметника, його синтаксичну роль,навчаться знаходити прикметники в реченні, визначати їх значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль, складати з ними речення, уживати у власному мовленні, робити аналіз текстів щодо стилістичної ролі в них прикметників.Матеріал уроку сприяє розвитку увагу, мислення, пам΄яті, виробленню навичок роботи у групах, сприяє вихованню стійкої життєвої позиції щодо необхідності берегти власне здоров'я.
Перегляд файлу

Описание: Описание: Пов’язане зображення 

5.3. Урок української мови у 6 класі

Описание: Описание: Пов’язане зображення 

Тема. Прикметник. Загальне значення. Морфологічні ознаки. Синтаксична роль.

 

Мета уроку: поглибити знання учнів про прикметник як частину мови, про морфологічні ознаки прикметника, його синтаксичну роль, формувати вміння знаходити прикметники в реченні, визначати їх значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль, складати з ними речення, уживати у власному мовленні, робити аналіз текстів щодо стилістичної ролі в них прикметників; розвивати увагу, мислення, пам΄ять, удосконалювати вміння самостійної роботи; сприяти вихованню стійкої життєвої позиції щодо необхідності берегти власне здоров'я.

 

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

 

Технології, методи, форми роботи: пояснення, бесіда (репродуктивна, проблемна, узагальнююча),” Кольорова настанова”, “Мікрофон”, “Асоціативне коло”, “Мозковий штурм”, спостереження над мовним матеріалом, “мовний крос”, читання з позначками, творче спостереження з аналізом, дослідження-відновлення, ситуативне завдання, «Незакінчене речення», ігри «Відшукай слово», гра “ДЧЦМЗ” (Для Чого Це Мені Знадобиться?”), прийом “Самоналаштування”.

 

Обладнання і матеріали: ноутбук, мультимедійний проектор, екран, кольорові картки, підручник, відео “Експрес уроки від О.Авраменка”.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

   1. Привітання

- Доброго ранку, дорогі діти! Мені приємно бачити вас. Як ви думаєте, чому люди при зустрічі кажуть”Доброго ранку”,бажають “Доброго здоров’я”?

Здоров’я – це дорогоцінний скарб людині від природи, який не купиш за гроші, його потрібно навчитися берегти та зміцнювати.

 

2. “Самоналаштування”.

  Покладіть руки на парту, заплющте очі та промовляйте:

  • Я зможу сьогодні добре працювати на уроці.
  • Я особистість творча.
  • Я бажаю всім однокласникам успіхів на сьогоднішньому уроці.

- Ми готові продовжувати мандрувати чарівною країною Морфологія.

 

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Послухайте розповідь. Визначте основні думку тексту.  Які висновки можна зробити з почутого.

Батько-садівник відправив сина до сусіда в одній справі. Сусід був дуже поганої вдачі. Хлопчик виконав батькове завдання. Але прийшовши додому, запитав: – Як ти можеш спілкуватися з такою негарною людиною? Він дуже запальний і може обірвати співбесідника негарним викриком на півслові. Ця людина бачить тільки себе, розуміє також тільки себе. Батько, нічого не відповівши, повів сина в сад. Показав йому кущ троянд. І каже: – От дивися! Бачиш, яка вона колюча? Зрубаймо цей кущ і спалімо. – Та ти що, тату! Так це ж троянда, вона оспівана в піснях, і немає жодного поета, який би не згадав би цю квітку! – Так, – погодився батько, – а тепер зірви її. Хлопець намагався, але скрикнув: “Ой, колеться!” – Тепер оцю рослинку зірви, – показав на кропиву. – Е ні, краще вже оцих нарву, – тикнув пальцем на блекоту, – або цю, – показав на дурман. – Цю не чіпай. Блекота дуже отруйна. – Краще рвати конвалії, вони пахнуть гарно, – промовив юнак. – Справді, – погодився батько, – вона не тільки пахне, а й серце лікує. Але треба бути обережним, бо якщо більше прийняти настою з неї, то це – отрута. – Конвалія – отрута?! – вражено скрикнув хлопець. – Так, синку. – То що ж, нам залишаються тільки ніжні ромашки? – Ні. Живучи на землі, людина не може обійтися без жодної з цих рослин. Коли тобі буде потрібен настій з будяка чи варення з листочків троянд, відвар із плодів терну або чай із шипшини – ти подумаєш, як одержати потрібне. Так і людина в житті не може обійтися без іншої людини. Бо навіть отруйна рослинка в деяких випадках дає користь. Просто треба подумати, як до неї підійти, щоб одержати те, що нам потрібно. Люди як рослини – одні колють, другі жалять, треті гарно пахнуть, деякі з них є отруйними. Тому ми повинні вміти сприймати людину такою, як вона є.

Слово вчителя. Так, людина має навчитися жити в гармонії з природою, отримувати від неї користь не шкодячи ні їй, ні собі. Сьогодні ми більше дізнаємось про те, як можна покращити здоров’я, уміло використовуючи  лікарські властивості рослин. Отож, з усвідомленням того, що все у цьому світі невипадково і може приносити користь, продовжуємо відкривати нові сторінки країни ”Морфологія”.

 

ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

ТА ЦІЛЕВИЗНАЧЕННЯ

1. Гра”. Станція ДЧЦМЗ” (Для Чого Це Мені Знадобиться?).

(Учні розповідають, що вони сподіваються одержати від цього уроку.)

  • Чого ви очікуєте від уроку?
  • Як би ви хотіли сьогодні працювати?
  • Отож, сьогодні ви працюватимете колективно, самостійно, зможете висловлювати свої думки.

 

ІV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

    1. “Мозковий штурм”

  •                Як називається розділ, що вивчає частини мови?
  •                Скільки частин мови є в українській мові?
  •                За якими принципами поділяються слова за частинами мови?
  •                Назвіть самостійні і службові частини мови.

Слово вчителя.Сьогодні на уроці мова піде про прикметник.Це дуже важлива й цікава тема. Чи знаєте ви, що прикметники за кількістю вживання посідають третє місце після іменників і дієслів? Прикметники – це багатство й окраса нашої мови. Досконале знання й володіння мовою не можливе без знання її прикметникової скарбниці.

 

V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ УЧНЯМИ ФАКТИЧНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Проблемне запитання

  •           Як ви думаєте, чому одразу ж після іменника ми вивчаємо прикметник, а не іншу частину мови?

2. Спостереження над мовним матеріалом

  • Діти, за аналогією до іменника давайте розберемо за будовою слово “прикметник”. Це допоможе нам зрозуміти значення цього терміна і запам’ятати його.
  • А яким способом утворилося це слово?
  • Визначте твірну основу слова.
  • Підберіть синонім до слова “прикмета”. (Ознака).

3.  Читання з позначками

-  Самостійно прочитайте матеріал підручника, користуючись позначками:

+ – відома інформація:

-  – нова інформація;

? – інформація, що потребує пояснення.

 

4. Бесіда

  •                Що нового ви дізналися про прикметник?
  •                Яка інформація потребує пояснення?
  •                Cтворіть “паспорт” прикметника.(Орієнтовна відповідь)

Паспорт Прикметника

Місце проживання – морфологія.

Родинні зв’язки: з іменником.

Питання: який?, чий?

Багатство: рід, число, відмінки.

Рольму реченні: означення, присудок.

 

5. Лінгвістичне спостереження.

Прочитайте, спроектовані на дошку два тексти і порівняйте їх. Знайдіть прикметники. З’ясуйте, яку роль виконують прикметники у кожному з текстів.

Текст 1.

Ромашка-це тендітна , проста  квіточка. Маленька ромашка не впадає в око великими розмірами, не має пишних “вогняних” пелюсток.  Але проста, скромна краса ромашки все одно незрівнянна. Кругла серединка квіточки радує око яскраво-жовтим кольором. А прямі пелюстки, які оточують її по колу, біленькі та ніжні-ніжні. Ромашка, неначе маленьке сонечко, вбране у білі шати, усміхається до всіх навкруги. Скромна ромашка є щедрою. Вона лікує людей від багатьох хвороб, дарує солодкий нектар, годує мурашок та комашок – “сонечок”. А також наповнює навколишній світ радістю життя!

 

Текст 2.

Ромашка лікарська, однорічна рослина зарекомендувала себе в народній і традиційній медицині при зціленні від безлічі недуг.

Стебло прямостояче, розгалужене, ребристе.Висота стебла сягає до 50сантиметрів. Листки чергові,  двічі або тричі перисто-розсічені на вузько-лінійні частки. Пелюстки у ромашки лікарської розташовані горизонтально або опущені вниз.

 

6.  Фізкультхилинка ( профілактика втомлюваності очей)

  • дивимся 5-6 сек.далеко;
  • дивимся 4-5 сек.близько;
  • виписуємо вісімку очима;
  • міцно заплющити очі на 3-5 сек., відкрити і повторити ще 6-8 разів.
  • швидко блимати очима протягом 30 секунд .
  • голову тримати нерухомо. Очі підняти вгору, опустити вниз, повернути вправо, вліво.

 

7. ”Асоціативне коло”

Слово вчителя. Діти прослухайте словесний опис рослини.

Рослина ця –  розлогий кущ. Люди здавна милувалися нею. Росте вона пишним розлогим кущем. Її порівнюють з дівчиною. Мов наречена, весною вкривається білим цвітом. Влітку ця зеленоока красуня тягнеться до сонця. Восени вже виблискує золотом жовтогарячого листя. Наливаються соком кетяги. Тепер із них можна сміливо готувати смачне варення або ж використовувати як лікарський засіб.

  Взимку під білим покривалом снігу вона особливо гарна. Звеселяє червоним кольором ягід усе навколо. Закликає птахів поласувати ними. 

    Це – символ нашого народу. Вона дуже гарна у всі пори року.

Слово вчителя.

  •      Спробуйте відгадати,про яку рослину йдеться.
  •      Чому ви так вирішили?
  •      Так, справді. Це опис калини
  •      За допомогою якої частини мови ми змогли зримо уявити, описану рослину?

(Текст проектується на екран)

Завдання до тексту.

1. Відшукайте прикметники.

2. Якими частинами мови виражені слова, пов’язані з прикметниками?

3. Спробуйте визначити морфологічні ознаки прикметника.

4. З’ясуємо синтаксичну роль прикметників.

5. Хто зможе пояснити, від чого залежить рід, число, відмінок прикметників?

  •              Дійсно. Прикметники семантично й граматично пов'язані з іменниками, залежать від них. Прикметники узгоджуються з іменниками, від яких залежать, тобто мають такі ж форми роду, відмінка й числа.

Діти, а як називається в літературі цей художній засіб: зеленоока красуня, пишний кущ?

 

8. Гра” Відшукай слово” Вправа 331. (Підручник «Заболотний О В. Українська мова»).

  •                Запишіть речення з прикметниками. Підкресліть прикметники, як члени речення, в дужках вкажіть їх морфологічні ознаки.

 

VІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота у групах.

  •                Молодці, гарно працювали. Перед вами кошик з лікарськими рослинами (ромашки, волошки,деревій…).Оберіть, кому яка подобається та об’єднайтесь у групи.Та ці квіти не тільки мають цілющі властивості, а й завдання.

Завдання для 1 групи.

Напишіть невеликий опис квітки   волошки (5-6 речень) у художньому стилі. Використайте прикметники-епітети.

Завдання для 2 групи.

Уявіть себе художником і розкажіть, яким би ви зобразили житнє поле весною, літом (5-6 речень)

Завдання для 3 групи.

Поширте речення прикметниками

……. весною, наприкінці березня, з’являються ... квіти — …… кружальця мати-й-мачухи. Квітки мати-й-мачухи радісно всміхаються ……сонцю …….голівками. А тільки-но зійдуть ………зірки на небі, голiвки закриваються, засинають. Листочки з одного боку вкриті …..пушком,a…. бiк листочка …….. Вони проростають після того, як одцвітуть квіточки, щоб не заступити їм сонця. Тому й назву отримали — «мати». А….. боком пригорни до себе листочок — холод пройме. Це — мачуха.

Це чудова …….рослина, з якою в народі пов’язано багато легенд i повiрїв.

  •                Зробіть висновки про необхідність вживання прикметників у мовленні.

 

2. Гра “Мовний крос” (Завдання проектується на екран).

Запишіть словосполучення, головним словом яких будуть іменники, а залежними – прикметники.

Здоров’я, івасі, желе, пюре.

 

3. Ситуативне завдання (робота у парaх).

  • Створіть рекламу пану “Прикметнику”.
  • Побудуйте діалог на тему “Прикметник”.

 

VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ

Слово вчителя.

Сьогоднішня наша розмова про  те, що все у природі  взаємопов’язaне i приносить користь,про цілющі властивості рослин, а також про прикметник та його роль у мовленні завершується.

  • Чи справдились ваші очікування від уроку?

1. «Мікрофон».

  • Що нового дізналися на уроці?
  • Для чого прикметник потрібний у мовленні?
  • Чого не вміли, а тепер вмієте?
  • Чи зможете ви використовувати знання , набуті на уроці?

 

2. Ceнкан. 

Зроров’я

Витривале,богатирське

Змiцнювати, цiнувати,берегти

Здоров’я – найдорожчий скарб.

Багатство

Слово вчителя. Прикметники –це життєдайне джерело, яке живить нашу мову, робить її багатшою, милозвучнішою, допомагає більш точно виразити думку. Ми маємо навчитися правильно та доцільно використовувати прикметники у своєму мовленні. Тому що, вміння гарно розмовляти-це показник культурної, освіченої людини.

 

3. Перегляд експрес уроку від О.Авраменка .”Ціни дешевші чи низькі?”https://tsn.ua/video/video-novini/ekspres-urok-ukrayinskoyi-movi-cini-deshevi-chi-nizki.html .

 

VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Обов’язкове. Виконати письмово вправу 338.

 

 За бажанням. Написати твір-мініатюру на тему “Здоров’я за гроші не купиш.”.

 

 

docx
Додано
30 жовтня 2021
Переглядів
1530
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку