Урок узагальнення і систематизації вивченого з теми «Морфологія» («Іменник») із застосуванням операцій з об’єктами в середовищі Microsoft Office Word, Power Point

Про матеріал

«Електронний навчально – методологічний інструментарій для проведення уроків української мови в кабінеті інформатики та інформаційних технологій. Блок уроків узагальнення і систематизації вивченого з теми «Морфологія» («Іменник», «Прикметник», «Займенник», «Числівник», «Прислівник», «Дієслово», «Дієприкметник», «Дієприслівник», «Службові частини мови») із застосуванням операцій з об'єктами в середовищі Microsoft Office Word, Power Point як ефективного засобу модернізації освіти шляхом упровадження інформаційних технологій на основі людиноцентричного підходу»

У збірнику вміщено розробки уроків узагальнення і систематизації вивченого з теми «Морфологія» із застосуванням операцій з об'єктами в середовищі MicrosoftOffice Word, Power Point як ефективного засобу модернізації освіти шляхом упровадження інформаційних технологій на основі людиноцентричного підходу у вигляді «Електронного навчально – методологічного інструментарію для проведення уроків української мови в кабінеті інформатики та інформаційних технологій».

Він може бути використаний учителем української мови як програмний педагогічний засіб для формування та закріплення предметних компетентностей, передбачених типом і темою уроку. Цей посібник містить індивідуальні завдання, завдання для роботи в парах і малих групах, інструктаж – перевірку для вчителя.

Слід відмітити те, що систематичне проведення занять з української мови з використанням «Електронного інструментарію» дасть можливість учителеві продуктивно керувати навчально-пізнавальною діяльністю учнів, контролювати рівень засвоєння програмного матеріалу, вносити корективи в процес викладання, виявляти прогалини в знаннях учнів з метою подальшого вивчення недостатньо засвоєного матеріалу.

Сфера застосування вправ, представлених в «Електронному інструментарію - додатку», на уроках української мови надзвичайно широка. Їх можна успішно використовувати для подання нового матеріалу, закріплення здобутих знань, особливо на етапі узагальнення і систематизації вивченого матеріалу. Машинний контроль знань дасть змогу вчителю та учням швидко ознайомитися з результатами перевірки.

Даний «Електронний педагогічний засіб» за відповідною програмою дає змогу враховувати особливості учнів і класу, в разі ускладнення видавати йому наступні завдання. Його застосування в кабінеті інформатики дає можливість не тільки враховувати пізнавальні можливості кожного учня, а й розвивати його інтелект.

Ідея виховання покоління, з ранніх років психологічно підготовленого до користування комп'ютером, – важлива і перспективна для розвитку суспільства, його науки, культури. Саме для таких людей персональний комп'ютер буде часткою їхнього життя.

В тому і полягає сутність людиноцентризму – готувати людину, і перш за все через освіту, до реального життя, до майбутнього, яке вже з нами, конкретизувати її знання.

Введення комп'ютерів у систему дидактичних засобів може стати істотним чинником збагачення інтелектуального, естетичного та морального розвитку дитини.

Перегляд файлу

Тема. Узагальнення й систематизація знань з теми «Іменник як самостійна частина мови»

Мета: повторити, систематизувати і узагальнити знання учнів з теми  «Іменник як частина мови»; розвивати пам'ять, увагу, логічне мислення, культуру усного мовлення; виховувати відчуття патріотизму, любов до рідної мови, повагу до культурних надбань народу.

Тип уроку: урок узагальнення й систематизація вивченого.

Модель (жанр): урок-ділова гра «Виграй тендер».

Міжпредметні зв’язки: музичне мистецтво, українська література.

Внутрішньопредметні зв’язки: лексикологія, фразеологія, культура мовлення та стилістика.

Обладнання: підручник, мікрофон, комп’ютери, електронний додаток до уроку із застосуванням операцій з об’єктами в середовищі Microsoft  Office Word,  Power Point: опорні схеми «Матриці», «Морфологічна лабораторія», «Картка оцінювання», «Картка експертизи», тексти для роботи в мовній лабораторії.

Епіграф:

Треба берегти, як зіницю ока,

Безцінну культурну спадщину

Нашого народу.

О. Гончар

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційна частина.

 Рефлексія настрою.

  Сьогодні у нас незвичайний урок.

  Сьогодні ми зробимо ще один крок

  У мовну країну,

  Прекрасну й чарівну.

  До країни чудес, що Іменником звуть.

  То ж, друзі, швиденько

  Збираємося   в путь,

  Щоб в мовну скарбницю

  Ще раз зазирнуть.

Про яку частину мови говориться в вірші? Тож, що ми сьогодні повторюватимемо? Отже, вперед у мандрівку по чудовій мовній країні «Іменник».

ІІ. Повідомлення теми й мети уроку.

III. Мотивація навчальної діяльності.

Діти, для того, щоб робота на уроці виявилася результативною, cьогодні нам необхідно повторити:

- написання власних і загальних назв іменників;

  • рід, число, відмінювання іменників;
  • групи іменників за значенням;
  • відміни іменників;
  • написання і відмінювання чоловічих і жіночих імен по батькові;
  • не з іменниками.

 

VІ. Актуалізація опорних знань.

1.Слово вчителя

Розподіл ролей у групі (спікер, секретар, доповідач, посередник, експерт з оцінювання роботи групи). Для кращої організації кожна група заздалегідь обирає свій колір (червоний, зелений, синій, жовтий). Члени групи мають бейджики відповідного кольору.

Спробуємо разом досягти поставлених цілей, провівши урок у формі ділової гри «Тендер». Змагаючись за право одержати у «власність» тему «Іменник», кожна група протягом уроку повинна буде пройти всі випробування, аби показати повну готовність до перевірки цієї мовної теми. Переможці отримають бонуси. Експерти груп будуть вести підрахунки, щоб оголосити результати. Ми помандруємо володіннями країни Іменник. Тож бажаю вам наполегливості, толерантності, бути зосередженими і відповідальними.

Учитель оголошує назви випробувань.

Картка – експертиза

результатів випробувань

Назва випробування

Мовний матеріал

К-ть балів

Труднощі в роботі

1

«Матриця»

 

 

 

2

«Займи позицію»

 

 

 

3

«Коректор»

 

 

 

4

«Народна скарбничка»

 

 

 

5

«Лабораторія»

 

 

 

 

Вашими помічниками в роботі на уроці будуть комп’ютери.

Застосовуючи операції з об’єктами в середовищі Microsoft  Office Word,  Power Point, виконати наступні завдання:

Випробування №1 «Матриця»

Групи працюють над заповненням матриць. Доповідачі звітують про виконане завдання, захищаючи опору-схему. Респонденти з інших груп перевіряють правильність виконаного завдання.

 

2.Робота в групах.

1група

«Матриця»( Схема «Ієрархія»)

  1. За допомогою операцій:«копіювати», «вставити» заповнити матрицю.

 

 

Об’єкти для операцій

 

I відміна II відміна III відміна IV відміна

чоловічий, жіночий, спільний рід, закін­чення -а (-я)

чоловічий рід, закін­чення нульове або –о

середній рід, закін­чення -о, -е, -а (-я)

жіночий рід, нульо­ве закінчен­ня, а також іменник мати

середній рід, закінчення -а (-я), за відмі­нювання з’явля­ються суфікси -ат- (-ят-), -ен-

Приклади:

мрія, робо­та, суддя, рілля

Петро, сад, вогонь

море, весло, весілля

радість, любов, подорож

курча, теля, цуценя, ім’я

2 група

. «Матриця» (Фігурна схема)

1.За допомогою операцій:«копіювати», «вставити» закінчити заповнення

схеми.

 

 

 

 

 

Приклади

Іменники, що мають форму і однини, і множини

Іменники, що мають лише форму множини (назви парних предметів, речовин, сукупнос­тей предметів, почуттів, географічні назви тощо)

Іменники, що мають лише форму однини (назви речовин, почуттів, власні назви)

Приклади:

молоко, олія, вірність, страх

окуляри, консерви, парфу­ми, меблі, шахи, Карпати

місто — міста, голос — голоси, висновок — виснов­ки

 

 

3 група

«Матриця» (Фігури)

1.Побудуйте схеми, переміщуючи об’єкти  курсором за допомогою клавіші «Таб». У разі необхідності змініть положення фігур за допомогою лівої клавіші  мишки.

 

Групи іменників за значенням

 

           

  

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      

 

 

ІV. Удосконалення умінь і навичок.

Випробування №2

«Займи позицію»

Усі групи працюють над завданням, звіряючи результати.

1.Займіть позицію, розподіливши  у колонки іменники за родами (за допомогою операцій: «копіювати», «вставити»).

чоловічий

жіночий

середній

спільний

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ніч, курча, сонце, жайвір, посмішка, любов, клен, дитинча, дріб, рояль, квітка, мрія, нікчема,  земля, стаття,  обличчя, мати, нероба, рева, путь, базіка, ледащо, вікно, поле.

Творчий центр групи складає 2 речення.

Випробування №3

«Коректор»

І група

1.За допомогою клавіш: «Delete» або «Пробіл» виправте помилки у написанні іменників. Виділіть колонку «Перевірка» чорним кольором, перевірте правильність свого вибору.

2. Свою думку обґрунтуйте. (Метод «ПРЕС»: «Я вважаю…,бо…)

Написання іменників

Перевірка

Журнал пізнайко

Журнал «Пізнайко»

Анатольйович

Анатолійович

карпати

Карпати

Не роба

Нероба тижневий

Нещастя, а біда

 Не щастя, а біда

 

 

Випробування №3

«Коректор»

ІІ група

1.За допомогою клавіш: «Delete» або «Пробіл» виправте помилки у написанні іменників. Виділіть колонку «Перевірка» чорним кольором, перевірте правильність свого вибору.

2. Свою думку обґрунтуйте. (Метод «ПРЕС»: «Я вважаю…,бо…)

Написання прикметників

Перевірка

харків

Харків

Василієвна

Василівна

Не вдаха

невдаха

Недобро, а зло

Не добро, а зло

Газета дніпро

Газета «Дніпро»

 

Випробування №3

«Коректор»

ІІІ група

1.За допомогою клавіш: «Delete» або «Пробіл» виправте помилки у написанні іменників. Виділіть колонку «Перевірка» чорним кольором, перевірте правильність свого вибору.

2. Свою думку обґрунтуйте. (Метод «ПРЕС»: «Я вважаю…,бо…)

Написання прикметників

Перевірка

Недо гляд

недогляд

київ

Київ

Несум, а радість

Не сум, а радість

Фільм щасливі разом

Фільм «Щасливі разом»

Ігоревич

Ігоровиччавжній

 

Робота з об’єктами  в програмі Power Point

Випробування №4

«Народна скарбничка»

1 група

1.Відредагуйте прислів’я та приказки.

Поясніть значення.

Складіть усно речення із використаними у ФО іменниками

Випробування №4

«Народна скарбничка»

2 група

1.Відредагуйте прислів’я та приказки.

Поясніть значення.

Складіть усно речення із використаними у ФО іменниками

Випробування №4

«Народна скарбничка»

3 група

1.Відредагуйте прислів’я та приказки.

Поясніть значення.

Складіть усно речення із використаними у ФО іменниками

Випробування №5

«Морфологічна лабораторія»

(метод міжпредметної інтеграції)

1 група

Робота з карткою

Завдання:

Прочитайте вірш.

Всі іменники виділити червоним кольором за допомогою операції «зміна кольору тексту»

Провідміняйте ви.ділені напівжирним шрифтом іменники, складіть із ними речення.

 

Грицько Чубай.

 Україні

 

Ти синім небом дивишся на мене,
Щоб я, бува, душею не зачах.
В моїх ночах — тополь свічки зелені,
В моїх ночах, в задуманих очах.
В моєму щасті твого щастя зливи,
В моїй крові пожар твоїх калин.
З твоїх давнин на плечах вітер сивий,
Гіркий, печальний вітер, мов полин.
За мною ходять твого горя тіні,
Лицем до твого сонця я встаю.
В твоїм сумлінні — і моє сумління
По проводі життя передаю.
З твоїх знамен несу червоне кредо.
Впаду як треба. Тільки ти — іди.
...Дивлюсь вперед. І бачу попереду,
Себе з тобою бачу назавжди.

 

Випробування №5

«Морфологічна лабораторія»

(метод міжпредметної інтеграції)

2 група

Робота з карткою

Прочитайте вірш.

Всі іменники виділити червоним кольором за допомогою операції «зміна кольору тексту».

Провідміняйте виділені напівжирним шрифтом іменники, складіть із ними речення.

 

Ліна Костенко.

Усе моє, все зветься Україна

Буває, часом сліпну від краси.
Спинюсь, не тямлю, що воно за диво,–
оці степи, це небо, ці ліси,
усе так гарно, чисто, незрадливо,
усе як є – дорога, явори,
усе моє, все зветься – Україна.
Така краса, висока і нетлінна,
що хоч спинись і з Богом говори.

Випробування №5

«Морфологічна лабораторія»

(метод міжпредметної інтеграції)

1 група

Робота з карткою

Завдання:

Прочитайте вірш.

Всі іменники виділити червоним кольором за допомогою операції «зміна кольору тексту».

Провідміняйте виділені напівжирним шрифтом іменники, складіть із ними речення.

 

Володимир Сосюра

 УКРАЇНА
Дужче і дужче кругом 
Пісня гримить солов'я. 
Гори мовчать над Дніпром 
Це — Україна моя. 

В небі шумлять літаки, 
Коні залізні — в полях.
Гордим розливом ріки 
Цвіт весняний по садах. 

Світлі ідуть матері, 
Зір їх красою сія. 
Сонце і пісня вгорі, 
Це — Україна моя.
 

V.Підсумок уроку.

1.Заповнення картки оцінювання роботи в групі.

   Картка

оцінювання роботи учня в групі

Дата_____________

П.І. учня__________

Критерії оцінювання

Самооцінка

Оцінка членів групи

Підсумкова оцінка вчителя

Я спільно з іншими працював(ла) над досягненням цілей

 

 

 

 

 

 

Я ретельно сам(а) працював(ла) над завданням

 

 

 

 

 

 

Я підбадьорював(ла) інших

 

 

 

 

 

 

 

2.Виступ експертів з груп (результати випробувань).

VІ. Домашнє завдання.

Метод «Незакінчене речення»:

Сьогодні на уроці я дізнався/дізналася…, навчилася/навчився…

Мій найбільший успіх…

Знання цієї теми знадобляться мені …

VІ. Домашнє завдання (на вибір)

1.Повторити теоретичний матеріал до теми «Займенник» (виконати завдання для самоперевірки) - для всіх учнів.

2. «Морфологічна лабораторія» - 1-8 балів (інтернет-ресурси).

3.Написати твір-есе про улюблену пору року, використовуючи займенники (в програмі Power Point) - 9-12б

Методичні поради

1.Всі завдання для роботи за комп’ютерами знаходяться в окремих «папках» (група №1, 2, 3, 4.) (Див. на диску «Електронний навчально - методологічний інструментарій до уроків»). Необхідно перенести їх на всі комп’ютери окремо, аби учні могли працювати в групах, парах.

2.Заповнені матриці можна роздрукувати на аркуші з метою швидкої перевірки виконаних завдань.

3. Виконуючи завдання у випробуванні  №3 («Коректор» ), учні заповнюють ліву колонку, а вчитель робить перевірку в правій. В колонці «Перевірка» всі слова надруковано білим кольором. Необхідно виділити праву колонку лівою клавішею мишки, змінивши колір тексту на чорний.

1

 

doc
Додано
28 липня 2018
Переглядів
907
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку