Урок " Узагальнення і систематизація вивченого про Дієприкметник

Про матеріал
Шляхом використання інноваційних творчих методів намагаюся повернути втрачений інтерес учнів до навчання, впливати на розвиток кожної дитини з урахуванням її інтересів, мотивів, системи цінностей; стимулювати розвиток здібностей кожної особистості
Перегляд файлу

Тема: Узагальнення та систематизація вивченого про Дієприкметник .

Мета: узагальнити  і систематизувати навчальні досягнення учнів про дієприкметник як особливу форму дієслова, удосконалювати  вміння  знаходити дієприкметники та дієприкметникові звороти, виділяти їх комами, утворювати дієприкметники від дієслів, добирати матеріал з дієприкметниками; розвивати вміння будувати діалог, використовуючи в мовленні дієприкметникові звороти; формувати культуру спілкування , навички самостійної роботи; прищеплювати любов до рідної мови та інтерес до української культури.

Обладнання: підручник, таблиця, презентації до уроку, комп’ютер .

Тип уроку: узагальнення та систематизації знань.

Форма проведення: урок – подорож.

                                                                   Перебіг  уроку                                                                   

  1. Повідомлення теми, мети уроку.
  2. Мотивація навчальної діяльності.

Сьогодні, діти, ми вирушаємо у подорож до чарівної планети під назвою « Українська мова» в країну «Дієприкметник». А допоможуть нам туди потрапити знання про неї.  Мандруючи, ми проведемо змагання між двома командами і виявимо рівень компетентності кожної з них.

Дивлячи на те, які ви обрали назви своїм командам, можна сказати, що ви дійсно любите  свою рідну мову і хочете знати про неї якомога більше.

А подорожувати ми  з вами будемо ось таким маршрутом, де є чотири зупинки: теоретична, практична, пошукова та творча.

   III. Повідомлення теми та мети уроку. Актуалізація опорних знань.                                                           

Зупинка перша.

Ось ми наблизилися до першої зупинки – «Теоретичної».

Подивіться, у країні «Дієприкметник» такі ж чудові осінні дерева, як і у нас. Але вони незвичайні, бо на кожному пожовклому листочку записане теоретичне питання з даної теми. Та команда, яка дасть правильні відповіді на питання, подорожуватиме далі успішно, без пригод. Кожна правильна відповідь – 0,5 балів. Найвищий бал цього конкурсу – 1,5 бали.

  • Що називається дієприкметником?
  • Що утворює дієприкметник із залежним словом?
  • Які граматичні ознаки в собі поєднує дієприкметник?
  • Коли дієприкметниковий зворот відокремлюється комами, а коли - ні?
  • Якого стану бувають дієприкметники?
  • Які властивості має дієприкметник від дієслова, а які – від прикметника?

Підсумки І конкурсу.

Зупинка друга.

Непомітно ми наблизилися до наступної зупинки – «Практичної». Вам необхідно виконати низку завдань. За правильність кожного – 0,5 бали.

Поставити, де потрібно, розділові знаки( коми).

«Мовознавці»

«Дивослово»

Про одну книгу написану різною мовою хочеться розповісти докладніше. У мові відображено сприйнятий людством досвід від давнини до сучасності.

Роман написаний молодим автором викликав жваві суперечки. Почуте в колисці з материних уст слово супроводжує людину упродовж життя.

 

Розкрити дужки. Утворити від дієслів дієприкметники. Визначити стан.

«Мовознавці»

«Дивослово»

Продекламувати(-мований, п),                    забути(-тий, п), побачити(- ений, п), сумувати(-ючий, ак.),співати(-ючий, ак.)

Коментувати(-ючий,ак.), заборонити(-ений, п), прославляти(-ючий, ак.),видати(-ний, п),писати(-шучий, ак.)

 

Підсумки ІІ конкурсу.

Зупинка третя

Ось і третя зупинка – « Пошукова». Всі ці завдання зупинки оцінюються 3- ма балами.

«Мовознавці»

«Дивослово»

Книжка, яку щойно прочитали; корисні справи, які ми задумали; вірш, який вивчили на уроці.

Знання, які здобули в науці; фільм, який захопив глядачів; виставка робіт, яку відкрили в залі.

 

Лінгвістична гра «Хто швидше»

Утворити дієприкметники за початком слова: подар…,засні…,отрим…,очік…,любл…

-Які у вас дієприкметники переважають (активні чи пасивні)?Як визначили? Укажіть вид.

Прийом «Розфарбуй текст»

1.Розфарбувати  текст дієприкметниками, дієприкметниковими зворотами.

«Мовознавці»

«Дивослово»

Спить земля під жовтою ковдрою. Стоять  красуні в білосніжних візерунках. Небо блищить, бо засіяне зорями.

Степ дихає пахощами росяних трав, бо оповила тиша. Хлопчик грається на майданчику.

 

Підсумки ІІІ конкурсу.

Зупинка четверта.

Ось ми дісталися останнього пункту, на зупинці « Творчій».

  1. За малюнками, які були заздалегідь підготовлені учнями, назвати фразеологічні звороти, в складі яких є дієприкметники.

«Мовознавці»

«Дивослово»

Коло розбитого корита,

білими нитками шитий.

Зітертий на порох, викинутий за борт.

 

  1. Рольова гра « я – репортер».

Кожна команда обирає по два учасника, які виконуватимуть роль репортера та екскурсовода і представити своє домашнє завдання, яке було виконане заздалегідь, у формі діалогу репортера з екскурсоводом, використовуючи у своєму мовленні дієприкметники та дієприкметникові звороти. За виконання цього творчого завдання ви отримуєте по 3 бали.

Виступи учнів, оцінювання діалогів.

  1. Команди інсценують підготовлені заздалегідь гуморески українських авторів, у складі яких є дієприкметники. (« Як Вітько писав твір», «Вивчився»). Завдання останнього конкурсу оцінюється 6 балами, бо вони вимагали творчого підходу. Підсумки цього конкурсу і всіх завдань разом.

   ІV. Підсумок уроку.

      Інтерактивна вправа « Я так думаю».

  1. Вам сподобалася вам сьогоднішня подорож?
  2. Що ви запам’ятали про дієприкметник?
  3. Чи часто будете подорожувати цим маршрутом?
  4. А що для цього потрібно, як ви вважаєте?

    V. Домашнє завдання.

       Підготуватися до контрольної тематичної роботи.

 

 

 

docx
Додано
25 листопада 2020
Переглядів
611
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку