Урок узагальнення "Україна в період системної кризи Союзу радянських Соціалістичних республік"

Про матеріал
Дана розробка уроку допоможе узагальнити навчальний матеріал; оцінити рівень навчальних досягнень здобувачів освіти, набутих у ході вивчення розділу «Україна у період системної кризи Союзу Радянських Соціалістичних Республік». Форма проведення: практичне заняття з використанням мультимедійних засобів навчання.
Перегляд файлу

Заповніть таблицю «Структурна криза радянської моделі розвитку» (по два прояви кризи в кожній сфері)

ПРОЯВИ КРИЗИ

Економічні

Політичні

Ідеологічні і моральні

Екологічні

1.

 

 

 

 

 

 

1.

 

1.

1.

2.

 

 

 

 

 

 

2.

2.

2.

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Письменник, поет; від початку 70-х рр. ХХ ст. – учасник правозахисного руху, засновник і голова Української Гельсінської групи (1976 р.); у 1977 р. заарештований у Києві і засуджений за антирадянську агітацію і пропаганду до 7 років таборів і 5 років заслання; у 1987 р. був звільнений, емігрував за кордон, а у 1990 р. повернувся в Україну. Учасник українського руху опору в СРСР; воїн УПА; 5 листопада 1968 р. на знак протесту проти комуністичної тоталітарної системи, колоніального становища України, політики русифікації та агресії СРСР проти Чехословаччини здійснив акт самоспалення на Хрещатику у Києві. Радянський генерал-майор, правозахисник; перебував у радянських тюрмах, таборах і божевільнях; брав активну участь у русі кримських татар за повернення в Крим; член-фундатор Московської Гельсінської групи, учасник УГГ; у 1978 р. Був позбавлених громадянства СРСР; емігрував до США. Дисидент, правозахисник, автор книги-самвидаву «Лихо з розуму», у якій ідеться про події 1965 р., коли за «антирадянську» діяльність було засуджено 20 українських інтелігентів; редактор першого незалежного часопису – «Український вісник», один із засновників Народного руху України

Номер слайду 2

Письменник, поет; від початку 70-х рр. ХХ ст. – учасник правозахисного руху, засновник і голова Української Гельсінської групи (1976 р.); у 1977 р. заарештований у Києві і засуджений за антирадянську агітацію і пропаганду до 7 років таборів і 5 років заслання; у 1987 р. був звільнений, емігрував за кордон, а у 1990 р. повернувся в Україну. Учасник українського руху опору в СРСР; воїн УПА; 5 листопада 1968 р. на знак протесту проти комуністичної тоталітарної системи, колоніального становища України, політики русифікації та агресії СРСР проти Чехословаччини здійснив акт самоспалення на Хрещатику у Києві. Радянський генерал-майор, правозахисник; перебував у радянських тюрмах, таборах і божевільнях; брав активну участь у русі кримських татар за повернення в Крим; член-фундатор Московської Гельсінської групи, учасник УГГ; у 1978 р. Був позбавлених громадянства СРСР; емігрував до США. Дисидент, правозахисник, автор книги-самвидаву «Лихо з розуму», у якій ідеться про події 1965 р., коли за «антирадянську» діяльність було засуджено 20 українських інтелігентів; редактор першого незалежного часопису – «Український вісник», один із засновників Народного руху України

Перегляд файлу

Встановіть хронологічну послідовність подій діяльності дисидентів періоду «застою»

 

А) Оприлюднення книжки В. Чорновола збірки «Правосуддя чи рецидиви терору?»;

Б) Акція протесту проти арешту інакодумців на прем’єрі фільму «Тіні забутих предків» в кінотеатрі «Україна»;

В) Поява «самвидавського» журналу «Український вісник»;

Г) Створення в Києві Української групи сприяння виконання Гельсінських угод;

Д) Організація Комітету захисту Української греко-католицької церкви;

Е) Маніфестація біля пам’ятника Т. Шевченку в Києві.  

 

 

А

Б

В

Г

Д

Е

 

 

 

 

 

 

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Василь Ремесло. Микола Амосов. Михайло Янгель. Микола Боголюбов. Український фізик-теоретик, розробив нові методи квантової теорії поля та статичної фізики. Головний конструктор конструкторського бюро «Південне», яке розробляло ракетно-космічну техніку. Учений-селекціонер, який виводив нові сорти пшениціУчений в галузі медицини, уперше в СРСР зробив протез мітрального клапана серця

Номер слайду 2

Василь Ремесло. Микола Амосов. Михайло Янгель. Микола Боголюбов. Український фізик-теоретик, розробив нові методи квантової теорії поля та статичної фізики. Головний конструктор конструкторського бюро «Південне», яке розробляло ракетно-космічну техніку. Учений-селекціонер, який виводив нові сорти пшениціУчений в галузі медицини, уперше в СРСР зробив протез мітрального клапана серця

Перегляд файлу

 

Знайдіть і виділіть особливості розвитку соціальної сфери в Україні періоду «застою» (чотири правильні відповіді).

Вимоги: шрифт «напівжирний», розмір 20, колір червоний

 

 

  1. Значне збільшення грошової маси, що знаходилася в обігу, в той час коли виробництво товарів широкого вжитку мало повільні темпи розвитку.
  2. «Заморожування» темпів зростання заробітної плати.
  3. Низький рівень життя партійної номенклатури.
  4. Поліпшення житлових умов більш, ніж половини населення республіки.
  5. Широка антиалкогольна кампанія.
  6. Зростання частки українців у загальній чисельності міського населення.
  7. Недостатній рівень оснащеності установ охорони здоров’я.
  8. На середину 80-х років населення міст складало 2/3 всього населення.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Номер слайду 2

Василь Стус

Номер слайду 3

Номер слайду 4

Василь Стус

Перегляд файлу

Завдання: знайти правильні відповіді і позначити їх синім кольором літер, змінивши шрифт з Times New Roman на Arial, розмір 20.

  1. Четверту Конституцію УРСР було прийнято в:

А) 1977р.,  Б) 1978р.,  В) 1979р.,  Г) 1980р..

  1. У 1968 році почалася кампанія цькування письменника Олеся Гончара за роман:

А) «Твоя зоря»,  Б) «Людина і зброя»,  В) «Собор»,  Г) «Земля».

  1. Продовольчу програму було прийнято в:

А) 1982р.,  Б) 1983р.,  В) 1984р.,  Г) 1985р..

  1. Реформування економіки в другій половині 60-х років сучасники називали:

А) хрущовською реформою,

Б) горбачовською реформою,

В) косигінською реформою,

Г) брежнєвською реформою.

  1. Спроба економічного реформування довела, що воно:

А) було успішним, досягло поставленої мети,

Б) виявило тенденцію до зростання цін,

В) виявило тенденцію до зниження цін,

Г) має відбуватися без змін структури управляння народним господарством.

  1. У 1966р. зі своєю першою «самвидавчою» роботою «Правосуддя чи рецидиви терору?» виступив молодий журналіст:

А) В. Чорновіл,  Б) В. Стус,  В) С. Хмара,  Г) М. Руденко.

  1. У 1970р. за написання есе «Мойсей», «Хроніка опору», «Серед снігів» був заарештований активний правозахисник:

А) М. Брайчевський,  Б) В. Мороз,  В) Є. Сверстюк,  Г) Я. Кендзьор.

  1. Яку п’ятирічку через високі результати в розвитку радянської, зокрема української, економіки називали «золотою»?

А) шосту,  Б) сьому,  В) восьму,  Г) дев’яту.

  1. Яка характерна риса етносоціальних процесів в Україні в другій половині 60-х – на початку 80-х років?

А) високі темпи зростання кількості сільського населення,

Б) збільшення щорічних темпів приросту населення України,

В) зменшення абсолютної кількості населення України,

Г) скорочення частки українців серед загальної кількості населення.

  1.  Який стиль був визнаний «ідеологічно правильним», обов’язковим для мистецтва в Радянському Союзі?

А) кубізм,  Б) сюрреалізм,  В) соцреалізм,  Г) авангардизм.

  1.  Український дисидент, який очолив Українську групу сприяння виконанню Гельсінських угод:

А) В. Стус,  Б) П. Григоренко,  В) М. Руденко,  Г) І. Кандиба.

  1.  Після усунення М. Хрущова від влади радянське керівництво взяло курс на:

А) «перебудову»,

Б) «розвинений соціалізм»,

В) «світову революцію»,

Г) «побудову соціалізму в окремо взятій країні».

Перегляд файлу

Тема: Україна у період системної кризи Союзу Радянських Соціалістичних Республік.

Мета: узагальнити навчальний матеріал; оцінити рівень навчальних досягнень здобувачів освіти, набутих у ході вивчення розділу «Україна у період системної кризи Союзу Радянських Соціалістичних Республік».

Тип уроку: узагальнення знань.

Обладнання: комп'ютерна техніка, ілюстративний матеріал, файлова папка «Узагальнення. Тематичний контроль».

Програмне забезпечення: операційна система Windows XP, Windows 7, або Windows 10, програми пакету Microsoft Office, програма для тестування MyTest або застосунок Google Форми.

Форма проведення: практичне заняття з використанням мультимедійних засобів навчання.

Міжпредметні зв’язки: всесвітня історія та інформатика.

Очікувані результати: після цього уроку здобувачі освіти сформують такі основні компетентності:

Ключові – спілкування державною мовою (доступно і переконливо висловлювати думки, використовувати виражальні можливості мови для опису подій минулого, читати і розуміти перекладені та адаптовані українською літературною мовою писемні джерела, авторські публікації на історичні й соціально-політичні теми, складати українською мовою тексти історичного та соціального змісту); математична компетентність (оперувати цифровими даними, перетворювати інформацію із джерел з однієї форми в іншу (текст, графік, таблиця, схема), будувати логічні ланцюжки подій, вчинків, використовувати статистичні дані); основні компетентності у природничих науках і технологіях (пояснювати та оцінювати вплив природнього середовища на життя людини, розкривати зміст і значення господарських, промислових і науково-технічних революцій, вплив на суспільне життя технологій, технічних винаходів і наукових теорій); інформаційно-цифрова компетентність (використовувати цифрові технології для пошуку потрібної історичної інформації, створювати вербальні й візуальні тексти, мультимедійні презентації, виявляти джерела й авторів інформації, робити коректні посилання); уміння вчитися впродовж життя (критично аналізувати й узагальнювати здобуті відомості).

Предметні – хронологічна (уміння орієнтуватися в історичному часі, визначати хронологічну послідовність подій); просторова (уміння знаходити взаємозалежності в розвитку суспільства, господарства, показувати на карті зміни в адміністративно-територіальному поділі); інформаційна (уміння працювати з історичними джерелами, виявляти і критично аналізувати розбіжності в позиціях авторів джерел, складати характеристики та політичні портрети видатних українських діячів); логічна (уміння визначати і застосовувати теоретичні поняття для аналізу й пояснення історичних подій та явищ); аксіологічна (осмислювати зв’язки між історією і сучасним життям).

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

Привітання, повідомлення теми і мети уроку, повторення правил техніки безпеки в кабінеті інформатики. Залежно від кількості комп’ютерів в кабінеті здобувачі освіти працюють в групах чи парах.

ІІ. Основна частина уроку.

Завдання 1.

Заповнити таблицю «Структурна криза радянської моделі розвитку» (по два прояви кризи в кожній сфері).

Здобувачі освіти відкривають в папці «Узагальнення. Тематичний контроль» текстовий документ Word «Завдання 1» і заповнюють комірки таблиці.

(Вимоги до шрифту і розміру літер не ставляться).

ПРОЯВИ КРИЗИ

Економічні

Політичні

Ідеологічні і моральні

Екологічні

1.

 

1.

 

1.

1.

2.

 

2.

2.

2.

Завдання 2.

Робота з презентацією «Діячі дисидентського руху»

Здобувачі освіти відкривають презентацію PowerPoint «Завдання 2» в папці «Узагальнення. Тематичний контроль» та роблять зміни в слайді: за допомогою меню «Вставка» - «Фігури» - «Лінії» потрібно вибрати фігуру «Стрілка» та встановити стрілками відповідність між фото діяча дисидентського руху та його біографією.

   

Завдання 3.

Робота з таблицею «Хронологічна послідовність».

Здобувачі освіти повинні відкрити документ Word «Завдання 3», прочитати події діяльності дисидентів періоду «застою» і встановити їх хронологічну послідовність, поставивши цифри від 1 до 6 у відповідну комірку таблиці.

А) Оприлюднення книжки В. Чорновола збірки «Правосуддя чи рецидиви терору?»;

Б) Акція протесту проти арешту інакодумців на прем’єрі фільму «Тіні забутих предків» в кінотеатрі «Україна»;

В) Поява «самвидавського» журналу «Український вісник»;

Г) Створення в Києві Української групи сприяння виконання Гельсінських угод;

Д) Організація Комітету захисту Української греко-католицької церкви;

Е) Маніфестація біля пам’ятника Т. Шевченку в Києві. 

А

Б

В

Г

Д

Е

 

 

 

 

 

 

Правильна відповідь

А

Б

В

Г

Д

Е

2

1

4

5

6

3

Завдання 4.

Робота з презентацією «Розвиток науки і культури».

Відкрити презентацію PowerPoint «Завдання 4» в папці «Узагальнення. Тематичний контроль» та зробити зміни в слайді. За допомогою меню «Вставка» - «Фігури» - «Лінії» вибрати фігуру «Стрілка» та встановити стрілками відповідність між портретом діяча науки і культури, його прізвищем та стислою характеристикою їх діяльності (здобутками і досягненнями).

Завдання 5.

«Особливості розвитку соціальної сфери в Україні періоду «застою»».

Здобувачі освіти відкривають в папці «Узагальнення. Тематичний контроль» текстовий документ Word «Завдання 5» знаходять і виділяють особливості розвитку соціальної сфери в Україні періоду «застою» (чотири правильні відповіді).

Вимоги до завдання: шрифт «напівжирний», розмір 18, колір червоний

  1. Значне збільшення грошової маси, що знаходилася в обігу, в той час коли виробництво товарів широкого вжитку мало повільні темпи розвитку.
  2. «Заморожування» темпів зростання заробітної плати.
  3. Низький рівень життя партійної номенклатури.
  4. Поліпшення житлових умов більш, ніж половини населення республіки.
  5. Широка антиалкогольна кампанія.
  6. Зростання частки українців у загальній чисельності міського населення.
  7. Недостатній рівень оснащеності установ охорони здоров’я.
  8. На середину 80-х років населення міст складало 2/3 всього населення.

Правильна відповідь

  1. Значне збільшення грошової маси, що знаходилася в обігу, в той час коли виробництво товарів широкого вжитку мало повільні темпи розвитку.
  2. «Заморожування» темпів зростання заробітної плати.
  3. Низький рівень життя партійної номенклатури.
  4. Поліпшення житлових умов більш, ніж половини населення республіки.
  5. Широка антиалкогольна кампанія.
  6. Зростання частки українців у загальній чисельності міського населення.
  7. Недостатній рівень оснащеності установ охорони здоров’я.
  8. На середину 80-х років населення міст складало 2/3 всього населення.

Завдання 6.

Скласти пазл «Діяч дисидентського руху»

Відкрити презентацію PowerPoint «Завдання 6» в папці «Узагальнення. Тематичний контроль», скласти з розділених частин портрет діяча дисидентського руху. Написати його прізвище та ім'я: за допомогою меню «Вставка» - «Фігури» вибрати фігуру «Прямокутник» і ставити у фігуру напис «Прізвище та ім’я діяча», заливку фігури, вид, розмір і колір шрифту здобувачі освіти обирають самостійно (є варіації пазлу з 6 та 8 частин).

Або

Завдання 7.

Тестування за допомогою програми «MyTest» або онлайн - у застосунку «Google Форми»:

Тести можна виконати в програмі «MyTest» або онлайн за відповідним посиланням на «Google Форми».

Якщо програма «MyTest» не встановлена на комп’ютері чи немає доступу до мережі Internet, це завдання можна виконати за допомогою програми Microsoft Word: здобувачі освіти повинні відкрити текстовий файл «Завдання 7» в папці «Узагальнення. Тематичний контроль», знайти правильні відповіді і позначити їх зеленим кольором літер, змінивши шрифт з Times New Roman на Arial, розмір 18, напівжирний.

  1. Четверту Конституцію УРСР було прийнято в:

А) 1977 р.,  Б) 1978 р.,  В) 1979 р.,  Г) 1980 р..

  1. У 1968 році почалася кампанія цькування письменника Олеся Гончара за роман:

А) «Твоя зоря»,  Б) «Людина і зброя»,  В) «Собор»,  Г) «Земля».

  1. Продовольчу програму було прийнято в:

А) 1982 р.,  Б) 1983 р.,  В) 1984 р.,  Г) 1985 р..

  1. Реформування економіки в другій половині 60-х років сучасники називали:

А) хрущовською реформою,

Б) горбачовською реформою,

В) косигінською реформою,

Г) брежнєвською реформою.

  1. Спроба економічного реформування довела, що воно:

А) було успішним, досягло поставленої мети,

Б) виявило тенденцію до зростання цін,

В) виявило тенденцію до зниження цін,

Г) має відбуватися без змін структури управляння народним господарством.

  1. У 1966р. зі своєю першою «самвидавчою» роботою «Правосуддя чи рецидиви терору?» виступив молодий журналіст:

А) В. Чорновіл,  Б) В. Стус,  В) С. Хмара,  Г) М. Руденко.

  1. У 1970 р. за написання есе «Мойсей», «Хроніка опору», «Серед снігів» був заарештований активний правозахисник:

А) М. Брайчевський,  Б) В. Мороз,  В) Є. Сверстюк,  Г) Я. Кендзьор.

  1. Яку п’ятирічку через високі результати в розвитку радянської, зокрема української, економіки називали «золотою»?

А) шосту,  Б) сьому,  В) восьму,  Г) дев’яту.

  1. Яка характерна риса етносоціальних процесів в Україні в другій половині 60-х – на початку 80-х років?

А) високі темпи зростання кількості сільського населення,

Б) збільшення щорічних темпів приросту населення України,

В) зменшення абсолютної кількості населення України,

Г) скорочення частки українців серед загальної кількості населення.

  1.  Який стиль був визнаний «ідеологічно правильним», обов’язковим для мистецтва в Радянському Союзі?

А) кубізм,  Б) сюрреалізм,  В) соцреалізм,  Г) авангардизм.

  1.  Український дисидент, який очолив Українську групу сприяння виконанню Гельсінських угод:

А) В. Стус,  Б) П. Григоренко,  В) М. Руденко,  Г) І. Кандиба.

  1.  Після усунення М. Хрущова від влади радянське керівництво взяло курс на:

А) «перебудову»,

Б) «розвинений соціалізм»,

В) «світову революцію»,

Г) «побудову соціалізму в окремо взятій країні».

ІІІ. Підбиття підсумків уроку.

Викладач підводить підсумки роботи здобувачів освіти на уроці.

ІV. Домашнє завдання.

Випереджальне завдання:

  1. Скласти кросворд до розділу «Відновлення державної незалежності України, її роль у розпаду Союзу Радянських Соціалістичних Республік».

 

Список використаної літератури:

  1. Є.І. Балюта, О.С. Голівець. Історія України. Всесвітня історія. 11 клас. Методичний та дидактичний супровід навчальної діяльності. Книжка для вчителя. - К.: «Генеза», 2013.
  2. Н.М. Гісем, О.О. Мартинюк. Історія України. 11 клас. Заліковий зошит для тематичного оцінювання навчальних досягнень. – Харків: «Ранок», 2004.
  3. О.В. Гісем, О.О. Мартинюк. Історія України. 10-11 класи. Наочний довідник. – Київ-Харків: «Vesta», 2007.
  4. О.П. Мокрогуз Історія України. Рівень стандарту. 11 клас. Серія «Мій конспект». – Харків: ВГ «Основа», 2019.
  5. О.Е. Охредько. Історія України. 11 клас (рівень стандарту): міні-конспекти уроків до підручника О.В. Гісема, О.О. Мартинюка. – Харків: Вид-во «Ранок», 2019.
  6. О.Є. Святокум. Історія України. 11 клас. Комплексний зошит для контролю знань. – Харків: «Ранок», 2011.
  7. О.І. Пометун., Н. М. Гупан. Історія України. Підручник для 11 класу. – Харків: «Сиция», 2012.
  8. С. В. Кульчицький. Історія України. Підручник для 11 класу – К.: «Генеза», 2011.
  9. https://uk.wikipedia.org/wiki/Головна_сторінка.
zip
Додано
13 жовтня 2023
Переглядів
778
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку