Урок "Василь Королів-Старий "Хуха Моховинка"

Про матеріал

Розробка уроку української літератури в 5 класі "Василь Королів-Старий. Казка "Хуха Моховинка."Письменник та його фантастичні казки. «Хуха-Моховинка». Аналіз зовнішності казкових істот

Перегляд файлу

Тема: Василь Королів-Старий. Письменник та його фантастичні казки. «Хуха-Моховинка». Аналіз зовнішності казкових істот.

 

Мета: ознайомити учнів з життям та творчістю письменника, його казками про «нечисту силу»; дати поняття «літературний портрет»; розвивати навички виразного читання, коментування ключових епізодів, уміння самостійно добирати інформацію та оформляти її в цікаве повідомлення, оцінювання вчинків героїв з позицій гуманізму; допомогти усвідомити важливу в житті людини потребу —уважне ставлення до ближнього, любов до нього, вчити розрізняти добро і зло в казках і в житті; виховувати гуманізм, милосердя, безкорисливість, щирість.

 

Обладнання: підручник, ілюстрації, словник тлумачних слів, презентація-фільм «нечиста сила», презентація творчості В. Короліва-Старого.

 

Тип уроку: вивчення  нового матеріалу

 

                                                               Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань

1. Розгадування ребусу та кросворду.

 

                                                                          ( Ключове слово:  Василь)

         СИ                              .      

   ,

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Одне з псевдонімів І. Франка.(Каменяр)

2. Одне з явищ природи, завдяки якому земля вгамовує  спрагу.(дощ)

3. Що стало причиною зміни зовнішності Лиса? ( фарба)

4. Ім'я бога Сонця. ( Дажбог)

5. Українською мовою «КРУГ» .( коло)

6. Народна оповідь про те, як первісні люди уявляли собі навколишній світ, його явища, людину в цілому світі називається…(міф)

7. Один з видів мистецтва, де використовуються полотно, фарби, пензель.( живопис)

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11

 

 

 

 

 

 

 

 

12

 

 

 

 

 

13

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8. Хто жив коло людини за легендою? (пес)

9. Ім'я Лиса.( Микита)

10. Вид усної народної творчості, народна оповідь, що основується на реальних або допустимих фактах з елементами героїчного, фантастики.( легенда)

11. Бог блискавки, грому.(Перун)

12. Один з елементів казки.( зачин)

13. Хто був незнайомець з казки «Красний Іванко і закляте місто»? (нечистий)

                              (ключове слово: Королів-Старий)

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми та мети уроку.

  1. Слово вчителя

Отже, ми сьогодні познайомимося  з Василем Королевим-Старим.

Багато ви вже знаєте казок, які написав народ. Але мало зустрічалися ви з літературними казками, де так само присутні вигадка, фантастика, чарівні предмети і навіть персонажі «нечистої сили». А такі казки ще більш тягнуть до себе, ваблять своєю потаємною силою. Такими казками й захопився Василь Королів – Старий, талановитий письменник, митець, який вірив у «нечисту силу».

 

ІІІ. Сприйняття й засвоєння учнями нового навчального матеріалу.

  1. Розповідь вчителя про В. Королева-Старого з використанням презентації «Життя і творчість письменника)

           Василь Королів-Старий народився 1879 року на Полтавщині в с. Ладані Прилуцького повіту). Батько його , Королів Костянтин Іванович, певний час був настоятелем Свято-Троїцької церкви у Диканьці. Навчався в Полтавській духовній семінарії, потім у Харківському  ветеринарному інституті, що закінчив 1902 року. Працював ветеринарним лікарем. Видав популярний посібник з ветеринарії. Був заарештований царським урядом під час революційних подій в Україні. Після звільнення перебував під наглядом поліції.

Через деякий час захопився журналістикою – працював редактором у видавництві, редагував київський журнал «Книгар». 1919 року доля закинула його до Чехословаччини, де й залишився. Там  познайомився з майбутньою дружиною – українською письменницею Наталеною Королевою і оселився в містечку Мельник. Багато років він працював викладачем в Українській сільськогосподарській академії. Тоді і почав писати художні твори.

У 20-ті роки ХХ століття вийшли його роман «Чмелик», який розповідає про подорож і долю юнака з Полтави, що змушений був покинути рідну землю і блукати по світу, зазнаючи поневіряння. Збірка казок «Нечиста сила» побудована на фольклорному матеріалі: ніби на міжнародному конгресі , що відбувся в ніч на Івана Купала на Лисій горі під Києвом, казкові персонажі вирішили розповісти людям правду про себе, щоб якоюсь мірою розвіяти свою погану славу. І в цьому їм зголосився допомогти український журналіст. Написав  п’єсу-казку «Русалка-жаба».

Василь Королів-Старий відомий своїми малярськими творами, зокрема серією малюнків  природи та побуту Закарпаття та іконами, написаними для церков цього краю. Фундаментальною малярською його працею слід вважати розпис василіанської монастирської церкви в с. Імстичево.

       На жаль, мало творів Василя Короліва-Старого дійшло до рук читача. Тільки збірка казок його була надрукована в 1992 році.

 

  1. Асоціативна вправа

Ми сьогодні познайомимося з казкою «Хуха -Моховинка». На вашу думку, які персонажі є в цьому творі?

 

  1. Перегляд фільму-презентації «Нечиста сила»
  • Яких персонажів ви впізнали чи знаєте з цього фільму?( діти їх називають)
  • Чому їх називають «нечистою силою»?

 

  1. «Хвилина цікавинок »

        «Нечиста сила» - (скор. «нечисть») - збірне ім'я потойбічної сили  та  істот: злих духів, чортів, демонів, водяних, перевертнів і т. д.

           У зв'язках з нечистою силою, у давнину, дорікали чаклунів. Оберегом служили амулети, змови, кругова риса навколо, що охороняють знаки всередині житлових приміщень і т. д.

        Народні уявлення про нечисту силу виразно відображають дуалізм божественного і бісівського початку, якому підкорилися і дохристиянські вірування про природні парфуми. Спільним для всіх персонажів нижчою міфології є їх приналежність до «негативного», «нечистого», «нетутешнього», потойбічного світу (іноді більш чітко - до пекла, пекла) і пов'язане з цим протиставлення позитивному, тутешньому світові; їх злопідступність по відношенню до людей .

 

  1. Фізкультхвилинка

Встаньте, діти, посміхніться,

Землі нашій поклоніться.

За щасливий день вчорашній,

І до сонця потягніться

В різні боки нахиліться,

Веретеном покрутіться.

Раз присядьте, два присядьте

І за парти тихо сядьте.

 

  1. Виразне читання казки вчителем та учнями

 

 

  1. Словникова робота

Зокола – зовні

Зісподу – знизу

Верес - вічнозелений низенький кущик із дуже дрібним листям та лілово-рожевими квітками

Глиця – лист деяких дерев у вигляді голок, шпильок; хвоя

Повстяники – валянки

Вивірка – білка

Повинність - обов'язок

 

  1. Обмін враженнями щодо прочитаного
  • Чи сподобався вам твір «Хуха-Моховинка»?
  • Чому Королів-Старий назвав цю казку так?
  • Доведіть, що «Хуха-Моховинка» - це казка.
  • Назвіть головних та другорядних персонажів даного твору.
  • Знайдіть опис Хухи і зачитайте його.
  • А чи можна сказати, що Хуха – це «нечиста сила»?

 

  1. Складання портретної характеристики Хухи
  • Спробуйте зараз відчути себе художником. Давайте  кожний зобразить Хуху таким кольором, яким ви її собі уявляєте. Перед вами лежить клаптик паперу, який ви повинні розфарбувати.
  • Якими рисами наділена Хуха-Моховинка?

 

  1.  Робота з літературознавчим  словником
  • Ви зараз склали портрет Хухи . Отже, що таке портрет або літературний портрет?

Портрет – це опис зовнішності персонажа в художньому творі, його постави, обличчя, одягу, поведінки, характеру, звичок. Походить слово із франц. мови й означає «зображення обличчя на фотографії або картині»

 

Літературний портрет - жанр літературно-критичного мислення, в якому йдеться про життєвий та творчий шлях письменника

 

  1.  Робота з підручником

            Творчо-пошукова робота

    - Знайдіть в тексті речення, які підтверджують названі нами риси характеру Хухи.

- Доберіть заголовок до кожного розділу казки.

 

ІV. Закріплення знань, умінь та навичок учнів

  1. Робота з картками-завданнями

( на картці зображений предмет чи малюнок , за яким треба назвати епізод з твору)

             Картка №1                                                       Картка №2

 

             

                              Діти                                                              Горіхи

 

 

                   Картка №3                                            Картка №4

 

                    

           Гриби                                                            Корова 

 

             Картка № 5                                                  Картка № 6

 

            

                     Коза                                                        Жолуді

 

 

 

 Картка № 7                                                  Картка № 8                   

 

                            

             Весняне дерево                                        Хуха Моховинка

 

 

                Картка № 9                                    Картка № 10

                    

            Зимове дерево                                        Хлопчик

 

  1.  «Поетична хвилинка»

                              Ми поети молоді,

                              Швидко пишемо вірші.

  • Складіть, будь ласка, вірша за допомогою опорних слів: Хуха, душа, доброта.

 

 

V. Домашнє завдання

1. Підготуватися до позакласного читання (прочитати твір В. Короліва-Старого «Потерчата»).

2. Зробіть ілюстрацію (у вигляді таблиці ) всіх персонажів  казки «Хуха-Моховинка».

 

VІ. Підсумок уроку

  1. Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Продовжіть речення «Я думаю, що сьогоднішній урок пройшов вдало(невдало)…»

 

 

 

docx
Додано
25 жовтня 2018
Переглядів
3078
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку