Урок «Від науково-технічного прогресу до сучасних технологій»

Про матеріал
Актуалізувати знання учнів про: науково-технічний прогрес та науково-технічну революцію; визначити головні особливості, скла¬дові частини, вплив НТР на галузеву та територіальну структуру господарства;
Перегляд файлу

1

 

План уроку

Тема:  «Від науково-технічного прогресу до сучасних технологій»

 

Мета: актуалізувати знання учнів про:  науково-технічний прогрес та

науково-технічну революцію; визначити головні особливості, скла­дові

частини, вплив НТР на галузеву та територіальну структуру господарства;

розвивати уміння співвідносити навчальний матері­ал з реаліями сьогодення, як на залізниці, так і у буденному житті, орієнтуючись на обрану професію; виховувати впевненість у необхідності впровадження досягнень НТР удосконалювати вміння конспектувати навчальний матеріал, вибираючи головне, виховувати повагу до думок однгрупників.

 

Тип уроку: формування нових знань та понять.

Вид уроку: урок-екскурсія. 

Форма організації навчальної роботи: робота в малих групах, індивідуальна, фронтальна.

Методи і методичні прийоми:

1.Інформаційно-рецептивний

- словесні (розповідь-пояснення,опис,бесіда,повідомлення учнів);

- наочний: ілюстрація, демонстрація).

Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та іллюстрації нових знань, «клоуз-тест»

Репродуктивний.

Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.

  1. Проблемно-пошуковий: постановка проблемного питання.

Прийоми навчання: постановка взаємоповязаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.

  1. Інтерактивні: робота в малих групах.
  2. Сугестивний: застосування різних видів мистецтв – музика, відео.

Матеріально-технічне обладнання: комп’ютер, екран, проектор.

Дидактичне забезпечення:  опорні конспекти, презентації, фотоматеріали, відеоматеріали.

Міжпредметні зв’язки: історія,спецпредметиіз різних професій,екологія

Опорні поняття та терміни:

науково-технічна революція, науково-технічний прогрес,

Хід уроку

 

І.  Організаційний момент

1. Створення позитивної установки на роботу.

Привітання викладача та учнів.

Перевірка готовності до уроку.

 

Вступне слово викладача

 

II. Актуалізація опорних знань (з використанням усного фронтального опитування методом «Клоуз-тест»)

  1. Світове господарство це… (сукупність взаємодіючих національних господарств країн світу, яка функціонує на основі міжнародного поділу праці.)
  2.  Міжнародний поділ праці – це… (спеціалізація окремих країн на виробництво певного виду продукції або надання послуг.)
  3. Господарською спеціалізацією окремих країн – є…  (Італія - дизайнерські послуги, одяг, взуття; Велик Британія - туризм, фінансові послуги, виноробство, нафтопродукти;  Нидерланди - садівництво і квітникарств; США-  машинобудування, хімічна промисловість; Китай - верстатобудування вантажні машини, велосипеди.)
  4. Спеціалізацією України в між­народному поділі праці є … (вугілля, уранові руди, електроенергія, пшениця, картопля, льон)

 

 

 

III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Однією з головних завдань, поставлених перед прогресом ще в епоху Відродження (коли він ще не називався науково-технічним), було звільнення людини від тягот фізичної праці, тобто того самого "поту особи", яким покарав Господь людини за гріх. Здавалося б, ми досягли колосальних успіхів: пилососи, пральні та миючі машини, програмовані плити і печі в домашньому господарстві; полегшення роботи викладача, бухгалтера, будівельника, залізничника. Але який же результат? Єдине помітне зміна - це заміна переважно фізичної праці на переважно розумовий. У результаті змінюється і форма перевтоми: замість втомлених, ниючих м'язів - засмикані нерви і "їде дах", але навряд чи такими змінами можна пишатися.

 (Перегляд відеороліка)

  •                   Прийом «Буквографія» (з літер зібрати слова – Прогрес, Революція)

(підказка пісня «До чего дошёл прогресс» музика - Євгеній Крилатов,

текст - Юрій Ентін )

  •    Прийом «Мозковий штурм»

Ви, безумовно, чули про НТП та НТР. А чи можете ви:

• назвати відмінності між цими поняттями;

• пояснити, як пов’язані між собою розвиток людської цивіліза­ції і науково-технічний прогрес?

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

Запитання 1. Коли, на вашу думку, почалася НТР? Обґрунтуйте свою відповідь.

Початок НТП пов’язують з серединою 40-х рр. XX ст. Її ототож­нюють з першою вдалою спробою звільнити ядерну енергію і ство­ренням перших ЕОМ.

Викладач

До основних ознак сучасної науково – технічної революції належать:

• універсальність та всеосяжність — перетворює всі галузі і сфе­ри, характер праці, побут, культуру, психологію людей;

• прискорення науково-технічних перетворень — різке скоро­чення часу між науковим відкриттям та його впровадженням у виробництво, що призводить до швидкого морального зно­шення продукції і необхідності її постійного оновлення;

• зміна ролі людини у виробництві — у всіх галузях діяльності відбувається зміна характеру та змісту праці, збільшення част­ки розумової праці, тобто її інтелектуалізація;

• військово-технічна революція — значна частка новітніх досяг­нень спершу запроваджується у військових цілях, які згодом пе­реносяться й у цивільне життя (наприклад, мережа Інтернету).

Під впливом бурхливого розвитку науки і техніки сучасне сві­тове господарство суттєво змінюється (прискорення темпів вироб­ництва, зміни у галузевій структурі економіки та у територіальній організації господарства тощо).

 

Запитання 2. Чи торкнувся науково-технічний прогрес вашої родини або навчання?

 (побут та навчання)

 

 

«Проблемне питання» Чи приносить задоволення людям науково-технічний прогрес та науково-технічна революція?

 

Прийом «Аналізую»

Учні отримали випереджальні завдання «Залізниця на хвилі сучасних технологій», де підготують презентаційний матеріали як науково-технічний прогрес вплинув на залізничні професії, яких навчають в училищі.

Виступи учнів                                                                                                                                                                                                                                              

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  

Описание: G:\фото\Новая папкаФОТО ПЛИС\IMG_0838.JPG     Описание: G:\фото\Новая папкаФОТО ПЛИС\IMG_0841.JPG

 

 

VI. Узагальнення знань учнів

 

Прийом  «Навмисна помилка, або “Допоможи мені”»

Чи правильні такі твердження (так, ні)

1. До новітні галузей виробництва належать: електроніка, атомна енергетика, робототехніка. (так)

2. Робототехніка – одна з найважливіших наукоємних галузей промисловості (ні)    

3. На розміщення галузей машинобудування дуже впливає природно-ресурсний чинник – (ні)

4. НТП – це кількісні та якісні зміни виробництва – (так)

 

 

Висновок

НТР являє собою якісний стрибок у розвитку науки, техніки і продуктивних сил суспільства. Під її впливом перебувають су­часний стан та структура господарства, відбуваються якісні і територіальні зрушення в географії світового господарства.

• У процесі розгортання НТР відбувається зміна процесів вироб­ництва,                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         виробничих відносин, взаємовідносин людини із засо­бами праці, з іншими людьми та її ставлення до навколишнього природного середовища.

• Про сучасний стан технічної і технологічної оснащеності тієї чи іншої країни можна зробити висновок, зважаючи на обсяги ви­робництва та застосування ЕОМ і наукомісткої продукції в ці­лому. На сьогодні близько 50 % обсягу виробництва цих галу­зей припадає на США та Японію.

• Україна не зможе увійти в родину високорозвинених європей­ських держав без технологічного оновлення виробництва і без опанування інноваційних важелів забезпечення конкуренто­спроможності своєї економіки.

 

  •                Обговорення проблемного питання

 

Рефлексія

 

Підведення підсумків уроку

Оголошення  оцінок та аналіз роботи учнів.

 

VІI. Домашнє завдання

 

1. Підручник В.Ю. Пестушко, Г.Ш.Уварова  § 16.

2. Позначити на контурній карті країни, що є лідерами у розвитку високих технологій.

3. Соціогеографічний практикум. Проведіть соціологічне опиту­вання серед своїх родичів, знайомих, дізнайтеся їх відповідь на питання: «Чи згодні ви з тим, що впровадження досягнень НТР в економіку та повсякденне життя завжди мають лише пози­тивні наслідки?».

 

 

 

 

doc
До підручника
Соціально-економічна географія світу. (рівень стандарту, академічний рівень ) 10 клас (за редакцією Яценка Б. П.)
Додано
17 лютого 2019
Переглядів
3398
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку