Урок "Види обставин (за значенням)"

Про матеріал
Урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції) на краєзнавчому матеріалі Кривого Рогу, а саме: кар'єр ПГЗК, скелі МОДРу. Учні повинні навчитися знаходити обставини в реченнях; розрізнять види обставин за значенням; правильно використовувать різні види обставин в усному й писемному мовленні.
Перегляд файлу

Урок № 20. ВИДИ ОБСТАВИН (ЗА ЗНАЧЕННЯМ). СПОСОБИ ЇХ ВИРАЖЕННЯ

Мета:

• навчальна: поглибити знання учнів про обставину як другорядний член речення, сформувати вміння визначати види обставин;

• розвивальна: удосконалити навички правильно використовувати різні види обставин як в усному, так і в писемному мовленні;

• виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти осмисленню основних цінностей людини виховувати любов до рідного міста.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).

Очікувані результати: учні вміють знаходити обставини в реченнях; розрізняють види обставин за значенням; правильно використовують різні види обставин в усному й писемному мовленні.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, схема «Обставина — другорядний член речення», відеоролик Авраменка, відеоролик «Мій путівник. Кривий Ріг – кар’эр, який видно із космосу», дидактичний матеріал.

Хід уроку

 

І.  Організаційний момент

Вправа «Спіймай мій настрій».

Робота в парах. Усміхніться, «зніміть» усмішку зі свого обличчя долонею та «подаруйте» своєму сусідові. «Прийміть» усмішку, «прикрасьте» нею своє обличчя.

    Зверніть увагу на епіграф нашого уроку. Ви вже, мабуть, зрозуміли, що ми будемо мандрувати нашим рідним містом.

                                                                               Дай до землі тобі вклонитись

                                                                                Мій рідний краю, Кривий Ріг!

                                                                                Сталеве серце мусить битись!

                                                                                 І не зупиниться вовік!

                                         ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

 

Перевірка домашнього завдання.  Словниковий диктант.

1.Дніпро-ріка, трава звіробій, , голуб-вертун, драма-феєрія, деревій - трава, журнал «Дніпро», відповідь-репліка твір-опис, Лисичка-сестричка,   санаторій «Україна», лікар-еколог, бібліотека імені Івана Франка.

  1. Щоб перевірити правильність написання вами словникового диктанту, ви здійсните взаємоперевірку, обмінявшись зошитами в парах. Правильний варіант  ви можете побачити на дошці.  Кожне правильне написання прикладки оцінюється в один бал.

2)   Фронтальне опитування.

Прийом «Пінг-понг»

 Пригадаймо члени речення. Доберіть до кожного визначення відповідне поняття. Визначте термін, тлумачення якого почуєте.                                                             

… – другорядний член речення, який називає ознаку предмета і відповідає на питання який? чий? котрий?

… – головний член двоскладного речення, який означає дію, стан або ознаку предмета, названого підметом, і відповідає на питання що робить підмет? хто він є? ким він є? що він є? чим він є? який він є? яким він є?

… – другорядний член речення, що означає предмет або стан, на який спрямована дія або щодо якого ця дія відбувається, і відповідає на питання непрямих відмінків.

… – головний член двоскладного речення, який означає особу, предмет, опредмечену дію чи абстрактне поняття й відповідає на питання хто? що?

… – означення, виражене іменником, що стоїть у тому самому числі й відмінку, що й означуване слово.

  1. Якого члена речення ми ще не назвали? (Обставини)
  2. Що називаємо обставиною? (Обставина – це другорядний член речення, який означає спосіб дії, її інтенсивність, місце, час, мету, причину, умову дії і відповідає на питання як? де? коли? з якою метою? з якої причини? за якої умови? куди? )
  3. Від якого члена речення залежить обставина? (присудка)

IІ.  Мотивація навчальної діяльності школярів. Повідомлення теми й мети уроку

  1. Повідомлення теми й мети уроку

Учитель: Але не забуваємо, що ми мандруємо нашим містом. І зараз побуваємо в серці Кривого Рогу на найбільшому карєрі Європи  Південного гірничо-збагачувального комбінату.

 https://www.youtube.com/watch?v=B2w3nMLcm5Y

1. Лінгвістичний експеримент.

(Два тексти. Речення без обставин і з обставинами порівняти.)

Виразно прочитайте речення, опустивши виділені слова. Чому без них речення неконкретні? Поставте питання присудків до виділених слів. На що ці слова вказують? Прочитайте речення повністю. Дайте визначення обставини як другорядного члена речення.

 

     Кар’єр ПГЗК(Південного гірничо-збагачувального комбінату) засновано в 1955 році. Він є неповторним та вражаючим видовищем, створеним руками гірників. Ми їдемо знайомитися з його «життям». Співаючи,  доїхали до місця призначення. Стали на оглядовому майданчику. Кар’єр постав перед самісіньким носом.  Ззовні він має форму серця, вражаючу глибину в 410 м, довжину 3 кілометри. У кар’єрі завжди можна побачити працюючу техніку – великовантажні самоскиди БЕЛАЗи та електровози. Наочно видно увесь технологічний процес видобутку залізної руди та її транспортування. "Серце" Кривого Рогу вибухає раз на два тижні.

Вправа:  визначити обставину, назвати способи вираження

ВИДИ ОБСТАВИН (ЗА ЗНАЧЕННЯМ). СПОСОБИ ЇЇ ВИРАЖЕННЯ

  1. Робота з підручником с.132-133. Таблиця « Види обставин за значенням».
  • Вид обставини
  • Питання
  • Приклад

способу дії

як? яким способом?

Нас радісно зустріли в новому місті.

міри і ступеня

як часто? якою мірою? скільки?

Садиба була зруйнована вщент.

місця

де? куди? звідки?

Піднімаємося на Говерлу.

часу

коли? доки? як довго? відколи?

Сьогодні школярі повертаються.

причини

з якої причини? через що? чому?

Поїздку скасували через негоду.

мети

навіщо? з якою метою? для чого?

Підійшли роздивитися експонати.

Навмисне пішли шляхом.

умови

за якої умови?

Тільки відпочивши. вирушай у дорогу.  

При щирості між людьми, при глибокій і міцній симпатії ніякий ризик не страшний!

допусту

незважаючи на що?

Ми поїхали на екскурсію попри труднощі.

Незважаючи на маленький вітерець, парило й робилося душно

 

  1. Продовжуємо нашу цікаву екскурсію. Тепер ми наближаємося до МОДРу. Мало хто знає, як можна розшифрувати дану абревіатуру.

Ця геологічна памятка знаходиться поруч з нашою гімназією. Можливо, хтось уже побував там разом з батьками. А зараз ми дізнаємося деякі цікаві факти про «Скелі МОДРу»

Скелі МОДРу

Прочитайте текст з пропущеними словами і питаннями, вставте з довідки обставину, визначте вид обставини.

                              Скелі МОДРу «Міжнародна організація допомоги робітникам

     «Скелі МОДРу» - ще одна цікавинка, яка знаходиться (де?)……. Це унікальний музей геології міста (де?) ………...  Можна пройтися скельними масивами, висота яких сягає (скільки?)…………. Це як прогулятися дахом дев’ятиповерхового будинку, але з набагато більш захопливими й своєрідними пейзажами. «Скелі МОДРу» складаються із залізистих кварцитів. Існує легенда, що з цих скель добували залізну руду скіфи і слов’яни-уличі. (Коли?)…………….– козаки тримали укріплену скарбницю. Чи так це – точно не відомо.

 Для найактивніших (коли?) ……….(де?) у ………провели RedStonesTrail – забіг криворізькими відвалами – зі стрімкими підйомами та спусками, видами на місто й промзону.

Довідка: у Центрально-Міському районі, в XIV – XVIII століттях, у Кривому Розі, 28 метрів, торік, просто неба, у місті.

II. Підкресліть обставини, визначте їхній вид

V. Підсумок уроку.От і підійшла наша екскурсія до кінця, а зараз перевіримо, як ви засвоїли матеріал. Он-лайн-тести «Види обставин за значенням».

https://naurok.com.ua/test/vidi-obstavin-za-znachennyam-19767.html

УI. Домашнє завдання.

Вивчити види обставин за значенням с.133, виконати вправу  215.

 

 

 

 

 

 

       

 

doc
Додано
3 січня 2020
Переглядів
1411
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку